Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#794429
Sinds vrijdagochtend geeft Maci (6 maanden) over vlak voor het eten.
Dus als volgt: waterbakken vullen en neerzetten, dan begint ie te drinken, doet ie altijd maar nu wat heftiger en meer. Vervolgens gaat ie water op staan kotsen. Dan krijgt ie alsnog zijn eten, de ene keer blijft dit wel binnen de andere keer niet. Die keer dat ie zijn kvv uitkotst begint ie het weer op zijn dooie gemak weer op te eten, waarna het wel binnenblijft. Dat gaat nu haast iedere keer zo. En tussendoor is er niets aan hem te merken, niet misselijk of iets dergelijks. Speelt zoals altijd, is gweoon vrolijk, loopt zijn grotere broer te klieren etc. Zaterdag hadden we hem minder gegeven en s'avonds niets meer. Volgende ochtend was er een logehond, (een nieuwe om te klieren). Toen heeft ie niet gekotst, 's avonds was ie best moe en toen ook niet gekotst. Maar vanmiddag/avond begon ie er weer mee. Flink water drinken en dan dat water overal weer uitspugen en daarna gewoon eten alsof er niets aan de hand is, kan ook geen onrustige maag voelen. We dachten zaterdag dat het eraan kon liggen dat ie wat yucca wortel had aangevreten, maar dat kan nu niet meer het geval zijn. Nu is Maci altijd gek op zijn eten, staat te popelen. Hij krijgt nu 1 kilo kivo per dag (wel meer gebleken dat ze hiervan minder nodig hebben als andere kvv, kaio, volwassen, krijgt 500 gram af en toe meer, voor 60 kg). Verder is Maci op goed gewicht (niet dik niet te dun, +-35 kg) en prima spieren.
Wat we ons afvragen is dit toch een slechte maag, of is het iets "tussen de oren".  Te enthousiast gecombineerd met pavlov effect??
#794469
Hoe vaak voer je en voer je altijd op vaste tijden?
Het kan dan zijn dat hij al veel maagsappen aanmaakt en dan misselijk wordt.
De border van mijn vriendin is som ook erg gulzig met drinken en dan komt zo'n plons water er ook weer direct uit.
Misschien heeft hij wel behoorlijk trek en probeert hij zo zijn maag maar meteen te vullen maar dan met water?
Is het water soms wat te koud? Lauw water is beter als ze toch al snel last van overgeven hebben.
#794886
tot nu toe 3x per dag, maar dat gaat 2x worden.
En ja dat waren vaste tijden, hij gaat al klaarzitten wanneer het "etenstijd" is. En hij is gulzig met eten ja. Dus wil naar 2 maaltijden toe om langer "rust"in de maag te hebben en ook wat onvoorspelbaarder gaan geven. Dat lijkt me een zeer goed plan.
Verder heb al dagen zijn kots en stront nagekeken, en vandaag ja hoor spoelwormpje. (Had ik al aan gedacht maar wou niet zomaar een wormenkuur geven als zijn maag van streek is) Ik denk dat dit wel de reden zal zijn dat ie nu overgeeft voor het eten, maagsappen en enthousiasme gaat nog samen maar met wormpjes erbij niet meer dus. Dat worden dus wat pilletjes voor beide honden.
#794976
Kaio schreef: tot nu toe 3x per dag, maar dat gaat 2x worden.
En ja dat waren vaste tijden, hij gaat al klaarzitten wanneer het "etenstijd" is. En hij is gulzig met eten ja. Dus wil naar 2 maaltijden toe om langer "rust"in de maag te hebben en ook wat onvoorspelbaarder gaan geven. Dat lijkt me een zeer goed plan.
Verder heb al dagen zijn kots en stront nagekeken, en vandaag ja hoor spoelwormpje. (Had ik al aan gedacht maar wou niet zomaar een wormenkuur geven als zijn maag van streek is) Ik denk dat dit wel de reden zal zijn dat ie nu overgeeft voor het eten, maagsappen en enthousiasme gaat nog samen maar met wormpjes erbij niet meer dus. Dat worden dus wat pilletjes voor beide honden.
Ik zou dan eerst een wormenkuurtje geven  en dan kijken hoe het gaat. Je kan dan later nog beslissen of je naar twee maaltijden gaat.
#794990
Ik zou eens een tijdje uitproberen wat er gebeurd als je, in plaats van de water bak neer te zetten, deze weg zou halen voor het eten. En dan een half uurtje na het eten weer neer zetten.
Het lijkt wel of ze door de opwinding over het eten krijgen een beetje te veel water naar binnen slurpt, wat dan niet lekker valt.
#797611
Kaio schreef: zo effetjes vertellen dat alles weer prima gaat.
In eerste instantie idd eerst de waterbak weggenomen zodat het gedrag niet meer kan voorkomen. Wormenkuurtje gehad en nu na een paar dagen is alles weer normaal.
Oh gelukkig!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door