Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#785633
Even uitleg nodig:

Ik wil met mijn hond Hobbes vrijwilligerswerk wil gaan doen voor Stichting ZorgDier: bezoeken afleggen bij zorginstellingen (http://www.zorgdier.nl) Deze stichting hanteert maximale veiligheidseisen voor mensen, wat betreft mogelijk op de mens overdraagbare ziekten, vanwege bv. de vaak verzwakte weerstand van instellingsbewoners.

Toch hoop ik Hobbes niet alle aanbevolen entingen te hoeven geven, zeker niet nu richtlijnen bijgesteld zijn (bepaalde entingen pas na 3 jr weer). Maar wel moet ik goed weten wat ik doe en het ook kunnen verantwoorden dus.

Ik heb wel wat meegelezen op Barfplaats, maar de veranderingen op entingsgebied eerlijk gezegd bepaald nog niet doorgrond :-[. Het wordt nu wel tijd, want we hebben alweer een herhaalde oproep van de dierenarts, en begin september doe ik examen voor ZorgDier.

Mijn vragen zijn dus: het is wat veel gevraagd, maar misschien is er een dokter in de zaal... ???:

1. welke entingen moet ik wel echt laten doen, met het oog op die op de mens overdraagbare ziekten? En waarom? (liefst in beetje lekentaal: ik moet het kunnen begrijpen en uitleggen)

2. w.b. wormen (overdraagbaar, dat weet ik als leek nog wel) heb ik al besloten ontlastingsonderzoek te laten doen, moet alleen nog aan mijn DA vragen of hij dat doet. Ik vraag me daarbij nog af: hoe vaak moet ik dat doen om het aanvaardbaar veilig (voor de instellingsbewoners) te doen, dwz vergelijkbaar met gangbare halfjaarlijkse ontworming?
NB: Likken in het gezicht is al 'verboden' met bezoeken.

Hobbes is nu ruim 2,5 jaar en heeft tot nu toe alle Nobivac prikken gehad: Als puppie: 2x PPI, DHPPI, 3 x Lepto. Een jaar later: L+DHPPI

Alvast dank!
#785634
Cissy en Torro hoeven alleen de 3 yr Rabies en de 3 yr DHPPL vaccinations te hebben. (Distemper, Hepatitis,Parvovirus, Leptospirosis and Parainfluenza)
Ik meen dat Delta dit ook heeft, maar TDI is helemaal streng met de regels...
niet alleen de rabies en DHPPL,maar ook 'n jaarlijkse onderzoek bij de DA,om te bewijzen dat ie lichamelijk en geestelijk gezond is, en geen besmettelijke ziektes heeft, 'n poeptest,en heartworm test.
Ik weet niet hoe het in Holland is.

Jammer dat likken verboden is....hier mag het wel...de meeste patienten vragen de hond om kisses te geven...
Wormtest heb ik toevalling bij Tor gedaan,(geen worm- geen ei te vinden) en bij Cis kan ik me niet herrinneren...
success
#785712
Geen van de ziektes waar we voor enten vormen een direct gevaar voor de mensen. Zelfs niet voor leptospirose, zolang ze maar van de urine van de hond afblijven ;)

Hooguit wormen inderdaad. Hoe vaak je de ontlasting moet onderzoeken zijn geen richtlijnen voor te geven. Ze kunnen de ene dag geen wormen hebben en de volgende wel. Bij wijze van spreken. Daar doe je ook met ontwormen niets aan.
Dus ik zou zeggen 4x per jaar.
#785843
En als je wilt weten hoe het met de weerstand van je hond tegen hondenziekte, parvo en hepatitis gesteld is, laat dan titeren. Daarmee kun je onnodig enten voorkomen. Als de weerstand goed is hoef je niet te enten, al is de laatste enting 6 jaar geleden (zoals bij mijn Tara).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door