Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#787264
hallo allemaal,

Op dit moment geef ik mijn hond een labrador van ander half jaar en 28 kg alleen Rodi. Hij krijgt 9 schijven per dag (900gr). Hij is niet te dik of te mager en blijft al een lange tijd met deze voeding op gewicht.

Nu wil ik heel graag gaan barfen en lees ik overal dat ik moet uitgaan van 2% van het lichaamsgewicht. Dan krijgt hij maar 560 gr per dag. Mijn vraag is kan het zijn dat hij minder nodig heeft als ik ga barfen is dat een verschil? Of kan ik gewoon het beste blijven uitgaan van die 900 gr?

Ik vind op dit moment al moeilijk genoeg om een goed menu samen te stellen en ga daarom graag bij voorbaat uit van het juiste gewichten aan alles.

Overigens in de rekenhulp en de menu's en dergelijke lees ik niets over vis? Ik dacht dat dit ook een belangrijke voedingsbron was.. Ik wil dit dan ook gaan geven maar ik neem aan dat ik dat dan van het gewicht te geven moet afhalen maar van wat? Het gewicht te geven rauwe vleesbotten?

In afwachting van jullie reacties,

Groetjes,

Nicolette
#787271
Hoi,

ik zou persoonlijk uit gaan van het gewicht wat je nu ook geeft. (dat is ruim 3% en dat is prima; de ene grote hond verbruikt meer energie als de andere) En dan opletten of ie niet dikker wordt, in dat geval kan je natuurlijk minder gaan geven.

Vis is zeker goed. Het ligt er alleen een beetje aan wat je wil geven (liefst vette vis!!) sardines worden bijvoorbeeld onder spiervlees gerekend en zalmkoppen onder vleesbot. Het gaat om de hoeveelheid graat die erin zit.
#787276
hoi,

bedankt voor je reactie ik denk dat ik inderdaad maar om en nabij de 900 gr per dag hou.

Ik wilde inderdaad die twee door jou genoemde vissoorten gaan geven, dus bedankt voor de tip!. ;)

Overigens zag ik op op de site van canus naturalis het volgende beginners pakket  staan waar ik ongeveer 2 wkn mee zou kunnen doen denk ik.:

BARF-pakket 30 Beginners €22,35
 
Dit BARF-pakket is samengesteld om een hond volgens de BARF-methode te voeren en bestaat uit:

4x 500 gram kippennekken
2x 500 gram eendennekken
2 zalmkoppen
1 lap runderpens van 1 kilo
300 gram kippenlever
500 gram runderhart
2x 500 gram runderkopvlees
2x 500 gram geitenvlees.

Het pakket is voorzien van een uitgebreide handleiding.
Honden met een gewicht van 30 kilo kunnen hier twee weken van eten. Honden van 15 kilo een maand en honden van 60 kilo een week.

afgezien dat ik denk ik er nog wel groenten aan moet toevoegen is dit wat?

groetjes Nicolette
#787285
hoi,

nog even ter aanvulling, zelf al percentages uitrekenend en dergelijke zie ik dat dit als ik uit ga van de 900 gr per dag wel weinig is voor 2 weken in totaal nl 3900 gr. per week. ervan uitgaande dat en zalm kop 500 gr is. (ik heb geen idee nl).

Afijn voor 2 weken te weing dus maar wellicht een goed begin voor de eerste week??

ik durf nl ook nog niet gelijk met lamsribben en dergelijke te beginnen. Maar wat te denken van runderkopvlees en geiten vlees is dit spier vlees??

Sorry voor alle vragen maar zoals gezegd ben beginner

bedankt,

Nicolette
#787447
Ik zou ook beginnen met het "oude" hoeveelheid voer, en dan kijken hoe het gaat. Ik heb onze 2 grote teven (20 en 23 kg) van 400 en 800 gram brok terug moeten brengen naar 350 en 600 gram barf. Allebei zijn erg actief, waren altijd heel magertjes, nu moet oppassen dat ze niet te vet worden  ;D dus ik denk dat veel honden idd minder nodig hebben van barf omdat ze dat beter kunnen gebruiken.
#787464
runderkopvlees en geitenvlees is inderdaad spiervlees. Dit kan je prima geven!

Lamsribben zou ik ook nog niet aan beginnen met een hond die niet gewend is botten te verteren. Begin eerst met zachte botten; kippennekken (zijn wellicht wat klein voor je hond; alhoewel mijn honden ze gewoon netjes een keertje kraken), eendennekken en dan karkassen van gevogelte. Wordt dit goed verteerd kan je beginnen met lamsribben, (jonge)geitenribben.
#787944
Een goed gevarieerd barfmenu is veel rijker aan nutriënten en caloriën dan Rodi. 900 gram barf voor een hond van 28 kilo, volgens mij kun je 'm binnen 2 weken de straat uitrollen. Ik zou met 700 gram beginnen. Als die de geeuwhonger heeft kun je snel genoeg wat meer geven, spek er weer af krijgen is meestal lastiger.
#788069
Ja dat merk ik ook... >:( had nooit gedacht dat een hond zo snel dik kan worden, en als ik ergens hekel aan heb dan zijn het wel dikke honden...Pinkki heet nu thuis "vetzak" en ik heb naast een vastedag per week nu ook 2 "balansdagen" voor haar ingezet. Maar ze is ook zo actief dat ze moet wel genoeg binnenkrijgen om goed te kunnen sporten. Lastig vind ik dat...
#788110
Ik denk dat als je zelf gaat samenstellen 900 gram echt te veel is.
Compleet versvoer verteren ze zo en zeker op die leeftijd.
Mijn honden wegen ongeveer 29-30 kilo en die krijgen aan barf ongeveer 500 gram per dag waarvan ongeveer 100 gram groenten per hond.Met kvv was dat ongeveer 600 gram per dag en als ze veel verbruikte aan ernergie was dat zelfs 800 gram.
Voer ik van wat ik zelf samenstel meer dan 600 gram per dag dan worden ze te dik.
#789582
[quote="Angelique"]
Een goed gevarieerd barfmenu is veel rijker aan nutriënten en caloriën dan Rodi. 900 gram barf voor een hond van 28 kilo, volgens mij kun je 'm binnen 2 weken de straat uitrollen. Ik zou met 700 gram beginnen. Als die de geeuwhonger heeft kun je snel genoeg wat meer geven, spek er weer af krijgen is meestal lastiger.
[/quote]

Is dit ook zo als je overstapt van carnibest naar barf?
Ik ben nu zo'n 3.5 mnd bezig, maar ik heb als maar het idee dat ze flinker wordt!

Ik dacht er al aan om als ik straks op vakantie ga, en ze bij oma op de carnibest gaat, de light variant te gaan halen. :-\
#792096
[quote="Minna"]
Kan je niet minder geven ipv light versie? Of meer beweging misschien? Weet niet hoeveel je dagelijkse bewegingshoeveelheid is.
[/quote]

Ehm, nu krijgt ze barfmaaltijden, bij oma kvv- met wat erbij, ribje, ens,kippetje zoiets. Dat vind mijn moeder goed te doen, maar alles zelf uitrekenen enz, ook als ik haar een handleiding geef, wordt een probleem.
Duzzzz ik zeg kvv en wat erbij prima, over het bewegen, hier geen probleem ik denk om de dag wordt er met haar gefiets, elke dag minstens een grote wandeling, en de nodige speelkwartiiertjes. Maar bij opa en oma, resp 77 en 72 jaar oud, gaat dat niet lukken. Mijn vader gaat kijken of ie met haar durft te fietsen, maar hij is zelf niet meer zo stabiel op de fiets, duzzzzzz
Daarom dacht ik aan carnibest light!

;)
Laatst gewijzigd door *Ilse op wo 11 jul 2007, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door