Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Decibels
#785171
naar aanleiding van de topic 'red dit veulen'....vraag ik me toch af: eten jullie honden geen paardenvlees? Ik voer KVV en ik denk dat daar heus wel paarden/veulen vlees inzit...net zoals er vlees van kalfjes en lammetjes inzit.

Hou me ten goede....het is een nobel streven om een veulen te redden van de slacht....maar dit is wel BP...een forum voor en over het voeren van vers vlees...Beetje dubbel hé?

gr Marijke
Door ~Joke~
#785223
Mijn honden eten regelmatig paard/veulen, net zoals ze lammetjes, geitjes, konijntjes , haasjes bambi's enz eten.
Maar deze dieren zijn niet voor mijn honden geslacht, ik koop alleen het afsnijsel en organen wat anders toch weggegooid wordt.
Alle [jonge] dieren zijn me lief, is een kalfje minder lief dan een veulentje of een hertje? Ik vind zelf van niet, het zijn allemaal prachtige dieren die het niet verdienen om geslacht te worden.. 
Maarrrrr ik heb 5 carnivoren in huis als ik vanuit mijn gevoel geen vlees voerde of vanuit mijn gevoel bepaalde vleessoorten ging vermijden dan zou ik mijn carnivoren tekort doen.
Door ~Joke~
#785263
Toevallig heb ik net paardenvlees bij het slachthuis gehaald. Het geslachte dier was 32 jaar oud en op.
Wat de slager vertelde had ik ook al eens van een paardeneigenaar gehoord: Paarden die wegens kreupelheid oid ge-eutaniseerd moeten worden belanden vaak in het slachthuis. De eigenaar spaart daarmee de da kosten en de kosten van het ophalen van het dode lichaam uit. Door te slachten brengt het dier zelfs nog geld op.
Kijk en dat zou ikzelf nu weer niet kunnen. Een paard wat ik misschien al 32 jaar heb, of een rijpaard dat kreupel is naar het slachthuis brengen.
Door Decibels
#785275
[quote="Joke Miedema"]
Mijn honden eten regelmatig paard/veulen, net zoals ze lammetjes, geitjes, konijntjes , haasjes bambi's enz eten.
Maar deze dieren zijn niet voor mijn honden geslacht, ik koop alleen het afsnijsel en organen wat anders toch weggegooid wordt.
Alle [jonge] dieren zijn me lief, is een kalfje minder lief dan een veulentje of een hertje? Ik vind zelf van niet, het zijn allemaal prachtige dieren die het niet verdienen om geslacht te worden.. 
Maarrrrr ik heb 5 carnivoren in huis als ik vanuit mijn gevoel geen vlees voerde of vanuit mijn gevoel bepaalde vleessoorten ging vermijden dan zou ik mijn carnivoren tekort doen.
[/quote]

psies...dat bedoel ik. En natuurlijk is dat dier niet 'speciaal voor jou'geslacht...maar er worden dagelijks veulentjes, kalfjes, lammetjes e.d geslacht. Daar profiteren we van, zodat onze honden vlees kunnen eten...

Mijn man kan er niet tegen om naar natuurfilms te kijken, waarin b.v een groep leeuwen een antilope pakt....vindt ie zielig...maar hij zou het óók zielig vinden als de welpen van een leeuwin dood gingen, omdat ze geen eten hadden...Ik vind zulke films práchtig....die leeuwen die de hele roedel van zo'n antilope mee laten eten, inclusief de welpen...dan denk ik bij mezelf...wat zit de natuur toch mooi in elkaar.

De één z'n dood is de ander z'n 'brood'...toch?
Door Hetty
#785343
[quote="Joke Miedema"]
Toevallig heb ik net paardenvlees bij het slachthuis gehaald. Het geslachte dier was 32 jaar oud en op.
Wat de slager vertelde had ik ook al eens van een paardeneigenaar gehoord: Paarden die wegens kreupelheid oid ge-eutaniseerd moeten worden belanden vaak in het slachthuis. De eigenaar spaart daarmee de da kosten en de kosten van het ophalen van het dode lichaam uit. Door te slachten brengt het dier zelfs nog geld op.
Kijk en dat zou ikzelf nu weer niet kunnen. Een paard wat ik misschien al 32 jaar heb, of een rijpaard dat kreupel is naar het slachthuis brengen.
[/quote]

maar waar wil je anders heen met een paard? Cremeren kan volgens mij nog steeds niet.

Ik eet zelf ook vlees en ik denk er eigenlijk niet zo over na. Wat zou je dan moet geven aan je hond. Hij heeft toch echt vlees nodig.
Door Minna
#785359
Als je paard (koe/schaap) thuis overlijdt wordt het door de vrachtwagen van destructiebedrijf gehaald (ook asieldieren) en gaat het op de groet stapel wat niet gebruikt mag worden voor menselijke consumptie. Volgens mij moeten particulieren voor deze kadaverdienst betalen, maar weet het niet zeker.
Door chamourel
#785361
je kan ze laten cremeren in ieder geval in Engeland, en sinds kort in rotterdam
http://www.dierencrematie.nl/
maar dat kost ongeveer 1500 euro  ::)
naar de slacht brengen is vaak niet alleen om de kosten van de DA uit te sparen, maar ook omdat een DA niet mag schieten, inslapen van een paard is namelijk niet zo diervriendelijk een paard kan soms een half uur vechten tegen de injectie, en ik verzeker je dat is geen fijn gezicht.
dit onderwerp denk ik regelmatig over na, en ik denk dat mocht ik er voor komen te staan ik hem naar de slager zou brengen maar hem niet voor menselijke en dierlijke consumptie laat gebruiken.
dan wordt hij inderdaad opgehaald en naar de vuilstort gebracht / gecremeerd maar dan iets minder tacties.
maar ik hoop dat ik deze beslissing de eerste 15 jaar niet hoef te nemen en tegen die tijd cremeren iets voordelig is geworden.

ik geef de honden ook kvv (smuldier) en daar zou best wel paardenvlees in zitten.
dat is een keuze die je maakt en waar je eigenlijk niets aan kunt doen tenzij je zelf gaat samenstellen.
wij eten zeker geen paardenvlees en Sanne wil het liefst helemaal geen vlees eten, want inderdaad alles dieren zijn me /ons even lief en dierbaar.

zucht waar is de tijd gebleven dat mensen elkaar opaten ??? ??? ??? :-[
Laatst gewijzigd door chamourel op wo 27 jun 2007, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chamourel
#785389
[quote="Tinker"]
Ik heb ruim 15 jaar paarden gehad en zeker ook wel minstens 15 keer er bij gestaan als er weer een pony/paard bij ons op de pensionstal werd ingeslapen dmv een injectie(net als bij een hond)en ik heb echt nog niet 1 keer meegemaakt dat een paard er tegen vocht.Ook mijn beide pony's zijn dmv een injectie aan hun einde gekomen en dit ging zeer zeer vredig in hun eigen weiland,in hun vertrouwde omgeving.Ik kan je beter de andere zijde van de medaille vertellen over slachten:Een paard ruikt als het ware de dood die bij de slachthuizen hangt,hij zal zijn instinkt volgen en angstig worden,jij als zijn baasje,zijn houvast,brengt hem daar dus,om vervolgens een pen door de kop geschoten te krijgen.Mijn fjord en mijn tinker waren mijn beste vrienden,en vrienden doe je dit niet aan.Vrienden laat je niet opvreten door andere.Vrienden sta je bij tot het laatste moment,dat is je plicht.De enigste reden die ik kan bedenken dat mensen hun paard naar de slacht doen is Geld!Nou sorry dat rotgeld hoef ik niet.Mijn pony's zijn door destructie opgehaald en nee dit is geen prettig gezicht om je beste maatje door een grijper in de laadbak gegooid te zien worden,maar ik bedacht me toen dat ik heb gedaan wat ik kon om het bij leven zo goed mogelijk te doen,en dat hij dit zelf gelukkig niet meer meemaakte. :'( :'( :'(
[/quote]

ja dat is ook vreselijk :'( :'( :'( :'(
dat ze het aanvoelen, maar een paard dat een injectie krijgt en elke keer weer probeerd op te staan en neervalt is ook vreselijk...........
als ik zeker zou weten dat de injectie direct werkt zou ik zeker daarvoor kiezen.
geld hoef ik niet , dat is op dit moment ook zo met verzekeren, ik zou dat graag willen ,maar vanwege zijn leeftijd kan alleen de basis verzekering nog maar.
dan is hij verzekerd voor dood door enz.........ja als hij dood is dan hoef ik die fuckcenten niet heb ik gezegt tegen die kerel, het gaat mij erom dat hij tijdens zijn leven goed verzekerd is.
maar goed wat niet kan kan niet.
ik hoop in ieder geval echt met heel mijn hart dat ik voorlopig hier niet voor kom te staan.
vorige week is hij met Joran gevallen, de meeste kinderen gaan dan zitten en huilen en vertellen hoeveel pijn ze hebben, Joran stond direct op en hing om de hals van Rusty te huilen.
tegen de eigenaar van de manege zei hij huilend oh als hij maar niks heeft enz.
ja maar gaat het met jou vraagt ze nog, dat was allemaal niet belangrijk als het maar goed was met Rusty, dit hadden ze nog niet eerder meegemaakt en het gevolg was dus ook dat we daar met z'n drieen een potje stonden te janken...........dat paard is alles voor hem en ik zou niet weten hoe ik dat op zou moeten vangen, zeker ook omdat hij net aan het puberen begint, en dan kunnen ze rare dingen doen.
Rusty is een 5 dagen kreupel geweest en hij wilde niet naar school maar stappen met zijn paard.........in ieder geval is hij weer oke.

als ik dit weer zo opschrijf geloof ik dat ik die 1500 euro aan crematiekosten er zeker voor over zou hebben.
Door danielle1980
#785394
[quote="chamourel"]


als ik dit weer zo opschrijf geloof ik dat ik die 1500 euro aan crematiekosten er zeker voor over zou hebben.
[/quote]

ik geloof je nog ook  :-X
Door Minna
#785409
Tuurlijk kan dat wel,een hond heeft nl geen 10 diersoorten nodig om te overleven hoor.Je kunt dus best als je dat zou willen een keuze maken tussen diersoorten.Ik zou zo bv nooit,maar dan ook nooit krokodil,paard,konijn,struisvogel voeren.Er blijft nog genoeg andere soorten over voor ons.
Hmmm...ik geef de hond wel alle soorten vlees, ook paard terwijl ik paarden wel heel erg leuk vindt, maar de beest is toch dood...en er wordt geen bio-industrie paarden gefokt speciaal om als hondenvoer te dienen. Dus naar mijn idee als ik het nu wel of niet geef aan de hond wordt er geen paard minder om geslacht.
Als ik een grote boerderij zou hebben zou ik zelf schapen/geiten en andere slachtdieren houden voor de honden, in het wild jagen is helaas geen optie voor honden tegenwoordig, dus komt het wel er op neer dat het vlees gefokt is.
Wat zijn voor jou de overwegingen om juist deze soorten niet te voeren trouwens?
Door Minna
#785435
Dat van paard en konijn is dus gewoon dat het je gevoelig ligt omdat je ze zelf hebt, okay. Maarre als mijn honden nou nooit geen struisvogel eten, wordt er geen struisvogel minder om geslacht. En herten dan? Zijn ook wilde dieren die eigenlijk niet voor de vlees te fokken zouden  moeten, ik zie tenminste daarin geen verschil met struisjes...Zelf eet ik gewoon vlees, dus rund/varken/kip etc, maar als bio vlees in de aanbieding is kies ik daarvoor.
Ik dacht ook niet dat je iemand wou verbieden om iet ste eten te geven, was alleen nieuwsgierig naar het waarom van juist deze diersoorten! ;)
Door ~Joke~
#785504
Toen ik begon met Barfen voerde ik ook geen konijn, we hadden nl zelf konijnen gehad, later heb ik me eroverheen gezet. Ik vind alle dieren prachtig, er zou voor mij niets overblijven te voeren als ik er teveel over na ging denken. Schattige lammetjes, snoezige geitjes, allerliefste kalfjes en ga zo maar door.
Struisvogel, hert en krokodil komt allemaal van farms ze worden net als koeien en schapen gehouden. Krokodil vind ikzelf niet nodig om te voeren.
Zelf eten we alleen biologisch vlees.

Als ik een paard had dat moest inslapen gebeurde dat ook door een dierenarts in de eigen wei. Ik zou niet willen dat een dier van mij in de stress dood zou gaan. Eerst de rit naar het slachthuis en dan daar de geur van de dood en bloed waarmee ze geconfronteerd worden.
Het lijkt me sterk dat een goede da dat niet op een humane manier kan doen. Hij kan het paard toch ook eerst onder narcose brengen? Wat er naderhand met het lichaam gebeurt is voor mij niet zo belangrijk, het lichaam is maar een omhulsel.

De slachter vertelde dat mensen er soms bij willen zijn als hun paard wordt geslacht,  kinderen ook mee :-\ :-\  Hysterische tafrelen, dat is logisch. Hij raadt het ook af, de mensen mogen later nog even bij het paard kijken als ze dat willen.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op wo 27 jun 2007, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#785860
Ik heb zelf paarden en voer ook paard. Idd zijn veruit de meeste paarden niet voor de slacht gefokt en hebben vergeleken met een bio-industriedier een goed leven gehad. Als ze dood zijn hebben ze geen last meer van opgegeten worden denk ik zo.

Slachten bij een slachterij gaat heel verschillend, er zijn slagers die heel ervaren en goed met dieren zijn en het bijzonder netjes doen. Dan gaat het ook heel snel. Er zij ook slachterijen waar dieren als gebruiksvoorwerpen zonder gevoel behandeld worden, ern wordt mee gegooid en gesmeten terwijl ze nog leven, geschopt en met prikstokken gewerkt. En idd kan het een dier niet ontgaan dat hij beland is op een plaats waar dieren gedood worden, het stinkt er naar bloed en dood. Nadeel is ook dat het zieke dier nog naar de slager vervoerd moet worden.

Ik zou zelf gaan voor het thuis in de wei laten afmaken en dan naar de destructie. Dat lijkt me iha de minst stressvolle en meest diervriendelijke manier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door