Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Carlijn
#77176
Ik ben gisteren even met Morris langs de dierenarts geweest omdat hij o.a erg veel drinkt en veel jeuk heeft.
Nou bleek uit urineonderzoek dat hij waarschijnlijk een urineweg ontsteking heeft en daar heb ik een antibioticum voor mee gekregen, ook was hij erg gevoelig op de nierstreek.
Verder kwam er uit het urineonderzoek dat zijn PH-Waarde eigenlijk best wel hoog is, namelijk 7.
Morris staat nu zo'n 6 weken volledig op kvv en hij krijgt zo af en toe een versbot wat zover ik kan zien wel goed verteerd... is het normaal dat na 6 weken zijn PH nog zo hoog is en is het niet gevaarlijk i.v.m bacteriën?
Door Lizzy
#77182
Ik vind deze pH waarde niet hartstikke hoog. Ja, het mag iets lager, maar de pH waarde van de urine fluctueert gedurende de dag. Dus aan 1 keer meten heb je niet zoveel. Je zou een keer 's morgens moeten meten en een keer 's avonds en dat niet 1 dag maar een paar dagen (met tussenpauze). Tenminste, ik vind dat je dat zou kunnen doen bij zo'n onbeduidende pH waarde.

Wanneer je struvietgruis in de urine zou hebben, dan verwacht ik eerder een pH waarde van 8.0 a 8.5. Da's pas hoog.

Hoe bedoel je trouwens "is het niet gevaarlijk ivm bacterieen?".

Groetjes, Lizzy
Door Carlijn
#78607
Lizzy schreef: Hoe bedoel je trouwens "is het niet gevaarlijk ivm bacterieen?".
Ik dacht dit in eerste instantie ivm salmonella.
Hier en daar lees ik namelijk dat dit voor honden die volledig op vers staan geen gevaar is omdat hun PH erg laag is en salmonella dus geen kans heeft te overleven, maar dat dit niet geld voor brokkenhonden.
Nou vond mijn dierenarts een PH van 7 zelfs voor een brokkenhond aan de hoge kant, dus vandaar mijn onzekerheid.. zeker omdat ik morris nog wel eens een rauw eitje of wat kippenvlees wil geven.

Groetjes,
Carlijn
Door Carlijn
#78618
ow, meen je dat nou :-\ daar had ik nooit over nagedacht, thanks... weer wat geleerd ;D
Kun je aan de PH waarde van de urine ook aflezen hoe die van de maag is ? en wat is een goede PH voor de urine dan?
Door Lizzy
#78621
Je haalt 2 dingen door elkaar.

De pH waarde van het maagzuur en de pH waarde van de urine.

De pH waarde van het maagzuur is belangrijk om bacterieen te doden die de hond binnen krijgt wanneer hij bijv. rauwe kip eet (salmonella).

de pH waarde van de urine is belangrijk omdat zich in een te hoge pH waarde (alkalisch) gruis kan vormen (meestal struviet) en bacterieen (niet salmonella maar bijv. E. Coli) zich kunnen vermenigvuldigen.

(een hond kan ook een urine met een te lage pH waarde (te zuur) hebben maar daar ga ik nu even niet verder op in).

Persoonlijk vind ik een pH waarde van 7 absoluut geen reden om maar direct aan te nemen dat de hond een blaasontsteking heeft... Maar OK, hoe is het nu met jouw hond?
Door Lizzy
#78625
Carlijn schreef: ow, meen je dat nou :-\ daar had ik nooit over nagedacht, thanks... weer wat geleerd ;D
Kun je aan de PH waarde van de urine ook aflezen hoe die van de maag is ? en wat is een goede PH voor de urine dan?
Neem de pH waarde van urine zegt niets over de pH waarde van het maagzuur en andersom.

Voor een "normale hond" (niet-Dalmaat) is een pH waarde van de urine rond de 6.3 - 6.5. Maar gedurende de dag fluxtueerd deze dus. Wanneer de urine een pH waarde van boven de 7.0 heeft, dAn zou ik gaan denken aan blaasgruis of blaasontsteking.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#78630
Overigens is verse rauwe voeding heel goed voor een hond die een (iets) te hoge pH waarde van de urine heeft!! Ook is verse/rauwe voeding zeer goed voor honden met blaasontsteking en/of struviet-gruis. Wat dat betreft ben je dus erg goed bezig. Wanneer de pH waarde nou niet daalt, zou je tijdelijk wat vitamine C (zure) en/of cranberry kunnen toedienen.
Door Carlijn
#78955
Beadnkt voor de uitleg Lizzy, begrijp het nu allemaal wat beter.
De dierenarts was tot een urinewegontstekking gekomen omdat er ook wat bloed in de urine zat (niet veel, maar wel aanwezig).
Zelf vraag ik me eigenlijk af of dit het wel is. Heb in ieder geval nooit gemerkt dat hij moeite/pijn heeft met plassen, maarja dat hoeft natuurlijk ook niet persee.
Ik geef nu sinds 3 dagen antibiotica en ik merk nog geen verschil, maar heb een kuur voor 10 dagen meegekregen.
Ik hoop echt dat dit "het" probleem is en dat hij geen nierziekte heeft. Mijn gedachtens gaan namelijk meer die kant uit (er zat namelijk ook een verhoogt eiwit gehalte in de urine) maar misschien ben ik gewoon wat te bezorgt en is Morris er met een weekje weer bovenop.

Groetjes,
Carlijn
Door Lizzy
#79013
Ik weet niet of er veel of spoortjes eiwit in de urine zaten? Normaal is er nauwelijks eiwit in de urine aanwezig. Veel eiwitverlies in de urine kan duiden op eiwitverlies dat er eiwitverlies is via de nieren of dat er veel ontstekingscellen zijn.

De antibiotica moet zeker na 1 a 3 dagen aanslaan hoor. Dus als het maandag niet beter is, dan zou ik teruggaan naar de DA. Eventueel in de komende dagen ook wat zure vitamine C geven. Ik weet niet hoe zwaar jouw hond is?

Waar heeft jouw hond eigenlijk jeuk? En sinds wanneer drinkt hij zoveel? Drinkt hij nog steeds veel? Wat is veel?

Groetjes, Lizzy
Door Carlijn
#79181
Ik heb Morris nu ruim 2 maanden (hij komt uit roemenie en is +/- 1,5 jaar) en vanaf het begin dat ik hem heb drinkt hij al veel.
Hij weegt nu 9 kilo en drinkt minimaal zo'n 800 ml per dag. Het is voor mij moeilijk te meten hoeveel hij precies drinkt omdat hij als hij los is ook overal uit plassen en sloten drinkt. maar op de dagen dat hij niet los is en weinig inspanning heeft, drinkt hij dus zo'n 800 ml.
De jeuk zit vooral aan zijn poten, kont, onderkant buik en rond zijn neus, ik kan van buitenaf geen oorzaak vinden waar het vandaan komt en zijn vacht is redelijk, maar wel erg stug en hij verhaart momenteel erg.

Ik vind het echt fijn dat hier zo met je meegedacht (en geholpen) wordt, bedankt !!
Als het na de paasdagen niet beter gaat, neem ik in ieder geval even contact op met de dierenarts.
Wat is trouwens zure vitamine c en waar zit dat in?
Door Mayka
#79421
Eén van mijn katten had ook een te hoge ph (6-7) en blaasproblemen. Sinds vier weken geef ik elke dag een halve tablet vitamine C+Cranberry combi van Roter. Zijn ph is nu gezakt naar 5-6!

Kan de jeuk ook te maken hebben met ontgiften?

Succes ermee!
Door Paul_Barte
#79424
Carlijn schreef: Ik heb Morris nu ruim 2 maanden (hij komt uit roemenie en is +/- 1,5 jaar) en vanaf het begin dat ik hem heb drinkt hij al veel.
Hij weegt nu 9 kilo en drinkt minimaal zo'n 800 ml per dag. Het is voor mij moeilijk te meten hoeveel hij precies drinkt omdat hij als hij los is ook overal uit plassen en sloten drinkt. maar op de dagen dat hij niet los is en weinig inspanning heeft, drinkt hij dus zo'n 800 ml.
De jeuk zit vooral aan zijn poten, kont, onderkant buik en rond zijn neus, ik kan van buitenaf geen oorzaak vinden waar het vandaan komt en zijn vacht is redelijk, maar wel erg stug en hij verhaart momenteel erg.

Ik vind het echt fijn dat hier zo met je meegedacht (en geholpen) wordt, bedankt !!
Als het na de paasdagen niet beter gaat, neem ik in ieder geval even contact op met de dierenarts.
Wat is trouwens zure vitamine c en waar zit dat in?
Carlijn, ik vind dat drinken heel erg veel!!!
Hier loopt ongeveer 120 kg hond in totaal en die drinken met zijn allen nog geen 800 ml water per dag.

Wat eet de hond op het moment en heeft de DA gekeken of er ergens soms een ontsteking zit en of er sprake is van suiker?
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op zo 11 apr 2004, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#79553
Ik vind het ook verschrikkelijk veel. Dat drinkt mijn hond van 11 kg nog niet eens in een week!!! Ik zou echt naar de DA gaan en hem goed door laten lichten.

groetjes Helen
Door Carlijn
#80587
Vanmorgen maar weer de DA gebeld omdat Morris nog steeds niet minder is gaan drinken en ook de andere klachten blijven gewoon, ondanks dat hij nu al 7 dagen antibiotica krijgt.
Ik kon meteen even langs komen met wat urine zodat dat weer even gecontoleerd kon worden en in ieder geval is het bloed en de eiwitten wel uit de urine verdwenen en dus zouden de klachten eigenlijk ook afgenomen moeten zijn.
Nu maar voor morgen een afspraak gemaakt om bloed te laten afnemen om te kijken hoe het met de nieren en lever staat.
Arme Morris ik kan pas om half 4 terecht en hij moet nuchter zijn, morgenochtend dus geen ontbijtje voor hem en niet los door de bossen struinnen want ook daar vind hij altijd wel iets om te eten, al is het maar paardenmest.

Groetjes,
Carlijn
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door