Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Antonia
#790512
Bij Brian is na een ingrijpende operatie (een nier verwijderd) veel ruimte in de buikholte ontstaan. Veel andere organen maar ook de maag hebben in de verdrukking gezeten en moeten nu weer "hun plek gaan vinden". De Ierse Wolfshond is vanwege het formaat maar ook vanwege de bouw gevoelig voor maagtorsies. De chirurge heeft daarom tijdens de operatie de maag vastgezet, vanwege het mogelijke risico op een torsie.

Wat is nu het effect van dat vastzetten van de maag? Sluit je daarmee de mogelijkheid van een kanteling helemaal uit, of beperk je alleen maar het risico?

Misschien stel ik nu een vraag die al eerder op het forum is gesteld. Ik heb gezocht en gezocht, maar ben het antwoord nog niet tegen gekomen. Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Door Cindy de Wolf
#790554
Wat ik ervan weet is dat je het risico niet uit kan sluiten echter de kans dat de maag draait is wel stukken kleiner. Erna heeft helaas meegemaakt dat het ook anders uit kan pakken. Zelf godzijdank geen ervaring met torsies en dat wil ik graag zo houden!
Door Antonia
#790559
Ik vroeg me af of een maag die is vastgezet uberhaupt kan draaien.
Heeft iemand verder enig idee wat de gevolgen van het vastzetten van de maag heeft, ook voor de maag zelf? Kan die nu nog normaal uitzetten en inkrimpen?
Door Lizzy
#790593
Ja helaas, er bestaat geen mogelijkheid om een maagtorsie uit te sluiten wanneer de maag vast gezet is. De maag kan helaas nog steeds draaien. Maar.... ik heb toch steeds het gevoel dat er meer voor nodig is om een hond een maagtorsie te laten krijgen dan "alleen" ruimte in de borstholte. Genen, maar ook andere omgevingsfactoren als stress, voeding, vaccinatie maar zelf simpelweg het spijsverteringssysteem van de hond bepalen (mede?) of een hond wel of geen torsie krijgt. De meeste honden die ik ken en die een maagtorsie hebben gekregen, zijn toch honden met een zwak spijsverteringssysteem. Vaak misselijk, speekselen, lucht zuigen/happen, etc. En ik ben bang dat er dan nog een factor geluk/pech meespeelt :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door