Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door isabelle
#791897
Hallo

IK heb mijn teefje laten dekken. Van te voren hebben we haar ontwormt en een enting gegeven. Echter heeft iemand enig idee hoe het zit met het Canine Herpus virus type 1? Ik heb nu begrepen dat ik haar drie weken voor de uitgerekende datum weg moet houden van andere honden etc?Heeft iemand hier tips/ervaringen over?

Groetjes

Isabelle
Door Erna
#791915
Op internet zijn pagina's vol geschreven over het herpes virus. Er zijn fokkers die hun teefje laten vaccineren hier tegen en er zijn nog veel meer fokkers die dat niet doen (hele volksstammen). Wat ik over het herpesvirus weet (en ik heb me daar een aantal jaar geleden over ingelezen) is dat 90% van de hondenpopulatie het herpesvirus bij zich draagt door contact met andere honden en het virus dan ook geen enkel probleem zou moeten zijn.

Een aantal jaar geleden was er een hele hype omtrent herpes.

Ik heb mijn honden nooit gevaccineerd tegen herpes en ze ook nooit weggehouden van andere honden in de laatste paar weken van de dracht. Waar ik wel altijd voor zorg is dat de temperatuur in de werpkist de eerste paar weken constant is en zo rond de 28 graden (waar de pups liggen dan he). Het herpesvirus wordt namelijk actief onder lage temperaturen. Zodra de pups zelf hun temperatuur  kunnen houden kan het virus niet meer om zich heen slaan.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#791923
Je loopt alleen gevaar als je hond besmet wordt met het virus als ze drachtig is. De meeste honden zijn er al lang mee besmet en dan is het geen probleem.
Volgens mij moet het mogelijk zijn om de herpes titer te laten bepalen voor de dekking. Dan kun je inschatten of er een risico is of niet.
Door conleeuw
#791994
Erna schreef:
Waar ik wel altijd voor zorg is dat de temperatuur in de werpkist de eerste paar weken constant is en zo rond de 28 graden (waar de pups liggen dan he). Het herpesvirus wordt namelijk actief onder lage temperaturen. Zodra de pups zelf hun temperatuur kunnen houden kan het virus niet meer om zich heen slaan.
Dit is heel belangrijk !!! de sterfte onder jonge pups van herpes wordt zo erg teruggedrongen !!

Waarschijnlijk de beste advies die je kunt krijgen wat herpes betreft ;)
Door irmaa
#795004
ja hoor, heb ervaring met een besmet nest, en de behandeling daar van en met al dan niet enten...

Afin om het kort te houden: het is inderdaad zo dat de temperatuur van het nest constant gehouden moet worden, heeft denk ik niet zo zeer te maken met de hoogte ( daar is ook heel veel over geschreven, meer dan 30 graden!!!) maar meer met temperatuursverschillen. Beste is om de temperatuur rond de25, 26 graden te houden, en geen tocht e.d. .. juist met het warme weer is dat funest!!!!!!!!!
Wil je toch hoger met je omgevingstemperatuur dan zou je OOK de vochtigheidgraad van de omgeving aan moeten passen i.v.m. uitdroging pups.
Ik heb een herpesnest gehad juist in een warme periode, even de deur open.. even lekker laten door waaien...........( evenals een collega fokker)
Een heel verhaal, maar met dit nest zijn we goed eruit gesprongen: 7 puppen over van de 11. Meestal gaat alles dood.
Ik heb geent, bij mijn laatste nest ( NA het herpesnest)
Een pup uit het herpes nest heeft ook al weer pups gehad en zij is niet geent: geen enkel probleem geweest.
Ik ben / was altijd een voorstander van enten gezien mijn ervaringen met mijn ellende.. maar....... ben een beetje erop terug gekomen. Als een hond inderdaad een herpesbesmetting heeft door gemaakt , maar dat is moeilijk te testen omdat je alleen maar een actieve herpes infectie kan testen helaas ( titeren)
We konden dat ook mooi zien toen ik dat herpes nest had hebben we de teef laten titeren ( we hebben bloed van haar afgenomen en de pups daar mee geent ( soort serum van gemaakt, de redding van mijn pups.......) : heel hoog zat ze.. een paar weken later.. was er dus niets meer te zien, Je kan het alleen maar zien op het moment dat een herpes actief is. Daarna zie je dus niets afwijkens meer.......
De teef (een pup die bij ons die herpes besmetting heeft gehad) heeft pups gekregen, zij heeft herpes gehad toen ze tussen 2 a 4 weken (DUS ERG LAAT. Utrecht wilde eerst niet geloven dat dit herpes was omdat de pups al wat ouder waren!!!!!!) was, dus we wisten dat zeker. En is niet geent.
Kan alleen maar zeggen, houdt de temperatuur stabiel, mocht je het niet vertrouwen dan enten ( 2x inderdaad)
Laatst gewijzigd door irmaa op di 17 jul 2007, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#795010
Gelukkig heb ik er ook geen ervaring mee, maar ik zorg er inderdaad ook altijd voor, dat de pups warm liggen.
Bij mij brand de warmtelamp zeker de eerste 2 weken konstant, of het nu hartje zomer of winter is.
Bij mijn laatste nest heb ik de teef vanaf dat ik wist dat ze dragend was, totdat de pups ca. 3 weken oud waren, L-Lysine gegeven.
Daarvan wordt gezegd, dat het een eventueel Herpes-virus kan onderdrukken .........
Door irmaa
#795014
Ja Karin.. dat deed ik ook de eerste 2 weken daarna.. och even de deur open, je weet wel zo´n warme zomer... echt 2 weken is niet genoeg.. doe er maar een week bij:-)
En weet je juist bij die warme dagen is het zo moeilijk om de temp te regelen... geef mij maar wat koeler weer... :D
Zal nog ff  je tip meenemen.. bij een volgend nest........L-Lysine
Laatst gewijzigd door irmaa op di 17 jul 2007, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#795021
voor zover ik altijd begrepen heb, heeft zeker 90% van het honden bestand ooit een herpes-infectie doorgemaakt...dus afweer ertegen.
Door K@rin
#795022
*irma schreef: Ja Karin.. dat deed ik ook de eerste 2 weken daarna.. och even de deur open, je weet wel zo´n warme zomer... echt 2 weken is niet genoeg.. doe er maar een week bij:-)
En weet je juist bij die warme dagen is het zo moeilijk om de temp te regelen... geef mij maar wat koeler weer... :D
Zal nog ff je tip meenemen.. bij een volgend nest........L-Lysine
ik heb voor de zekerheid ff nagekeken, want volgens mij was het toch langer ...
foto is van 2 maart, de pups zijn 13 februarie geboren, dus hier zijn ze al 2½ week en liggen nog lekker onder het rode licht te bakken ;)
Ik werd trouwens door sommigen echt voor gek verklaard, dat ik de lamp nog aan had ......
's nachts heb ik hem altijd nog een week lang aan dan overdag .....

Afbeelding
Door Decibels
#795025
ik gebruik geen lamp, maar een verwarmde bodem en die heb ik minstens 3 weken aan. Soms nog wel langer...afhankelijk van het weer en de nestgrootte.
Door K@rin
#795028
Decibels schreef: ik gebruik geen lamp, maar een verwarmde bodem en die heb ik minstens 3 weken aan. Soms nog wel langer...afhankelijk van het weer en de nestgrootte.
dat lijkt me ook ideaal, alleen mijn werpkist is 1.50 X 2,0 meter .................. :-X
Door irmaa
#795033
Decibels schreef: ik gebruik geen lamp, maar een verwarmde bodem en die heb ik minstens 3 weken aan. Soms nog wel langer...afhankelijk van het weer en de nestgrootte.
Maakt niet uit lamp of andere constante warmte..
Wat mijn fout was: de tocht en temp verschillen.
En ja waarschijnlijk hebben heel veel honden die besmetting doogemaakt...
Het rare van Herpes is ( net zo als een koortslip) dat het actief wordt door stress, ( dekking, reizen, o.i.d of een ander virusje of weet ik wat wat er speelt op dat moment)
Het blijft ook altijd aanwezig in je lichaam.. het wordt actief door bepaalde omstandigheden.
Kan best zijn dat mijn teef het al langer had , maar door de lange reis, stress bij andere mensen zijn (in Frankijk), de dekking, op en neer een paar dagen 150km naar Lyon om bloed te prikken) dat het virus actief is geworden.... Waarschijnlijk was op dat moment NET de weerstand van de hond wat minder... dat kan.
Ik zeg nooit dat overkomt mij niet ( of niet meer) vind het een heel moeilijke materie.
Laatst gewijzigd door irmaa op di 17 jul 2007, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door