Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#788885
Het verhaal gaat over Kick (mijn teef van bijna 6 jaar oud). Gisteren met de honden in het bos geweest. Honden hebben lekker lol getrapt. Kick heeft lopen spurten en speren, zoals ze dat vaker wel doet.

Toen ik vanmiddag (één dag later) thuiskwam kwam Kick langzaam naar me toe met een bolle rug en stijve achterpoten. Normaal komt ze met een "ingezakte" rug en staartzwiepend mij begroeten. Ik dacht aan iets van kramp. Mijn routine is altijd om gelijk met de honden naar buiten te gaan. Er was niets aan de hand. Ik heb niet opgelet of Kick wel of geen plasjes had gedaan. Ik was immers van plan om later in de middag naar het bos te gaan.

Later in de middag heb ik de honden in de auto geladen. Kick gaf een klein piepje bij het in de auto springen. We waren ca. 15 min. onderweg, toen ze heel hard begon te piepen. Ik dacht ze moet wat (plassen of poepen) en ik heb haar uit de auto gelaten. Ze deed een kort plasje, maar toen ik haar weer in de auto wilde doen, lukte het haar niet om de sprong te maken. Het was gelijk weer piepen. "Thank God" voor mobiele telefoons - de uitvinder verdient de Nobel-prijs! Ik heb gelijk de DA gebeld. De assistente hoorde Kick op de achtergrond kermen en ik kon gelijk langskomen.

Er zit een gevoelige plek in haar wervelkolom op de plek waar de borstkas eindigt en de rug begint. Het kan een "simpele" onsteking zijn, maar ook hernia zijn. Iig voor Kick betekent dat 10 dagen absolute rust: rondje plas en poep, c'est tout. Zolang ze pijn heeft zal ze niet veel willen, maar als de pijn d.m.v. de pijnstillers minder wordt, mag ze nog niets doen. Ze loopt nu nog af en toe een piepje te geven als ze op de bank wil of uit een liggende positie wil gaan staan.

De 10 dagen verplichte rust die zal ik dan ook zeer serieus in acht nemen. De DA vertelde; mocht het een ontsteking zijn die je verwaarloosd door te snel dingen met de hond te gaan doen, dat de kans op het doorslaan naar een hernia verergert. Met deze boodschap dan ben ik echt van plan om Kick 10 dagen lang helemaal zero action te geven, maar het te laten zoeken in "intelligentiespelletjes" als ze weer iets beter eraan toe is.

Nu is mijn vraag aan jullie, heeft een van jullie het acute proces meegemaakt of ervan gehoord. Zondag wedstrijd gesprongen, maandag en dinsdag niets aan het handje en - vandaag woensdag - helemaal in de lappenmand?

En natuurlijk de hamvraag; ik weet niet wat de DA vandaag heeft ingespoten, ik was daavoor te veel in stress, maar heb een kuurtje Previcox meegekregen.

Iemand hiermee ervaring?
Door Helen
#788904
Oef jeetje Pia wat rot....Ik denk dat de DA een ontstekingsremmer heeft gespoten. Dat is previcox nl ook.
Ik heb hier geen ervaringmee en kan je dus ook niet helpen...Heel beterschap iig.
Door Decibels
#788919
Kick4Toi schreef: Het verhaal gaat over Kick (mijn teef van bijna 6 jaar oud). Gisteren met de honden in het bos geweest. Honden hebben lekker lol getrapt. Kick heeft lopen spurten en speren, zoals ze dat vaker wel doet.

Toen ik vanmiddag (één dag later) thuiskwam kwam Kick langzaam naar me toe met een bolle rug en stijve achterpoten. Normaal komt ze met een "ingezakte" rug en staartzwiepend mij begroeten. Ik dacht aan iets van kramp. Mijn routine is altijd om gelijk met de honden naar buiten te gaan. Er was niets aan de hand. Ik heb niet opgelet of Kick wel of geen plasjes had gedaan. Ik was immers van plan om later in de middag naar het bos te gaan.

Later in de middag heb ik de honden in de auto geladen. Kick gaf een klein piepje bij het in de auto springen. We waren ca. 15 min. onderweg, toen ze heel hard begon te piepen. Ik dacht ze moet wat (plassen of poepen) en ik heb haar uit de auto gelaten. Ze deed een kort plasje, maar toen ik haar weer in de auto wilde doen, lukte het haar niet om de sprong te maken. Het was gelijk weer piepen. "Thank God" voor mobiele telefoons - de uitvinder verdient de Nobel-prijs! Ik heb gelijk de DA gebeld. De assistente hoorde Kick op de achtergrond kermen en ik kon gelijk langskomen.

Er zit een gevoelige plek in haar wervelkolom op de plek waar de borstkas eindigt en de rug begint. Het kan een "simpele" onsteking zijn, maar ook hernia zijn. Iig voor Kick betekent dat 10 dagen absolute rust: rondje plas en poep, c'est tout. Zolang ze pijn heeft zal ze niet veel willen, maar als de pijn d.m.v. de pijnstillers minder wordt, mag ze nog niets doen. Ze loopt nu nog af en toe een piepje te geven als ze op de bank wil of uit een liggende positie wil gaan staan.

De 10 dagen verplichte rust die zal ik dan ook zeer serieus in acht nemen. De DA vertelde; mocht het een ontsteking zijn die je verwaarloosd door te snel dingen met de hond te gaan doen, dat de kans op het doorslaan naar een hernia verergert. Met deze boodschap dan ben ik echt van plan om Kick 10 dagen lang helemaal zero action te geven, maar het te laten zoeken in "intelligentiespelletjes" als ze weer iets beter eraan toe is.

Nu is mijn vraag aan jullie, heeft een van jullie het acute proces meegemaakt of ervan gehoord. Zondag wedstrijd gesprongen, maandag en dinsdag niets aan het handje en - vandaag woensdag - helemaal in de lappenmand?

En natuurlijk de hamvraag; ik weet niet wat de DA vandaag heeft ingespoten, ik was daavoor te veel in stress, maar heb een kuurtje Previcox meegekregen.

Iemand hiermee ervaring?
tja...ik heb al zo'n 30 jaar teckels...dus helaas ook ervaring met verschillende vormen van hernia....;-(
Door Femke
#788982
Sunday heeft soortgelijke klachten gehad. Na een tweetal injecties en de nodige pijnstilling heb ik foto's laten maken maar daar was niets op te zien.
De Da wilde contrastfoto's laten maken maar ik heb er voor gekozen om een afspraak te maken bij een osteopaat (www.osteopathiepaard.nl) en zij heeft Sunday er in 1 behandeling bovenop geholpen!

Sterkte met Kick! :-*
Door Lil
#789066
Klinkt idd erg naar Hernia!
Heb geen ervaring met een acute variant, maar wel met eentje die er langzaam ingeslopen is... (tenminste de osteopaat zegt Hernia  op foto's is niets te zien). Soms kan hij idd bijna niet plassen/poepen en ook absoluut niet springen (of op de bank gaan liggen, hiervoor hoeft hij niet te springen, maar het opstapje is hem dan te hoog). Hij piept dan en gaat ook niet rustig liggen, maar blijft rondjes lopen. Volledige verlamming heeft hij niet gehad gelukig, maar hij doet dan wel bijna constant dubbeltreden. Heb zeer goede ervaringen met de osteopaat/fysiotherapeut (ze is beiden). Het is al (afkloppen) een jaar niet meer zo erg geweest en hij loopt weer makkelijk anderhalf uur per dag.
Door Minna
#789067
Ja we hebben ervaring met rugproblemen mat Sam. Hij had ooit een frame van de band op z'n onderrug gehad, nergens geen last van, jaar later een keer piepen, en dan opeens hlaf jaar daarna krijsen en niks kunnen. Tijs is toen met hem naar de Da geweest, conclusie: hernia, opereren. Hij heeft toen de tip gekregen om naar orthomanueel therapeut toe te gaan, heeft hij gedaan, die heeft de wervels rechtgezet (ook röntgenfoto's voor en na gezien) en de hond was na 2 behandelingen weer okay, alle wervels waren weer recht, bleek dat hij ook naast de verzakking in het onderrug nogal een paar nekwervels scheef had staan. Hij is 11 jaar geworden, jaaren later kreeg hij wel wat artrosevorming in de rug misschien omdat hij toen eerst 1,5 jaar rond had gelopen met een blessure. En altijd wel flink behendigheid gedaan, dat slijt natuurlijk ook met de jaren.
Door Kick4Toi
#789417
Hitam schreef: Hij zal wel prednison gespoten hebben. Dat doen ze als ze denken aan een hernia.
Ik zou zeggen: naar een chiropracter om de boel recht te laten zitten.
Het gaat vandaag goed met Kick. Je ziet er niets aan en piepen bij het in en uit de auto tillen doet ze ook niet meer. Ze staat ook stijf van de pillen. Een vreemde ziet niet dat er wat met haar aan de hand is. Maandag 16 juli moet ik voor controle. Als er dan idd iets zit, dan is een chiropactiker misshien wel een goede optie. Ik heb dit soort problemen nooit eerder aan de hand gehad en dus ben helemaal niet thuis in deze wereld. Waaraan herken ik een goede chiropracter of weet iemand een goed adres (in bijv. Noord-Holland)?
Door Decibels
#789419
Kick4Toi schreef: Het gaat vandaag goed met Kick. Je ziet er niets aan en piepen bij het in en uit de auto tillen doet ze ook niet meer. Ze staat ook stijf van de pillen. Een vreemde ziet niet dat er wat met haar aan de hand is. Maandag 16 juli moet ik voor controle. Als er dan idd iets zit, dan is een chiropactiker misshien wel een goede optie. Ik heb dit soort problemen nooit eerder aan de hand gehad en dus ben helemaal niet thuis in deze wereld. Waaraan herken ik een goede chiropracter of weet iemand een goed adres (in bijv. Noord-Holland)?
http://www.kreupeldier.nl/
Door Minna
#790004
Dorith heeft dus toendertijd Sam behandelt, en ik weet ook een aantal anderen met sporthonden die daar goed bij geholpen zijn.
Anneke Schellingerhout was twee jaar terug ook op de BAND evenement, leek mij ook een sympathieke mens.
Door AnitaXSB
#790530
Anneke is inderdaad een hele goeie!!!!!!!!Volgens mij zie ik jou weleens op behendigheidswedstrijden Pia met je honden,fantastisch vindt ik het altijd dat je dit voor elkaar krijgt met deze honden!!!!!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door