Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jel
#789683
Hallo,

Ik ben pas een week begonnen met het geven van Carnibest aan mijn kat. Nu ben ik veel aan het surfen op internet en kom zoooooveel verschillende meningen tegen dat ik het af en toe ook niet meer weet.  :D

Nu kwam ik deze site tegen: http://www.kattenplaza.nl/page/infovoer.php
Die zegt dus juist weer dat versvoer slecht is?! En dat is toch een algemene kattenpagina?!

Nu is dus eigenlijk mijn vraag: wat zijn de voordelen en nadelen van versvoer? Is het niet een 'modeverschijnsel'? Ben ik niet eigenwijs nu ineens mijn kat versvoer te willen geven? Wie zegt dat de producten in brok niet vers zijn?

Kortom ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer en ga dan aan het twijfelen. Ik zou graag jullie mening willen horen.

Mijn kat is overigens een 1,5 jarige siamees. Hij kreeg bij zijn vorige eigenaar alleen maar brokvoer (Royal Canin, Iams, Hills). Nu vond ik hem vaak overgeven nadat hij zijn brokjes gegeten had en ging rennen. Nu na een week versvoer heeft hij nog niet een keer overgegeven. Ook vond ik zijn oogjes steeds snel vies en dat is nu ook al een stuk minder (kan ook toeval zijn natuurijk, hij is nu pas 3 weken bij mij). Volgende week krijgen we er een kitten bij. Die zou ik dan ook langzaam willen laten wennen aan versvoer.

Begrijp me goed, dit is absoluut geen aanval op jullie, maar wil gewoon graag meer informatie van de echt insiders met jarenlage ervaring.

Groetjes Jel
Gebruikersavatar
Door Angelique
#789745
Jel schreef: Hallo,

Ik ben pas een week begonnen met het geven van Carnibest aan mijn kat. Nu ben ik veel aan het surfen op internet en kom zoooooveel verschillende meningen tegen dat ik het af en toe ook niet meer weet. :D

Nu kwam ik deze site tegen: http://www.kattenplaza.nl/page/infovoer.php
Die zegt dus juist weer dat versvoer slecht is?! En dat is toch een algemene kattenpagina?!

Nu is dus eigenlijk mijn vraag: wat zijn de voordelen en nadelen van versvoer? Is het niet een 'modeverschijnsel'? Ben ik niet eigenwijs nu ineens mijn kat versvoer te willen geven? Wie zegt dat de producten in brok niet vers zijn?

Kortom ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer en ga dan aan het twijfelen. Ik zou graag jullie mening willen horen.

Mijn kat is overigens een 1,5 jarige siamees. Hij kreeg bij zijn vorige eigenaar alleen maar brokvoer (Royal Canin, Iams, Hills). Nu vond ik hem vaak overgeven nadat hij zijn brokjes gegeten had en ging rennen. Nu na een week versvoer heeft hij nog niet een keer overgegeven. Ook vond ik zijn oogjes steeds snel vies en dat is nu ook al een stuk minder (kan ook toeval zijn natuurijk, hij is nu pas 3 weken bij mij). Volgende week krijgen we er een kitten bij. Die zou ik dan ook langzaam willen laten wennen aan versvoer.

Begrijp me goed, dit is absoluut geen aanval op jullie, maar wil gewoon graag meer informatie van de echt insiders met jarenlage ervaring.

Groetjes Jel
Die producten zullen ooit wel vers geweest zijn, maar nadat ze verhit zijn en omgevormd naar brokje of blikinhoud is er niets verserigs meer aan te vinden.

Er zullen algemeen gezien altijd voor-en tegenstanders van voermethoden blijven. Dat een bepaalde "grote" website tegen zou zijn, zegt niks, vaak vertegenwoordigen die ook maar de mening van een handjevol mensen.
En een modeverschijnsel....ach ja tja ach, dat zal het voor sommige mensen best zijn, maar een veel grotere groep ziet wel de logica van kat= carnivoor en die moet je niet volproppen met granen. Daarbij is er niet veel nieuws aan, maar is het meer een "terug naar af" verschijnsel.
Ik zeg altijd maar zo, als iemand morgen een liga-achtige koek op de markt brengt voor kinderen met het advies erbij, drie maal daags een koek en je geeft je kind de beste voeding die er bestaat, dan zegt ieder weldenkend mens "waanzin". Maar voor onze huisdieren zou het wel jevanhetje wezen.
Door Lizzy
#789753
Hoi Jel, ja, verwarrend he......

Maarrrr, heb je gezien door wie kattenplaza allemaal gesponsord wordt?

Afbeelding

Afbeelding

Gut, dat zijn zo maar twee plaatjes die ik van deze "onafhankelijke" site af haal.

En nou wil ik niet rot doen he...., maar weet je wat nou een modeverschijnsel is? Kattenbrokjes.... Die dingen bestaan nog geen 50 jaar! Katten zijn van nature gewoon simpelweg prooi-eters. En prooi bestaat voor een groot deel uit vocht. En kattenbrokken bevatten nauwelijks vocht. En nou zul je denken "maar een kat drinkt toch water, da's toch ook vocht?". Ja, maar dat is niet hetzelfde. De voeding van de kat hoort de kat te voorzien van vleesvocht. Vleesvocht dat gemakkelijk opneembare vitamines en mineralen bevat. Dat voor een juiste vochthuishouding zorgt. Brokken doen dat niet. Ergo, de reden dat zoveel katten op jonge leeftijd dood neer vallen aan nierproblemen heeft alles te maken met de verkeerde voeding, namelijk brokken. En dat is nog maar 1 kleine reden (doch niet onbelangrijk) waarom verse voeding beter is.

Heb ik het nog niet gehad over verhitte eiwtten die voedsel-allergie problemen veroozaken, te hoge hoeveelheid koolhydraat die voor allerlei nare ziektes zorgen, etc. etc. Lees gewoon even mee op dit forum en je vindt vanzelf 100 goede redenen om vers te voeren.

En het beste bewijs dat jij gelijk hebt: is jouw 1,5 jarige Siamees.

Dit hele stukje tekst is door iemand geschreven (waarvan we haar/zijn naam blijkbaar niet eens mogen weten... Mmm..... heet hij/zij Royal van z'n achternaam? Of Proplan van z'n voornaam?) die geen verstand van kattenvoer heeft maar er wel belang bij heeft dat jij je kat hun droge meuk blijven voeren.
Door Liinaa
#789953
Er staat het nodige op die site wat zelfs niet eens klopt, dus het is maar de vraag hoe serieus je die informatie moet nemen. En dan inderdaad die sponsoren... ??? Mijn advies: lees zoveel mogelijk en vorm je eigen oordeel.
Lizzy schreef: Ergo, de reden dat zoveel katten op jonge leeftijd dood neer vallen aan nierproblemen heeft alles te maken met de verkeerde voeding, namelijk brokken.
Wow, dit komt aan :-\ Mijn kat Harry is 2 weken terug overleden aan nierfalen, hij zou afgelopen dinsdag pas 6 geworden zijn. Het schuldgevoel is enorm, want ik wéét dat brokken niet de ideale voeding zijn. Had ik maar meer aangedrongen om hem toch op vers te krijgen... Daarom doe ik nu zo mijn best om Krishna helemaal over te krijgen ipv geregeld kvv. Ook al weet ik dat het niet altijd lukt, Harry was één van die bijzonder koppige katten en bovendien sowieso al een zorgenkatje waardoor ik wilde dat ie in elk geval át, toch voel ik me er schuldig over dat ik hem niet het beste kon geven. En dan slaan dit soort uitspraken in als een bom...
Door Lizzy
#789959
Liinaa schreef: Er staat het nodige op die site wat zelfs niet eens klopt, dus het is maar de vraag hoe serieus je die informatie moet nemen. En dan inderdaad die sponsoren... ??? Mijn advies: lees zoveel mogelijk en vorm je eigen oordeel.

Wow, dit komt aan :-\ Mijn kat Harry is 2 weken terug overleden aan nierfalen, hij zou afgelopen dinsdag pas 6 geworden zijn. Het schuldgevoel is enorm, want ik wéét dat brokken niet de ideale voeding zijn. Had ik maar meer aangedrongen om hem toch op vers te krijgen... Daarom doe ik nu zo mijn best om Krishna helemaal over te krijgen ipv geregeld kvv. Ook al weet ik dat het niet altijd lukt, Harry was één van die bijzonder koppige katten en bovendien sowieso al een zorgenkatje waardoor ik wilde dat ie in elk geval át, toch voel ik me er schuldig over dat ik hem niet het beste kon geven. En dan slaan dit soort uitspraken in als een bom...
Auw :-[. Ja, dat kan ik me voorstellen, dat het aankomt... Probeer het schuldgevoel alleen van je af te zetten joh. Jij kunt er ook niks aan doen dat hij het niet heeft willen eten. En begrijp me goed hoor, ik weet hoe je je voelt. Ik heb ook 1 kat op 7 jarige leeftijd verloren aan nierfalen. Zij at ook brokjes.... We worden niet allemaal alwetend geboren. En bovendien zijn we allemaal in de greep geweest van de brokfabrikanten. En last but not least zijn katten gewoon zooo eigenwijs... Als ze eenmaal "vergiftigt" door de smaak van brokjes (met al die zouten en smaakstoffen): willen ze vaak niet anders meer. Helaas.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 jul 2007, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Liinaa
#790000
Lizzy schreef: We worden niet allemaal alwetend geboren. En bovendien zijn we allemaal in de greep geweest van de brokfabrikanten.
Dat is het hem dus. Zo onwetend was ik dus niet, ik verdiep me al tijden in de voeding van mijn dieren. Hele ingrediëntenlijsten heb ik uitgeplozen en opgezocht in de "dierenvoedingsingrediëntenencyclopedie". Ze kregen al ruim 4 jaar voer dat ik speciaal bij een holistisch dierenarts bestelde en dat vrij was van chemische troep. En daarnaast dus kvv en Almo Nature, maar Harry vertikte het de kvv te eten, vandaar dat hij dan toch maar brokken kreeg (hij was zo kieskeurig dat ik hem al nauwelijks over kreeg op de "betere" brokken). Het was geen onwetendheid, wel onmacht. Het eerste wat ik heb gedaan toen we terugkwamen van de dierenarts nadat we hem hadden laten inslapen was dat gore dieetvoer in de kliko mieteren. Het andere voer hoop ik binnenkort ook weg te kunnen gooien.
Het schuldgevoel kan ik helaas niet tegenhouden, maar ik kan wel mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat hier nooit meer een brok in huis komt. Ik hoop dat het met ons kitten niet al te veel problemen oplevert (ze worden niet afgespeend op rauw), maar jong geleerd is oud gedaan.
Door Ziviaantje
#790083
Wow, dit komt aan Mijn kat Harry is 2 weken terug overleden aan nierfalen, hij zou afgelopen dinsdag pas 6 geworden zijn. Het schuldgevoel is enorm, want ik wéét dat brokken niet de ideale voeding zijn.
Je moet je zeker niet schuldig voelen hoor, want wie zegt dat het door de brokken komt ? Het kan gewoon "in de kat" gezeten hebben. Ik heb zelf 5 katten tussen de 14 en 17 jaar en die staan al hun leven lang op brokken. Nooit problemen met ze gehad. Natuurlijk krijgen mijn toekomstige nieuwe katten vers vlees, gewoon omdat ik zie hoe mijn hond(en) er van genieten / genoten en ze het er goed op doen, maar bij deze oudjes ga ik er niet meer aan beginnen. Alleen de oudste van 17 pikt nog wel eens wat van de hond als ze de kans krijgt :D Maar na 2 hapjes moet ze niet meer. Toen ik aan katten begon waren en eigelijk alleen maar brokken en blikvoer. Maar weinig mensen voerden vers, alleen kon ik iemand die alleen maar kuikens voerden, en het idee alleen al.... Brrrrrr... :D
Door nelis
#812024
Jel schreef:
Nu kwam ik deze site tegen: http://www.kattenplaza.nl/page/infovoer.php
Die zegt dus juist weer dat versvoer slecht is?! En dat is toch een algemene kattenpagina?!
Zo staat het er niet, er staat dat alleen vlees slecht is. Dus, puur vlees, met niks anders.
Daarnaast worden natuurlijk ook de 'gebruikelijke waarschuwingen' tegen botjes genoemd.

Dat eerste klopt beslist, KVV bestaat echter niet uit 100% vlees, maar uit gemalen vlees met botten en vaak nog wat groenten, specifieke toevoegingen en bij sommige soorten ook rijst.
Die waarschuwing tegen de botjes, moet je maar negeren. Dit is meestal gebaseerd op ervaringen met gekookte botten en die zijn inderdaad vlijmscherp.

Wat het overgeven van je siamees betreft. Da's niet zo raar, als hij net brokjes heeft gegeten moet hij eigenlijk niet gaan rennen (maar ja, probeer hem daar maar eens van te overtuigen). Brokjes zetten snel uit in de maag, als hij dan gaat rennen is het niet zo gek dat hij ze er uit gooit. Wees maar blij dat katten geen maagtorsies krijgen (althans, heb er bij katten nog niet van gehoord).

Je doet er beslist goed aan om over te stappen naar kvv. Mijn katten zitten nu dik 1,5 jaar op de kvv. Mijn katten zijn 1,5, 16, 15 en 14 jaar. De oudjes doen het er geweldig op. Ze jammeren 's ochtends om hun happie.

Suzanne
Door Borke
#818550
Onze katten zijn 13.5, 9.5, 5.5, twee van 5en 4 jaar - ze eten alle 6 Carnibest.

De oudste van het spul heeft slechte nieren en slikt daar medicatie van de dierenarts voor.
Ze eet echter geen nierdieet van de dierenarts, dat zijn brokken en ze is allergisch voor brokken. Ze eet dus gewoon Carnibest en het gaat geweldig met haar.

De jongste kater van 5 had altijd wat problemen met te dunne ontlasting, van tijd tot tijd diaree. Heeft er op jonge leeftijd zo erg last van gehad dat hij een Prednison kuur kreeg om het te verhelpen.
Sinds hij Carnibest eet nergens meer last van gehad.

De rest is kerngezond, maar wel allemaal gecastreerd en dan krijgen ze zo'n hangbuikje, ondanks dat ze light brokken aten.
Met Carnibest mogen ze zo veel eten als ze willen (eventuele restjes lusten de honden wel) en ze zijn allemaal weer vanzelf naar een ideaal gewicht en figuur toegegroeid en daar heb ik niets aan gedaan.

Ik ben ervan overtuigd dat nierproblemen de meest voorkomende ziekte bij katten zijn doordat de meeste katten brokken eten. Belangrijk is daarbij dat er veel gedronken wordt en dat is geen natuurlijk gedrag voor katten, dus dat gebeurt vaak niet en dan ontstaan de problemen.
Bij verse voeding zit het vocht en het bloed er nog in en krijgen de katten veel meer vocht naar binnen dan bij brokken.
Door jet
#818701
even over die hangbuikjes,één van  mijn katertjes van 1,5jr  heeft nog nooit brokken gehad (zijn bij ons geboren en getogen)en heeft toch een aardige hangbuik,het is wel een binnenkat mischien dat het daar aanlegt ? Zijn broer heeft een iets mindere buik maar daar zit het meer rond zijn middel.

ze krijgen gemiddeld per kat per dag 120 á 150 gr kvv ???


jet :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door