Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Robin*
#787224
Ik heb eergisteren een kale plek op haar koppie ontdekt.
Ik heb het toen opgemeten en het was 5 mm doorsnede...
Nu is het al 1 centimeter...
Ik ga morgen direct naar de dierenarts bellen!!!
Bailey heeft schimmel gehad toen hij als kitten bij mij kwam en ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit niet hetzelfde is!!!
Anders moet ik haar ook elke week wassen met koud water en een poedertje en elke dag 2 keer een halve pil.... en dat voor 6 weken lang  :'(

Ik heb haar er op betrapt dat ze er meer aan wast als anders... en dat er dan ook de meeste haren los laten...

Ik heb wat foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Mieuw
#787254
Jeetje, da's balen.
Ik moet eerlijk toegeven dat schimmel ook het eerste was waar ik aan dacht. En dan ben je inderdaad niet blij. Als je het echt goed aan wilt pakken moet je hele huis er aan geloven (je kan het uitroken met speciale rookpotten). Maar gelukkig zijn er ook nog andere oorzaken.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht niet dat katten die schimmel hebben er zelf ook veel aan krabben/wassen.
Wat het eventueel ook zou kunnen zijn is een zgn. hotspot. Daar zijn ze wel veel mee in de weer, omdat het namelijk ook een beetje pijn doet/irriteerd. Stress zal het wel niet zijn hè? Hoewel haaruitval en/of het zelf uittrekken van haar daar wel een symptoom van kan zijn. Of misschien is het een allergie (vlooien??, het seizoen is er in elk geval wel naar).
Ik hoop in elk geval maar dat het meevalt.
Door Mevroi Kruim
#787295
Het ziet er niet uit als een hotspot, die zijn meestal rood en geirriteerd. Haar valt nog wel eens uit op oude abcessen, soms merk je niks van zo'n abces totdat er een kale plek ontstaat. En verder kan het ringworm zijn, da's geen worm maar een schimmel. Nou komen die schimmels normaal ook op de huid voor, ze doen meestal geen kwaad totdat ze ergens een gunstig klimaat vinden in de haarzakjes. Als je aan het haar trekt en het komt er in toefjes uit met een grijzige plek aan de wortel dan heb je gerede kans dat het idd schimmel is.
Door Mevroi Kruim
#787494
Je moet kijken of je de haren kunt uittrekken, de grijze wortel zie je gelijk als dat lukt, het is echt heel duidelijk. Onze paarden hebben soms ringworm en zelfs bij de schimmel kun je heel goed die grijze klont aan het eind van het bosje haar zien. Als het haar niet spontaan loslaat is het misschien toch iets anders.
Door *Robin*
#787910
Nou ik ben 92,30 euro lichter :-\

Maar het zou wel een schimmel kunnen zijn...
Ze heeft een kweekje afgenomen (haartjes uitgetrokken en op een voedingsbodem gelegd)
Ik heb meegekregen:
Surolan oor/huidzalf om verspreiding van eventueel sporen te voorkomen.
Clavubactin (10 tabletten) om in te nemen. 2x per dag 1,5 pilletje.

En ze heeft een antibiotica spuit gehad voor eventuele ontsteking.... ::)
(ik wist wel dat ik nee had moeten zeggen.... :-[

Rekening:
consult: 25.60
kweek: 29.60
injectie AB: 14.00
surolan: 13.50
clavubactin: 9.60

Ik hoop echt dat het geen schimmel is want dan kost het me nog meer...

Maar dan weet ik tenminste wel WAT het is ;)

over 14 dagen krijg ik de uitslag...
Door Mieuw
#787957
Nou, daar ben je blij mee...

En als het geen schimmel blijkt te zijn, heeft ze al een indicatie gegeven wat het dan wel zou kunnen zijn?

Ik zou hoe dan ook je andere kat ook maar goed in de gaten gaan houden op eventuele plekjes. En wist je dat schimmel zelfs mensen kan besmetten? Een kennis van mij heeft schimmel gehad in haar cattery en het heeft maanden geduurt voordat ze het kwijt was, en uiteindelijk heeft ze van pure ellende al haar katten kaal moeten scheren omdat dat de snelste oplossing was (dat werden dus Noorse Naaktkatten). Maar aan het eind van de rit had ze zelf ook 2 plekken op haar arm...
Schimmel is écht niet grappig  :-\ :-X

Ik hoop maar dat het met een sisser afloopt.
Door YaYa
#787958
Hopelijk is het geen schimmel. Maar waarom heeft ze eigenlijk ab (clavubactin is ook ab) gekregen?
Werkt volgens mij niet tegen schimmel. Heeft de da het ook nog over andere opties gehad?
Het wachten op de uitslagen van de kweek is moordend. Succes.
Door Mevroi Kruim
#787982
YaYa schreef: Hopelijk is het geen schimmel. Maar waarom heeft ze eigenlijk ab (clavubactin is ook ab) gekregen?
Werkt volgens mij niet tegen schimmel. Heeft de da het ook nog over andere opties gehad?
Het wachten op de uitslagen van de kweek is moordend. Succes.
Dat valt mij dus de laatste tijd ook op, dat je bijna altijd met een ab-kuur bij de da vandaan komt. Voor de zekerheid, of zoiets? Alvast alle mogelijkheden indekken kennelijk, zodat je later niet weet wat er nou eigenlijk gewerkt heeft.
In geval van een dier dt op sterven na dood is kan ik me voorstellen dat je niet uitgebreid gaat uitproberen maar gelijk alles inzet, maar vaak is dat toch helemaal niet nodig. Kale kat is niet fijn (tenzij het zo hoort natuurlijk) maar ook niet zo dramatisch dat je gelijk maaar alle middelen in de strijd moet werpen. Lijkt mij hoor.
Door *Robin*
#788042
Ik begreep ook niet waar die pilletjes voor waren eerlijk gezegd ::)
Ik ga er morgen mee terug en ik wil mijn geld ook terug!!! Stelletje leegzuigers!!! >:(
Ik heb ze ook nog niet gegeven hoor, ik mocht pas vanaf woensdag beginnen (natuurlijk omdat ze die spuit al heeft gehad) maar ik ben het hier echt niet mee eens!! >:(
Gebruikersavatar
Door Hitam
#788122
De plek ziet er niet ontstoken uit, dus ik zou ook de ab niet geven.
Bovendien zit in de Surolan ook ab. Dat is wel erg veel allemaal.
Door *Robin*
#788510
Ik geef die pilletjes ook zeker niet...
Ik heb even rationeel nagedacht...
Als er nu uitkomt dat het schimmel is ga ik haar er zeker op wijzen dat ze mij dan voor NIKS AB heeft meegegeven.... Dat kan ik beter doen dan bij voorbaat al gaan zeiken en ongelijk krijgen... staat ook een beetje raar. :-[
Door YaYa
#788538
Groot gelijk heb je. De rekening en de pilletjes braaf bewaren en als je uitslag er is en het is schimmel terug met die pilletjes. Ik zou dan trouwens ook het bedrag van de injectie terugvragen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door