Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#789600
Van de week heb ik voor Nox schapenpens ontdooid. Nou dát heb ik geweten ...wat een luft :yucky:
Normaal gesproken vind ik pens niet echt heel vies, het ruikt wel maar niet zo erg. Dit keer heb ik werkelijk kokhalzend een stuk voor Nos eraf gesneden en de rest in een vuilniszak weer in de vriezer gekieperd, met de bedoeling om het uiteindelijk in de kliko te mikken. De plastic emmer waar het in zat heb ik buiten gezet met chloor erin :yucky: :yucky: :yucky:

Nu ben ik er nog eens over na gaan denken;  is deze pens bedroven of meurt schapenpens altijd zó erg??? Lamspens heb ik vaker en ook runderpens, maar dat rook als parfum vergeleken hier bij ::)

Ik heb er vandaag weer een schapenpens eruit gehaald (van de zelfde lichting) die meurt nu ook al...en hij is nog bevroren :P.

Moet ik het allemaal maar weggooien of hoort dit zo?
Ik vind het ook wel zonde 't was bij elkaar ruim 3 kilo pens..
Laatst gewijzigd door pallas op vr 06 jul 2007, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#789728
Ja schapenpens is wat geurrijker dan runderpens, maar echt kokhalsen doe ik er niet bij, het is gewoon een sterkere geur, niet meer vies of zo. Misschien ligt het ook aan het individu aan wie het pens vast heeft gezeten, met vlees bvb kan je ruiken of het een vrouwtjesgeit of een volwassen bok (yakkes) is geweest. Voor de honden maakt het volgens mij niks uit....
Door K&D
#789734
Hoe harder het stinkt, hoe lekkerder. Ik kan je beslist aanraden om zelf handschoenen van rubber of zo aan te doen als je zo'n pensje vastpakt. Je krijgt die lucht amper van je handen af..... :P
Door pallas
#789880
Minna schreef: Ja schapenpens is wat geurrijker dan runderpens, maar echt kokhalsen doe ik er niet bij, het is gewoon een sterkere geur, niet meer vies of zo. Misschien ligt het ook aan het individu aan wie het pens vast heeft gezeten, met vlees bvb kan je ruiken of het een vrouwtjesgeit of een volwassen bok (yakkes) is geweest. Voor de honden maakt het volgens mij niks uit....
Ohhh in dit geval dus duidelijk een zeeeeer bejaarde bok, ik sta er echt bij te :yucky:
Door pallas
#789881
Dubhe en Kyrah schreef: Hoe harder het stinkt, hoe lekkerder. Ik kan je beslist aanraden om zelf handschoenen van rubber of zo aan te doen als je zo'n pensje vastpakt. Je krijgt die lucht amper van je handen af..... :P

Tja Nox vindt het een delicatesse :D
Ik bestel de volgende keer dus met nadruk lamspens en géén schapepens meer ;)
Door pallas
#790049
Ik heb de pens in stukjes geknipt samen met stukjes schapenlong. Schapenlong vinden zen maar zozo, ik denk dat het met die hele lekker meurpens er wel vlot in gaat :)
Door willemenMaaike
#790093
Pens verschilt erg keer op keer en dat is ook sterk afhangelijk van wat de koe/lam/schaap heeft gegeten. Of hij bedrorven is? Wij ons in de winkel (ik heb een dierenwinkel) verschilt het dus sterk week tot week soms ziet de oude pens (in de koelkast) van een week oud er beter uit dan de pens die ik vers binnen krijg.
Weet je trouwens wel zeker of je schapen pens hebt en of je lamspens wel echte lams pens is. Vaak wordt dit namelijk door elkaar gehaald en wordt schapen pens verkocht als lams pens  en anders om.
Je hoeft het niet weg te gooien omdat het stinkt, als het bedorven is merk je dat meer aan de structuur van de pens die slijmerig wordt.
Door Lil
#790105
Minna schreef: De lucht gaat er zo van af als je je handen wast met tandpasta. Tip van "onze" slager, die zou het moeten weten!
Ik doe dat ook, helpt echt goed! Daarna was ik wel nog met zeep om de tandpasta goed te kunnen verwijderen anders heb ik witte vingers.
Door pallas
#790152
willemenMaaike schreef: Pens verschilt erg keer op keer en dat is ook sterk afhangelijk van wat de koe/lam/schaap heeft gegeten. Of hij bedrorven is? Wij ons in de winkel (ik heb een dierenwinkel) verschilt het dus sterk week tot week soms ziet de oude pens (in de koelkast) van een week oud er beter uit dan de pens die ik vers binnen krijg.
Weet je trouwens wel zeker of je schapen pens hebt en of je lamspens wel echte lams pens is. Vaak wordt dit namelijk door elkaar gehaald en wordt schapen pens verkocht als lams pens  en anders om.
Je hoeft het niet weg te gooien omdat het stinkt, als het bedorven is merk je dat meer aan de structuur van de pens die slijmerig wordt.
Als ik lamspens krijg is de pens een stuk kleiner, ong.300gr en compleet.
In dit geval is het dus geen lamspens maar schapenpens, de pens was niet slijmerig, maar wel wat week van structuur. Ik zal hem dus maar niet nog een extra dag uit de koeling laten liggen, dan is ie denk ik wél bedorven.
Hij was wel 'heerlijk" vuil vol met grassen enz, geen schapebiks oid geroken.
De lams pens is ook altijd goed, ruikt altijd prima(vers) en er zit ook heel wat vuil aan.
Laatst gewijzigd door pallas op ma 09 jul 2007, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Golum
#790912
Ik had ook eens een hele schapenpens, nou dat heb ik geweten  :D
Ik zag dat 'ie vol zat dus heb hem in 1 keer aan Gollum gegeven op het balkon, er kwam allemaal bruine drap uit en dat heeft ze ook met veel smaak opgegeten  :-X
En het ruikt niet lekker nee  :D
Door tigger
#791951
:puke: yuk, heb net schapenpens klaargemaakt voor de hondjes....das dan ook de laatste keer. Wat een meur :puke: vreselijk; pens met een poepachtig sausje...een ware delicatesse voor Beau & Ginger (voor haar helemaal mag ze legaal poep eten).
Voorheen kocht ik ook altijd lamspens, daarbij is het me nooit opgevallen dat het zo verschrikkelijk stonk.
Door pallas
#792029
Vivian schreef: :puke: yuk, heb net schapenpens klaargemaakt voor de hondjes....das dan ook de laatste keer. Wat een meur :puke: vreselijk; pens met een poepachtig sausje...een ware delicatesse voor Beau & Ginger (voor haar helemaal mag ze legaal poep eten).
Voorheen kocht ik ook altijd lamspens, daarbij is het me nooit opgevallen dat het zo verschrikkelijk stonk.
waar had jij hem vandaan?? De mijne heb ik van Herby gekregen! De honden vonden het héérlijk ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door