Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door reneetje
#783961
Hallo allemaal,

ongeveer 3,5 week geleden is djago in volle vaart met zijn achterkant bij zijn heup tegen een omgewaaide boom geknald tijdens het spelen. hij bleef gelijk stokstijf staan en zijn rug omhoog en hij kon echt geen stap meer verzetten. en dit voor een hond die kwispeld als die normaal ergens tegen aan knalt of bloed of wat dan ook.
eenmaal binnen reageerde die echt  nergens meer op en hij wilde niet eens liggen. We hebben direct onze da gebeld en deze is langsgekomen en dacht aan iets gescheurd of gebroken. maar omdat onze hond nogal sterk is qua spieren e.d. was het wat moeilijk vast te stellen. dus we hebben besloten het een paar dagen aan te kijken. en ze heeft wat pijnstilling gegeven zodat hij weer zich weer wat beter ging voelen.

na 2 dagen begon het ipv beter juist bergafwaarts te gaan. hij dronk als een idioot en zijn buik groeide bijna per uur en het leek echt enorm opgezet. dus we wilde eigenlijk toch wel een foto laten maken en scan e.d. dus wij afspraak gemaakt met de da en hier konden we gelukkig direct terrecht. en al snel bleek dat hij enorm veel vocht in zijn buik had, dus wij dachten gelijk aan een ontsteking. Maar helaas was dit niet het geval. na een foto bleek dat zijn blaas gewoon kapot was ( snee van ruim 5 cm) en hij was zo uitgedroogd als het maar kon. en zijn huid bleef dan ook gewoon rechtop staan en voelde echt super droog aan. en de da wilde zijn nierwaardes testen maar hij was zo uitgedroogd dat ze de test niet konden doen omdat hij dus zo uitgedroogd was en er geen bloed ofzo genoeg was.

Hij moest dus onder narcose worden geopereerd en het zag er niet goed uit. gelukkig wisten we niet wat we daarna  wel wisten en dat was dat dit echt verschrikkelijk risico vol was vanwege de uitdroging icm de narcose.

Maar gelukkig kwam hij er weer uit. uiteraard wel verzwakt en we zijn gelijk ernaar toe gegaan om bij hem te zijn. ( rond half 5) later rond 8 uur ging ik hem ophalen en hij liep alweer te kwispelen en het was gelijk weer de oude hond en de da noemde hem echt een wonderhond vanwege zijn wilskracht en snelle herstel ( lang leve barf haha) zijn conditie en wil om te leven heeft hem er echt doorheen gesleept.

Het gaat nu perfect met hem. zijn nierwaardes zijn later nog eens gemeten en wonder boven wonder was er niets versleten en aangetast. dus nogmaals lang leven barf, ik weet 100% zeker dat als hij aan de brokken had gezeten hij allang overleden was.

maargoed alles is dus goed en dit wilde ik als eerste even kwijt.
djago was normaal rond de 34 tot 37 kg maar 2 dagen na de operatie moesten we voor controle en bloedprikken even terug. en na 2 weken ook weer om de hechtingen eruit te halen. op dit moment was djago net aan 30 kilo en erg ingevallen achter zijn ribben dat stuk) nu is hij op het moment ook nog zeker aan de dunne kant en zitten mijn vriendin en ik een oplossing te bedenken over wat het beste is om hem weer op goed gewicht te krijgen zodat die weer wat reserve krijgt. het is namelijk al een hond die eerder te dun als te dik blijft zegmaar.
Afbeelding
zie hier voorbeeld hoe die normaal is. en na het eten zie je bij hem danook duidelijk dat die dikker is en als die een vastedag heeft gehad dan valt die snel weer in.

hij is nu 2.5 jaar ruim en sinds dat die een jaar is ruim heeft die het gewicht van rond de 34 tot 37 kg wel en zijn we uitgegaan van ongeveer 40 kg en dan 2% daarvan per dag. dus 800 gram. en dan 1 vaste dag en omgerekend rond de 930 gram per dag aan eten.

Dit werkte goed maar nu is onze vraag hoe kunnen we hem nou het beste laten aansterken. kunnen we dit doen om hem 3% te geven een tijdje of is het beter om bijv savonds vlees te geven zoals die altijd krijgt  en sochtends wat anders, bijv gek. rijst met een paar boterhammen ofzo. in ieder geval iets met veel koolhydroten. of zitten we verkeerd te denken? graag jullie mening hierover.

Wat vinden jullie trouwens zelf bij samenstellen van maaltijden. voor een sterke hond van dit gewicht en deze leeftijd. hij is aardig rustig maar beweegt opzich ook wel weer graag met zwemmen en soms wat dollen met andere honden, is 2% goed of 3%
Door Lizzy
#784002
Allemachtig, wat een verhaal joh :o! Wat een geluk dat hij weer helemaal op is geknapt!!!

Ik vind dat je moet voeren met de ogen. Dus als hij nu te dun is en hij moet aankomen: dan voerde ik hem meer. Niet gelijk heel veel meer want een hond hoeft niet explosief aan te komen, maar gewoon meer. Je zou ook wat extra vet vlees kunnen geven zoals eend en lam en geit en zalm enzo. En geef gewoon lekker een ei of 3 per week, extra. En eventueel wat volle yoghurt of volle kwark erbij. Maar ik zou dus zeker niet gaan klooien met koolhydraten, zelf.

Ook qua of je 2% of 3% moet voeren: dat kan er maar 1 beslissen en dat ben jij. Als je hond te dun is op 2%: dan moet je meer voeren. Als ie goed is: kun je 2% blijven voeren. Zo simpel is het eigenlijk.

Mijn volwassen honden (24, 28 en 32 kilo) hebben niet genoeg aan 2%. Dus ik geef ze meer (denk 2,5% a 3%).
Door reneetje
#784380
Ok dan kunnen we idd wel even kijken naar wat vettere dingen.

Over het algemeen wil ik niet veel meer dan 2% doen als hij weer op gewicht is aangezien de foto van boven is zoals die normaal is en dit niet dik is maar zeker ook niet te dun, vind het zelf perfect.
Door Decibels
#784390
jeetje....zo zie je maar...een ongeluk zit in een klein hoekje.Fijn dat het goed met hem gaat.

je zou misschien voorlopig even de 'vasten' dag kunnen laten schieten?

gr Marijke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door