Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#794895
gister zijn de honden voor de 2x in 3 wkn tijd geent tegen Weil. smiddags begon de reu voor te manken en savonds ging ie "raar" liggen. vanmorgen bleek ie stram te zijn en zijn nek niet meer vrij te kunnen bewegen. Toeval? Da heeft in de rechterdij geent, hond schreeuwde het uit. De 1ste x enten 3 wken geleden ging goed tot op 5 dagen daarna. een teef kwam smorgens bibberend met hoge rug en grote ogen naar me toe. Rimadyl en valium gegeven, na een dag was t weg. Ook mss toeval, de reu was pas hersteld van een nekblessure, morgen ga ik naar dr. Aharon toe voor een precieze diagnose. t zal best dus kunnen dat het totaal niets met de enting te maken heeft. Maar heeft iemand wel ns zo'n reactie gezien. Da zei over het teefje dat het best zou kunnen dat ze vlakbij de spier of de spier heeft geraakt met prikken en dan zo'n reactie mogelijk zijn.
Omdat de reu gister zo gilde bij de enting vraag ik me af of ze mss ook daar een spier geraakt heeft? Of zie ik nu allemaal rare dingen? Ik weet t niet meer, of wel ik laat ze nu echt nooit meer enten. Omdat ze 2 jaar niet geent zijn, moesten ze nu geboosterd worden met een 2e enting. ( t zijn allemaal al oudere honden)
Door Lizzy
#794961
Dat is helemaal niet nodig, om Weil te boosteren als je langere tijd niet gevaccineerd heb. Zie

"Vaccins tegen Leptospirosis zijn altijd dode vaccins. Dode vaccins moeten bij een primaire vaccinatie altijd geboosterd worden. Dode vaccins geven in het algemeen ook korter durende immuniteit, omdat ze wel aanzetten tot antilichaam opbouw, maar de stimulatie van celgebonden immuniteit is variabel. Indien de celgebonden immuniteit niet gestimuleerd is geweest, ontstaan er ook geen memorycells. Juist de aanwezigheid van memorycells maakt het mogelijk om bij volwassen honden, die al langere tijd niet gevaccineerd zijn, te volstaan met een enkelvoudige hervaccinatie"

van Dr Schaap, Intervet Nederland.

Maar goed, ja, volgens mij is dit zeker mogelijk, zulke reacties op de enting. En niet om je bang te maken hoor, maar volgend jaar kunnen ze wel eens NOG heftiger reageren (vaak wordt een reactie op een vaccin alsmaar erger). Kl*te-vaccins zijn het, die Weil vaccins >:(
Door vagebond
#795023
ik vind dit heel vervelend, ik heb nog duidelijk gevraagd of er een entstof voor Weil bestaat die maar 1x geent kon worden. Die bestonden niet volgens de da. En ondanks dat ze dus al verder jarenlang geent zijn en alleen de afgelopen 2 jaar niet moesten ze perse 2x de enting. t riekt naar ...........jeweetwel
Door Ziviaantje
#795101
Ik weet het niet hoor  :( Bij ons in de praktijk wordt een hond die langere tijd niet geënt is gewoon met de complete cocktail geënt en die wordt niet geboosterd. Gewoon weer na een jaar de parvo-weil. Ik heb er nog nooit van gehoord dat de weil geboosterd moet worden. Verder komt Weil niet veel voor ( mensen zijn er ook gevoelig voor, maar worden er zover ik weet niet tegen geënt ), dus gewoon 1 x lijkt me voldoende.
Door vagebond
#795358
Ik had dus gister al een afspraak gemaakt bij dr. Aharon. Ik heb m afgezegd (durf t bijna niet te typen), want t gaat weer redelijk goed met m. Heb nog mijn eigen da gebeld, die zei dat de hond last kon krijgen van de gewrichten. Hij begon idd diezelfde middag van de enting te manken en later lag ie een beetje vreemd op zijn kleedje. Volgens de da zou ie dan moeten manken op 4 poten. Later dacht ik, ja dat klopt dan wel want dan gaat ie natuurlijk heel raar lopen. Want hoe moet je anders bewegen als alles pijn doet. Hij is nu niet meer te houden in de bench, zit rechtop en kwispelt de hele tijd, loopt aan zijn kleed te rukken. Dus ik heb m maar op een stukje apart achter buiten gezet, zonder enige afleiding. Ik vind dit wel weer apart hoor, ben benieuwd of mijn teefje ook nog last krijgt van pijn. Die kreeg na de 1ste enting na 5 dgn in ene een soort hernia aanval. Daar lijkt t nog t meeste op. Alleen een hernia is na 1 of 2 dgn niet over.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door