Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tada
#781442
mijn hond is een jack russel,hij weegt 8kg,ik ben uitgegaan van 250gr per dag,6 dagen per week,en 1x per week een pensdag.

15% kaal bot = 225gr

kipkarkas 200gr (100gr bot,100gr vlees)
parelhoenkarkas 200gr (125gr bot,75gr vlees)

70% spiervlees = 1050gr - 175gr (vlees van het bot) = 850gr

rund spiervlees snippers 200gr
hertenvlees fijn gesneden 200gr
struisvogelvlees fijn gesneden 200gr
haasvlees fijn gesneden 200gr

* ik zou hier nog wat vis aan toe kunnen voegen,maar dat zal dan zo'n 50gr per week zijn,is dat voldoende?

15% orgaan = 225gr

eendenhartjes 75gr
kippenlevertjes 75gr
konijnniertjes 75gr

plus dan nog 250gr pens voor de pensdag (de pens is niet meegerekend in het menu)

oh ja,dit heb ik niet in het menu vermeld,maar dit alles wordt nog aangevuld met dingen als yoghurt,een eitje en wat groentes.dit heb ik niet meegerekend,maar telt dus meer als extraatjes.

ik vind het in verhouding wel vrij prijzig voor zo'n kleine hond hoor,als ik lees wat jullie kwijt zijn voor jullie grote honden...
met dit menu kom ik op € 18,- per maand,als ik dan per 2 maanden bestel komt er ook nog € 5,- bezorgkosten bij,zit ik dus op € 20,- per maand.

ik kan wel een goedkoper menu bedenken misschien....ga nog even verder rekenen voor een goedkoper alternatief.
Laatst gewijzigd door tada op wo 20 jun 2007, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#781553
Ik vind het erg weinig bot/vleesbot.

Volgens mij kun je je beter iets meer richten naar deze percentages:
50% vleesbot
20% spiervlees
15% orgaan
15% groente

Misschien kun je konijnkarkas, lamsribben en/of eendkarkas geven om het percentage bot wat te verhogen.
Door *Natasja*
#781559
Je schrijft "15% kaal bot", maar meteen daaronder vermeld je dat dit bot voor ongeveer helft uit daadwerkelijk bot bestaat en de rest uit vlees. Dus kom je maar op ongeveer 8% kaal bot uit.

Ik zou inderdaad meer de percentages aanhouden die Evelyn noemt. De pens moet je ook meerekenen in je menu. Anders wordt het percentage orgaanvlees wel erg hoog.
Door Mevroi Kruim
#781667
*Natasja* schreef: Je schrijft "15% kaal bot", maar meteen daaronder vermeld je dat dit bot voor ongeveer helft uit daadwerkelijk bot bestaat en de rest uit vlees. Dus kom je maar op ongeveer 8% kaal bot uit.

Ik zou inderdaad meer de percentages aanhouden die Evelyn noemt. De pens moet je ook meerekenen in je menu. Anders wordt het percentage orgaanvlees wel erg hoog.
Nee, dat klopt niet, kijk maar in het menu.
15% kaal bot = 225gr

kipkarkas 200gr (100gr bot,100gr vlees)
parelhoenkarkas 200gr (125gr bot,75gr vlees)
400 gr vleesbot bevat dus volgens haar berekening 225 gr kaal bot = 15%.
Als je gemiddeld 50-50 rekent voor vleesbot betekent 15% kaal bot dus 30% vleesbot.
Nou vind ik dat ook weinig eerlijk gezegd, ik zou ook meer vleesbot geven en minder spiervlees, dat wel.

En een pensdag per week vind ik ook veel pens, het kan wel, maar het is wel relatief veel orgaan.
Door *Natasja*
#781679
[quote="Kruimel"]
Nee, dat klopt niet, kijk maar in het menu.

400 gr vleesbot bevat dus volgens haar berekening 225 gr kaal bot = 15%.
Als je gemiddeld 50-50 rekent voor vleesbot betekent 15% kaal bot dus 30% vleesbot.
Nou vind ik dat ook weinig eerlijk gezegd, ik zou ook meer vleesbot geven en minder spiervlees, dat wel.

En een pensdag per week vind ik ook veel pens, het kan wel, maar het is wel relatief veel orgaan.
[/quote]

Je hebt gelijk, ik heb niet goed gekeken  :-[
Gebruikersavatar
Door Angelique
#782309
[quote="tada"]
mijn hond is een jack russel,hij weegt 8kg,ik ben uitgegaan van 250gr per dag,6 dagen per week,en 1x per week een pensdag.

15% kaal bot = 225gr

kipkarkas 200gr (100gr bot,100gr vlees)
parelhoenkarkas 200gr (125gr bot,75gr vlees)

70% spiervlees = 1050gr - 175gr (vlees van het bot) = 850gr

rund spiervlees snippers 200gr
hertenvlees fijn gesneden 200gr
struisvogelvlees fijn gesneden 200gr
haasvlees fijn gesneden 200gr

* ik zou hier nog wat vis aan toe kunnen voegen,maar dat zal dan zo'n 50gr per week zijn,is dat voldoende?

15% orgaan = 225gr

eendenhartjes 75gr
kippenlevertjes 75gr
konijnniertjes 75gr

plus dan nog 250gr pens voor de pensdag (de pens is niet meegerekend in het menu)

oh ja,dit heb ik niet in het menu vermeld,maar dit alles wordt nog aangevuld met dingen als yoghurt,een eitje en wat groentes.dit heb ik niet meegerekend,maar telt dus meer als extraatjes.

ik vind het in verhouding wel vrij prijzig voor zo'n kleine hond hoor,als ik lees wat jullie kwijt zijn voor jullie grote honden...
met dit menu kom ik op € 18,- per maand,als ik dan per 2 maanden bestel komt er ook nog € 5,- bezorgkosten bij,zit ik dus op € 20,- per maand.

ik kan wel een goedkoper menu bedenken misschien....ga nog even verder rekenen voor een goedkoper alternatief.
[/quote]

Dat kan ik ook wel, maar of je dan nog goed bezig bent is natuurlijk vraag 2.

Je zit je volgens mij wat te verkijken op wat anderen met grote honden kwijt zijn. Vergeet niet dat die grootinkopers ook vaak een x-aantal grote vriezers hebben staan die ook niet op water draaien en dat er wat kilometers afgelegt worden die men voor het gemak (en eigen gemoedsrust) vaak maar niet meerekent.
Door DaisyD
#783337
Ik ben idd ook zo'n grootinkoper. Vorige week een 5 laden vriezer gekocht op de veiling (eur 170,-) Staat te draaien in de kelder (stroom) en wordt regelmatig gevuld met grotere partijen vlees. Allemaal voor de hond.
Bij inkoop probeer ik uit te komen op circa drie euro per dag voor ongeveer een kilo vlees. Dit is vergelijkbaar met de prijs voor een goede brok voor de hond, althans als je de fabrikant moet geloven.
Door regelmatig een grotere portie van een soort te kopen ben je iets voordeliger uit, maar het kost ook vriezerruimte dus stroom. Gelukkig woon ik vlakbij de IC waar ik dus regelmatig mijn inkopen kan doen.
De ene keer geef je bv pens a een euro de kilo dan weer eens een lamsnekje voor 4-5 euro de kilo, gemiddeld kom je dan goed uit en heeft de hond gevarieerd te eten.

Als je niet veel ruimte heb in je vriezer kan je er ook voor kiezen datje bv een hele kip koopt in de winkel, daar haal je voor jezelf de poten van af en evt. het fileetje en de rest is voor de hond. Dan heb je zelf en de hond goed te eten. Vaak is dit goedkoper dan twee losse poten kopen en een karkas voor je hond.

succes met rekenen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door