Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jollie
#792275
ik ben nu ongeveer een half jaar over op barf en soms vind ik het toch nog eng en vooral met botten  ze krijgt kipkarkas en konijn en korhoender eendekarkas deze sla ik helemaal kapot met een hamer (nu een hakmes gekocht ) ik blijf erbij zitten totdat ze de bak leeg heeft ,maar geiteribben en lamsribben geef ik ook aan haar en dan neem ik het laatste stukje van ongeveer 5 cm  van haar af omdat ik bang ben dat ze zich verslikt.
Is het erg als ik alle botten gewoon stuk sla ,want die kleine botjes kauwt ze wel goed ,als het groot is wordt ze toch gulziger ik had ook een lap pens gegeven  van 200 gram ik dacht nou daar is ze wel even zoet mee en goed voor haar gebit het was één keer slikken en weg was het
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#792349
Ik heb tot nu toe alleen een duif even doormidden moeten hakken van de week ,maar verder heb ik nooit iets hoeven te hakken of te slaan.


Ik laat ze alles opeten en tot nu toe gaat het altijd goed.

De duif hadden ze wel moeite mee ,was voor het eerst dat ze die kregen en ze zaten me aan te kijken van moet ik er mee?

Gewone stukken vlees gaan vaak ook zo naar binnen .
Door Lizzy
#792352
jollie schreef: ik ben nu ongeveer een half jaar over op barf en soms vind ik het toch nog eng en vooral met botten  ze krijgt kipkarkas en konijn en korhoender eendekarkas deze sla ik helemaal kapot met een hamer (nu een hakmes gekocht ) ik blijf erbij zitten totdat ze de bak leeg heeft ,maar geiteribben en lamsribben geef ik ook aan haar en dan neem ik het laatste stukje van ongeveer 5 cm  van haar af omdat ik bang ben dat ze zich verslikt.
Is het erg als ik alle botten gewoon stuk sla ,want die kleine botjes kauwt ze wel goed ,als het groot is wordt ze toch gulziger ik had ook een lap pens gegeven  van 200 gram ik dacht nou daar is ze wel even zoet mee en goed voor haar gebit het was één keer slikken en weg was het
Pens slikken ze hier ook in 1 keer door. Dus als ik een lap van 1 of 1,5 kilo geef, dan probeert Brutus dat in 1 keer naar binnen te klokken, terwijl dat eigenlijk niet lukt, zeg maar. Dus pens snijd ik in hapklare brokken. Maar, met bot is dat niet nodig joh! Een hond heeft zelf tanden en kiezen om hier korte metten mee te maken. Ja, het mag wel, als jij je er lekkerder bij voelt, maar ik zou het zelf niet doen. Je kunt het voorlopig blijven doen... Je krijgt vanzelf meer vertrouwen!
Door roefus
#792527
Als ik het eng zou vinden dan zou ik ze ook platslaan. ;)
Ik heb het zelf eigenlijk nooit zo eng gevonden.
Speelt wellicht mee dat mijn honden uitstekend kauwen en niet de neiging hebben om hele botten in één keer door te slikken.
Wel blijf ik er altijd bij in de buurt, ik zou ze nooit met bottenwerk alleen laten.
Door cylke
#792577
Ook ik heb een goede kauwer (oef!!) maar begrijp het wel dat je het eng vind.
Ooit gaf ik chelsey een volledige schapenpens aan haar "daar zal ze een poosje zoet mee zijn, en ik pak het na een tijdje af..." maar ze heeft het volledig opgeschrokt, voordat ik het kon afnemen  ;D
Door Borke
#792583
Ik hak nooit iets, voor volwassen honden is dat niet nodig hoor  :)
Ik let wel altijd op als ze eten, ik blijf in de buurt en hou ze in de gaten, dat wel.
ik zal ze nooit eten geven en dan het huis verlaten.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#792638
Ik heb zelf altijd het idee (en de indruk) dat kapotgeslagen botten de hond aanzet tot slecht kauwen en stukken ineens doorslikken..... :-X
Door Yvonne K
#792640
Hoi,
Mijn honden kauwen ook hun botten rustig op. De ene ligt er rustig bij en laat zijn kaken al het werk doen.
Charee blijft staan en gebruikt haar poten als het kan om het vlees/pens/bot vast te houden om te scheuren of om het af te kauwen. Ik vind het dus niet eng om ze van alles te geven, wel blijf ik er altijd bij zo hou ik het wel in de gaten en kan ik gelijk elke keer weer genieten als ik hun zie genieten.
In bijna het jaar dat ik nu barf heb ik een keer bij Charee een stuk rib losgemaakt wat vast zat aan onderste kiezen, maar ik denk dat ze dat uiteindelijk ook wel los had gekregen. Het was een groot stuk en haar bek kon dus niet dicht. Ik vond het zelf een beetje eng terwijl Charee er niet mee zat en vrolijk doorat. En het is nooit meer gebeurd. Ik merk dat ze ook leren tijdens het eten.
Zo slikte Saban een keer een stuk geitenvlees te groot door. Hij gaf over en hij heeft nooit meer een stuk vlees te groot ingeslikt. Hij kauwt er nu eerst een stuk af.
Door Lizzy
#792855
Pauline schreef: Ik heb zelf altijd het idee (en de indruk) dat kapotgeslagen botten de hond aanzet tot slecht kauwen en stukken ineens doorslikken..... :-X
Ja, ik heb hetzelfde gevoel hoor. Dat kapot slaan doe je ook echt meer voor jezelf als voor de honden... Ik sla ook niks kapot. Gewoon zo groot mogelijke vleesbotten kopen, die ze niet in 1 keer weg kunnen slikken.
Door Golum
#792907
Pauline schreef: Ik heb zelf altijd het idee (en de indruk) dat kapotgeslagen botten de hond aanzet tot slecht kauwen en stukken ineens doorslikken..... :-X
Ik heb t zelfs meegemaakt  :-X
Bang dat ze niet goed kauwt had ik t kipkarkas stukgeslagen, ze slikte het zo in 1 keer door  :( Gelukkig kotste ze het ook gelijk weer uit.
Sindsdien sla ik niks meer stuk en mag mevrouw zelf aant werk, en dat bevalt een stuk beter  :D
Door *Ilse
#792933
Mijn hondje slurpt bijv een lap pens tjoep naar binne, daar moet ik echt het mes in zetten, met een bbootterig iets, bijv ik had konijn karkas, nou dat moest ze niet, te groot bleek, want ik heb het in stukken gescheurd, voor d'r snoetje, en toen wilde ze het wel! En bijv lamsnek, laat ze het harde stukkie ook liggen!
Probeer het maar te begrijpen, mij lukt het niet :(
Door Borke
#793084
Laatst had Sofi te gulzig een paar bekoptekonijnkarkasjes gegeten en niet goed gekauwd.
Alles kwam er weer uit en de 2e keer heeft ze rustig staan te kauwen en bleef het er in.
Wij mensen vinden dat vies, maar het is gewoon natuurlijk gedrag en je hond krijgt er niets van, vermits je niet enkele ribben gaat geven...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door