Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cathy
#795871
Winny staat nu alweer een paar dagen op de Finidair , en wil mogen er mee stoppen , maar vrees dat het weer verkeerd gaat , ze eet nu CB kip en rijst , maar ze is broodmager ( amper 13 kilo ) heb haar urine laten onderzoeken en dat was goed , heb dat laten doen omdat ik vond dat ze meer water drinkt dan normaal , heb net mijn DA gebeld wat te doen als het weer verkeerd gaat , en ja dan moest ik maar op de dieet brok zetten zodat ze daar van aan kan komen , graag jullie advies .

Ze heeft 3 weken geleden nog een ab kuur gehad voor haar darmen .
Door Lizzy
#795881
Misschien is het niet verkeerd om er ook gelijk een bloedonderzoek achteraan te doen. Om te kijken of de nieren nog goed functioneren.

Winny heeft een verleden van veel maag en darmproblemen, toch? Heeft ze het ooit op deze voeding wel goed gedaan?

Hoe lang is ze nu aan de diarree? Is het waterdun? Is ze ziek? Wat heeft de DA gezegd?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#795887
Urineonderzoek kan wel een indicatie geven over bepaalde aandoeningen(diabetes, nierfunctie), maar is niet zo betrouwbaar. Als je meer wilt weten is een bloedonderzoek meer op zijn plaats.
Ik begrijp dat ze nu nog steeds aan de diarree is? Wellicht een goed idee om ook een ontlasting onderzoek te laten doen.
Ik zou het een en ander nog eens goed doorspreken met je da, om te kijken waar nu het probleem precies zit!(of naar een andere gaan voor een second opinion)
Door Cathy
#795894
[quote="Lizzy"]
Misschien is het niet verkeerd om er ook gelijk een bloedonderzoek achteraan te doen. Om te kijken of de nieren nog goed functioneren.

Winny heeft een verleden van veel maag en darmproblemen, toch? Heeft ze het ooit op deze voeding wel goed gedaan?

Hoe lang is ze nu aan de diarree? Is het waterdun? Is ze ziek? Wat heeft de DA gezegd?


[/quote]

Omdat het urine onderzoek goed was vond mijn DA dat bloed onderzoek niet nodig was .

Winny heeft het super gedaan op de CB , heeft zelfs in het begin actief gegeten .

Met hollen en stilstaan nu zo'n 3 weken , het is soms waterdun en dan weer zalf , en als ik haar billen bij thuis komst schoon maak ruikt het naar anaalkliervocht .

Een 3 weken geleden kreeg ze nog lam en rijst , maar zag in haar ontlasting hele stukken vet terug , heb haar toen overgezet op de kiprijst , ging in het gegin goed maar was snel ook weer niet goed .

Ze toont niet ziek , en mijn DA zegt dat ze maar op de brokken moet om dikker te worden , en die brokken zie ik niet zo zitten .
Laatst gewijzigd door Cathy op do 19 jul 2007, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathy
#795896
Sanyo schreef: Urineonderzoek kan wel een indicatie geven over bepaalde aandoeningen(diabetes, nierfunctie), maar is niet zo betrouwbaar. Als je meer wilt weten is een bloedonderzoek meer op zijn plaats.
Ik begrijp dat ze nu nog steeds aan de diarree is? Wellicht een goed idee om ook een ontlasting onderzoek te laten doen.
Ik zou het een en ander nog eens goed doorspreken met je da, om te kijken waar nu het probleem precies zit!(of naar een andere gaan voor een second opinion)
Ze heeft vandaag nog Finedia , morgen stop ik daar mee , en haar ontlasting is nu goed , maar ik zie er aan ( kleur ) dat het als ik stop het weer niet gaat gaat .
Door Femke
#795928
wat voor kleur heeft de ontlasting? Kan het geen Giardia zijn?

Meestal wordt een chronische, recidiverende diarree gezien. De diarree is niet waterdun, maar brijig, slijmerig en (zurig) stinkend. Vaak bevat de ontlasting veel vet, ten gevolge van de slechte vertering. Dit kan verwarrend zijn en doet het beeld denken aan een probleem met de alvleesklier. Meestal is de eetlust goed, soms zelfs wat meer dan normaal. Op enkele uitzonderingen na zijn de dieren niet ernstig ziek. De dieren zijn vaak wel wat te mager. Jonge dieren, beneden de leeftijd van 1 jaar, zijn het meest gevoelig. Maar ook dieren die om een of andere reden een verminderde weerstand hebben pikken de infectie sneller op. Volwassen dieren met een normale weerstand en een gezond maagdarmkanaal zijn waarschijnlijk niet of nauwelijks gevoelig voor de infectie.
Laatst gewijzigd door Femke op do 19 jul 2007, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#795934
Cathy schreef: Nu grijs !
ik heb mijn berichtje hierboven even aangepast. Ook op Barfplaats hebben meerdere mensen een Giardia besmetting meegemaakt, volgens mij kwam daar ook grijze, brijige ontlasting bij voor die vreselijk (zuur?) ruikt.
De diagnose is niet eenvoudig, ik zal eens zoeken of ik er nog meer over kan vinden.

AB helpt niet bij Giardia, dan moeten ze een speciale wormkuur hebben
Door Cathy
#795939
Femke schreef: ik heb mijn berichtje hierboven even aangepast. Ook op Barfplaats hebben meerdere mensen een Giardia besmetting meegemaakt, volgens mij kwam daar ook grijze, brijige ontlasting bij voor die vreselijk (zuur?) ruikt.
De diagnose is niet eenvoudig, ik zal eens zoeken of ik er nog meer over kan vinden.

AB helpt niet bij Giardia, dan moeten ze een speciale wormkuur hebben
Wat ik gelezen heb moet een DA daar  een test voor hebben  !
Door Femke
#795947
Cathy schreef: Wat ik gelezen heb moet een DA daar  een test voor hebben  !
klopt, maar er zijn twee verschillende tests en de één is betrouwbaarder dan de andere. Hoe het precies zit weet ik niet hoor, maar dat zal je DA wel weten.
Door Cathy
#795950
Femke schreef: klopt, maar er zijn twee verschillende tests en de één is betrouwbaarder dan de andere. Hoe het precies zit weet ik niet hoor, maar dat zal je DA wel weten.

Kan Tannetje dat misschien uitleggen , het verschil van test ?
Door Femke
#795969
Cathy schreef: Kan Tannetje dat misschien uitleggen , het verschil van test ?

'k heb al wat gevonden:

Diagnose
Met behulp van een sneltest, die we in onze dierenkliniek kunnen uitvoeren, kan direct en met zekerheid een besmetting met giardia worden aangetoond. Vroeger moesten we met behulp van een microscoop de Giardia aantonen. Omdat Giardia intermitterend (niet continue) uitgescheiden wordt was de kans op het vinden van de flagellaat met behulp van de microscoop minder groot.

Met de Idexx Giardia Snaptest kunnen we eenvoudig, snel en betrouwbaar de juiste diagnose stellen. De test reageert op DNA deeltjes van Giardia. Je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen. De test kan dus ook op iets oudere ontlasting worden uitgevoerd. Als u met uw hond die diarree heeft langskomt adviseren we altijd om wat van die dunne ontlasting mee te nemen.

Op de foto is een positieve Giardia snaptest te zien. De stip waar de rode pijl op wijst geeft aan dat de Giardia snaptest positief is.

Therapie bij diarree ten gevolge van Giardia
Als therapie kan er metronidazol of fenbendazol gegeven worden.




bron: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl
Door Cathy
#795977
Femke schreef:
'k heb al wat gevonden:

Diagnose
Met behulp van een sneltest, die we in onze dierenkliniek kunnen uitvoeren, kan direct en met zekerheid een besmetting met giardia worden aangetoond. Vroeger moesten we met behulp van een microscoop de Giardia aantonen. Omdat Giardia intermitterend (niet continue) uitgescheiden wordt was de kans op het vinden van de flagellaat met behulp van de microscoop minder groot.

Met de Idexx Giardia Snaptest kunnen we eenvoudig, snel en betrouwbaar de juiste diagnose stellen. De test reageert op DNA deeltjes van Giardia. Je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen. De test kan dus ook op iets oudere ontlasting worden uitgevoerd. Als u met uw hond die diarree heeft langskomt adviseren we altijd om wat van die dunne ontlasting mee te nemen.

Op de foto is een positieve Giardia snaptest te zien. De stip waar de rode pijl op wijst geeft aan dat de Giardia snaptest positief is.

Therapie bij diarree ten gevolge van Giardia
Als therapie kan er metronidazol of fenbendazol gegeven worden.




bron: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl
Super , hoop dat mijn DA ok zo'n test heeft , dank je wel voor het opzoeken  :)
Door Cathy
#795980
Lupa schreef: heb je laten onderzoeken op addinson?
Daar is ze niet op getest , heb net even opgezocht , maar het enigste wat Winny vertoond is diarree en mager zijn .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door