Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#794136
we zijn al een tijdje bezig om er achter te komen waarom noah onder de uitslag zit steeds (wij zijn de da,dw en ondergetekende).

nu heeft noah al sinds pup problemen met zijn voer en heeft de eerste 2 maanden ook vaak bij de da gezeten voor aanhoudende diaree.

maar wat we ook deden niets wilde helpen.
totdat we hem aan de pens zette, toen was het zo over.

maar ja alleen pens was niet goed dus toch maar voorzichtig completer voer proberen.
volgens mij hebben we alle soorten diepvries voer geprobeerd die je maar kunt bedenken.

zolang hij alleen aan de pens zat ging het redelijk goed, had perioden dat hij helemaal schoon was (de diarree was gelukkig over).

maar toch soms zat hij zomaar ineens weer helemaal onder. en we begrepen er echt helemaal niets van.

met deze problemen naar faunaland gegaan (zat net goed een paar weken hier in hillegom).
deze man is dus voedings deskundige en is met noah aan de slag gegaan om te kijken hoe of wat.

in de eerste instantie aan de nutro lam en rijst. dat ging goed noah begon langzamerhand schoon te worden, dus voorzichtig 2 keer per week prins lam en rijst erbij.

en zomaar van de een op andere dag begon het dus weer erger te worden.

dus wij toch ook maar weer even naar de da geweest, die gaf ons het advies om rc hypo allergenic te geven (had ie als pup ook gehad voor zijn diarree).

omdat de man van de dw toch best met noah bezig is geweest ben ik daar naar toe gegaan en verteld wat het advies was van de da.
na veel vijfen en zessen heeft hij een voer gevonden voor hem wat gelijkwaardig was aan rc maar nog veel minder in zat.

dus 100% eend en 100% rijst.

noah at het gelukkig goed, maar er waren wel een paar dingen die me stoorden, zoals hij bleef er van eten en zijn maag bleef hol.
zijn ontlasting was geel/bruin en zat veel onverteerd voer in.
(maar het was dus geen diarree wat je zou kunnen verwachten bij wisseling van voer.)
daarbij begon hij ook vreselijk te kwijlen tijdens het eten van dit voer.

maar ja, ik had zoiets van ik wil nou echt wel eens weten hoe of wat. dus toch nog maar even door gegaan.

totdat ik een afgelopen vrijdag hem nog eens goed na ging kijken, en me het leplazerus schrok.
binnen een dag was de uitslag bijna verdubbeld en had hij zeker 4 grote rode open plekken op zijn borst zitten. kon wel janken.

snapte er helemaal niets meer van.
s'avonds zat ik op de chat (kattenplaza)en moest het even kwijt.
toen er iemand zei, maar zou het niet kunnen zijn dat noah allergisch is voor rijst?

dus ik zo van kan dat dan? ja dat kan blijkbaar
en op de een of andere manier viel alles op zijn plaats.

als pup rijst en vis voor zijn diarree (poepte gewoon alles eruit zoals het er in was gegaan).
later pens, maar soms als aanvulling met rijst omdat ik vond dat ie toch iets extra's moest hebben.
allerlei brokken met lam en rijst omdat hij gevoelige darmen had.
en alles wat ie kreeg was steeds rijst rijst rijst.

en nu deze laatste brokken, 100% rijst 

op zich een zegen want nu weten we waarschijnlijk waar het aan ligt, maar ja dat is valse schijn.

waaaaaaaant vind maar eens voer zonder rijst, ja pens en ander incompleet voer.


de man van de dw heeft nu een brok gegeven waar er vergelijkbaar met andere brokken minder rijst in zit, en het is nu even afwachten hoe hij daar op reageert.
in principe moet hij bij deze brokken nog pens hebben, maar dat moet geen probleem zijn, daar heeft ie het altijd goed op gedaan.

hij krijgt nu dus farmfood en dat eet ie redelijk goed. zelf vind ik het net bix voor de paarden en het lijkt en ruikt naar konijnenvoer. 

wie denkt er nou aan dat je hond allergisch kan zijn voor rijst  :o

heb dit probleem aangekaart op het witte herder forum en ja hun advies was probeer dan toch maar om met hem te gaan barfen, en ja nu ben ik dus weer hier.
#794140
Gelukkig heb je dan een goed forum gevonden. :)
Ik adviseer je om heel veel te vragen en te lezen.
Er zijn best veel honden die niet tegen rijst of andere koolhydraten kunnnen, je bent niet de enige met zo'n hond.

succes !
#794602
Ik denk dat barfen een buitengewoon goede optie is. Je weet precies wat je geeft en zo kun je er heel eenvoudig achter komen waar je hond niet goed tegen kan!

Ik neem aan dat je runderpens hebt gevoerd? Ik denk dat je daaruit op kunt maken dat je hond geen probleem heeft met rund. Als ik jou was zou ik zelf gaan samenstellen en beginnen met het voeren van rund en kip. Je zou bijv. kunnen voeren: runderkopvlees, kippennekken (om aan vleesbot te laten wennen), runderhart/nier/lever en pens. En dat voor 1 week. Je kunt dan 40% a 50% van het totaal aan kippennekken voeren, 15% a 20% pens en hart/nier/lever en de rest runderkopvlees (spiervlees). Per week ga je dan steeds 1 nieuw diersoort introduceren. Dus bijv. de 2de week introduceer je parelhoenkarkas. En de week erop introduceer je lamsvlees of geitenvlees. En zo verder, totdat je (tenminste) 4 verschillende diersoorten voert. Dan kun je ook gaan experimenteren met groentemixen.

Ik zou zeggen: weg met die brokkensmurrie, da's toch niet gezond voor je hond en lekker gaan barfen! Want ja, er zijn inderdaad honden die allergisch zijn voor rijst. Maar het kan iedere andere willekeurige stof zijn in het voer, waar je hond niet goed op reageert. Voordeel van BARF is dat je weet wat je je hond voert. Nadeel van ieder kant en klaar voer is dat je niet weet wat je je hond voert....
#796540
hoi

jammer, dat je niet meer gereageerd hebt, op de adviezen
die je van lizzy heb gekregen

hij krijgt nu dus farmfood, begrijp ik
en hoe gaat dat?
laat je het ons even weten?

wel jammer, je bent door het W herderforum verwezen naar BP
maar toch over gestapt, do farmfoodbr*k
is er een reden, waarom je niet op vers over wil?

coby
Door Lil
#796556
coby.p schreef: hoi

jammer, dat je niet meer gereageerd hebt, op de adviezen
die je van lizzy heb gekregen

hij krijgt nu dus farmfood, begrijp ik
en hoe gaat dat?
laat je het ons even weten?

wel jammer, je bent door het W herderforum verwezen naar BP
maar toch over gestapt, do farmfoodbr*k
is er een reden, waarom je niet op vers over wil?

coby
Oh wat jammer...
Ik herken dit verhaal o zo goed (en met mij nog meerdere mensen). Honden en granen/rijst gaat vaak niet goed. Ik ben zo blij met de barf en mijn hond en katten al helemaal.
#797529
coby.p schreef: hoi

jammer, dat je niet meer gereageerd hebt, op de adviezen
die je van lizzy heb gekregen

hij krijgt nu dus farmfood, begrijp ik
en hoe gaat dat?
laat je het ons even weten?

wel jammer, je bent door het W herderforum verwezen naar BP
maar toch over gestapt, do farmfoodbr*k
is er een reden, waarom je niet op vers over wil?

coby
hoi

ik ben even een paar dagen weg geweest (geen pc tot mijn beschikking)
noah zat al een tijdje aan de brokken, maar nu dus idd even farmfood omdat dat de enige brok is/was die ze bij mijn dw hebben zonder allerlei troep er in.(behalve dan die met rijst rijst en rijst)

ja eerlijk gezegd vind/vond ik het altijd al een beetje eng om te gaan barfen, omdat ik bang ben om hem te weinig te geven.
maar nu speelt het ook wel mee dat de man van de dw al een paar maanden met ons samen bezig is om noah weer helemaal schoon te krijgen.
hij ziet het hele barf gedoe niet zitten, en ik vind het erg ondankbaar om maar te zeggen, ach laat die hele brok maar zitten want ik ga barfen met noah.

misschien voor sommige niet begrijpelijk, maar deze man heeft echt heel veel moeite/liefde/tijd gestoken in noah.

uiteraard weet ik wel dat het mijn beslissing blijft, en mocht het blijken dat het ook met farmfood en pens niet lukt zal noah toch uiteindelijk wel op compleet vers moeten gaan.
maar dan weet ik in ieder geval wel dat ik op brokken gebied alles heb geprobeerd.

want op wat voor voeding noah ook komt, op de eerst plaats blijft altijd staan dat hij het er goed op doet en gezond en zonder nare plekken blijft
#797534
noahtje schreef: hoi

ik ben even een paar dagen weg geweest (geen pc tot mijn beschikking)
noah zat al een tijdje aan de brokken, maar nu dus idd even farmfood omdat dat de enige brok is/was die ze bij mijn dw hebben zonder allerlei troep er in.(behalve dan die met rijst rijst en rijst)

ja eerlijk gezegd vind/vond ik het altijd al een beetje eng om te gaan barfen, omdat ik bang ben om hem te weinig te geven.
maar nu speelt het ook wel mee dat de man van de dw al een paar maanden met ons samen bezig is om noah weer helemaal schoon te krijgen.
hij ziet het hele barf gedoe niet zitten, en ik vind het erg ondankbaar om maar te zeggen, ach laat die hele brok maar zitten want ik ga barfen met noah.

misschien voor sommige niet begrijpelijk, maar deze man heeft echt heel veel moeite/liefde/tijd gestoken in noah.

uiteraard weet ik wel dat het mijn beslissing blijft, en mocht het blijken dat het ook met farmfood en pens niet lukt zal noah toch uiteindelijk wel op compleet vers moeten gaan.
maar dan weet ik in ieder geval wel dat ik op brokken gebied alles heb geprobeerd.

want op wat voor voeding noah ook komt, op de eerst plaats blijft altijd staan dat hij het er goed op doet en gezond en zonder nare plekken blijft

nou ja, om maar eens heel nuchter en logisch uit de hoek te komen: als deze meneer voedingsdeskundige is dan vraag ik mij af wáárom hij jou adviseert om aan je konijn biefstuk te voeren. Dat klinkt gek he, biefstuk aan een konijn geven? Maar dat is precies hetzelfde als je hond (= vleeseter. Kijk maar naar zijn gebit, heeel anders dan van een koe of een konijn) mais, rijst, granen oftewel brokken voor te zetten.

En eerlijk, ik nodig hem van harte uit om hier eens flink wat te lezen op Barfplaats, daarna mag hij zich voedingsdeskundige noemen.

Nu terug naar je probleem: (excuus, ik deed per ongeluk al verzenden)

Zelf samenstellen voor je hond lijkt verschrikkelijk moeilijk. En volgens de deskundigen (dierenarts, dierenwinkel, hondenschool zelfs misschien) moet je haast raketgeleerde zijn om zelf een menu samen te stellen en zal je nooooit in staat zijn om je hond iets gezonds voor te schotelen.

Hier op Barfplaats hebben we een paar duizen leden. Zeker een paar honderd, misschien wel meer dan duizend zelfs, stellen zelf de voeding voor hun hond of kat samen. En er zijn mensen die dat al 10, 15 of 35 jaar doen.
Ieder jaar zijn er tientallen nesten van fokkers op Barfplaats (zowel honden als katten) die groot worden op BARF.
En er valt geen 1 hond om van de tekorten. En alle puppies en kittens worden sterke, grote en gezonde honden en katten.

Wat heb je nodig om zelf samen te stellen?

1. een portie boerenverstand
2. een diepvries om je spulletjes te bewaren.

En wat eet een hond op vers zoal:

de helft van de hoeveelheid voer bestaat uit vleesbotten (let op, lees eerst het bottendocument)
dan heb je zo'n 15 % voor orgaanvlees, 20 % spiervlees en de rest kun je aanvullen met groenten/fruit/beetje zuivel/rauw eitje/zaden/noten/gezonde tafelrestjes.

Over het hoe te beginnen, wat geschikt is en dergelijke, kun je heel, heel veel lezen op Barfplaats.

Om nog even terug te komen op de aardige meneer van de dierenspeciaalzaak: ik kan me je loyaliteitsprobleem wel voorstellen, maar het is JOUW hond, jouw hond heeft jeuk, pijn, ongemak en het is jouw belang en jouw verantwoordelijkheid om je hond daar vanaf te helpen.

En ik weer vrij zeker dat dat met een rauw, vers dieet gaat lukken!!
Laatst gewijzigd door Femke op zo 22 jul 2007, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#797820
Als je bang bent dat je geen gezonde voeding voor je hond kan samenstellen, kies dan voor een KVV (kant en klaar versvoer vaak gemalen en ingevroren te kopen) dat is compleet hondenvoer, net zo compleet als die "gezonde" brokjes. Er zijn ook KVV's zonder rijst of graan erin!
Je kan het zelfs thuis laten bezorgen, gewoon ontdooien en aan de hond geven: gemakkelijk én gezond :)
#797836
Ik zou ook beginnen met graanvrije kvv, en dan kan je later altijd de overstap maken naar wel/ niet barfen!
Ik snap het best dat als jij denkt dat je het niet goed kan, zelf samenstellen, dat je het dan niet doet. Ik dacht het ook altijd, al jaren had ik zoiets van ja, ik wel op rauw MAAR...
Nu zou ik echt niet meer terug willen op brokjes, als ik zie hoe de honden zijn, een "brok" gezondheid en conditie.
#797896
KompleetVersVoer zonder rijst en granen kan je waarschijnlijk bij die meneer van de dw ook kopen / bestellen, enerzijds kan je zo het allergie probleem oplossen en anderzijds blijf je de dw 'trouw' ......
Maar kies in ieder geval voor de gezondheid van je hond!
Succes
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door