Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#796224
Ok, ik weet even niet een betere titel te bedenken, dus ik doe het maar even zo.

Het is zo dat ik vorige week 2 kittens heb weggebracht naar hun nieuwe baasje. Hij heeft nogal vervelende ervaringen met z'n vorige kat gehad, dus hij wilde ze binnen afzienbare tijd ook na laten kijken door z'n eigen DA.
Nou ja, prima, ik heb niets om bang voor te zijn.
Dat bleek ook, want de DA was zeer te spreken over de kittens (*trots*  :biggrin2:).

Ik heb het nieuwe baasje zo ver dat hij de kittens in elk geval in het begin kvv en barf zal laten eten (als hoofdmaaltijd Carnibest of Bibi, en als extra'tjes kuikens, kippennekken ed. totdat hij eventueel meer in de materie verdiept is, en uitgebreider kan gaan barfen). Ik heb allerhande info voor hem opgezocht en meegegeven, en hij heeft enkele dagen terug z'n eerste bestelling van Canis Naturalis ontvangen. Dat lijkt allemaal goed te gaan dus.

Maar nou wil die DA beweren dat BARF helemaal niets uitmaakt in het voordeel van de gezondheid van de kat en dat de reden waarom ze minder blaasgruis zouden ontwikkelen is omdat ze 'gedoseerd' te eten krijgen; twee keer per dag een schaaltje met een afgepaste hoeveelheid.
Blijkbaar leeft die DA met het idee dat elke katteneigenaar die z'n kat brokken voert die brokken de hele dag laat staan, want als al die brokvoerende baasjes hun katten gewoon twee keer per dag een afgepaste hoeveelheid brokken zouden geven, hun kat ook minder kans had op blaasgruis. Wat de DA betreft kan hij dus net zo goed brokken gaan voeren (mits gedoseerd). Het zou iets te maken hebben met een zuurgraad in de urine die na een bepaalde tijd na de maaltijd stijgt/daalt.

Ik heb sterk het gevoel dat dit behoorlijke lariekoek is, maar ik kan het voor mezelf niet uitleggen. Vandaar dat ik dit hier post, in de hoop dat iemand mij hierover bij kan praten. Bij voorkeur in begrijpelijke taal, want nu komt het er ook nog bij dat ik het op een overtuigende manier aan het nieuwe baasje moet doorgeven.

Ook de vroegcastratie zou blaasgruis in de hand zou werken (Nou; ik heb inmiddels veel voor- en nadelen gehoord, maar blaasgruis kwam er tot nog toe niet bij voor. (Iemand die hierover wil discussiëren moet maar even een nieuw topic openen, of een oude opduikelen)), en ik heb de indruk dat als een van de kittens last zou hebben van z'n grote teen, dat ook nog wel in verband gebracht zou kunnen worden met blaasgruis...
Nou zit ik sowieso een beetje met het geheel in m'n maag, want zijn vorige kat is op 2 jarige leeftijd aan blaasgruis overleden. Met andere woorden; blaasgruis is sowieso nogal een 'hot item' bij hem. En ik heb de indruk dat óf hijzelf de woorden bij de DA in de mond legt, óf de DA loopt in te spelen op z'n zwakke plek...

Gaarne uitleg, tips en suggesties.
??? :-\
Door Mevroi Kruim
#796256
Is dus kletskoek. Mijn katten hebben nooit de hele dag een bak brokken onder hun neus gehad, ik heb ze altijd net als de honden gevoerd, 10 minuten om te eten, wat niet op is gaat weg. En evengoed hadden ze na verloop van tijd allemaal gruis en ontstekingen en nierproblemen.

Ik zie trouwens totaal niet in waarom dezelfde hoeveelheid brokken in 2x geen blaasgruis zou opleveren en over de dag verdeeld wel. Dat verhaal over verschillen in zuurgraad heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd, heeft die da daar artikelen over?

Het is gewoon simpel: brokken maken de urine basisch plus door te weinig vocht te geconcentreerd -> blaasgruis. Natuurlijke voeding (kvv of barf) maakt de urine zuur en voorziet de kat van voldoende vocht -> geen blaasgruis.
Door Mieuw
#796313
Zie je nou wel! Ik vond het ook al overkomen als een gigantische lulsmoes... (excuseer het taalgebruik). Loop ik pijn en moeite te doen om zo'n baasje over te halen, trapt zo'n DA met 1 opmerking al m'n werk de grond in...  >:(


Nou goed, voor dat ik dit ga doorgeven aan het nieuwe baasje, kan je me alleen de betekenis van 'basisch' uitleggen?
Kruimel schreef: Het is gewoon simpel: brokken maken de urine basisch plus door te weinig vocht te geconcentreerd -> blaasgruis. Natuurlijke voeding (kvv of barf) maakt de urine zuur en voorziet de kat van voldoende vocht -> geen blaasgruis.
Dit is overigens letterlijk wat het nieuwe baasje mij mailde. Het lijkt wel alsof dat lijnrecht tegenover jouw uitleg staat. Wat moet ik hier nu mee..?
Nieuw baasje schreef: Ze onderbouwt dat door aan te geven dat de zuurgraad van de urine naar beneden gaat kort na het eten. Indien een kat dus de hele dag door kan eten, de zuurgraad de (bijna) hele dag lager is en het is nu juist dat feit dat voor blaasgruis kan zorgen
Door Femke
#796352
en omgekeerd: mijn katten eten rauw maar hebben (helaas) nooit geleerd om direct hun bak leeg te eten en ze 'grazen' de hele dag. Zij hebben géén blaasgruis en ook nooit gehad.

Overigens wel verschrikkelijk triest voor de kittenkoper, en ik kan me voorstellen dat je er alles aan wil doen om te voorkomen dat je kat weer blaasgruis krijgt....
Door Femke
#796357
Mieuw schreef:
Nou goed, voor dat ik dit ga doorgeven aan het nieuwe baasje, kan je me alleen de betekenis van 'basisch' uitleggen?
basisch is het tegenovergestelde van zuur. Als je naar PH kijkt dan is een PH van 0 vreselijk zuur, een PH van 7 is neutraal en boven de 7 wordt basisch genoemd.
In basische urine hebben bacteriën meer kans om te overleven en blaasontsteking te veroorzaken, daarom is een zuurdere urine (in de meeste gevallen) wenselijk

Van pH 14 tot pH 0

pH-indicatorpapierpH 14: Natronloogoplossing van 1 mol/L
pH 13: Natronloogoplossing van 0,1 mol/L
pH 11,5:huishoudammonia
pH 10,5:zeepsoplossing
pH 8,5:zeewater, darmsap
pH 7,4:menselijk bloed
pH 7: zuiver water (neutraal)
pH 6,70: melk
pH 6: natuurlijke regen
pH 5: licht zure regen
pH 4,5: tomaten
pH 4: zure regen, tomatensap
pH 3: consumptieazijn
pH 2,27: Coca Cola
pH 2: citroensap
pH 1: maagzuur, accuzuur
pH 0: zoutzuur (1 mol/L)
Door YaYa
#796462
Femke schreef: en omgekeerd: mijn katten eten rauw maar hebben (helaas) nooit geleerd om direct hun bak leeg te eten en ze 'grazen' de hele dag. Zij hebben géén blaasgruis en ook nooit gehad.
Dat doen die van mij dus ook. En ik zit daar een beetje mee als de temperatuur wat oploopt. Dan krijg je toch al snel vieze vliegen en allerlei bacterien. Het liefste zou ik dus willen dat ze ook direct hun bakje leegeten zodat ik het opruimen.
Hoe doe jij dat dan met hogere temperaturen?
Door Femke
#796506
YaYa schreef: Dat doen die van mij dus ook. En ik zit daar een beetje mee als de temperatuur wat oploopt. Dan krijg je toch al snel vieze vliegen en allerlei bacterien. Het liefste zou ik dus willen dat ze ook direct hun bakje leegeten zodat ik het opruimen.
Hoe doe jij dat dan met hogere temperaturen?
ik heb twee van die babybordjes waar je heet water in kan doen om het warm te houden (bij de hema gekocht).
Daar doe ik water in en dat vries ik in - niet helemaal vol doen anders knapt het plastic. Ze krijgen dan kun eten in zo'n ijsbak. dat duurt een hele tijd voordat het ontdooid is en zo blijft het eten koud.
Ondertussen gooi ik het andere bord in de vriezer zodat die 's avonds bevroren is.

Ik heb het deze zomer nog niet gedaan eerlijk gezegd  :-[ :-[ na een paar uurtjes haal ik het weg en geef ik de rest aan één van de honden.

ik vraag me al een tijdje af of ik de katten nog kan aanleren om het direct op te eten door na 10 minuten hun bakje weg te halen. Maar ja...ze zijn al zo oud....
Door mabeline
#796576
mijn katten krijgen nog altijd de hele dag door brok (tot vandaag dan) en hebben npg nooit blaasgruis gehad
Door Mevroi Kruim
#796606
Mieuw schreef: Zie je nou wel! Ik vond het ook al overkomen als een gigantische lulsmoes... (excuseer het taalgebruik). Loop ik pijn en moeite te doen om zo'n baasje over te halen, trapt zo'n DA met 1 opmerking al m'n werk de grond in...  >:(


Nou goed, voor dat ik dit ga doorgeven aan het nieuwe baasje, kan je me alleen de betekenis van 'basisch' uitleggen?
Dit is overigens letterlijk wat het nieuwe baasje mij mailde. Het lijkt wel alsof dat lijnrecht tegenover jouw uitleg staat. Wat moet ik hier nu mee..?
Er zijn twee soorten blaasgruis: struviet en oxalaat. Struviet is de meest voorkomende tegenwoordig en ontstaat in basische urine. Oxalaat is de zeldzamere soort en ontstaat in zure urine. Je moet dus zorgen dat de urine de juiste zuurgraad heeft, niet te zuur en niet te basisch. De optimale zuurgraad ligt onder de neutrale waarde (pH) van 7, ongeveer 6,5 is mooi. Let op: hoe lager de pH hoe zuurder de urine!
Zuurder dan 6 kan op den duur oxalaat doen ontstaan.

OK, brokken zijn bekende boosdoeners wat betreft het te basisch (zie boven) maken van de urine. Vers, dus kvv of barf, maken de urine zuurder, tussen de 6 en 7. Met puur vers krijg je de pH niet verder naar beneden, normaal gesproken. Je loopt dus geen risico op oxalaat met vers voeren. Geef je daarnaast nog extra verzurende middelen zoals vitamine C, cranberry of appelazijn, dan kun je de pH naar onder de 6 krijgen en loop je risico op oxalaat.
Dit geldt voor normale katten zonder voorgeschiedenis van struviet, blaasontstekingen e.d.
Heb je nou een kat die ook op vers nog struvietproblemen heeft, dan kun je als noodmaatregel extra gaan verzuren. Maar dan moet je echt de pH in de gaten gaan houden ivm risico op oxalaat.
Door Mevroi Kruim
#796608
[quote="mabeline"]
mijn katten krijgen nog altijd de hele dag door brok (tot vandaag dan) en hebben npg nooit blaasgruis gehad
[/quote]

Ja, dat kan. Net zoals je van roken longkanker KUNT krijgen, maar het hoeft niet.
Hoe oud zijn trouwens jouw katten? Mijn oudste katten waren 10 toen ze problemen kregen, er was er een 8 en twee 5. Ik wijt het aan het merk brokken dat ik toen al een tijd voerde op advies van de DA; daarvoor voerde ik een ander merk en daarop hadden ze geen problemen.
Mijn zus heeft een kat van 20 die al haar hele leven Tom Poes brokken eet en haar nieren zijn acceptabel. Op andere brokken kreeg ze problemen. Mijn zus is anti-vers  :'( helaas .... van je familie moet je het maar hebben  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door