Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Liinaa
#788716
Tot nu toe heb ik als kvv enkel Bandit en Rodi Lamshart gevoerd (dat was naast de brokjes waar we nu vanaf willen). Ik heb laatst een paar worsten Carnibest voor katten gescoord, vanavond proberen we de lamsmix, ik ben benieuwd!
Nu is mijn vraag: kan je katten ook kvv voor honden voeren? Volgens de site van Energique verkoopt een dierenwinkel hier in het dorp dat, maar hun site rept enkel over honden, niet over katten.
Is hondenkvv voldoende voor katten? Hebben ze misschien dingen in andere verhoudingen nodig waardoor het toch niet zo goed is? Wat is nou eigenlijk het verschil tussen honden-kvv en katten-kvv en hoe nauw luistert dat?
Ik wil graag wat verschillende dingen gaan voeren, voor de afwisseling, vandaar.

Een andere vraag: Krishna doet een moord voor haring en hij krijgt af en toe een stukje van me. Haring is natuurlijk wel gezouten. Kan dat kwaad? Alle andere vis die hij krijgt is of rauw of uit blik (en dan enkel Almo Nature omdat ik blikvis voor mensen dus te zout vind), maar haring is dus veruit favoriet.

Overigens gaat de omschakeling niet zonder slag of stoot. Vroeger was hij gek op Bandit, maar dat kreeg hij zo nu en dan, naast de brokken (op Almo Nature na kregen ze nooit blikvoer). Maar sinds mijn voornemen om hem enkel nog vers te gaan voeren (heb ik hem niet verteld  ;)) en hij het dagelijks krijgt (voorlopig nog brokken 's ochtends) eet hij er met lange tanden van  :-\ Alsof hij het er niet mee eens is...  ??? Ik hoop dat de Carnibest hem wel kan verleiden (verandering van spijs doet eten, toch?  ;)) want sinds de omschakeling (nu een weekje geleden) is hij wel al 100g afgevallen (hij woog 5kg). Nog niet dramatisch natuurlijk, maar wel iets om in de gaten te houden. En aangezien het een siamees is en hij dus al behoorlijk dun is... je moet hem wel nog zien lopen hé  ;) Vandaar dat ik de brokken 's ochtends nog even aanhoud. Mijn doel is 's ochtends kvv (vanwege tijdgebrek) en 's avonds barf. Maar eerst maar eens de kvv er soepel in doen gaan  ???
Door YaYa
#788937
Ik deed in eerste instantie hetzelfde als jij. Iedere dag 1x kvv en 1x carnibest. Mooi dat ze dus de carnibest niet wilden. Ze wachtten gewoon tot ik zo gek was om de bakken maar weer te vullen met brokken en dan aten ze hun buikje rond. Ik denk dus dat Krishna je aardig voor de gek houdt. Een gezonde kat zal zich echt niet doodhongeren en als hij het voorheen wel gegeten heeft, zal hij het nu heus ook wel gaan eten.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat je hem wel in de gaten moet houden. Een kat laten vasten is niet goed dus hij moet niet echt gaan hongeren.
Er weleens aan gedacht om hem via de Almo Nature te laten overwennen. Eerst veel Almo en beetje kvv en dan steeds meer.
En wat hier ook een succes was, was brokjes door de kvv heenroeren. het kan inderdaad nogal een strijd zijn om een kat over te zetten en het wil ook niet altijd lukken. (Bij mijn siamees en haar oosters korthaar dochter is het ook niet gelukt, wel bij de rest). Overigens zou ik me over zijn gewicht niet al te druk maken. Een siamees van 5 kilo is behoorlijk van gewicht. Een normale huiskat heeft dat gewicht. Een normaal gewicht voor een siamees is tussen de 3 en 4 kilo. Dus dat hij nu 100 gram is afgevallen, is niet zo heel erg.
Succes.
Door Liinaa
#789120
YaYa schreef: Ik deed in eerste instantie hetzelfde als jij. Iedere dag 1x kvv en 1x carnibest. Mooi dat ze dus de carnibest niet wilden. Ze wachtten gewoon tot ik zo gek was om de bakken maar weer te vullen met brokken en dan aten ze hun buikje rond. Ik denk dus dat Krishna je aardig voor de gek houdt. Een gezonde kat zal zich echt niet doodhongeren en als hij het voorheen wel gegeten heeft, zal hij het nu heus ook wel gaan eten.
Nou, afgelopen weekend kreeg hij helemaal geen brokken (maar toen had ik 's ochtends de tijd), en dat maakte dus geen verschil, hij heeft nauwelijks gegeten. Alleen: op weekdagen heb ik daar de tijd niet voor. Dan kan ik niet staan wachten tot mijnheer zich er toch maar bij neerlegt en gaat eten (zou mijn baas erg leuk vinden als smoes ;)). Maandag en dinsdag dacht ik: "Dan maar niet" en nam ik zijn voer weg om het 's avonds opnieuw te proberen, maar hij deed er 's avonds al even moeilijk over, honger of niet. 3 likjes voer per keer vind ik eigenlijk al bijna gelijkstaan met vasten, vandaar dat ik toch maar weer brokken 's ochtends heb gevoerd gisteren en vandaag.
YaYa schreef:Er weleens aan gedacht om hem via de Almo Nature te laten overwennen. Eerst veel Almo en beetje kvv en dan steeds meer.
Doe ik ook. Gisteren weer met de zalm gemengd. Maakt niets uit. Hij laat zich er even door in de luren leggen, maar zodra het in zijn mond zit en hij merkt dat hij genept is, belandt het op de grond. Meer dan een koffielepeltje heeft hij gisteren niet gehad. Carnibest valt dus evenmin in de smaak :-\
Het lijkt wel alsof, nu het een "moetje" ipv een occasionele traktatie is, mijnheer besloten heeft dat hij het dan maar niet meer hoeft ::) Raar beest...
YaYa schreef:Overigens zou ik me over zijn gewicht niet al te druk maken. Een siamees van 5 kilo is behoorlijk van gewicht. Een normale huiskat heeft dat gewicht. Een normaal gewicht voor een siamees is tussen de 3 en 4 kilo. Dus dat hij nu 100 gram is afgevallen, is niet zo heel erg.
Hij is groot en zeker niet te dik. 4 kilo zou voor hem geen gezond gewicht zijn, die standaarden zeggen niet zoveel. Ik hou het dus toch maar liever in de gaten.
Door YaYa
#789230
Het kan natuurlijk zijn dat het echt niet lukt. Over het algemeen hebben de oosterse rasgroepen een nogal eigenzinnig karakter en zijn ze ontzettend eigenwijs. Ik heb er ook 2 die ik echt niet omkrijg (ook beiden erg oosters).
Een kat overzetten is vaak toch al lastiger dan een hond en een oosters karakter helpt niet. Ik heb me er bij hun ook maar bij neergelegd. Ik ga nu wel Orijen brok voor hun bestellen daar zit in ieder geval geen graan in.
Heb je eventueel nog aan smuldier of bibi gedacht?
Door Liinaa
#789331
Smuldier en Bibi kan ik hier niet krijgen en ik wil eigenlijk toch wel zeker zijn dat hij goed kvv eet voordat ik een hele lading bestel die ik vervolgens moet weggooien. Ik vind niets ergers dan vlees te moeten weggooien (dat gaat me nu al aan het hart met het onopgegeten kvv  :-\), daar is wel een dier voor gestorven.
Maar goed nieuws! De Carnibest vleesmix ging er vanavond goed in en ging schoon op! (gisteren had hij lam mix) Zonder zalm of iets eronder gemengd! Dat geeft de burger moed!  :D
Ik kijk dit weekend wel even naar die Energique én dan heb ik eindelijk de kans om bij de poelier op de markt te vragen naar kippennekjes. Kijken hoe hij dat vindt.

Maar je hebt wel gelijk, die oosterlingen zijn de makkelijksten niet  ;) En dit is dan nog eens een bijzonder pittig exemplaar  ::)

Ik hoop dat iemand me wel nog wat kan vertellen over die haring.
Door *Robin*
#789394
Liinaa schreef: Ik hoop dat iemand me wel nog wat kan vertellen over die haring.
Je kan als het goed is in de super ook panharing krijgen, die is volgens mij niet gepekelt... die kan je met een gerust hart geven maar ik adviseer je wel om het niet vaker dan 1, maximaal 2 maaltijden per week te geven.

Wel prachtig dat hij de vleesmix wel lekker vond!!! :D

Ik weet niet waar je woont maar ik heb Bibi in huis en Loeka heeft misschien wel een kilo over om te proberen.... Ik woon in Rotterdam.
Ik dacht dat Canis naturalis door heel nederland bezord en die heeft ook Bibi ;)
Door Liinaa
#789412
Ik rij met liefde een eindje om voor mijn kereltje, maar Rotterdam wordt wat gortig  ;) Toch bedankt voor het aanbod  :)
Ik heb inderdaad al verlekkerd zitten kijken op de Canis Naturalis site (en het is niet eens voor mij  ;D), ik geloof dat ik daar binnenkort eens ga inslaan (en dan hopen dat hij het niet opeens helemaal voor gezien houdt terwijl de vriezer volzit  :-\)
Maar er is weer vooruitgang!  :D Ik wilde hem heel graag kippennekjes gaan voorzetten (zodra ik die gevonden heb  ::)) maar was eigenlijk een beetje bang dat hij te lui zou zijn om echt goed te willen kauwen en knagen. Als een snoepje te hard is, dan hoeft hij het al niet (kattenknabbels van Bandit waren geen succes). Nu ligt er al een paar dagen zo'n Carnibest kattenstaafje in huis wat hij volkomen negeerde. Ik heb het een paar keer aangeboden en voor hem vastgehouden, maar mijnheer draaide steeds verontwaardigd zijn koppie weg. Tot net! Hij zat er opeens uit zichzelf op te kauwen en heeft een heel stuk weggekauwd! Het gaat echt de goede kant op  :D

En de haring... die zal ik in het vervolg maar niet meer in zijn bijzijn opeten  ;)
Door Mieuw
#789535
Gekke vraag misschien, maar is haring die je bij de visboer op de markt haalt ook gezouten? :-\

Ik heb m'n visboer inmiddels zo gek dat ik zo nu en dan aan het eind van de dag een zak met 500 gram haringkoppen (gratis) mag komen halen. Ik heb daar nooit iets verkeerds in gezien, en de katten eten het met smaak op.
Door Liinaa
#789578
Ik bedoel met haring maatjesharing/Hollandse Nieuwe/gezouten haring. Normaal gesproken haal ik er op zaterdag 2 van de visboer en eentje deelde ik dus altijd met Krishna (min of meer verplicht, want anders kan ik niet eten  ;)). Ik hou ook van verse haring op de barbecue, maar die heeft mijn visboer niet standaard, die moet ik bestellen. Maar dat is wel gebruikelijk, mijn ervaring is dat de gemiddelde visboer inderdaad alleen maar maatjesharing (dus gezouten) (en dan natuurlijk gerookt enzo) in huis heeft. Ik denk dat de kans groot is dat jouw haringkoppen dus inderdaad gepekeld zijn.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#789750
YaYa schreef: Ik deed in eerste instantie hetzelfde als jij. Iedere dag 1x kvv en 1x carnibest. Mooi dat ze dus de carnibest niet wilden. Ze wachtten gewoon tot ik zo gek was om de bakken maar weer te vullen met brokken en dan aten ze hun buikje rond. Ik denk dus dat Krishna je aardig voor de gek houdt. Een gezonde kat zal zich echt niet doodhongeren en als hij het voorheen wel gegeten heeft, zal hij het nu heus ook wel gaan eten.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat je hem wel in de gaten moet houden. Een kat laten vasten is niet goed dus hij moet niet echt gaan hongeren.
Er weleens aan gedacht om hem via de Almo Nature te laten overwennen. Eerst veel Almo en beetje kvv en dan steeds meer.
En wat hier ook een succes was, was brokjes door de kvv heenroeren. het kan inderdaad nogal een strijd zijn om een kat over te zetten en het wil ook niet altijd lukken. (Bij mijn siamees en haar oosters korthaar dochter is het ook niet gelukt, wel bij de rest). Overigens zou ik me over zijn gewicht niet al te druk maken. Een siamees van 5 kilo is behoorlijk van gewicht. Een normale huiskat heeft dat gewicht. Een normaal gewicht voor een siamees is tussen de 3 en 4 kilo. Dus dat hij nu 100 gram is afgevallen, is niet zo heel erg.
Succes.
Volgens mij geef je dus gewoon 2x per dag kvv.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#789752
Mieuw schreef: Gekke vraag misschien, maar is haring die je bij de visboer op de markt haalt ook gezouten? :-\

Ik heb m'n visboer inmiddels zo gek dat ik zo nu en dan aan het eind van de dag een zak met 500 gram haringkoppen (gratis) mag komen halen. Ik heb daar nooit iets verkeerds in gezien, en de katten eten het met smaak op.
Verse haring moet je vaak apart bestellen. Je kunt vaak aan er prijs al zien of het gezouten of ongezouten is, de eerste is een tikkie duurder.
Door YaYa
#789761
"Ik deed in eerste instantie hetzelfde als jij. Iedere dag 1x kvv en 1x carnibest. Mooi dat ze dus de carnibest niet wilden. Ze wachtten gewoon tot ik zo gek was om de bakken maar weer te vullen met brokken en dan aten ze hun buikje rond. Ik denk dus dat Krishna je aardig voor de gek houdt. Een gezonde kat zal zich echt niet doodhongeren en als hij het voorheen wel gegeten heeft, zal hij het nu heus ook wel gaan eten.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat je hem wel in de gaten moet houden. Een kat laten vasten is niet goed dus hij moet niet echt gaan hongeren.
Er weleens aan gedacht om hem via de Almo Nature te laten overwennen. Eerst veel Almo en beetje kvv en dan steeds meer.
En wat hier ook een succes was, was brokjes door de kvv heenroeren. het kan inderdaad nogal een strijd zijn om een kat over te zetten en het wil ook niet altijd lukken. (Bij mijn siamees en haar oosters korthaar dochter is het ook niet gelukt, wel bij de rest). Overigens zou ik me over zijn gewicht niet al te druk maken. Een siamees van 5 kilo is behoorlijk van gewicht. Een normale huiskat heeft dat gewicht. Een normaal gewicht voor een siamees is tussen de 3 en 4 kilo. Dus dat hij nu 100 gram is afgevallen, is niet zo heel erg.
Succes."


Ik bedoelde natuurlijk 1x carnibest of bibi en 1x brok  ;D ;D
Door Hobbes
#791311
Liinaa schreef:
Is hondenkvv voldoende voor katten? Hebben ze misschien dingen in andere verhoudingen nodig waardoor het toch niet zo goed is? Wat is nou eigenlijk het verschil tussen honden-kvv en katten-kvv en hoe nauw luistert dat?
En ik ben hier erg benieuwd naar, of staat dat al op BP?
Door Hobbes
#791312
Onderstaande vond ik zelf in een oude post op Barfplaats: hoe kun je dus KVV voor de hond aanvullen (met BARF), zodat het geschikt wordt voor de kat? Ik heb bij mij in de buurt nog geen KVV voor katten gevonden.

"Een kat haalt de energie hoofdzakelijk alleen maar uit eiwit en de Eiwitfractie moet dus HOGER zijn!! (en vet)
Daarnaast eet een kat GEEN koolhydraten.
Ook de vleessoorten zijn anders als van hondenvoer!!
"
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door