Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Liinaa
#784701
Dames en heren,

Ik ben een beginnende katten-barfer. Mijn kat krijgt nu al wel geregeld wat rauw lamshart en rauwe vis en dat gaat er goed in, maar eigenlijk wil ik rauw/vers vlees het hoofdbestanddeel van zijn dieet maken.
Het boek van Tannetje Koning hoop ik deze week in huis te krijgen en ook hier en elders op internet heb ik al heel veel informatie gevonden.
Maar misschien hebben jullie nog wat praktische tips voor me op het gebied van katten. Ik vraag hier met name om omdat de meeste informatie over barf en rmb het bijna uitsluitend over honden heeft, katten komen meestal maar sporadisch of eens terloops ter sprake.

Wat zijn nou de hele belangrijke dingen om op te letten bij katten? Wat mag je wel en absoluut niet geven aan katten?
De ene informatiebron vindt gemalen rauw vlees met toevoegingen als oliën en groente (zoals Bandit)  prima, de andere verafschuwt het weer en schaart het ook onder commerciële pulp en raadt enkel ongemalen vlees aan de botten aan. Wat is wijsheid? Bandit en Rodi komt hier wel eens in huis, wordt goed gegeten en is eigenlijk best handig (vind ik). Is het de moeite waard om een gehaktmolen aan te schaffen? Of is dat nergens voor nodig? (Rodi is het enige hier in de buurt verkrijgbare diepvriesvoer, voor Bandit e.d. moet ik een eind omrijden, vandaar dat het maar sporadisch hier in huis komt)
Mijn kat (bijna 2 jaar oud) heeft tot nu toe eigenlijk alleen nog maar gemalen versvlees en rauwe visfilet (dus zonder kop of graten) gegeten, dus ik weet niet of hij echt op botten wil gaan kauwen of zelfs die moeite zou willen doen. Is er een manier om hem dat aan te leren en wat is de beste manier om mee te beginnen?

Kortom: ga maar los. Ik ben benieuwd naar jullie top 10 van katten-barf-weetjes  ;)

Groet,
Caroline
Door Mevroi Kruim
#784871
Hallo en welkom!
Hartstikke goed dat je vers wilt gaan voeren!

OK, er zijn verschillende stromingen onder de versvoerders zoals je al gemerkt hebt: de rekkelijken en de preciezen  ;) hier zijn we meer van de rekkelijke soort, en dat houdt in dat we kvv (=compleet vers voer) prima vinden voor de kat, 100x beter dan brok of blik, maar echt barfen vinden we nog weer beter. Wij zullen je echter nooit afkatten  ;D vanwege het voeren van Rodi of Bandit oid.

Als je voornamelijk kvv wilt gaan voeren is het niet nodig om een vleesmolen aan te schaffen. Ook als je kat een goed gebit heeft en geen spijsverteringsproblemen is een vleesmolen niet nodig. Ik heb er wel een omdat ik ouwe tandeloze katten heb en ze toch diverse soorten botten wil laten eten, daarom maal ik de hardere soorten. Katten kunnen iha prima met gevogelte botten overweg, na een gewenningsperiode om bot te leren verteren; botten van grote grazers als lammeren, geiten, koeien etc. zijn echter te hoog gegrepen, maar die krijg je met een vleesmolen ook niet stuk.
Er zijn heel veel merken versvoer, Carnibest wordt bv niet via dierenwinkels verkocht maar via verkooppunten dus als je wilt weten of er een verkooppunt in jouw buurt is kun je op de Carnibest site kijken.

Kvv is prima en uitstekend als overgang naar barf. Zeker de soorten met gemalen bot, zoals Bandit en Carnibest. Zo kan je kat aan het verschijnsel vers wennen, je weet dat hij niks tekort komt en het is makkelijk.
Maar barfen is nog veel leuker en gezonder. Maar wel bewerkelijker. Als je hier in de kattenhoek eens verder leest zul je zien dat er verschillende menu's gebruikt worden waar katten het goed op doen. Iha lijken kattenmenu's op die van honden, behalve dat katten meestal geen groente eten en maar zelden pens. In plaats daarvan eten ze meer spiervlees.

Je stelt je menu samen zodanig dat het qua samenstellende delen zoveel mogelijk op een prooi lijkt. Idealiter voer je hele prooien, maar da's lastig dus je kunt ook zelf een prooi simuleren door de juiste verhoudingen van bot, spier en orgaan aan te houden. Denk aan zo'n 20% kaal bot, 15% orgaan waarin lever zeker niet mag ontbreken, en zo'n 5 a 10% overigen, zoals bv joghurt of eieren. Alles rauw. Probeer verder af te wisselen, voer niet alleen kip of rund maar ook bv fazant, kwartel, parelhoen, eend, duif, lam, geit etc. En geef 1x per week vette vis, of, als hij dat niet eet visolie in capsules erbij.

Qua botten is het handig om met bv kippennekken te beginnen, die zijn zacht en vrijwel elke kat kan ze goed aan. Als hele prooi zijn kwartels ideaal voor beginners, klein en zachte botjes. De goeie knagers kunnen ook prima kippenvleugeltjes aan, je kunt ze in het begin inknippen en/of platslaan. En mijn grote katten eten ook kipkarbo's met bot maar de kleinere knagen daar vooral het spiervlees af.
Hoe groter de stukken vlees die ze zonder morren verwerken hoe beter. Knagen is heel goed voor een kat, ook al zal hij het daar misschien niet mee eens zijn. In het begin kun je malen, daarna snijden, steeds groter.

Als je grotendeels kvv voert hoef je je over 'uitgebalanceerd' geen zorgen te maken, ze voert gewoon lekker barfonderdelen bij die niet in de kvv zitten, zoals sardien of zalm, hele kwartel, eendenpoten e.d. Pas als je grotendeels barf voert moet je op percentages gaan letten. Maar het is niet nodig alles op de gram uit te rekenen en in de kat te proppen, percentages zijn richtlijnen en geen wetten van Meden en Perzen.

Succes, en kom vooral veel langs hier, er is hier veel informatie en het is gezellig!
Door Liinaa
#785297
Hartstikke bedankt voor je reactie! Heel duidelijk.
Nog een vraag over de vis: wat voor (hele) vis voeren jullie? Ik vind vis nogal eng ivm de graten, vandaar dat ik tot op heden voor de filets ging (ik ben zelf bijna een keer in een graat gestikt, maar misschien projecteer ik mijn eigen ervaringen teveel op mijn kat  ;))

Nog een andere vraag: wat zijn goede barf-snoepjes? Ik clicker met mijn kat en dan zijn kleine, snel weghapbare snoepjes onontbeerlijk. Ik heb een tijd terug ecologische gedroogde leversnoepjes uit Amerika gehad, die waren erg populair en erg handig bij het clickeren, maar wel erg duur en omslachtig om eraan te komen... Het moet wel droog zijn, want ze belanden vaak op de grond en om nou mijn houten vloer onder bijvoorbeeld de verse lever te smeren en schoon te maken na elke clickersessie...  :-\
Door Mevroi Kruim
#785355
Ik voer af en toe koolvis uit de diepvries en verder zalm zonder graat en hele sardienen van de visboer. Die graten zijn superzacht, zolang je ze maar niet kookt. En verder kun je blikvis voeren, zalm of sardien, maar niet te veel ivm zout.

Ik gebruik voor de honden zelf gedroogde stukjes lever, hart en kipfilet. Ik heb een droogmachine gekocht daarvoor maar het kan ook in de oven. Vlees in kleine stukjes snijden, op een stuk bakpaier leggen, liefst absorberend, en op 50º in de oven met de deur een kiertje open. Het duurt een uur of 5 en dan is het goed droog. Het handigste is grote hoeveelheden in 1x te maken en dan in de vriezer bewaren. Ik bewaar goed droog spul trouwens ook in de koelkast in een bak met deksel, gaat ook maanden mee.
Door Liinaa
#785472
Wederom bedankt voor de tips! De stukjes lever staan al in de oven  ;)
En dan een hele praktische vraag: waar halen jullie het vlees en de botten voor jullie katten?! Ik ben vandaag 3 slagers afgegaan met de vraag of ze kippennekken hadden, maar dat hadden ze dus niet. Ook geen karkassen, want ze fileren zelf geen kippen. Bestellen kon ook niet (en er werd ook nogal raar gekeken tegen de tijd dat ik dat vroeg) Een poelier zit hier niet  :( Ik durfde niet eens verder te vragen naar duif, kwartels, fazant of eend...  :-\
Door Mieuw
#785493
Je kunt (als je in de juiste regio woont) bestellen bij Canis Naturalis. Die hebben een ruim assortiment.
http://www.versvoeding.nl/

Carnibest word ook op meerdere verkooppunten in Nederland verkocht.
http://www.carnibest.nl/

En als je in de buurt van Rotterdam woont schijnt het Islam Cemtrum een must te zijn. Ik zou er graag eens naar toe willen, maar het is voor mij te ver weg.
http://www.slagerij-islamcentrum.nl/

Stukken vis kun je gewoon bij de visboer halen. Ik krijg aan het eind van de dag vaak zakken met haringkoppen gratis mee.

Je hebt ook nog de Kiezebrink, die verkopen allerhande prooidieren (kuikens, muizen, etc.).
http://www.kiezebrink.nl/
Door Liinaa
#785498
Canis Naturalis had ik inmiddels gevonden na wat surfen op deze site. Ze leveren niet in mijn regio, maar ik ga morgen even bellen. Ik was vanochtend langs de (volgens de site van Carnibest) dichtstbijzijnde Carnibestleverancier gereden, maar die was dicht  :-\ Ik heb wel een paar pakken Bandit weten te scoren, dus rara, wat eet mijn kerel vanavond?  ;) En de stukjes kippenlever liggen in de oven te drogen.
Ik had vandaag eigenlijk willen kijken of hij zich raad weet met een kippennek, maar dat komt dan nog wel. Het liefste had ik gezien dat mijn slager mij de spullen kon leveren, wij eten namelijk alleen biologisch vlees en het staat me een beetje tegen om bio-industriespul aan mijn kat te voeren. Ik zag op Canis Naturalis wel een bio Barf gedeelte, maar dat is wel heel beperkt  :-\ Nou ja, gelukkig is de Bandit wel biologisch en voor die kippennekken en andere dingen zal ik dan eventjes mijn principes aan de kant moeten schuiven.

Is forel ook geschikt voor katten? Dat eten we best wel regelmatig en dan zou ik de koppen eraf kunnen hakken voor ze in de oven gaan. En ik zal maar wat vaker een volledige biokip klaarmaken en het rauwe karkas bewaren.
Morgen ben ik weer in Amsterdam en ga ik bij Tannetje Koning langs voor haar boek. Daar kan ik nog wel wat meer kvv-spul kopen.
Door Mieuw
#785614
Zit Tannetje nog steeds in Amsterdam dan? Ik dacht dat ze een maandje of 2 geleden verhuisd is, en niet meer in Amsterdam en Almere zit. Maar misschien nog wel hoor (tijdelijk ofzo).

Van de forel weet ik niet, daar kan misschien iemand anders (Kruimel?) je bij helpen.
Door Liinaa
#785695
Niet dan?  ???
Het is even geleden dat ik er voor het laatst was, maar zij zit toch in de Rijnstraat? Volgens de site is het nog steeds het adres waar ik vroeger altijd heen ging.  :-\
Nou ja, ik zie het vanmiddag wel.
Door Mieuw
#785715
Tja, proberen kan altijd, maar wees niet verbaasd als ze er niet meer is, want dat was volgens mij het laatste nieuws wat ik heb meegekregen.
Door Liinaa
#785723
Heb maar even gebeld. Ze zitten nog steeds in Amsterdam, maar nu een paar honder meter verder: Van Woustraat 228. Ze zijn bezig met een nieuwe website, vandaar de verouderde informatie daar.
Door Mevroi Kruim
#785788
Is er een markt bij jou in de buurt? Zo ja, ga dan eens kijken of er een poelier staat. Die kunnen vaak wel aan nekken en karkassen komen. En een visboer staat er ook vaak.
Herby levert trouwens ook zowat overal en die heeft heel veel keus.
Forel kun je voeren, wel ff invriezen vanwege evt. parasieten (zoetwatervis).
En Islamieten zijn iha prima leveranciers van barfspullen, daar kijken ze ook helemaal niet gek als je om orgaanvlees of karkassen vraagt.
Door Liinaa
#786042
Er is wel een markt op zaterdag, met poelier, dus dat was ook mijn plan. Weliswaar niet biologisch, maar goed  :-\
Een islamitische slager hebben we hier helaas niet, maar volgens mij in het dorp hiernaast wel.
Vanmiddag naar Natuurlijk voor Dieren geweest, dat nu is omgedoopt in Zoo Natuurlijk en zoals gezegd verhuisd is. Ik heb letterlijk en figuurlijk Voer voor Carnivoren meegenomen  ;)
De gedroogde stukjes lever waren trouwens geen succes, hij vond ze niet te kanen. Terwijl het een van de minst kieskeurige katten is die ik ooit gehad heb (zeg maar gerust een veelvraat)  ??? Ik had kippenlevertjes in stukjes gesneden en die veranderden in blubber ipv mooie stukjes, dus ik had één grote plak gedroogde leverblubber. Werkt het beter met runderlever?
Door Mevroi Kruim
#786061
;D ;D ;D goeie aankopen gedaan dus!

Ik heb nog nooit kippenlever gedroogd, alleen lams- of runderlever en dat gaat wel goed. Je moet op lage temperatuur drogen gedurende een hele lange tijd. In mijn droogmachien duurt het een uur of 8 voordat het echt droog is. Mijn katten vinden het echt heeeeeel lekker. Terwijl het voor de honden bestemd is  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door