Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Natuurlijker-Wijs
#792768
Hoi allemaal,
Afgelopen dinsdag is Pajtás(onze jongste vizsla) gewond geraakt in het bos. Ze sprong een sloot over en landde waarschijnlijk in een afgebroken tak. Ze gaf een enorme gil en viel in het water, gelukkig kon ze er zelf uitkomen en kwam ze, nog steeds gillend, naar me toe gehinkt. Ik schrok me rot en dacht in eerste instantie dat er iets gebroken was. Naar haar gekalmeerd te hebben, kon ik de poot beter bekijken en zag dat ze een flinke jaap had in haar linker voorpoot, tussen de schouder en elleboog. ik ben meteen met haar naar de DA gereden, hij heeft de wond schoongemaakt, er 9 krammen in gedaan en een kuur antibiotica meegegeven. De volgende dag kon Pajtás niet op de poot staan en was de poot wat  gezwollen. Ik heb de DA gebeld, ik moest de temperatuur opnemen en als ik het niet vertrouwde langskomen. Ze had geen koorts en pajtás was nog steeds erg levendig, dus gingen we nog niet terug naar de DA. Echter de volgende dag was de poot nog iets meer gezwollen en was pajtás voor haar doen erg rustig. 's Avonds zijn we voor de zekerheid terug gegaan naar de DA. Ze had nu wel koorts en hij zei dat de poot ontstoken was(vanaf de pols tot aan de schouder was het helemaal dik). Hij heeft haar 2 injecties met antibiotica gegeven en een extra kuur meegegeven.
nu, de volgende ochtend, lijkt het iets beter te gaan met Pajtás. De poot is iets minder dik, de koorts is gezakt(van 39,4 naar 38,3), ze lijkt minder pijn te hebben en steunt al wat meer op de poot.
Nu de vraag aan jullie, kan ik nog meer doen voor Pajtás?
Ik heb probiotica in huis, maar moet ik dat nu al geven of pas na de AB-kuur?

Ik hoop dat Pajtás weer snel de oude is, ik heb liever zelf iets dan dat één van mijn honden iets mankeert  :-\

Groetjes Monique
Laatst gewijzigd door Natuurlijker-Wijs op vr 13 jul 2007, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#792772
jeetje, dat was schrikken, gelukkig waren jullie er snel bij, ook toen het ging onsteken. Probiotica kan/moet je nu al geven, en ook nog een hele tijd na de antibiotica. Verder, verwen haar maar een beetje, sterkte ermee ;)
Door Femke
#792800
ik zou ook Traumeel geven, dat is echt een super middeltje bij allerhande verwondingen. Ik heb standaard een potje in huis voor allerlei grotere en kleinere ongevallen. En de probiotica daar kun je nu al mee beginnen.

Beterschap voor Pajtás!!
Gebruikersavatar
Door Natuurlijker-Wijs
#792806
Hoi Femke,

Ik heb meteen even gegoogled op Traumeel. Ik zie dat er o.a. Arnica en Calendula inzitten, nu heb ik deze middeltjes wel beide in huis, maar van Traumeel gel had ik nog nooit gehoord. Dank je wel voor je tip  ;)
Door Femke
#792899
Pajtás schreef: Hoi Femke,

Ik heb meteen even gegoogled op Traumeel. Ik zie dat er o.a. Arnica en Calendula inzitten, nu heb ik deze middeltjes wel beide in huis, maar van Traumeel gel had ik nog nooit gehoord. Dank je wel voor je tip  ;)

ja je hebt er ook gel van, maar ik gebruik meestal de tabletjes, dat smeert tenminste niet zo en werkt minstens net zo goed.
Je hebt er ook druppels van maar daar zit best veel alcohol in en dat vinden de meeste honden niet lekker
Gebruikersavatar
Door Natuurlijker-Wijs
#792924
Femke schreef:
ja je hebt er ook gel van, maar ik gebruik meestal de tabletjes, dat smeert tenminste niet zo en werkt minstens net zo goed.
Je hebt er ook druppels van maar daar zit best veel alcohol in en dat vinden de meeste honden niet lekker
Ik ben toevallig net naar de apotheek geweest en heb de tabletjes gekocht. Leek me ook gemakkelijker dan te smeren  :)
Ga zo meteen het eerste tabletje aan pajtás geven.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#792944
Traumeel was ook het eerste waar ik aan dacht.
Ik heb er zelf erg goede resultaten mee bij mijn honden bij allerlei verstuikingen en kneuzingen.
Sterkte met je patientje, dat ze maar snel weer mag opkanppen! :-*
Gebruikersavatar
Door Natuurlijker-Wijs
#793251
Was de poot van Pajtás gisteren toch echt wat geslonken, tegen de avond werd hij weer dikker  :(
Mijn vriend zei dat het misschien wel logisch was omdat ze er gedurende de dag de poot toch wat belast heeft. Vanochtend al vroeg opgestaan en de poot is nog steeds heel erg dik en warm. Temperatuur opgemeten, maar geen koorts. Verder is ze levendig genoeg en eet en drinkt ze goed. Naast de wond, waar de krammen zitten, zit wel een rode zwelling  :-\.
Zo meteen toch maar weer terug naar de DA want ik weet het nu ook niet meer  :confused1:
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#793297
Als je twijfelt inderdaad gewoon naar de da gaan.
Mischien dat er toch nog iets is gaan ontsteken?
Gebruikersavatar
Door Natuurlijker-Wijs
#793338
Ben weer terug van de DA. Ze heeft Hydrocortiderm gekregen voor op de rode plek naast de wond. Waarschijnlijk heeft ze daar aan zitten likken en de DA had het over een hotspot. Ze heeft een injectie gehad tegen de zwelling. Hij denkt dat de poot toch ook flink gekneusd is en doordat ze poot weer meer gebruikt dat deze daardoor dikker is geworden. De DA heeft me aangeraden om de poot een paar keer per dag te koelen met water. Verder de temperatuur in de gaten blijven houden en mocht ze koorts krijgen en/of meer last dan kan ik morgen terugkomen voor Metacam.
Ik heb Pajtás een T-shirt aangetrokken zodat ze niet meer aan de rode plek kan likken.
Ik hoop echt dat we nu binnen een paar dagen verbetering gaan zien, dat zou ook een stuk beter zijn voor mijn nachtrust  :rolleyes2:
Door Hanny
#793385
Misschien kun je zo'n cool pak er om heen binden met verband of zo. Een aantal keren per dag.
Vanuit mijn paarden verleden weet ik, dat je hun been onder de slang kon zetten, ringetje om het been, gaatjes erin tuinslang er aan en zachtjes water laten lopen. Ik heb geen idee, of dat voor een hond niet te heftig is, is toch wel anders dan een paarden been.
Washandje met ijsblokjes, kan missschien ook wel.
Je vindt vast wel een oplossing om te koelen.
Het is pas dinsdag gebeurd, misschien is het nog te kort geleden en moeten jullie geduld hebben.

Hanny

Hanny
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door