Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rex
#774884
Allereerst mijn complimenten voor deze site.
Er staat zoveel informatie op waar ik veel van kan leren.

Ook ben ik blij dat ik mijn hond op kvv en barf heb gezet.
Het is zo mooi om te zien hoe hij aan het genieten is bij het eten.
Hier is het af en toe de omgekeerde wereld, ik sta voor de hond van alles uit te zoeken en schuif dan zelf een diepvriespizza in de oven, oftewel de hond barft en ik zit op de brok. :(

Maar mijn vraag.
Sinds een week of 2 heeft Bob een heel klein wit bultje/pukkeltje op zijn tong.
Is dit een teken van een tekort aan iets??
Hij maakt niet de indruk er last van te hebben.

Ook likt hij tegenwoordig na het eten behoorlijk zijn snuit af. Precies onder zijn neusvleugeltje heeft hij nu ook een witte vlek. Zijn neus is verder zwart.

Dit heeft hij ook bij zijn balletjes. Hij heeft dan een soort korstje en als dat er vanaf gaat heeft hij een spierwitte huid eronder zitten. Geen idee of dat weer donker van kleur wordt.

Ik vraag me af of het met elkaar samenhangt.

Heeft iemand een tip voor me?
Door Lizzy
#775290
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb. En hier maak je waarschijnlijk ook niet echt gemakkelijk een foto van, van dat witte bultje op de tong :-\. Als ik jou was: zou ik even naar de dierenarts gaan. De tong + de vlekken.

Ik denk zelf niet dat het op een tekort duidt. Ten eerste is versvlees completer dan brok (tenminste, als je een complete versie geeft). Ten tweede, ik weet niet hoe vaak je zelf samenstelt, maar als je dat met een beetje beleid doet, dan krijgt je hond alleen maar nog meer gezonde dingen binnen, bovenop het al gezonde versvlees. Hij is dus altijd beter af dan op brokken.

Tenzij je natuurlijk 3 keer per week versvlees geeft en de andere 4 dagen louter pens geeft... Dan ontstaan er op den duur wel tekorten ja. Maar misschien moet je, voor jouw eigen veilige gevoel, ons vertellen wat je zoal te eten geeft in een week.

Hoe lang voer je eigenlijk vers?

(hahaha, en nu jij zelf nog van de brok ;D)
Door Rex
#775316
Ik geef hem sinds een week of 3 kvv en barf.

Hij krijgt elke ochtend een schijfje Duck compleet Kip Lever Rund en ca 25 gr. groentemix.

Dan krijgt hij 's avonds  ca 60 gr. spiervlees (Paardenvlees, Rundersnippers en morgen voor het eerst geitensnippers en overmorgen de eerste keer Runderkopvlees).
Ca. 45 gram orgaanvlees (Kippenlever, -hart, -Runderhart, -nier, Lamshart)
Ca 120 gram botvlees (Kippenvleugels, Lamsribben, Parelhoenkarkas) Binnenkort Kippennekken, Eendenekken.

1x per week ipv bovenstaande 's avonds 100 gram Koolvisfilet

1x per 2 weken 125 gram sardientjes of 125 gram pens

Verder af en toe een eitje rauw of gebakken en een theelepeltje Cottage cheese en een heel klein schepje zeewier.

De snoepjes heb ik zelf gemaakt nav de recepten op de site.
Door Lizzy
#775327
Rex schreef: Ik geef hem sinds een week of 3 kvv en barf.

Hij krijgt elke ochtend een schijfje Duck compleet Kip Lever Rund en ca 25 gr. groentemix.

Dan krijgt hij 's avonds  ca 60 gr. spiervlees (Paardenvlees, Rundersnippers en morgen voor het eerst geitensnippers en overmorgen de eerste keer Runderkopvlees).
Ca. 45 gram orgaanvlees (Kippenlever, -hart, -Runderhart, -nier, Lamshart)
Ca 120 gram botvlees (Kippenvleugels, Lamsribben, Parelhoenkarkas) Binnenkort Kippennekken, Eendenekken.

1x per week ipv bovenstaande 's avonds 100 gram Koolvisfilet

1x per 2 weken 125 gram sardientjes of 125 gram pens

Verder af en toe een eitje rauw of gebakken en een theelepeltje Cottage cheese en een heel klein schepje zeewier.

De snoepjes heb ik zelf gemaakt nav de recepten op de site.
Nou nee, ik denk niet dat jouw hond tekorten heeft. Deze klachten moeten een andere oorzaak hebben.
Door Rex
#775339
Ik heb nog even goed onder zijn neusvleugeltje gekeken. Het lijkt wel alsof het een wondje is geweest. Een klein hapje uit de huid.

Zijn balletjes heb ik geprobeerd op de foto te zetten. Even kijken of het me lukt die te plaatsen.

In het begin had hij ook precies naast zijn balletjes li en re een beetje een rode huid met wat blaasjes en later korstjes. Ik heb hier op de site gekeken en gedacht dat dat ontgiften was. Of van het zwemmen kwam, omdat hij daar nogal lang nat blijft en en wat zand op zat wat het misschien open geschuurd had. Ik heb het haar weggenipt en een paar keer met kamille thee gedept. De calendula zalf bleef zo plakken en het bleef dan vochtig. Die plekjes zijn nu helemaal weg.

Hij heeft hier wel af en toe aan gelikt vandaar dat ik dacht dat het misschien daardoor kwam dat bultje op zijn tong. Het ziet eruit als een gerstekorrel.

Maar wat is nu wijsheid, hij heeft er volgens mij niet zoveel last van, maar ik ben zo een tutje als het om de hond gaat. Zal ik het nog even aankijken?
Door Rex
#781186
Ik ben vandaag toch maar even naar de DA geweest. Bob wilde sinds 2 dagen niet meer eten en zat de hele tijd te hoesten.
Ook vond ik zijn oor er niet mooi uitzien (oorsmeer).

De DA constateerde een fikse keelonsteking en heeft me hiervoor Clavubactin 250/62,5 gegeven. Tevens heeft Bob een spuitje met ?? gehad.  ???

Zijn oren waren van binnen ok dus de buitenkant blijf ik maar schoonmaken. Ook heeft hij naar zijn hart en longen geluisterd en zei dat deze ook ok waren.  :)

Het witte bultje, hij vermoed dat het een (bloemkool) wratje is en dat ik me hier niet al te druk over moet maken, maar het wel in de gaten te houden.

Verder het eten even met wat water verdunnen zodat Bob de eerste dagen niet te wild hoeft te slikken.
Het beste is denk ik hem maar even alleen kvv te geven totdat alles een beetje gezakt is.

Nu lees ik hier vaak over probiotica, echinacea enz.
Kan ik dat gaan halen voor Bob of is het niet goed dit met de Clavubactin te geven? Zo ja in welke dosering geven jullie dan die echinacea en probiotica.
Bob weegt 8 kg.
Door Femke
#781266
Rex schreef: Ik ben vandaag toch maar even naar de DA geweest. Bob wilde sinds 2 dagen niet meer eten en zat de hele tijd te hoesten.
Ook vond ik zijn oor er niet mooi uitzien (oorsmeer).

De DA constateerde een fikse keelonsteking en heeft me hiervoor Clavubactin 250/62,5 gegeven. Tevens heeft Bob een spuitje met ?? gehad.  ???

Zijn oren waren van binnen ok dus de buitenkant blijf ik maar schoonmaken. Ook heeft hij naar zijn hart en longen geluisterd en zei dat deze ook ok waren.  :)

Het witte bultje, hij vermoed dat het een (bloemkool) wratje is en dat ik me hier niet al te druk over moet maken, maar het wel in de gaten te houden.

Verder het eten even met wat water verdunnen zodat Bob de eerste dagen niet te wild hoeft te slikken.
Het beste is denk ik hem maar even alleen kvv te geven totdat alles een beetje gezakt is.

Nu lees ik hier vaak over probiotica, echinacea enz.
Kan ik dat gaan halen voor Bob of is het niet goed dit met de Clavubactin te geven? Zo ja in welke dosering geven jullie dan die echinacea en probiotica.
Bob weegt 8 kg.
Probiotica is juist wél goed om samen met Clavubactin te geven, want clavubactin maakt bacteriën dood (helaas ook goede bacteriën) en probiotica vult dat weer aan

Ook echinecea kan heel goed gegeven worden, als je moet halen omdat je niks in huis hebt zou ik de Extra Forte van Bloem kopen, daar zitten nog meer weerstandsverhogende en genezingsbevorderende bestanddelen in.
Door Rex
#781569
Ik heb nu in huis Echinacea Extra Forte capsules van Bloem en van gezond en wel de Super Acidophilus complex 500 capsules.

Wat doe ik nu het beste??

Geef ik Bob vanavond eten en meng ik van elk één capsule erdoorheen??

Na het eten moet hij dan zijn Clavubactin tablet innemen.

Kan dit allemaal door elkaar heen???
Door Lizzy
#781593
Rex schreef: Ik heb nu in huis Echinacea Extra Forte capsules van Bloem en van gezond en wel de Super Acidophilus complex 500 capsules.

Wat doe ik nu het beste??

Geef ik Bob vanavond eten en meng ik van elk één capsule erdoorheen??

Na het eten moet hij dan zijn Clavubactin tablet innemen.

Kan dit allemaal door elkaar heen???

Hoe zwaar weegt Bob? Voor een middelgrote hond reken ik altijd de helft van de volwassen mensendosis.
Door Eef+Stippels
#781690
Rex schreef: Bob weegt 8 kilo.

Ik lees nu net dat er in de echinacea capsules ook vit. c en zink zit. Is dit gevaarlijk?

Nee hoor, dit is niet gevaarlijk  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door