Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#798226
Barousse heeft op haar buik sinds een week of 2-3 een bultje, het is zacht en ziet er rustig uit. De uitslag van de biopt geeft aan dat het weefsel het meest lijkt op dat van een perianaalkliertumor.
Dat komt eigenlijk alleen bij reuen voor en rondom de anus. Barousse is een teef en en het bultje zit dus op haar buik.

Het weefsel is goedaardig en groeit n.m.m. op dit moment ook niet. De dierenarts wil het graag verwijderen. Ik vind dat -voorlopig althans- niet nodig. Barousse is tien en zolang ze er geen last van heeft en aangezien het goedaardig is wil ik haar niet onder narcose hebben.

Op internet kon ik maar weinig vinden over dit type tumoren en de ontwikkeling en risico's ervan. Kan iemand mij op weg helpen en heeft er zelf ervaring mee?
Door conleeuw
#798229
helaas kan ik je niet helpen, ik kan mij voorstellen dat jij niet staat te springen op een narcose als het niet aboluut noodzakelijk is  :-\
Door Femke
#798458
weet je zeker dat het alleen maar bij het bultje blijft (en dat het niet de 'diepte' inschiet?) Dan zou ik het laten zitten als het goedaardig is.
Mocht ze een keer voor iets anders onder narcose moeten dan kan je het altijd nog weg laten halen.
(Sunday heeft ook zo'n 'verlanglijstje'..... :-X)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#798463
Dat is vreemd, die tumoren komen vooral voor bij intacte reuen  :-\ .
Voor zover ik weet zijn het tumoren die zelden uitzaaien. Ze kunnen er wel veel van gaan drinken en plassen, doordat oiv van de tumor het calciumgehalte in het bloed stijgt.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#798558
Huh, dit is heel merkwaardig. Nog nooit eerder meegemaakt of van gehoord.
Normaal gesproken hoef je alleen maar te castreren en dan verdwijnt hij vanzelf. Maar hoe dat bij een teef moet? Geen idee.
Door bas rouge
#798605
Femke schreef: weet je zeker dat het alleen maar bij het bultje blijft (en dat het niet de 'diepte' inschiet?) Dan zou ik het laten zitten als het goedaardig is.
Mocht ze een keer voor iets anders onder narcose moeten dan kan je het altijd nog weg laten halen.
(Sunday heeft ook zo'n 'verlanglijstje'..... :-X)
Nee, ik weet dat niet zeker helaas, ik weet eigenlijk niet zoveel. Behalve dat het eigenlijk alleen bij reuen voorkomt en dat wanneer je ze castreert ze eigenlijk vanzelf verdwijnen.
Laatst gewijzigd door bas rouge op ma 23 jul 2007, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#798606
*Dorothea* schreef: Dat is vreemd, die tumoren komen vooral voor bij intacte reuen  :-\ .
Voor zover ik weet zijn het tumoren die zelden uitzaaien. Ze kunnen er wel veel van gaan drinken en plassen, doordat oiv van de tumor het calciumgehalte in het bloed stijgt.
Dus als ik jou post goed interpreteer is het een weinig risicovolle tumor. Is die stijging van het calciumgehalte in het bloed een gevolg van alle tumoren of specifiek van deze ?
Door bas rouge
#798608
Hitam schreef: Huh, dit is heel merkwaardig. Nog nooit eerder meegemaakt of van gehoord.
Normaal gesproken hoef je alleen maar te castreren en dan verdwijnt hij vanzelf. Maar hoe dat bij een teef moet? Geen idee.
Ja, mijn d'arts vond het ook bevreemdend en kende het ook niet bij teven, wel zei hij dat het weefsel het meest leek op een perianaalkliertumor, hij heeft niet gezegd dat het er 1 is. Barousse is wel een gecastreerde teef (vrij laat, met 5,5,) .
Door bas rouge
#798609
conleeuw schreef: helaas kan ik je niet helpen, ik kan mij voorstellen dat jij niet staat te springen op een narcose als het niet aboluut noodzakelijk is  :-\
Ze is in maart ook al onder narcose geweest omdat een al langere tijd kapotte kies was gaan ontsteken en ik vind dat voor een hond op leeftijd eigenlijk wel zat. Als het niet echt hoeft dan niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#798612
bas rouge schreef: Dus als ik jou post goed interpreteer is het een weinig risicovolle tumor. Is die stijging van het calciumgehalte in het bloed een gevolg van alle tumoren of specifiek van deze ?

Niet alle tumoren geven een verhoging van de calciumspiegel, het komt mn voor bij maligne lymfoom en perianaalkliertumoren, maar dan nog niet in alle gevallen.
bas rouge schreef: Ja, mijn d'arts vond het ook bevreemdend en kende het ook niet bij teven, wel zei hij dat het weefsel het meest leek op een perianaalkliertumor, hij heeft niet gezegd dat het er 1 is. Barousse is wel een gecastreerde teef (vrij laat, met 5,5,) .
Wie heeft dat biopt dan bekeken? Jouw dierenarts of is het opgestuurd? En als het opgestuurd is, naar Utrecht of vetmedlab?
Door bas rouge
#798625
*Dorothea* schreef: Niet alle tumoren geven een verhoging van de calciumspiegel, het komt mn voor bij maligne lymfoom en perianaalkliertumoren, maar dan nog niet in alle gevallen.
Ik merk nu niks bijzonders aan haar.
*Dorothea* schreef: Wie heeft dat biopt dan bekeken? Jouw dierenarts of is het opgestuurd? En als het opgestuurd is, naar Utrecht of vetmedlab?
Het is opgestuurd, ik weet niet naar wie. Maakt dat verschil in beoordeling?
Door Lizzy
#799281
Waar het ook naar toe gestuurd is: er worden toch echt wel af en toe foutjes gemaakt. En ik heb dat bij mijn honden diverse keren meegemaakt, dus kun je na gaan. Dit klopt mijns inziens niet, deze uitslag. Ik liet opnieuw een biopt nemen en dit naar Utrecht sturen.
Door bas rouge
#799293
Het biopt is naar Utrecht gegaan maar ik heb inmiddels een afspraak staan om het bultje nogmaals aan te laten prikken. Hoe meer ik erover hoor en spreek met mensen hoe merkwaardiger me deze uitslag voor komt. Ik laat jullie weten wat de tweede uitslag is.
Door Marianne
#800899
Hoi,
Zo'n 2 jaar geleden is bij mijn reu een peri anaalklier adenoom verwijderd. Deze tumor zat tussen staart en anus in en was op een gegeven moment open gegaan terwijl wij net niet thuis waren. Dus overal bloed. Hij is diezelfde avond nog onder het mes gegaan om de tumor zo veel als mogelijk te verwijderen. Het is opgestuurd en er kwam inderdaad uit dat het een perinaalklier adenoom was. Het advies was daarom ook om hem te laten castreren omdat door de invloed van hormonen de tumor weer terug kon komen.
gr. Marianne
Door bas rouge
#802159
Vandaag belde de d'arts met het bericht dat het waarschijnlijk geen perianaalkliertumor is en dat het goedaardig weefsel is. Ze gaat zelf nog bellen met de cytoloog van de week voor meer informatie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door