Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#793139
Ik heb net even een menu gemaakt voor de eerste week dat Rakker en Kiera aan het Barfen gaan.
Het is niet helemaal volgens de percentages, omdat ik eerst wil kijken wat ze lusten en ik al pakketjes van Minna had gekregen.

Minna heeft voor mij 2 verschillende mixen gemaakt, en ik heb van haar Eend, Parelhoen en Kip gekregen. Ik was van plan om Rakker 100 gram en Kiera 300 gram te voeren, maar Rakker is erg dun, dus zit nu op 150 gram per dag, en Kiera is ook erg mager, dus we beginnen voor Kiera met 500 gram per dag (Kiera is 30 en Rakker is 5 kilo).

Ik heb net zelf een groentemix gemaakt voor de honden. Daarin zitten rode bieten, sperziebonen, wortels, een beetje broccoli en bloemkool, komkommer, sla, witlof, 2 eieren en magere yoghurt. Voor Kiera heb ik per week 320 gram groentemix, voor Rakker 80 gram.

Ik heb verschillende soorten KVV gekocht vandaag: Carnibest Natuurvoer, Smuldier kip, vlees, pens en compleet pens en Duck Compleet. Voor Rakker heb ik Energique no. 4, die krijgt zij eerst alleen maar als KVV, aangezien zij dit door haar voedselallergie nu krijgt.

Okee, hier mijn menu voor deze week. Ik hoor graag of het goed of fout is en wat beter kan!

Zaterdag
Kiera: 200 gram Carnibest natuurvoeding + Kipkarkas (300 gram)
Rakker: 75 gram Energique 4 + Kipkarkas (100 gram)

Zondag
Kiera: 200 gram Smuldier Vlees + 300 gram mix eendenhart, struisvogelspiervlees en runderlong.
Rakker: 75 gram Energique 4 + 100 gram mix eendenhart, struisvogelspiervlees en runderlong.

Maandag
Kiera: 200 gram Smuldier Kip + Eend 300 gram
Rakker: 50 gram Energique 4 + Eend 100 gram

Dinsdag
Kiera: 200 gram Smuldier Kip + 320 gram groentemix
Rakker: 50 gram Energique 4 + 80 gram groentemix

Woensdag
Kiera: 200 gram Duck Compleet + Parelhoen 300 gram
Rakker: 50 gram Energique 4 + Parelhoen 100 gram

Donderdag
Kiera: 400 gram Duck Compleet
Rakker: 150 gram Energique 4

Vrijdag

Kiera: 200 gram Smuldier Pens + 300 gram Mix Rundertong, lamslong en lamspens.
Rakker: 50 gram Energique 4 + 100 gram Mix Rundertong, lamslong en lamspens.

Ik ga volgende week zelf ook kijken wat ik wil bestellen, dan ga ik meer volgens de percentages rekenen.
O ja, waar kun je vis kopen? Gewoon bij de visboer?
En ik vroeg me af wat onder Spiervlees wordt verstaan.
Door Minna
#793347
Vis kan je gewoon bij de visboer kopen ja! Enne ik haal altijd zalm bij Royal Dogshop, kan ik volgende keer ook wat voor Rak en Kiera meenemen. Gewoon 's vrijdag s naar de markt en daar de visboer vragen voor koppen en zo, en evt wat sardientjes kopen. Bij de markt kan je ook poeliers en zo vragen voor kipkarkassen en nekken en zo. Of afvalvlees of zo.
Volgens mij geef je nu nog zoveel kvv dat het met de precentages niet echt fout kan gaan. ik heb voor volgende keer hele mooie zachte lamsribben, en andere soorten vlees weer.
Hoop dat ze het allemaal lusten!
Door cindy1986
#793466
Ja, jij ging begin augustus heen toch? Geef ik tegen die tijd even door wat ik wil hebben ;) Welke koppen kun je geven? Van alle soorten vis?

Als het Barfen goed bevalt, wil ik het misschien wel fulltime geven, maar ik heb 's ochtends nooit zoveel tijd, dus daarom 's ochtends KVV ;)

Ze hebben net voor het eerst een Barf-maaltijd gehad: kip. Kiera deed er ongeveer 2 minuten over, Rakker 5 minuten. Ze vonden het allebei superlekker! Ik moest Kiera al tegenhouden, anders was Rakkers kip ook op ;) Rakker moest echt goed kauwen, maar die vond het erg lekker! Dus kip lusten ze wel. Minna, welk deel van de kip was dit eigenlijk?
Door Minna
#793522
was kipkarkas/kipdelen dus stukje rug/ stukje poot/ribbenkast etc. Ik had het alleen een beetje onherkenbaar gemept! Volgende keer sla ik er minder op totdat je gaat wennen aan herkenbare dingen, hihi!
Door cindy1986
#793537
[quote="Minna"]
was kipkarkas/kipdelen dus stukje rug/ stukje poot/ribbenkast etc. Ik had het alleen een beetje onherkenbaar gemept! Volgende keer sla ik er minder op totdat je gaat wennen aan herkenbare dingen, hihi!
[/quote]

Haha, mijn moeder en ik zaten al te bedenken wat het kon zijn ;) Zolang ik geen complete tong hoef te zien vind ik het best. O ja, en geen koppen van dieren :-\
Maar ze hadden beide nog geen enkele moeite met de botjes. Ben benieuwd of dat met de eend en parelhoen ook zo goed gaat!
Door Minna
#793610
Ach jawel! Hope heeft vandaag ook voor het eerst kipkarkassen gegeten, haar eerste vleesbot, ik heb er niks aan platgeslagen of zo en ze at het keurig kauwend op!
Door Lizzy
#796241
cindy1986 schreef: Ik heb net even een menu gemaakt voor de eerste week dat Rakker en Kiera aan het Barfen gaan.
Het is niet helemaal volgens de percentages, omdat ik eerst wil kijken wat ze lusten en ik al pakketjes van Minna had gekregen.

Minna heeft voor mij 2 verschillende mixen gemaakt, en ik heb van haar Eend, Parelhoen en Kip gekregen. Ik was van plan om Rakker 100 gram en Kiera 300 gram te voeren, maar Rakker is erg dun, dus zit nu op 150 gram per dag, en Kiera is ook erg mager, dus we beginnen voor Kiera met 500 gram per dag (Kiera is 30 en Rakker is 5 kilo).

Ik heb net zelf een groentemix gemaakt voor de honden. Daarin zitten rode bieten, sperziebonen, wortels, een beetje broccoli en bloemkool, komkommer, sla, witlof, 2 eieren en magere yoghurt. Voor Kiera heb ik per week 320 gram groentemix, voor Rakker 80 gram.
Ziet er goed uit.
Ik heb verschillende soorten KVV gekocht vandaag: Carnibest Natuurvoer, Smuldier kip, vlees, pens en compleet pens en Duck Compleet. Voor Rakker heb ik Energique no. 4, die krijgt zij eerst alleen maar als KVV, aangezien zij dit door haar voedselallergie nu krijgt.

Nou, hartstikke goed, lekker afwisselend.
Okee, hier mijn menu voor deze week. Ik hoor graag of het goed of fout is en wat beter kan!

Zaterdag
Kiera: 200 gram Carnibest natuurvoeding + Kipkarkas (300 gram)
Rakker: 75 gram Energique 4 + Kipkarkas (100 gram)

Zondag
Kiera: 200 gram Smuldier Vlees + 300 gram mix eendenhart, struisvogelspiervlees en runderlong.
Rakker: 75 gram Energique 4 + 100 gram mix eendenhart, struisvogelspiervlees en runderlong.

Maandag
Kiera: 200 gram Smuldier Kip + Eend 300 gram
Rakker: 50 gram Energique 4 + Eend 100 gram

Dinsdag
Kiera: 200 gram Smuldier Kip + 320 gram groentemix
Rakker: 50 gram Energique 4 + 80 gram groentemix

Woensdag
Kiera: 200 gram Duck Compleet + Parelhoen 300 gram
Rakker: 50 gram Energique 4 + Parelhoen 100 gram

Donderdag
Kiera: 400 gram Duck Compleet
Rakker: 150 gram Energique 4

Vrijdag

Kiera: 200 gram Smuldier Pens + 300 gram Mix Rundertong, lamslong en lamspens.
Rakker: 50 gram Energique 4 + 100 gram Mix Rundertong, lamslong en lamspens.
Ziet er goed uit! Ik zou alleen zelf uitkijken met orgaanvlees (en dat schrappen van het menu of maximaal 1 keer per week wat geven). Want versvlees bevat al in ruime mate orgaanvlees. En nu is het een beetje veel orgaan. Zolang je voor meer dan de helft nog versvlees geeft, lijkt me maximaal 1 maal per week wat orgaanvlees echt zat. In de plaats van orgaanvlees kun je spiervlees, vleesbot en vis geven.

Ik ga volgende week zelf ook kijken wat ik wil bestellen, dan ga ik meer volgens de percentages rekenen.
O ja, waar kun je vis kopen? Gewoon bij de visboer?
En ik vroeg me af wat onder Spiervlees wordt verstaan.
Zolang je voor meer dan de helft versvlees geeft, zou ik zelf geen percentages berekenen. Als je naast het versvlees vooral spiervlees, vleesbot en vis geeft: zit je goed. Vis kun je inderdaad kopen bij de visboer. Vraag om sardientjes of om zalmkop ofzo. Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Spiervlees is spier, dat zorgt voor beweging. Dus het gewone vlees, zeg maar.
Door cindy1986
#796988
Ok, ik doe die mixen dan nu eerst 1x per week, tot ik die opheb.

Het menu voor komende week:

Zaterdag 21 juli
Kiera: 200 gram Smuldier Pens + 300 gram Mix 2 Rundertong, lamslong en lamspens.
Rakker: 50 gram Smuldier Pens + 100 gram Mix 2

Zondag 22 juli
Kiera: 200 gram Carnibest + Eend 300 gram
Rakker: 50 gram Smuldier Pens + Eend 100 gram

Maandag 23 juli
Kiera: 320 gram Groentemix, 75 gram Sardientjes, 100 gram Duck Compleet
Rakker: 80 gram Groentemix, 50 gram Sardientjes, 25 gram Energique

Dinsdag 24 juli
Kiera: 200 gram Smuldier Kip + 300 gram Kip
Rakker: 50 gram Energique + 100 gram Kip

Woensdag 25 juli
Kiera: 200 gram Smuldier Kip + 300 gram Parelhoen
Rakker: 50 gram Energique + 100 gram Parelhoen

Donderdag 26 juli
Kiera: AHV Compleet 400 gram
Rakker: AHV Compleet 100 gram + 25 gram Energique

Vrijdag 27 juli
Kiera: 200 gram Carnibest + 300 gram Mix 1 Eendenhart, struisvogelspiervlees en runderlong.
Rakker: 50 gram Energique + 100 gram Mix 1

Zaterdag 28 juli
Kiera: 200 gram Smuldier Pens + 300 gram Eend
Rakker: 50 gram Smuldier Pens + 100 gram Eend

Zondag 29 juli
Kiera: 200 gram Smuldier Pens + 300 gram Parelhoen
Rakker: 50 gram Smuldier Pens + 100 gram Parelhoen

Maandag 30 juli
Kiera: 200 gram Smuldier Vlees + 320 gram Groentemix
Rakker: 50 gram Energique + 80 gram Groentemix



Is dit wat? Ik heb nog niet echt veel verschillende dingen, aangezien ik net begonnen ben. Na een week KVV & Barf kan ik zeggen dat ze het allebei hartstikke lekker vinden!
Ik moet zelf nog erg wennen, heb er nu nog hartstikke veel werk aan.

Hoe doen jullie dat? Mijn honden krijgen twee keer per dag eten. Leggen jullie dan de avond tevoren alles uit de vriezer voor één dag en verdelen het dan 's ochtends in 2 porties? Of heb je voor 's ochtends en 's avonds alles apart ingevroren?
Kiera krijgt nu 500 gram per dag en Rakker 150 gram.

Minna, ik mal jou van de week voor een nieuwe bestelling ;) Maar dan wel in andere hoeveelheden, omdat 300 gram voor Kiera en 100 gram voor Rakker te weinig blijkt te zijn  ;)
Door Minna
#797007
Yep! Kan zijn dat het wel de goede hoeveelheid is, maar in het begin schijnt het normaal te zijn dat ze afvallen.
Ik heb de hoeveelheden waar ik mee begon met Pim en Ko (500 en 800 gram) terug moeten brengen naar 300 en 500 gram...ze zijn gewoon DIK! ;D
Door cindy1986
#797088
[quote="Minna"]
Yep! Kan zijn dat het wel de goede hoeveelheid is, maar in het begin schijnt het normaal te zijn dat ze afvallen.
Ik heb de hoeveelheden waar ik mee begon met Pim en Ko (500 en 800 gram) terug moeten brengen naar 300 en 500 gram...ze zijn gewoon DIK! ;D
[/quote]

Kiera ziet er op het moment niet zo heel goed uit. Voor ik op vakantie ging waren de brokken op, en heb ik dus een aantal proefzakjes in de ton gegooid. Was goed voor ongeveer 8 kilo voer. Daar heeft ze twee weken van gegeten, en twee weken niet veel beweging. Ze was erg afgevallen en haar bespiering is ook grotendeels weg :( Omdat ik nu op andere voeding ben overgestapt, moet ze er ook even aan wennen, zal ook wel meespelen. 300 gram van KVV hebben we geprobeerd, maar dan blijft ze honger houden. Dus eerst maar even wat meer eten ;) En ik ga weer met haar fietsen, is er de laatste tijd een beetje bij ingeschoten.

Haha, terwijl Ko altijd hartstikke mager was! Haha, denk ook dat Kiera straks wel groeit, en dan krijgt ze gewoon weer minder. Rakker is nu ook erg mager, maar in een week tijd zie je nog niet veel verschil lijkt me.
Door Minna
#797101
Nee gaat niet binnen een week! Ik zou zekers eerst wat meer geven, en wat vetter zoals eend (heb ik in huis...).
Ko kreeg toen 800 gram dus best wel heel veel en het duurde wel een week of drie-vier voordat die echt mooi op gewicht was. Alleen heb ik toen niet snel genoeg weer vermindert denk ik. Nu gaan Ko en Pim twee keer per week vasten en vet eraf snijden etc, hopen dat ze over een paar weken weer ietsie slanker zijn... ;D
Door cindy1986
#797133
[quote="Minna"]
Nee gaat niet binnen een week! Ik zou zekers eerst wat meer geven, en wat vetter zoals eend (heb ik in huis...).
Ko kreeg toen 800 gram dus best wel heel veel en het duurde wel een week of drie-vier voordat die echt mooi op gewicht was. Alleen heb ik toen niet snel genoeg weer vermindert denk ik. Nu gaan Ko en Pim twee keer per week vasten en vet eraf snijden etc, hopen dat ze over een paar weken weer ietsie slanker zijn... ;D
[/quote]

Als je de honden laat vasten, krijgen ze dan helemaal niets op een dag?
Door Minna
#797173
Nee helemaal niks...maar die van mij hebben altijd al (zelfs met brok) een keer per dag gegeten, en op verschillende tijden.
Hope eet wel elke dag, die is pas 9 maanden oud.
De honden hebben bvb net een uurtje geleden gegeten, morgen avond eten ze weer en dan dinsdag overdag een keer. Mijn honden kunnen er prima tegen. En ik ga dus dinsdag net voordat ze eten krijgen met Pinkki even haar dogdance routine doen, dan is ze wel superfit en gemotiveerd.
Door cindy1986
#797206
[quote="Minna"]
Nee helemaal niks...maar die van mij hebben altijd al (zelfs met brok) een keer per dag gegeten, en op verschillende tijden.
Hope eet wel elke dag, die is pas 9 maanden oud.
De honden hebben bvb net een uurtje geleden gegeten, morgen avond eten ze weer en dan dinsdag overdag een keer. Mijn honden kunnen er prima tegen. En ik ga dus dinsdag net voordat ze eten krijgen met Pinkki even haar dogdance routine doen, dan is ze wel superfit en gemotiveerd.
[/quote]

Probleem is dat Rakker met brokken zelf weleens een dag niet at, maar nu ze op KVV en Barf zit, wordt ze helemaal gek rond etenstijd. Kiera is altijd al overenthousiast geweest rond etenstijd. Soms begint ze om 16:00 uur al (ze krijgen om 17:30 uur eten). Mijn moeder geeft ze meestal eten, en die wordt dan dus gek van Kiera. 's Ochtends bij het opstaan rennen ze ook alleen maar heen en weer tot ze eten hebben. Denk eigenlijk niet dat het gaat lukken om ze één keer per dag eten te geven :s
En dan zou ik dat 's avonds willen doen, maar ik doe dan juist altijd de grote wandeling. Dat is dan weer niet handig met een volle maag.
Haha, doe ik ook vaak met Kiera ;) Ga ik trainen net voor ze eten krijgt, doet ze alles hartstikke goed en snel! :) Vroeger was ze bang voor de auto, heb ik haar in de auto gevoerd  8)
Door Minna
#797502
Snap je nu waarom ik nooit op vaste tijden voer..? Denk dat als ze hier elke dag om 18.00 uur een bakkie krijgen, ze om 15.00 beginnen te jengelen.. ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door