Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#792822
Mijn honden kregen, toen ze nog brokjes kregen, twee keer per dag te eten. Nu ze op vers staan is mijn macht der gewoonte niet veranderd en krijgen ze nog steeds twee keer per dag te eten.
Nu lees ik het boek van Mogens Eliasen waarin hij verteld dat het beter is om maar één keer per dag te voeren en ook een vastendag in te lassen.
In therorie begrijp ik dat de hondenmaag en -darmen 20 tot 24 uur nodig hebben om het voedsel te verwerken en het dus geen zin heeft om twee keer per dag te voeren. En om de boel een beetje rust te gunnen is die ene dag vasten.
Dat begrijp ik allemaal, maar mijn grootste angst is een maagtorsie bij honden. In het verleden hebben we allemaal geleerd om niet minder dan twee keer per dag te voeren ivm met de beruchte torsie. Ik wil erg graag opvolgen wat er in het boek staat en het helemaal goed doen, maar mijn angst blijft knagen.
Is er iemand die mij van die angst af kan helpen en de boel een beetje kan realtiveren voor mij?
Door willemenMaaike
#792861
Belangrijk is natuurlijk je hond na de maaltijd rust te geven.
Daarnaast (volgens mij staat er niet welk ras u heeft) hebben niet alle honden meer echt die 20 tot wel 24 uur nodig om hun maaltijd te verteren.
Veel rassen (mischien ondertussen wel de meesten) zijn zo aangepast dat je beter gewoon twee keer per dag kunt geven.
Daarnaast is vlees ook beter verteerbaar weer dan de brokken.
Natuurlijk ben ik niet de ëxpert" en ben ik ook benieuwd wat ander zeggen.
Door Netty
#792892
met kant en klaar vers voer en met Barf kreeg ze 2 X per dag te eten.
het is een dwergteckel, heb je idee van hoe het eruit ziet wat 2 X per dag voer krijgt.
ook af en toe als ze weer eens een poosje op brokken staat, krijgt ze 2 X per dag te eten.
en na het eten 's avonds wil ze spelen, dus met volle maag.
ze is van de week 11 jaar geworden, en dat spelen na het eten, doet ze al haar hele leven.
gewoon ff naar je hond kijken wat die wil..........en wat jou het makkelijkste uitkomt ;)
Door Mevroi Kruim
#792918
Drijver schreef: Mijn honden kregen, toen ze nog brokjes kregen, twee keer per dag te eten. Nu ze op vers staan is mijn macht der gewoonte niet veranderd en krijgen ze nog steeds twee keer per dag te eten.
Nu lees ik het boek van Mogens Eliasen waarin hij verteld dat het beter is om maar één keer per dag te voeren en ook een vastendag in te lassen.
In therorie begrijp ik dat de hondenmaag en -darmen 20 tot 24 uur nodig hebben om het voedsel te verwerken en het dus geen zin heeft om twee keer per dag te voeren. En om de boel een beetje rust te gunnen is die ene dag vasten.
Dat begrijp ik allemaal, maar mijn grootste angst is een maagtorsie bij honden. In het verleden hebben we allemaal geleerd om niet minder dan twee keer per dag te voeren ivm met de beruchte torsie. Ik wil erg graag opvolgen wat er in het boek staat en het helemaal goed doen, maar mijn angst blijft knagen.
Is er iemand die mij van die angst af kan helpen en de boel een beetje kan realtiveren voor mij?
Er is onderzoek gedaan naar oorzaken van maagtorsie en afgezien van brokken als duidelijke risicofactor kwam daar niks duidelijks uit, dus ook niet 1x per dag voeren. Er kwam dus ook niet uit dat 2 of 3x per dag voeren het risico op torsie vermindert. Ik zal kijken of ik die topic nog kan vinden.

Het is iig heel belangrijk om zoals Mogens ook schrijft je hond langzaam aan grotere maaltijden te laten wennen. Je moet echt niet van de ene dag op de andere overgaan van 14 maaltijden per week naar 5. Trek er desnoods maanden voor uit, zo kan de maag van de hond zich aan de grotere hoeveelheden aanpassen. Je maakt steeds 1 maaltijd kleiner en de andere maaltijd groter in de loop van weken, totdat je op 1 maaltijd per dag zit. Vervolgens maak je weer 1 maaltijd per week steeds groter en de volgende dag de maaltijd steeds kleiner, totdat je een vastendag hebt. Je kunt dan de grote maaltijd ook weer verkleinen en verdelen over de andere dagen.
Door Minna
#793223
De artikel staat in bibliotheek, dat is die scandinavisch-amerikaanse artikel.
Brokken (vooral de Large breed-variant), erfelijkheid, diepe borstkas, verhoogde voerbak etc kwamen er uit als de grote risicofactoren, en ook hele grote hoeveelheden in een keer.
Zelf denk ik bij een Hele Grote Hoeveelheid echt aan aantal kilo's dus zo'n 'wolvenmaal" zeg maar, en idd moet een hond er wel aan wennen. Ik ben nu juist van een vastendag aan het overgaan op 4-5 maaltijden per week.
Met brok voerde ik ook maar eens per dag en soms een dag niet.
En het zou best afhankelijk van ras kunnen zijn hoe de vertering gaat, net als gedrag en vorm van de hoofd ook erfelijk bepaald wordt. Daar is bij sommige rassen ook niks natuurlijks meer in te vinden.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#793231
ik snap je bezorgdheid. Ik zat hier zelf ook mee. Mijn honden staan in augustus 1 jaar op volledig rauw, en ik heb ze vrij snel overgezet op 1 keer per dag voeren. Hier is het wel na de maaltijd....uitbuiken.
Vasten doe ik niet meer omdat ik hier zelf geen prettig gevoel bij heb. Ook al zou het beter zijn
Door Decibels
#793506
Mijn honden krijgen ook 2x per dag en 's avonds nog een héél klein muizenhapje....meer voor het idee, omdat ik regelmatig jonge honden/pups heb die 's avonds ook nog een maaltijd krijgen, is dat muizenhapje er in geslopen als vast ritueel. Maar mijn honden zouden gék worden als ik een maaltijd over zou slaan...laat staan als ze een hele dag niets krijgen...
Door Ianthe
#794214
Xena kreeg altijd 1 keer per dag van een maand of 7 á 8 tot 11 maanden. Nu krijgt ze 6 keer per week (5 keer 100 gram en 1 keer 150) Maar dat is natuurlijk een kleine hond die niet gevoelig is voor maagtorsie.
Door Decibels
#794257
XenaScence schreef: Maar dat is natuurlijk een kleine hond die niet gevoelig is voor maagtorsie.
ik heb een dwergteckel met een gedeeltelijke maagtorsie gehad en een vriendin die standaards fokt had een teef die 's nachts bevallen was en bij de ochtendmaaltijd een maagtorsie kreeg...in no time lag ze op de operatietafel...!

Het is absoluut niet waar dat kleine honden geen maagtorsie zouden krijgen.
Door Drijver
#795133
Decibels heeft gelijk. Ik zit zelf "in de honden" en kom helaas regelmatig honden tegen met een torsie. Het zijn niet alleen de grote honden met diepe borstkassen zoals Dobers, Rottweilers en Doggen die het krijgen. Soms (maar niet vaak) zit er ook een kleiner hondje tussen zoals een Jack of Spaniel.
En wisten jullie dat ook cavia's een maagtorsie kunnen krijgen?
Verder weet ik alle regeltjes wel om het eventueel te voorkomen en volg ze ook op. Zoals geen grote maaltijden ineens geven, niet voeren vóór actie maar ook niet binnen een uur ná actie, geen grote hoeveelheid koud water laten drinken na grote inspanning enz. En tóch kun je het dus niet altijd voor zijn...
Ik was inderdaad van plan om, zoals Kruimel zegt, er een hele poos over te doen om ze op 1 maaltijd per dag te zetten. En op die manier wilde ik het ook gaan doen.
En brokken is inderdaad een risicofactor, maar zou de kans met rauw het risico aanzienlijk verminderen? Dat is eigenlijk wat ik wil weten. Maar ja, als er nog steeds honden een torsie krijgen van mensen die wel degelijk rekening houden met de gevaren is natuurlijk niks uitgesloten  :(

Om nog even antwoord te geven op WillemenMaaike: ik heb 5 honden van verschillende rassen, varierend van 5 tot 25 kilo.
Door Decibels
#795139
Netty schreef: wat zijn de symptonen als een hond een maagtorsie krijgt?
braakneigingen zonder dat er iets komt...hooguit wat slijm + natuurlijk de opgezwollen buik.
Door Netty
#797555
Decibels schreef: braakneigingen zonder dat er iets komt...hooguit wat slijm + natuurlijk de opgezwollen buik.
dank je wel voor het antwoord ;)
Door petra-amsterdam
#798063
Toch even een aanvulling op de symptomen tav een maagtorsie.
Die dikke buik hoeft niet en juist omdat dit zo vaak gedacht wordt kan een maagtorsie als mogelijkheid over het hoofd gezien worden zodat de hond te laat op de o.k. beland.
Mijn hond kreeg drie jaar geleden na het eten van (toen nog) z,n brokken aangevuld met een rest salade een maagtorsie.
Dat uitte zich in ong. een uur daarna grote onrust en idd dat kokhalsen zonder dat er wat uitkwam.
Mijn zoon wilde de heimlichgreep toepassen, dacht dat ie stikte maar ik wist op de een of andere manier meteen dat het weleens een torsie zou kunnen zijn en heb meteen de dierenambulance gebeld met de mededeling dat het hoogstws om een maagtorsie ging.
In de spoedkliniek aangekomen wilde de da ook niet geloven dat het een torsie was OMDAT de buik niet opgezet was.
Wilde wel de mogelijkheid van en dilletatie onderzoeken , slang erin dus, hetgeen mislukte en toen pas zijn er foto,s gemaakt. Volledige maagtorsie .
Daarna pas heeft ze met een naald het gas uit zijn (inmiddels wel meer opgezette) buik weglaten lopen en is er een chirurg gebeld.
Mijn hond heeft het gelukkig overleefd. De maag is tijdens de operatie wel meteen vastgezet.

Die zichtbaar opgezette maag KAN dus wel maar HOEFT niet.
De onrust, het kokhalzen/braken zonder resultaat ,hooguit wat slijm is m.i. een betere graadmeter.
Door bas rouge
#798228
Ook ik kan bevestigen dat opzwellen echt niet hoeft. Mijn eerste eigen hond Bas is bezweken aan een torsie/dilatatie. Hij was niet opgezwollen, wel heel onrustig. Ik werd pas echt goed verontrust nadat hij de slokjes water die hij dronk direct teruggaf. Hij werd ca. een uur na het eten onrustig (brok) en kon duidelijk zijn draai niet vinden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door