Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mizoes
#788741
Hallo allemaal,

1 van mijn 2 katten heeft blaasgruis gekregen, ondanks dat ik ze alleen maar KVV Carnibest heb gegeven. Ik baal er echt van!
Nu heeft hij waarschijnlijk ook een blaasontsteking. Tenminste hij heeft bloed in zijn urine en dat is meestal niet een goed teken.

2 weken geleden naar de dierenarts gegaan. Hier kreeg hij een AB-injectie (zou voldoende zijn voor 2 weken) en speciale voeding van Hills tegen struvietvorming. Ze wilde me eerst al de brokken van Hill's aansmeren, maar wilde perse de blikuitvoering als ik dan toch moest kiezen.
Probleem is dat ik 2 katten heb. GEscheiden voeren is bijna onmogelijk bij ons thuis. Blue, de kat met de problemen, vind het uiteraard niet zo lekker. Van de dierenarts mocht ik Hill's mengen met Carnibest om Blue toch te laten eten.
Bommetje, mijn andere kat, lijkt wel een uitgehongerd beest zo gretig pikt hij de Hill's voeding uit het bakje en bewaart hij de Carnibest voor het laatst  :(

De eerste week ging het goed met Blue. Hij ging niet meer telkens in de plashouding zitten, maar gewoon op de bak. Het eten ging moeizaam, maar toch. Tot afgelopen zondag (1 week later) begon hij in ene weer in de plashouding te zitten en plaste hij zelfs bloed. Dit was na 1 dag weer weg en ikke weer blij  :)
Een paar dagen later op de dinsdag weer in de plashouding, nu ook wederom met bloed erbij. Vandaag, woensdag dus, kwam er dus helemaal niets meer uit. Rond 12.00 uur maar weer naar de dierenarts gegaan met Blue. Hij mocht gelijk blijven  :'(

Blijkt dus idd dat zijn plasbuis verstopt zat en is hij nu gecatheriseert (goed geschreven?) Vanwege de catheter, die vast zit met klemmetjes, moet Blue een paar dagen in de kliniek blijven. Waarschijnlijk mag hij vrijdag pas naar huis.

Nu hoorde ik mijn dierenarts al beginnen over brokvoeding van Hill's, omdat het blikvoeding niet had geholpen. Hier begon ik al gelijk huiverig over en heb toen gelijk in ieder geval gevraagd of ze het niet toch nog langer met blik wilde proberen omdat ik echt anti-brok ben. Ze zei wel ja, maar goed echt controleren kan ik het nu ook niet.

Zit echt met een heleboel vragen?

Ondanks de Carnibest (+ eendagskuikens, lamshart, kippennek, kippenlevertjes e.d.) toch blaasgruis/onsteking. Hoe is het mogelijk?

Heeft Blue niet gewoon een ontsteking die eerst opgelost dient te worden, omdat de urine anders toch niet zuurder wordt? Ik dacht namelijk dat verzuren moeilijker gaat met een ontsteking?

Moet Blue straks voor zijn leven lang speciale voeding krijgen? Dan hopelijk toch niet van Hill's lijkt mij, welke deze dierenarts voorschrijft?

Echt ik baal ervan en vind het zo zielig!
Bommetje zit hier nu al de boel bij elkaar aan het miauwen omdat hij zijn broertje mist. Heb ik zo mijn best zitten doen op het gebied van voeding en zo, heeft hij toch nog blaasgruis/ontsteking gekregen bah!

Hopelijk hebben jullie wat oplossingen mbt. de voeding of argumenten die ik kan aandragen tegenover mijn dierenarts om te achter halen wat de oorzaak er nu precies van is. Ben namelijk er niet helemaal van overtuigd dat het alleen door de voeding komt.

Alvast bedankt!

Groet Milan
Door Mevroi Kruim
#788781
OK, da's niet leuk allemaal.
Vooropgesteld dat ik beslist geen da ben dus ik heb er niet voor doorgeleerd, maar idd als er sprake is van een blaasontsteking, door welke oorzaak dan ook, dan moet die eerst verdwenen zijn, zolang er ontsteking is blijft de urine te basisch en blijft er dus struviet ontstaan dat weer ontsteking en verstopping veroorzaakt etc. etc. Dus als de ontsteking niet weg is moet er nieuwe ab komen helaas.
Verder heeft het wel zin om te verzuren dmv vit C, cranberry en evt.appelazijn. Dat helpt nl wel tegen de ontsteking veroorzakende bacterien, die houden niet van een zuur milieu. Plus dat elk beetje verzuring meegenomen is tegen het ontstaan van struviet. Echt zuur wordt z'n urine dus pas als de ontsteking weg is.

Speciale Hill's of andere brokken/blik: ik zou er zelf nooit aan beginnen. Ik zou lekker vers blijven voeren met zoveel mogelijk toegevoegd vocht om de nieren en de blaas goed door te spoelen en ontstaan van struviet zo te voorkomen. En verder zou ik dus verzurende stoffen als vit C en cranberry toevoegen.
Helaas zijn er katten die erg makkelijk struviet vormen, op de een of andere manier lijken ze moeite te hebben met de urine zuur genoeg te krijgen op uitsluitend vers en dan moet je de natuur een handje helpen. Katers zijn extra gevoelig omdat hun plasbuis makkelijk verstopt dus daar merk je het eerder aan.

De voeding is zeker niet de oorzaak van de ontsteking en/of de vorming van struviet, op brokken had hij het allang gehad. De oorzaak ligt zeer waarschijnlijk in de kat zelf, zoals ik boven schreef. Hoe het allemaal precies werkt met urine en zuur of basisch en gruis enz., we weten het niet en de da weet het ook niet. Wat hij/zij ook beweert. Wat we wel weten dat voor de overgrote meerderheid van de katten vers voer de oplossing is voor struvietproblemen, en dat voor een klein aantal vers niet voldoende is.

En wat betreft het aandragen van argumenten tegen de da: wat je je katten voert is jouw beslissing en jouw verantwoordelijkheid. Je hoeft daarover beslist geen verantwoording af te leggen tov wie dan ook, ook niet de da. Dus als jij geen Hills of andere 'speciale voeding' wilt voeren is dat jouw zaak. Je hoeft je niet te verdedigen.

Maar voor wetenschappelijk verantwoorde argumenten: lees hierboven het bericht over blaasgruis en voeding en de daarin aangehaalde artikelen. Dan weet je zeer waarschijnlijk meer dan je da  ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 04 jul 2007, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
#788945
Sluit me hier volledig bij aan. Ik heb hier zelf ook een blaasgruispatientje (struviet), een poes van 3,5 jaar. Ze heeft hier verschillende ab-kuren gehad en iedere keer kwam het terug. Het dieetvoer (ik had ook die van hill's) bliefde madam dus echt niet. En niet eten was ook geen optie. Daarom kreeg ze van mij normale brokjes en gaf ik haar iedere dag een tabletje vitamine C en cranberry pilletjes om de urine te verzuren. Ging super. Sinds februari voer ik alleen nog carnibest en ze doet het nu ook prima zonder vitamine C en cranberry. Ze plast keurig en ziet er uit als een zonnestraaltje.
Waar ik me wel over verbaas, is een ab-injectie die 2 weken werkt. Heb ik dus echt nog nooit van gehoord. De meeste injecties werken 24-48 uur. En daarna moet de kuur met pillen afgemaakt worden.
Ik ben trouwens met mijn dame begonnen met synulox en geëindigd met baytril omdat de ontsteking zo heftig was en telkens terugkwam. De laatste kuur was baytril en die heb ik 3 weken gegeven. En vervolgens normale brokjes + vit c + cranberrypilletjes. Daarna is het niet meer teruggeweest.
Door Decibels
#788955
YaYa schreef: Sluit me hier volledig bij aan. Ik heb hier zelf ook een blaasgruispatientje (struviet), een poes van 3,5 jaar. Ze heeft hier verschillende ab-kuren gehad en iedere keer kwam het terug. Het dieetvoer (ik had ook die van hill's) bliefde madam dus echt niet. En niet eten was ook geen optie. Daarom kreeg ze van mij normale brokjes en gaf ik haar iedere dag een tabletje vitamine C en cranberry pilletjes om de urine te verzuren. Ging super. Sinds februari voer ik alleen nog carnibest en ze doet het nu ook prima zonder vitamine C en cranberry. Ze plast keurig en ziet er uit als een zonnestraaltje.
Waar ik me wel over verbaas, is een ab-injectie die 2 weken werkt. Heb ik dus echt nog nooit van gehoord. De meeste injecties werken 24-48 uur. En daarna moet de kuur met pillen afgemaakt worden.
Ik ben trouwens met mijn dame begonnen met synulox en geëindigd met baytril omdat de ontsteking zo heftig was en telkens terugkwam. De laatste kuur was baytril en die heb ik 3 weken gegeven. En vervolgens normale brokjes + vit c + cranberrypilletjes. Daarna is het niet meer teruggeweest.
De dierenarts beschikt nu over een inspuitbaar antibioticum, dat 14 dagen werkt door middel van 1 injectie. De gehele kuur kan nu in de praktijk worden toegediend zonder stress voor dier en eigenaar. Het nieuwe geneesmiddel, Convenia genaamd, wordt door Pfizer op de markt gebracht
Het middel is toegelaten voor kat en hond. Het is een antibioticum, dat geregistreerd is voor bacteriële infecties van huid en urinewegen.
Door YaYa
#789000
Kijk weer wat geleerd  :) Maar dan kan het dus ook nog steeds zo zijn dat deze kat hier niet goed op reageert en een ander antibioticum nodig heeft. Mijn dame heeft ook 3 verschillende soorten gehad. De 1e 2 werkten niet echt en pas de 3e kuur (baytril) sloeg aan.
Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat pilletjes geven voor mij en de katten geen stress is. Ze zijn heel erg makkelijk (buiten mijn 2 turkse vans om) en pilletjes gaan er zonder problemen in.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#789008
Het bacteriën/zuurgraad idee geldt voor de hond en niet voor de kat. Bij de kat zit er maar in 2% van de gevallen een bacterie. Dus antibiotica heeft bij de kat eigenlijk geen zin. Het kan lijken of het werkt omdat sommige antibioica ook een blaasontspannende werking hebben.
Blaasontsteking bij de kat komt door te basisch voer en soms door stress.

Ik maak vaker mee dat katten op Carnibest toch blaasgruis krijgen. Ik denk dat er te veel orgaanvlees in zit? Geen idee, er zit in elk geval geen groente in.
Wat je kunt doen is de Carnibest aanzuren met vit C of appelazijn en als je er dingen bijgeeft vooral spiervlees erbij te geven.
Door Decibels
#789015
YaYa schreef: Kijk weer wat geleerd  :) Maar dan kan het dus ook nog steeds zo zijn dat deze kat hier niet goed op reageert en een ander antibioticum nodig heeft. Mijn dame heeft ook 3 verschillende soorten gehad. De 1e 2 werkten niet echt en pas de 3e kuur (baytril) sloeg aan.
Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat pilletjes geven voor mij en de katten geen stress is. Ze zijn heel erg makkelijk (buiten mijn 2 turkse vans om) en pilletjes gaan er zonder problemen in.
er wordt al gauw gezegd dat een kat blaasontsteking heeft, zodra er bloed in de urine zit. Maar in de meeste gevallen gaat het om blaasgruis.

BTW: ik heb even op je site gekeken....Turken en Maincoons...zelfde combinatie als mijn dochter heeft...;-)
Door YaYa
#789091
Klopt. Toen ik de 1e keer belde met de mededeling dat er bloed in de urine zat en dat ze moeilijk kon plassen, kon ik een ab-kuurtje ophalen want ze zou dan wel blaasontsteking hebben.
Na de 2e kuur, heb ik haar urine laten onderzoeken en bleek dat ze inderdaad wel blaasontsteking had maar dat het veroorzaakt werd door blaasgruis (struviet). Toen heb ik de baytril meegekregen en een blaasgruisdieet. Na de baytril was in ieder geval de ontsteking weg. En de struviet ging goed met vitamine c en cranberry.
Turkse Vans en Maine Coons zijn echt wel 2 tegenovergestelden. Zo lief, makkelijk in de omgang en zachtaardig als de coons zijn, zo moeilijk zijn de turken. Ze zijn wel heel mooi en lief maar o wee als daar iets moet gebeuren dat de dames niet leuk vinden  :-\
Kost dan toch de nodige moeite.
De siamees en de 2 oosters korthaartjes zitten daar een beetje tussenin. Heel lief, gezellig en aanhankelijk maar met medicatie stribbelen ze wel een beetje tegen.
Door Decibels
#789115
YaYa schreef: Klopt. Toen ik de 1e keer belde met de mededeling dat er bloed in de urine zat en dat ze moeilijk kon plassen, kon ik een ab-kuurtje ophalen want ze zou dan wel blaasontsteking hebben.
Na de 2e kuur, heb ik haar urine laten onderzoeken en bleek dat ze inderdaad wel blaasontsteking had maar dat het veroorzaakt werd door blaasgruis (struviet). Toen heb ik de baytril meegekregen en een blaasgruisdieet. Na de baytril was in ieder geval de ontsteking weg. En de struviet ging goed met vitamine c en cranberry.
Turkse Vans en Maine Coons zijn echt wel 2 tegenovergestelden. Zo lief, makkelijk in de omgang en zachtaardig als de coons zijn, zo moeilijk zijn de turken. Ze zijn wel heel mooi en lief maar o wee als daar iets moet gebeuren dat de dames niet leuk vinden  :-\
Kost dan toch de nodige moeite.
De siamees en de 2 oosters korthaartjes zitten daar een beetje tussenin. Heel lief, gezellig en aanhankelijk maar met medicatie stribbelen ze wel een beetje tegen.
Ik heb zelf geen katten meer. Maar heb vroeger HTK, perzen en een burmees gehad. Van alle katten was de burmees toch wel mijn favoriet...meer een hond in een kattenlijfje...;-) Ik zou best weer een kat willen hebben, maar ben bang dat dat met mijn teckels (die dus geen katten kennen) een probleem gaat worden. Van de 9 teckels die ik heb, zitten er toch een aantal bij die best fel zijn. Dus nee...ik neem wat dat betreft geen risico.
Mijn dochter heeft Turkse Angora's....eigenwijze katten met inderdaad...een eigen willetje..;-)
Door mizoes
#789140
Hallo,

Bedankt allemaal voor jullie reactie's!
Heb zojuist met de dierenarts gesproken en met Blue ging het stukken beter  :)

Ze begon inderdaad gelijk over de voeding en over het verhaal met magnesium e.d. en dat brok (van Hill's) daarom wel een mooie oplossing zou kunnen zijn. Ik had daar nu een mooi antwoord op  ;) , bedankt! Ze had hier niets tegen in te brengen.
Ik blijf gewoon aan de Carnibest, maar dan met de toevoeging van vitamine C, cranberry of appelazijn. Over een week controleert ze in ieder geval zijn urine weer.

Nu begreep ik dat vitammine C, cranberry en of appelazijn je in de drogisterij, reform of natuurwinkel wel zou kunnen kopen. Maar heb je hier nog een special merk voor nodig of iets dergelijks?
En hoe voegen jullie dit toe, met welke hoeveelheid? (zal van kat per kat verschillen maar dan heb ik in ieder geval enige richtlijn)

En was ik eigenlijk wel benieuwd hoe ik zijn PH-waarde zou kunnen meten, zelf dan. Weet 1 van jullie waar ik van die strips kan kopen of welk merk?

Weer een heleboel vragen ik weet het, maar ben blij dat ik ze kan stellen  ;)

Alvast bedankt!

Gr. Milan
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#789150
De kat van mijn dochter had ook steeds blaasgruis en ontstekingen,
Zijn we een keer naar een andere dierenarts gegaan en die heeft foto's gemaakt enz. nu bleek dat het kon liggen aan zijn blaaspunt, hij is er aan geopereerd en nu heeft hij er geen last meer van.
Als je meer wilt weten dan moet je haar maar een berichtje sturen via mij kan dat ook.


Inmiddels is Amanda met haar 4 katten overgaan op nrv/barf.
het gaat nog steeds hardstikke goed er mee.

Er werd ook gelijk gezegd Hills laten eten en ze hebben ook een tijdje dieetbrokken gehad.
Morgen naar de DA en dan laat ze de urine weer nakijken.
Door Kefraya
#789153
Hitam schreef: Ik maak vaker mee dat katten op Carnibest toch blaasgruis krijgen. Ik denk dat er te veel orgaanvlees in zit? Geen idee, er zit in elk geval geen groente in.
Wat je kunt doen is de Carnibest aanzuren met vit C of appelazijn en als je er dingen bijgeeft vooral spiervlees erbij te geven.
Geldt dat alleen voor Carnibest of voor alle kvv? Ben van barf nu overgestapt op cb en vraag me af of dat wel een goede zet geweest is....
Door Helen
#789219
Kefraya schreef: Geldt dat alleen voor Carnibest of voor alle kvv? Ben van barf nu overgestapt op cb en vraag me af of dat wel een goede zet geweest is....
En weet je wat voor geks ik heb! Mijn katten eten sinds twee weken ff tijdelijk smuldier pens-vlees compleet en zien er iig veel mooier uit dan op carnibest maar ook mooier dan  op barf....Ik snap er niets van....Ik gok op de pens, want dat krijgen ze thuis niet. Maar goed, in smuldier zit voor katten veel te veel orgaanvlees, dus dit krijgen ze thuis niet meer. Maar het blijft zeer merkwaardig....
Door Mevroi Kruim
#789220
Kefraya schreef: Geldt dat alleen voor Carnibest of voor alle kvv? Ben van barf nu overgestapt op cb en vraag me af of dat wel een goede zet geweest is....
Als er granen in de kvv zitten dan kan dat de urine minder zuur maken. Dus dat zou uit kunnen maken.
Door Mevroi Kruim
#789221
Vit C moet de ordinaire ascorbinezuur zijn, dus niet iets sjieks als time-released oid. Gewoon de basale vit. C.
Cranberry verkopen ze bij drogisten en natuurvoedingswinkels in capsules, ik geloof niet dat er veel verschil is.
Appelazijn zou ik bij de natuurvoedingswinkel halen, maar ik haal bijna alles daar  ;D dan heb je iig de natuurzuivere en -troebele variant.
Om te verzuren kun je beginnen met vit C en cranberry, de appelazijn kun je nog even laten tenzij vit C en cranberry niet voldoende zijn. Ze gaan van vit C in grote hoeveelheden aan de diarree, dus ik zou met een lage dosis beginnen en dan opvoeren totdat je merkt dat de ontlasting dun wordt, dan iets minderen en dan zit je goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door