Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#786756
Een paar dagen geleden dacht ik dat Bruin iets 'verkeerds' in z'n slokdarm had zitten. Alsof er een grassprietje of een stukje bot in was blijven steken dat hij er uit probeerde te krijgen. Of misschien had er een botje langsgeschraapt en irriteerde hem dat. Hij hoestte niet maar probeerde, zoals wij ook zouden doen als ons iets dwarszit, het eruit te rochelen. Een botje of sprietje kwam er niet, maar wel plassen en golven met heel dik en taai wit schuimend slijm dat hij heel moeilijk naar buiten kreeg. Het kwam steeds een beetje in episodes, dus niet de hele dag door. Vooral na rust. Tijdens de wandelingen was hij gewoon heel tierig en het werd niet erger na wat meer inspanning. Hij had geen koorts maar keek een middag lang een beetje waterig uit z'n ogen. Na twee dagen was het over.

Wat me iets te toevallig is, is dat Sam vanmorgen met exact dezelfde klachten opstond. Zij kroop echt over de grond en moest zich in bochten wringen om het slijm eruit te krijgen. Als dat eenmaal gebeurd is, is het okee. Nu speelde bij Bruin al ergens in m'n achterhoofd: zou het een aan kennelkuch verwant 'iets' kunnen zijn? Maar omdat hij niet hoestte, het voor mijn gevoel slokdarmgerelateerd was en het zo snel weer over was, heb ik die gedachte weer aan de kant gezet. Nu Sam echter na drie dagen met exact dezelfde symptomen begint, zit ik dus wel aan een virus te denken. Ik heb omdat ik geen enkel risico wil nemen daarom een voor morgen gepland puppiebezoek afgezegd  :'(.

Mijn vraag is: kent iemand deze klachten en zijn ze aan een virusinfectie te koppelen. Zo ja: hoe lang blijft zoiets besmettelijk en wanneer kan ik met een gerust hart pupjes gaan knuffelen???
Door conleeuw
#786764
ik denk ook kennelhoest, thym hoessiroop wil wel wat verlichting geven, er zijn ook nog andere middelen die helpen zoals tussistin hoest siroop. Verlicht, verzacht ook de keel. Sterkte ermee ;)
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#786769
conleeuw schreef: ik denk ook kennelhoest, thym hoessiroop wil wel wat verlichting geven, er zijn ook nog andere middelen die helpen zoals tussistin hoest siroop. Verlicht, verzacht ook de keel. Sterkte ermee ;)
Thanx voor de tip!
Door Spiegeltje
#786824
Het is kennelhoest, weet ik bijna wel zeker, niet alle honden worden daar ziek van, de meesten hebben kort symptomen en die verdwijnen vanzelf. Regelmatig een lepeltje honing geven verzacht ook enorm. Hou het goed in de gaten, als het met een week niet over is dan even naar de dierenarts, want dan heeft je hond anti biotica nodig.

Groetjes,
Anja
Door Lizzy
#786874
Ik denk ook kennelhoest. Brutus ligt dan ook volledig in een stuip/kramp te koesten, om er wat wit slijm uit te gooien. Terwijl de Pink gewoon kucht. Ik zou zelf Tussistin tabletten van VSM geven. Fijnpletten tussen twee eetlepels. En yep, dit is besmettelijk dus ik zou het pupbezoek afbellen... Wel waardeloos zeg :(
Door Decibels
#786917
Judith van Sam schreef: Een paar dagen geleden dacht ik dat Bruin iets 'verkeerds' in z'n slokdarm had zitten. Alsof er een grassprietje of een stukje bot in was blijven steken dat hij er uit probeerde te krijgen. Of misschien had er een botje langsgeschraapt en irriteerde hem dat. Hij hoestte niet maar probeerde, zoals wij ook zouden doen als ons iets dwarszit, het eruit te rochelen. Een botje of sprietje kwam er niet, maar wel plassen en golven met heel dik en taai wit schuimend slijm dat hij heel moeilijk naar buiten kreeg. Het kwam steeds een beetje in episodes, dus niet de hele dag door. Vooral na rust. Tijdens de wandelingen was hij gewoon heel tierig en het werd niet erger na wat meer inspanning. Hij had geen koorts maar keek een middag lang een beetje waterig uit z'n ogen. Na twee dagen was het over.

Wat me iets te toevallig is, is dat Sam vanmorgen met exact dezelfde klachten opstond. Zij kroop echt over de grond en moest zich in bochten wringen om het slijm eruit te krijgen. Als dat eenmaal gebeurd is, is het okee. Nu speelde bij Bruin al ergens in m'n achterhoofd: zou het een aan kennelkuch verwant 'iets' kunnen zijn? Maar omdat hij niet hoestte, het voor mijn gevoel slokdarmgerelateerd was en het zo snel weer over was, heb ik die gedachte weer aan de kant gezet. Nu Sam echter na drie dagen met exact dezelfde symptomen begint, zit ik dus wel aan een virus te denken. Ik heb omdat ik geen enkel risico wil nemen daarom een voor morgen gepland puppiebezoek afgezegd  :'(.

Mijn vraag is: kent iemand deze klachten en zijn ze aan een virusinfectie te koppelen. Zo ja: hoe lang blijft zoiets besmettelijk en wanneer kan ik met een gerust hart pupjes gaan knuffelen???
de incubatietijd van kennelhoest is 3-10 dagen. Er zijn 2 'soorten' ...de milde vorm met kuchen en af en toe een braakneiging bij het kuchen. Over het algemeen kun je deze vorm bestrijden met een hoestdrankje. Een volwassen dier is er meestal in no-time overheen. De wat ernstiger vorm van kennelhoest gaat gepaard met sloomheid, weinig eetlust, soms koorts en het ophoesten van taai, dik slijm. Soms zijn honden echt ziek van de vorm kennelhoest. Dit is ook de vorm waarbij je vaak complicaties ziet, zoals longontsteking. De milde vorm is met 1-2 weken over, de ernstige vorm kan soms wel 4 weken duren. Bij oude en jonge dieren met kennelhoest is het sowieso aan te raden om even naar de DA te gaan.
Gebruikersavatar
Door pike
#787010
Hier hebben beide honden het ook weer gehad. Armagnac heeft welgeteld precies één hele nacht best heftig gehoest. Inderdaad alsof hem iets dwars zat in zijn strot. Daarna was hij wel nog twee dagen onrustig en kon zijn draai niet zo goed vinden, maar geen kuchie meer gehoord.  Een kleine week later begon Pike. Niet heftig, maar vooral 's ochtends en 's avonds af en toe kuchen en proberen slijm te braken. Vandaag heb ik hem voor het eerst niet meer gehoord, hij heeft toch zo'n 10 dagen last gehad. Hij heeft Tussitin tabletjes gehad en kinderhoestsiroop (die vind hij erg lekker maar hij moet er altijd vreselijk van niesten  ;D). Pike heeft er trouwens een abonnement op. Dit is al de vierde keer. Gemiddeld 1x per jaar  >:(
Door nicenmax
#791775
max heeft een paar weken geleden precies dezelfde symptomen gehad. Ik ben die dag naar de DA geweest die verzekerde mij dat het geen kennelhoest was en vroeg zelfs of ik hem kort daarvoor met de riem hard had moeten corrigeren?! ze adviseerde wel de hoestsiroop maar binnen een dag of wat was het over.

Een week later belde echter mijn uitlaatservice met de mededeling dat haar hond en nog een van de groep de zelfde symptomen had.. Zij had het toen ook over kennelhoest.

Nu vraagt ze me om hem daarvoor in te enten. Alleen ben ik daar niet zo dol op maar ja het lijkt me ook niet de bedoeling dat hij iedere andere hond aansteekt. dus geloof dat ik dat maar doe.

Nu heeft max echter iets anders vreemds wat er misschien mee te maken heeft. hij 'briest' en niest regelmatig korte periodes, vooral als ik buiten ben en hij lekker gaat snuffelen.  Dit is sinds gister.Daarnaast vind ik hem 'erg' rustig en heeft hij gister gebraakt. Ook heeft hij vieze oogjes. Ik dacht zelf aan een koudje maar nu denk ik misschien heeft het een met het ander van doen?

Heeft iemand van jullie dit misschien ook gehad?? En moet ik naar DA gaan?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#791867
Onder kennelhoest vallen allerlei luchtweginfecties.
Van neusverkoudheid tot bronchitis en keelontsteking. Zowel viraal als bacterieel.
Als je ent, dan ent je maar voor een paar soorten.
Je loopt dus kans dat je hond  toch nog een andere vorm van kennelhoest krijgt, als hij hiermee wordt besmet.

Maar ook niet elke hond die wordt besmet wordt ziek.
Sanne had laaste kennelhoest met veel slijm ophoesten. Ze heeft 2 uur lang in achterin de auto zitten kokken en proesten samen met de hond van een vriendin.
Die is niet ziek geworden, net zoals mijn andere, hoog bejaarde hond, niet ziek is geworden. (alledrie zijn ze niet gevaccineerd)
Ik zie zelf dus niet zo veel nut in een vaccinatie, voor iets wat over het algemeen niet zo ernstig verloopt.

Of je er mee naar de da moet gaan? Ligt eraan.
Sanne heeft een slecht immuunsysteem (auto-immuunproblemen) en had er koorts bij.
Ik vertrouwde het niet, en ben dus wel gegaan. Zij heeft dus wel een ab kuur gehad, omdat we niet het vertrouwen hadden dat haar eigen lichaam zelf dit makkelijk  aan zou kunnen.
Anders zou ik het rustig een dag of 2 aan kijken, als ze er verder niet ziek van zijn en geen koorts hebben.
#791953
mijn oudste had een een lichte vorm van kennelhoest, kuchen en wat slijm opgeven.
Hij en ook mijn andere 3 honden zijn ingeent tegen kennelhoest!
De andere 2 waaronder een pup van 5 mn. hebben er geen last van gehad!!!
Kan het dan ook te maken hebben met de hoeveelheid afweerstoffen ze hebben.
Want die 3 van mijn doen werkelijk alles samen dus zou je zeggen dat die andere 2 het ook zouden krijgen.
ellen
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#792005
Zijn Sam en Bruin inmiddels genezen, Judith?
Yup, die zijn weer helemaal bij de les! Bij Bruin heeft het in totaal twee dagen geduurd en Sam heeft tot zaterdag lopen kuchen, dus die was wat langer bezig. Ons logeetje heeft het niet gekregen, maar wat betreft puppies kussen houd ik me nog een paar dagen in om écht het gevoel te hebben dat het helemaal superveilig is  ;). Bruin kreeg een paar dagen na het gehoest trouwens wel een oorontsteking en een snotoog (vanwege een lagere weerstand als gevolg van de kennelhoest?), maar ook dat is gelukkig helemaal onder controle! Thanx for asking!  :).
Door *Natasja*
#792013
Judith van Sam schreef: Yup, die zijn weer helemaal bij de les! Bij Bruin heeft het in totaal twee dagen geduurd en Sam heeft tot zaterdag lopen kuchen, dus die was wat langer bezig. Ons logeetje heeft het niet gekregen, maar wat betreft puppies kussen houd ik me nog een paar dagen in om écht het gevoel te hebben dat het helemaal superveilig is  ;). Bruin kreeg een paar dagen na het gehoest trouwens wel een oorontsteking en een snotoog (vanwege een lagere weerstand als gevolg van de kennelhoest?), maar ook dat is gelukkig helemaal onder controle! Thanx for asking!  :).
Fijn om te horen, kun je binnenkort eindelijk op puppy-visite  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door