Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Moos
#792105
Ik ben helemaal in mijn sas  :D

Hier in het dorp zitten twee dierenwinkels. Eentje bijna naast mijn huis en eentje zo'n 8 minuten fietsen verderop. Jaren geleden ben ik daar weleens geweest, maar ze hadden geen Rodi, dus dat hield toen verder op.
Nu fietste ik daar toevallig net langs, en dacht, ach, laat ik weer eens even binnenwippen.
Hebben ze een vrieskist staan met Carnibest erin. Alle soorten, 500 gram en 1 kilo rollen, en ook voor de kat. De baas van de winkel moest haast lachen om mijn verheugde reactie ;D

Ik heb meteen nagevraagd of ik ook kon bestellen bij ze (ik heb sinds de verhuizing een nieuwe vriezer met 3 grote lades), en dat kon ook, deden heel veel mensen zeiden ze.
Ik heb meteen ook 250 gram voor de kat meegenomen, want een van mijn katten is ook dol op Rodi, maar dit is veel beter voor hem natuurlijk.

Alleen nu heb ik meteen wat vragen. Ten eerste, kan ik zo'n rol even kort laten ontdooien, in stukken snijden en dan weer invriezen? En is dat goed te doen? Want zelfs met 500 gram doen Moos en Saar meer dan 2 dagen, en bovendien wil ik eigenijk graag kilo rollen kopen want dat scheelt nogal in prijs.
En ten tweede, hoeveel zouden ze van Carnibest moeten hebben? Moos weegt 6.5 kilo en krijgt (slechts) 125 gram Rodi op een dag.
Saar weegt 5 kilo en krijgt (slechts) 75 gram Rodi. Meer moeten ze ook echt niet hebben want dan groeien ze dicht.
Met 20 gram per kilo lichaamsgewicht kom ik uit op 130 gram voor Moos. Dat is sowieso al teveel, maar volgens mij hebben ze van Carnibest sowieso ook minder nodig dan van Rodi toch?

Zou het een idee zijn om met 100 gram voor Moos en 50 gram voor Saar te beginnen? En dan even te kijken hoe dat gaat?
Laatst gewijzigd door Moos op wo 11 jul 2007, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#792144
Je kan dat best doen even licht laten ontdooien en dan in porties verdelen.

Ze mogen 2 % ongeveer van hun gewicht dus dat zou zijn 130 gram en 100 gram,lijkt mij 50 gram voor Saar wel erg weinig.

Misschien toch de 75 gram aanhouden?

Maar even in de gaten houden en ze af en toe wegen.
Door Moos
#792146
[quote="marga1953"]
Je kan dat best doen even licht laten ontdooien en dan in porties verdelen.

Ze mogen 2 % ongeveer van hun gewicht dus dat zou zijn 130 gram en 100 gram,lijkt mij 50 gram voor Saar wel erg weinig.

Misschien toch de 75 gram aanhouden?

Maar even in de gaten houden en ze af en toe wegen.

[/quote]

Het lastige is dat de hondjes echt binnen een week of 3-4 gewoon zo een halve kilo aankomen. Moos heeft bijvoorbeeld door omstandigheden de laatste maand zoiets van 140 gram i.p.v 125 gram Rodi gehad. Hoppakee, een halve kilo erbij :-[

Een aangezien ik me meen te herinneren dat ze van Rodi vaak meer nodig hebben dacht ik maar (nog) minder van Carnibest te gaan geven. Alhoewel ik het met je eens ben dat 50 gram erg weinig is...maar goed 75 gram is dat ook al vind ik, hihi.
Door Bullmastiff gek
#792147
[quote="Moos"]
Ik ben helemaal in mijn sas  :D

Hier in het dorp zitten twee dierenwinkels. Eentje bijna naast mijn huis en eentje zo'n 8 minuten fietsen verderop. Jaren geleden ben ik daar weleens geweest, maar ze hadden geen Rodi, dus dat hield toen verder op.
Nu fietste ik daar toevallig net langs, en dacht, ach, laat ik weer eens even binnenwippen.
Hebben ze een vrieskist staan met Carnibest erin. Alle soorten, 500 gram en 1 kilo rollen, en ook voor de kat. De baas van de winkel moest haast lachen om mijn verheugde reactie ;D

Ik heb meteen nagevraagd of ik ook kon bestellen bij ze (ik heb sinds de verhuizing een nieuwe vriezer met 3 grote lades), en dat kon ook, deden heel veel mensen zeiden ze.
Ik heb meteen ook 250 gram voor de kat meegenomen, want een van mijn katten is ook dol op Rodi, maar dit is veel beter voor hem natuurlijk.

Alleen nu heb ik meteen wat vragen. Ten eerste, kan ik zo'n rol even kort laten ontdooien, in stukken snijden en dan weer invriezen? En is dat goed te doen? Want zelfs met 500 gram doen Moos en Saar meer dan 2 dagen, en bovendien wil ik eigenijk graag kilo rollen kopen want dat scheelt nogal in prijs.
En ten tweede, hoeveel zouden ze van Carnibest moeten hebben? Moos weegt 6.5 kilo en krijgt (slechts) 125 gram Rodi op een dag.
Saar weegt 5 kilo en krijgt (slechts) 75 gram Rodi. Meer moeten ze ook echt niet hebben want dan groeien ze dicht.
Met 20 gram per kilo lichaamsgewicht kom ik uit op 130 gram voor Moos. Dat is sowieso al teveel, maar volgens mij hebben ze van Carnibest sowieso ook minder nodig dan van Rodi toch?

Zou het een idee zijn om met 100 gram voor Moos en 50 gram voor Saar te beginnen? En dan even te kijken hoe dat gaat?
[/quote]

Haha, jij blij ;) ;)
Ik was ook heel blij toen ik erachter kwam dat ik bijna om de hoek bijn mijn werk Carnibest kon krijgen.
Maar om op je vraag terug te komen, ik zou in ieder geval die 20 gram per kg geven, want de advies hoeveelheid is tussen de 20 en 30 gram per kg lichaamsgewicht.
Dus de 130 gram voor Moos, en 100 gram voor Saar.
En dat je er minder van kan geven is mij niet bekend, laat ik het zo zeggen m.i. hoef je van de Carnibest niet een andere hoeveelheid te gevan als van bvb Duck of Smul of noem maar een ander merk op.
Maar voer gewoon met je ogen, dan kun je altijd minder of meer gaan geven waar nodig.

Wat betreft het ontdooien en opnieuw invriezen zou ik absoluut niet doen, je werkt toch met rauw vlees.
Nu is het wel zo dat je een rol tenminste als ie goed afgedekt in de koelkast ligt, ongeveer twee dagen goed kan houden. Wat je wel kan doen, is als je een elektrisch keukenmes hebt, als het nog zo goed als bevroren is het  in porties snijden en die terug in de vriezer doen.
Maar helemaal ontdooien en dan weer invriezen zou ik niet doen!
En anders toch maar de kleinere verpakking aanschaffen.
Of het met je verkooppunt bespreken.
Misschien kan je met hun wat afspreken als je toch de grote hoeveelheid afneemt ze je misschien de pondsverpakkingen kunnen aanbieden. Ik zeg ook maar wat hoor, maar nee heb je en ja kun je krijgen.

Ik zelf heb het probleem gelukkig niet want Mack eet 1500 gram per dag, dus ik ontdooi om de dag twee worsten van een kilo. ;) ;)
Nu veel succes ermee, en fijn dat je het voer naar je keuze hebt gevonden voor je beestjes.
Door Moos
#792148
[quote="Bullmastiff gek"]


Wat betreft het ontdooien en opnieuw invriezen zou ik absoluut niet doen, je werkt toch met rauw vlees.
Nu is het wel zo dat je een rol tenminste als ie goed afgedekt in de koelkast ligt, ongeveer twee dagen goed kan houden. Wat je wel kan doen, is als je een elektrisch keukenmes hebt, als het nog zo goed als bevroren is het  in porties snijden en die terug in de vriezer doen.
Maar helemaal ontdooien en dan weer invriezen zou ik niet doen!
En anders toch maar de kleinere verpakking aanschaffen.
Of het met je verkooppunt bespreken.
Misschien kan je met hun wat afspreken als je toch de grote hoeveelheid afneemt ze je misschien de pondsverpakkingen kunnen aanbieden. Ik zeg ook maar wat hoor, maar nee heb je en ja kun je krijgen.

Ik zelf heb het probleem gelukkig niet want Mack eet 1500 gram per dag, dus ik ontdooi om de dag twee worsten van een kilo. ;) ;)
Nu veel succes ermee, en fijn dat je het voer naar je keuze hebt gevonden voor je beestjes.

[/quote]

Ik bedoel ook niet helemaal ontdooien hoor! ;)
Maar een heel klein beetje zodat ik met een scherp mes net de porties kan snijden.
Door Bullmastiff gek
#792151
[quote="Moos"]
Ik bedoel ook niet helemaal ontdooien hoor! ;)
Maar een heel klein beetje zodat ik met een scherp mes net de porties kan snijden.
[/quote]

Ja, precies dat zou je kunnen doen,  dat bedoelde ik ook eigenlijk.
Of toch even kletsten met je verkooppunt ;)
En voor de rest heb je denk ik geen andere opties.
Mijn vriendin heeft twee jonge Jack Russels en hun doen hetzelfde , dus zo goed als bevroren nog, in kleine porties snijden en terug in de vriezer.
Want het verschil in prijs is wel aardig van een pond of een kilo. ;) ;)
Door YaYa
#792152
Ik heb gemerkt dat als je een rol een half uurtje in koud water legt, de rol redelijk te snijden. Je moet nog wel steeds goed je best doen en je krijgt er ook wel spierballen van  ;D
Misschien is dat een optie?
Door Moos
#792153
[quote="Bullmastiff gek"]
Ja, precies dat zou je kunnen doen,  dat bedoelde ik ook eigenlijk.
Of toch even kletsten met je verkooppunt ;)
En voor de rest heb je denk ik geen andere opties.
Mijn vriendin heeft twee jonge Jack Russels en hun doen hetzelfde , dus zo goed als bevroren nog, in kleine porties snijden en terug in de vriezer.
Want het verschil in prijs is wel aardig van een pond of een kilo. ;) ;)
[/quote]

Ja, het scheelt inderdaad nogal zag ik! ;)
En bij een pond moet ik toch ook in porties verdelen, want daar doen ze ook bijna 3 dagen mee..

Ik ga maar eens even kijken wat voor scherpe messen ik in huis heb ;D
Door Bullmastiff gek
#792161
[quote="Moos"]
Ja, het scheelt inderdaad nogal zag ik! ;)
En bij een pond moet ik toch ook in porties verdelen, want daar doen ze ook bijna 3 dagen mee..

Ik ga maar eens even kijken wat voor scherpe messen ik in huis heb ;D
[/quote]

In koud water is een goede tip,,, gewoon een elektrisch mes aanschaffen, ben je van al het gedoe af ;) ;) ;)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#792171
Marloes als je het een half uurtje buiten de vriezer laat liggen is het goed te snijden hoor! Vooral de 500 grams verpakkingen, geen enkel probleem.

Ik zou ook met de hoeveelheden beginnen die ze nu aan Rodi krijgen..... en vervolgens goed opletten. Waar heb je ooit gelezen dat ze van CB minder nodig hebben dan van Rodi?
Door Moos
#792172
Pauline schreef: Marloes als je het een half uurtje buiten de vriezer laat liggen is het goed te snijden hoor! Vooral de 500 grams verpakkingen, geen enkel probleem.
Oke, dan doe ik dat!
Ik zou ook met de hoeveelheden beginnen die ze nu aan Rodi krijgen..... en vervolgens goed opletten. Waar heb je ooit gelezen dat ze van CB minder nodig hebben dan van Rodi?
Geen idee hahaha, zit gewoon in mijn hoofd ;D
Door K@rin
#792205
ja, hoor.
Je kunt de rol ook eventjes in een bak water leggen en zodra je voelt dat je het ca. 1 mm in kunt drukken, dan zet je het mes er in en drukken maar  ;)
Daarna kun je de porties apart invriezen.
In eerste instantie zou ik ze hetzelfde als van de Rodi geven.
Je kunt dan snel genoeg zien hoe ze het daar op doen.
Door Nynke
#792652
Het komt mij ook niet bekend voor, dat je van Carnibest minder moet geven dan van Rodi. Ik zou dezelfde hoeveelheden aanhouden. En inderdaadf, een half uurtje in koud water leggen (nog in verpakking natuurlijk :D) en dan snijden. Succes !!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door