Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#79784
Poncho is zichzelf niet. Ze heeft ofwel hernia of spondylose (wordt van de week een foto van gemaakt), staat slap op de pootjes en de behandelingen tot dusver (w.o. acupunctuur/homeopatisch) slaan niet 100% aan. Ze is wat mager, je kunt haar ribben voelen. En waar ze eerst één bonk spieren was, ziet ze er nu wat slapjes uit. Maar wat ze krijgt is voldoende voor haar, ik bedoel, een menu van bijvoorbeeld 2 sardines of 1 makreel plus groentemengsel is genoeg, meer hoeft ze dan niet meer. Wat zou ik haar bijvoorbeeld voor iets kunnen geven wat een zeer hoge voedingswaarde bevat, om een beetje aan te sterken? Zo er al zoiets bestaat... Kit en Bambi, die hetzelfde krijgen, zien er trouwens wel goed en doorvoed uit.
Door vlcaki
#79809
<< Wat zou ik haar bijvoorbeeld voor iets kunnen geven wat een zeer hoge voedingswaarde bevat, om een beetje aan te sterken? Zo er al zoiets bestaat... Kit en Bambi, die hetzelfde krijgen, zien er trouwens wel goed en doorvoed uit.<<


konijnen, op een zo natuurlijk mogelijke manier gefokt, dus groenvoer gevoederd , en hazen zijn een van de beste en de meest natuurlijke proteinebronnen voor de hond. (bron DBL)
Door Anna Penta
#79816
dankje! Helaas kan ik niet aan scharrelkonijnen komen (uitgezonderd m'n eigen drie superexemplaren, maar dat zijn Poncho's vriendjes ;D)

Ikzelf dacht nog aan vette vis, zoals een moot zalm. En misschien een karbonade met vette randjes? Misschien toch ook wat meer koolhydraten, zoals macaroni? Hoewel dat eigenlijk liever niet. Ze krijgt nu sinds kort ook aloe vera-sapkuur, plus bijenpollen. Zou ook goed moeten zijn voor algehele gezondheid, maar ze blijft maar wat slapjes en aan de magere kant. Ik ben toch niet tevreden over haar en het duurt allemaal te lang. Ikzelf zou denken dat ze wel wat meer vette bestanddelen kan gebruiken.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op ma 12 apr 2004, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#79820
Anna Penta schreef: dankje! Helaas kan ik niet aan scharrelkonijnen komen (uitgezonderd m'n eigen drie superexemplaren, maar dat zijn Poncho's vriendjes ;D)

Ikzelf dacht nog aan vette vis, zoals een moot zalm. En misschien een karbonade met vette randjes? Misschien toch ook wat meer koolhydraten, zoals macaroni? Hoewel dat eigenlijk liever niet. Ze krijgt nu sinds kort ook aloe vera-sapkuur, plus bijenpollen. Zou ook goed moeten zijn voor algehele gezondheid, maar ze blijft maar wat slapjes en aan de magere kant. Ik ben toch niet tevreden over haar en het duurt allemaal te lang. Ikzelf zou denken dat ze wel wat meer vette bestanddelen kan gebruiken.
Als je maar geen varkenskarbonade geeft!!!

Wat geef je haar nu precies?
Door Anna Penta
#79831
chooky schreef:
Als je maar geen varkenskarbonade geeft!!!

Wat geef je haar nu precies?
Nee zeker geen varkenskarbonade! Ze krijgt nu een wisselend menu van lappen rundvlees, verse sardines of makreel (2 x per week), 2 x per week een rauw ei met gemalen schil, een keer of 4 per week een portie gemengde groenten met kiemen en groene kruiden, soms wat yoghurt, hutenkase, sinds kort kipvleugeltjes (uit te breiden met kippenpoten), een keer per week een heel runder- of lamshart, 1 x per 10 dagen ongeveer kippenhartjes of orgaanvlees, 1 x per week pens, ongeveer 1 tot 2 keer per week energique compleet. Omdat ik alleen ekovlees geef, ben ik wat beperkt want bij de Groene Weg hebben ze niet zo heel veel keus. Ik ga deze week eens bij de scharrelslager kijken en vragen om lamsribben.

Tot nu toe krijgen ze de hoofdmaaltijd 's avonds. Meestal heeft ze 's ochtends geen honger. Als ze dat wel heeft komt ze erom vragen. Dat is lastig want dan is alles diepgevroren en krijgt ze wat brood met yoghurt of zo. Ik denk erover elke ochtend iets heel lekkers te gaan geven, misschien een kipvleugel of wat gehakt, en hoop dan dat ze dat eet. Dat zou wellicht al schelen.

Het blijft een beetje een kwestie van uitzoeken denk ik. Zal wel proberen haar wat meer te laten eten en wat ze eet, niet te mager te laten zijn. Ze weegt overigens 10 kilo, dus heeft ze snel genoeg gegeten.
Gebruikersavatar
Door chooky
#79832
Anna Penta schreef:

Nee zeker geen varkenskarbonade! Ze krijgt nu een wisselend menu van lappen rundvlees, verse sardines of makreel (2 x per week), 2 x per week een rauw ei met gemalen schil, een keer of 4 per week een portie gemengde groenten met kiemen en groene kruiden, soms wat yoghurt, hutenkase, sinds kort kipvleugeltjes (uit te breiden met kippenpoten), een keer per week een heel runder- of lamshart, 1 x per 10 dagen ongeveer kippenhartjes of orgaanvlees, 1 x per week pens, ongeveer 1 tot 2 keer per week energique compleet. Omdat ik alleen ekovlees geef, ben ik wat beperkt want bij de Groene Weg hebben ze niet zo heel veel keus. Ik ga deze week eens bij de scharrelslager kijken en vragen om lamsribben.

Tot nu toe krijgen ze de hoofdmaaltijd 's avonds. Meestal heeft ze 's ochtends geen honger. Als ze dat wel heeft komt ze erom vragen. Dat is lastig want dan is alles diepgevroren en krijgt ze wat brood met yoghurt of zo. Ik denk erover elke ochtend iets heel lekkers te gaan geven, misschien een kipvleugel of wat gehakt, en hoop dan dat ze dat eet. Dat zou wellicht al schelen.

Het blijft een beetje een kwestie van uitzoeken denk ik. Zal wel proberen haar wat meer te laten eten en wat ze eet, niet te mager te laten zijn. Ze weegt overigens 10 kilo, dus heeft ze snel genoeg gegeten.
Ik neem aan dat je hoofdmaaltijden bestaan uit
- lappen rundvlees
- verse vis
- kippevleugels
- runder/lamshart
- pens
- orgaanvlees
- energique

Je geeft dan 3 x per week (ongeveer) orgaanvlees. Ik zou als ik jou was daar 2 x van maken en de hart maaltijd met de orgaanmaaltijd combineren (of de ene keer een lams/runderhart en de andere keer orgaanvlees van de kip. Hebben ze bij jouw groene slager geen 'hart lever nier' pakketjes?)

Ik snap nog niet helemaal wat je precies in welke hoeveelheid geeft (en wanneer) want je hebt het over hoofdmaaltijden en dat 's ochtends het nog niet ontdooit is. Wat geef je 's ochtends dan?
Probeer eens een voorbeeld menu voor een week (of 10 dagen) te maken. Dan zijn de verhoudingen van wat je precies geeft wat duidelijker.
groetjes,
Eva
Door Lizzy
#79838
Hoi Anna, iets heel anders (want ik herken dit natuurlijk helaas allemaal....). Whoofer heeft en een hernia en spondylose en patella luxatie. Wat ik geweldig goed vind helpen is de Glucosamine, Gewrichten Speciaal Complex van Animal Best Products. Deze bevat ook een aantal vitamimnes en vooral kruiden die ook pijnstillend werken. Want tja, je vindt het vast niet leuk om te horen, maar ik denk dat ze is zoals je haar beschrijft omdat ze pijn heeft..... En heb bij Whoofer ook gezien dat haar spieren ontzettend in elkaar stortte.... Ze heeft nu een huppel/loopje bedacht waarmee zij haar pijnlijke plekken ontlast maar waarmee haar spieren niet zo makkelijk opnieuw aansterken. Ik doe wel bijna iedere dag oefeningen met haar, die helpen ook redelijk goed, maar ik merk echt verschil wanneer ik 2 dagen haar glucosamine ben vergeten :-[.

Qua voeding denk ik dat je eigenlijk geen koolhydraten moet gaan geven.... koolhydraten geven wel wat energie maar helpen niet bij het aansterken van de spieren. Ik zou eerder kiezen voor vlees en botten en groentes en visolie (ook ERRUG goed voor de gewrichten!!) en rauwe vis en Glucosamine.

Groetjes, Lizzy
Door Anna Penta
#79887
Ik geef dus meestal 1 x per dag voer. Ik merk dat mijn hondjes hier genoeg aan hebben want als ze honger hebben komen ze 's ochtends naar de keuken (en dat doen ze niet vaak, meestal slapen ze de hele ochtend). Ook wil Poncho vaak 's ochtends niet eens eten. Toch ga ik dat nu proberen te veranderen en iets aan te bieden dat ze erg lekker vindt. Overigens geef ik niet zoveel orgaanvlees, alleen op zaterdag een heel hart en verder eens per 10 dagen klein orgaanvlees. Ik zal dat allemaal op 1 dag gaan geven.

Lizzy, Poncho krijgt nu dus de aloe vera sapkuur, speciaal voor gewrichten. Daar zit ook glucosamine in. Ik zal dit een aantal weken aankijken, kan altijd nog overgaan op jouw middel. Ik heb niet het idee dat ze heel veel pijn heeft, ze gedraagt zich niet heel anders en doet bijna alles wat ze altijd deed (alleen niet meer in de auto springen). Het is meer dat de reflexen vanuit de ruggengraat niet goed werken, met name als ze stilstaat. Maar okay, helemaal goed zit het ook niet want inderdaad loopt ze anders, een beetje scheef (dat zie ik aan haar nagels).

Ze krijgt nu alles wat jij noemt, zal de koolhydraten nog verder minderen. Vlees, groenten, vis en visolie (levertraan) krijgt ze al. Botten nog te weinig, behalve kip. Ik zal echt deze week uitkijken naar lamsrib.

Toch wel goed te horen dat bij Whoofer glucosamine werkt. Ik heb hier ook goede hoop op.
Gebruikersavatar
Door chooky
#79893
Hoi Anna,
Je voert dus bijna altijd 1 keer per dag. Dat wil dus zeggen 7 maaltijden per week. Wil je dan toch een schemaatje neerzetten wat je ongeveer per dag geeft? (dus dag 1: ±...gram X, ±... gram Y, etc) want met het lijstje wat je eerst opnoemde krijg ik behoorlijk wat meer maaltijden (stuk of 14), dus waarschijnlijk maak je samenstellingen. Ik ben heel erg benieuwd naar de verhoudingen in je weekmenu.
groetjes Eva
Door Anna Penta
#79901
hoi eva, ik geef ruwweg tweemaal per week een lap rundvlees, tweemaal per week verse vis, eenmaal per week pens, tweemaal per week ei met schil, viermaal per week gemengde groenten, eenmaal per week energique en eenmaal orgaanvlees. Ik doe dit meer op het gevoel en het kan nog wel eens wisselen, bijvoorbeeld een dagje kip. 's ochtends krijgen ze een enkele keer brood met yoghurt, hoewel ik zo min mogelijk koolhydraten wil geven.
Door Anna Penta
#79908
Ik ben er verder nog niet helemaal uit wat de hoeveelheden betreft. Ik vind het lastig dat ik alles (behalve de groenten, die maak ik altijd vers) in de diepvries heb. Haal ik er te veel uit, dan blijf ik ermee zitten (dit komt voor). Haal ik er te weinig uit, dan heb ik een probleem.

Dit gebeurde daarnet. Het rundvlees plus de groenten waren niet voldoende en ze bleven alle drie in de keuken hangen (doen ze niet als ze helemaal verzadigd zijn). Toen heb ik snel wat sardientjes ontdooid (het enige dat zich snel laat ontdooien) en dat nog gegeven. Nu lijkt me dat niet de ideale combinatie, rundvlees en vis. Het lijkt me handig als ik ervoor zorg dat ik steeds iets ontdooid heb dat ze bij honger altijd mogen hebben. Misschien pens?

of misschien hebben ze gewoon echt behoefte aan bot, zoals lamsrib. Dat lijkt me ideaal. Hoop dat de scharrelslager ze heeft.
Door Anna Penta
#79914
Het zal op een gegeven moment wel op z'n plaats vallen maar het is echt uitzoeken wat bij mijn hondjes past. Zo geef ik de ene keer een hele vis die dan voor de helft wordt opgegeten. Maar de andere keer lusten ze nog wel een halve vis. Dat is echt lastig als je van tevoren moet inschatten hoeveel je laat ontdooien, vooral omdat ik voor de andere dag alweer een ander menu heb. Maar goed, het zal op een gegeven moment wel duidelijker worden, ik ben hier nog maar kort mee bezig. Maar waar het om ging, was dat ik Poncho zo hoogwaardig mogelijk voer wil geven. En dat is dus weinig koolhydraten, bot met vlees, visolie en vlees (en vette vis denk ik).
Door Ollie
#79916
Anna Penta schreef: Ik ben er verder nog niet helemaal uit wat de hoeveelheden betreft. Ik vind het lastig dat ik alles (behalve de groenten, die maak ik altijd vers) in de diepvries heb. Haal ik er te veel uit, dan blijf ik ermee zitten (dit komt voor). Haal ik er te weinig uit, dan heb ik een probleem.

Dit gebeurde daarnet. Het rundvlees plus de groenten waren niet voldoende en ze bleven alle drie in de keuken hangen (doen ze niet als ze helemaal verzadigd zijn). Toen heb ik snel wat sardientjes ontdooid (het enige dat zich snel laat ontdooien) en dat nog gegeven. Nu lijkt me dat niet de ideale combinatie, rundvlees en vis. Het lijkt me handig als ik ervoor zorg dat ik steeds iets ontdooid heb dat ze bij honger altijd mogen hebben. Misschien pens?

of misschien hebben ze gewoon echt behoefte aan bot, zoals lamsrib. Dat lijkt me ideaal. Hoop dat de scharrelslager ze heeft.
Maar Anna heb jij niet net als mij het vlees in 100 of 150 gram zakjes zitten, zodat je het makkelijk bijelkaar kan geven? Als wij zelf gaan samenstellen pak ik gewoon wat zakjes zodat ik ongeveer het gewicht aan vlees en orgaan heb wat ze die maaltijd moeten hebben! En het gaat hier altijd schoon op. Belfi is 10 kilo en krijgt 2x daags ongeveer 130 gram .
Door Femke
#79918
en Satin balls dan?

Ik heb hier wel een recept, maar wacht eerst even af wat de 'deskundigen' ervan zeggen....

Satin balls

10 pond rundergehakt
1 grote doos muesli, Zonder suiker en chocola natuurlijk.
1 grote doos brinta
1 beker gekiemde granen (bij de natuurwinkel granen kopen en 24 uur in water weken, afgieten en dan nog 24 uur zonder water laten staan.)
1 kwart kop olijfolie. (gebruik liever lijnzaadolie..worden ze nog mooier van)
10 rauwe eieren.
10 blaadjes gelatine (eerst weken en dan er door..staat op het pak. Wel zonder smaakstoffen kopen..anders vindt ie het misschien niet lekker meer en dan ben je nergens voor bezig)
1 theelepel zout (ik zou het weglaten...zonder eet hij het ook op.)

Alles door mekaar en verdelen in kroketten maat en apart invriezen. 1 of twee per dag denk ik.
Door Anna Penta
#79920
Ollie schreef:

Maar Anna heb jij niet net als mij het vlees in 100 of 150 gram zakjes zitten, zodat je het makkelijk bijelkaar kan geven? Als wij zelf gaan samenstellen pak ik gewoon wat zakjes zodat ik ongeveer het gewicht aan vlees en orgaan heb wat ze die maaltijd moeten hebben! En het gaat hier altijd schoon op. Belfi is 10 kilo en krijgt 2x daags ongeveer 130 gram .
hoi ingrid, nee dus, ik heb een schaaltje met bijvoorbeeld 400 gram vlees, dan moet je van tevoren goed weten hoeveel je ontdooit. Maar dat is wel een goed idee, om kleine porties in te vriezen. Zoals ik hiervoor zei, ga ik nu ook 2 x daags voeren. Bij vlees is het duidelijk maar als ik bijvoorbeeld vis of kipvleugel geef, dan weet ik niet altijd hoe zwaar het is. En het kan echt gebeuren dat als het te veel is, ze de rest laten staan. Maar tweemaal daags 130 gram lijkt me een goede richtlijn!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door