Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kody
#781616
Afgelopen zondag had ik een reunie van de kennel waar mijn hond (gister 1 jaar geworden  :) ) vandaan komt. Een aantal van zijn broertjes en zusjes hebben in dat ene jaar al ontzettend veel nare kwalen gehad. Eentje was al met haar vijfde antibiotikuur bezig. Ik vind dat zo erg. Ik ben er van overtuigd dat veel met voeding te maken heeft. Ik heb het er met diverse baasjes over gehad, maar ze zeggen dan b.v. 'ik heb het 1x geprobeerd en toen krijg hij diarree.' en 'we hebben gewoon veel pech gehad' Ik wil die mensen niet het idee geven dat ik denk dat ze geen goeie baas zijn, maar ik vind het zo zielig voor die hondjes. 1 jaar en dan al zoveel medische problemen. Misschien is het toeval (maar ik denk het niet). Mijn hond lijkt veel gezonder dan de rest en is ook de enige op Barf. Verder was hij ook rustiger dan de anderen en zijn lichaam meer in verhouding (2 van z'n broers hadden echt slungelige poten, zoals Tannetje ook beschrijft in haar boek)

Hoe gaan jullie daar mee om?

Zie ook mijn column http://pitchit.nl/Nederland/Wetenschap/ ... VLEES.html
Gebruikersavatar
Door Pauline
#781618
Hoe ga ik daarmee om..... Tja..... mijn teckels zien er zo anders uit dan de gemiddelde brokkenteckel dat dat al de beste reclame is die ik kan maken.

En verder probeer ik er (zonder al teveel druk) over te praten en dan (hoe rot het ook klinkt) moeten ze het zelf maar weten. Sommige mensen zijn gewoonweg niet voor rede vatbaar.

Maar gelukkig kom ik heel vaak mensen tegen die wel verstandig zijn en voor adviezen openstaan. Ik roep ook altijd: kijk vooral op www.barfplaats.nl! ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#781664
Ik houd me wat dat betreft alleen bezig met mijn eigen honden en de door mij gefokte pups. Een ieder die gericht vraagt naar wat en hoe wij voeren kan zoveel info krijgen als hij hebben wilt. Mensen van meet af aan moeten gaan overtuigen en die 99 van de 100x toch niet deze oplossing zoeken kosten mij teveel energie en daar begin ik dan ook niet meer aan.
Door Mevroi Kruim
#781670
Als iemand mij vraagt geef ik antwoord. En als iemand opmerkingen maakt in de geest van 'wat zien ze er geweldig uit' dan zeg ik ook hoe dat komt, van de barf. Willen ze dan meer weten dan wil ik ze met alle liefde tekst en uitleg geven, ze het boekje van Tannetje uitlenen, en vooral verwijs ik ze naar barfplaats.
Maar uit mezelf begin ik er zelden over, of het moet wel een zeer schrijnend geval zijn van een hond of kat die het beroerd doet en/of een baas die aan het eind van zijn Latijn is.
Door Henk en Donja
#781707
Ik denk dat je beter snel van dat 'Oprah doet het ook' verhaal af moet. Tot nu toe vind ik de meest overtuigende argumenten dat het veel natuurlijker voedsel is voor een hond en beter verteerd wordt EN dat brokken gewoon gemaakt worden van industrieel afval waar gigantisch mee gerommelt wordt.

Eigenlijk zou er eens een student studie moeten doen naar hoe vaak het mis gaat met voedingsmiddelen die in brokken worden verwerkt, ik sta er zelf verbaast van hoe vaak dit gebeurt en dan nog maar te bedenken dat het alleen nog maar de meest schrijnende gevallen zijn die aan het licht komen.

Ik zit er af en toe wel eens over na te denken hoe het nu zo komt dat wij zo lomp omgaan met onze huisvrienden, het mag toch normaal zijn dat een hond goed te eten krijgt? Alleen het rottige is dat iedereen meent zijn hond goed voer te geven, want dat staat op het pakje. Dan zeg ik vaak, 'ja, maar ze zullen echt niet zeggen dat het afval is' waar dan vervolgen op gereageert wordt van 'ja, maar dan kun je alles wel rotzooi noemen' en tja dan kom je ook nergens. Een ieder kijkt dan naar hun hond, of ze het er dus goed op doen en ergens hebben ze dan ook wel gelijk. Ik denk dat de meesten die barfen dit ooit zijn gaan doen omdat een van hun honden het niet goed deed op brokken, en tegen dat argument kun je niets inbrengen. Pas als er sprake is van duidelijke symptomen dat een hond het niet doet op brokken kun je iemand overhalen op kvv/barf over te stappen, maar anders zou ik het niet eens proberen, je krijgt er alleen een heel irritante discussie van en je kunt je eigen ervaringen en overtuigingen zo weer in je tuk steken.

Het is net als met margarine die in een chemisch proces gemaakt wordt uit prima plantaardige olien. Nu is iedereen in rep en roer omdat verzadigde vetten niet meer mogen omdat onze aders ervan dichtslibben en NOG staat er op zon pakje dat het van plantaardige olien is gemaakt. AMEHOELA, ze zouden verplicht moeten stellen dat er op staat of er met behulp van emulgatoren olie tot margarine wordt gemaakt of gewoon door olien te harden (dus verzadigen). Gelukkig zie je die emulsie techniek(nog chemische troep hoor) steeds meer in de dieet botertjes, maar dan nog. Het zal toch nooit gebeuren dat de margarine industrie zal toegeven dat al die verzadigde vetten die zij geproduceerd hebben de oorzaak zijn van dat zovelen nu met hart en vaatziekten rondlopen, immers er is altijd een alternatief geweest en dat olijfolie veel gezonder is wist men ook altijd al.

En waar gaat het dan om, er is gewoon te weinig echte boter dus moet men op zoek gaan naar een goedkoop, makkelijk te produceren alternatief.

En zo is het ook met slachtafval, als wij onze honden lekker en betaalbaar willen laten barfen/kvven dan moeten er dus ook andere honden die allerergste rotzooi die tot brok wordt gepoept opeten. Dat is nu eenmaal de realiteit.

Ik voel me bijna dagelijks schuldig dat ik wel goed vlees aan mn hond geef, en dat wij alleen plantaardige olien en een beetje echte boter tot ons nemen. Niet schuldig omdat ik dat kan betalen, maar schuldig dat al die mensen vertrouwen hebben in wat hun verteld wordt en dit zonder discussie aannemen en ik daar niets aan kan doen. Want wie luistert er nu naar zon rare vent die precies het tegenovergestelde zegt van wat er op zon pakje staat, niemand toch?

Nee joh, margarine is 100% plantaardig  >:(  En brokken is natuurlijke voeding van de hoogste kwaliteit waarvan de samenstelling door jarenlang onderzoek geperfectioneerd is :'(
Door Borke
#781889
Ik sluit me graag aan bij Pauline, vooral wat zij zegt m.b.t. het niet al te dwingend brengen.
Ik praat liever niet over waarom geen brokken, ik wil niet over brokken praten.

ik praat liever over warom wel vers.
over onze oudsgte poes met spuitpoep die direct over was met vers!

Ik spreek liever over het plezier waarmee de honden eten en hoeveel tijd ze aan het genieten zijn. Verder kan iedereen zien en voelen hoe ze er uit zien. Sofi knapt nog met de week op en dat valt mensen op  :)

En verder... iedereen moet zelf maar weten wat hij wil doen, ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen dieren en de tijd van wereldverbeteraar ligt achter mij. Ik probeer nu meer te genieten van het leven  :)
Door boskat
#782078
Je kunt andere baasjes niet overtuigen,die moeten ook zelf het "licht" zien
Ik kreeg afgelopen week een klant met een pup,die krijgt tot hij een halfjaar is 1 x per dag Carnibest,daarna niet meer.
Heb haar naar de reden gevraagd,Het antwoordt was:als honden vlees blijven eten , worden ze vals
Schoot gelijk uit mijn slof ,met,wat een lulkoek,hoe kom je er bij?
Hadden verschillende mensen haar verteld,heb haar aangeraden om Barfplaats te gaan lezen en nu maar hopen dat ze dat ze inziet ,dat ze in ieder geval niet vals van vlees worden
Door lightning
#782086
vals van vlees? dat is een nieuwe had ik nog nooit gehoord... ik probeer het niet eens uit te leggen mensen die brok voeren althans dat is mijn ervaring hebben altijd een weer woord op dat vers voeren... vind ik altijd zo jammer dus ik ga nooit in discussie eigenlijk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#782114
[quote="boskat"]
Je kunt andere baasjes niet overtuigen,die moeten ook zelf het "licht" zien
Ik kreeg afgelopen week een klant met een pup,die krijgt tot hij een halfjaar is 1 x per dag Carnibest,daarna niet meer.
Heb haar naar de reden gevraagd,Het antwoordt was:als honden vlees blijven eten , worden ze vals
Schoot gelijk uit mijn slof ,met,wat een lulkoek,hoe kom je er bij?
Hadden verschillende mensen haar verteld,heb haar aangeraden om Barfplaats te gaan lezen en nu maar hopen dat ze dat ze inziet ,dat ze in ieder geval niet vals van vlees worden
[/quote]

Ik krijg toch wel altijd het idee dat mensen die met dat soort "horen/zeggen"onzin aankomen daar ook erg voor open staan en als je diep in hun hart kijkt liever toch ook brokken zouden voeren, al is het maar voor het gemak. Maar goed, misschien wordt deze dame over 6 maanden wel door haar eigen hond overtuigt die het geheid "minder" zal gaan doen.
Door jantjehermien
#782162
Ik probeer nog wel eens mensen te overtuigen om vers te voeren.In de trimsalon waar ik werk is dat met een paar honden gelukt.Vaak zij dat mensen die al van alles geprobeerd hebben.De eerste resultaten zijn al merkbaar.Het is me niet gelukt om mn ex te overtuigen,hij heeft pas een pup.Heb hem naar barfplaats gewezen.Het antwoord was op brokken worden honden ook wel oud.Tja wat moet je daar nou mee.Ik zeggen dat ze op vers waarschijnlijk nog ouder worden.Maar ja het is niet voor niets mn ex. ;D ;D
Door boskat
#782169
Ik krijg toch wel altijd het idee dat mensen die met dat soort "horen/zeggen"onzin aankomen daar ook erg voor open staan en als je diep in hun hart kijkt liever toch ook brokken zouden voeren, al is het maar voor het gemak. Maar goed, misschien wordt deze dame over 6 maanden wel door haar eigen hond overtuigt die het geheid "minder" zal gaan doen.

Dat zou kunnen,maar denk toch ook een hoop onwetendheid nog steeds
Kan niet meer doen dan zeggen dat ze van vlees in ieder geval niet vals worden ,of als iemand belt,of mailt uitleg geven over het waarom van versvlees of barf en naar Barfplaats verwijzen,meer niet
Gebruikersavatar
Door Angelique
#782200
[quote="boskat"]
Ik krijg toch wel altijd het idee dat mensen die met dat soort "horen/zeggen"onzin aankomen daar ook erg voor open staan en als je diep in hun hart kijkt liever toch ook brokken zouden voeren, al is het maar voor het gemak. Maar goed, misschien wordt deze dame over 6 maanden wel door haar eigen hond overtuigt die het geheid "minder" zal gaan doen.

Dat zou kunnen,maar denk toch ook een hoop onwetendheid nog steeds
Kan niet meer doen dan zeggen dat ze van vlees in ieder geval niet vals worden ,of als iemand belt,of mailt uitleg geven over het waarom van versvlees of barf en naar Barfplaats verwijzen,meer niet

[/quote]

Ik noem dat dan liever geselecteerde onwetendheid.
Door Femke
#782443
vroeger probeerde ik altijd iedereen te overtuigen, tegenwoordig niet meer. Als mensen geïnteresseerd zijn dan komen ze vanzelf wel en dan geef ik uiteraard alle hulp en info.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door