Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lucie
#635851
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum. Ik ben Lucie, 37 jaar, gelukkig getrouwd, twee dochters en 5 shelties.
Ik zit met een probleem dat ik jullie graag voor wil leggen. Twee weken geleden is bij één van onze honden, een reu van ruim 10 jaar, nierfalen geconstateerd bij de Wagenrenk in Wageningen. Ook een lekke hartklep en vergrootte boezem, hij mankeert dus nogal het één en ander. We zijn gestart met Fortekor voor zowel zijn hart als zijn nieren en hij moet dus op een nierdieet. Dat nierdieet vindt hij drie keer niks, we hebben al verschillende soorten geprobeerd, Hills, RC, Specific, Duck therapy, helemaal niets!
Vorige week verslechterde zijn toestand dusdanig dat hij is opgenomen en drie dagen aan het infuus heeft gelegen. Zaterdag hem weer opgehaald als een dood vogeltje, zijn waarden waren wel gezakt maar niet voldoende. Ureum van 48 naar 26 en Kreatinine van 416 naar 309. Beiden nog veel te hoog maar de hoop is dat met behulp van medicijnen en nierdieet ze nog wat verder zullen zakken. Maar nu zitten we dus met het probleem dat hij dat nierdieet niet wil eten,versvlees ziet hij ook niet zitten, hij is altijd al een lastige eter geweest en dat werkt nu natuurlijk ook niet mee.
Verder is hij weer goed op de been, hij is weer vrolijk en gaat gewoon weer mee uit etc. Andere dingen zoals (gare) kipfilet, gedroogde pens etc. eet hij wel. Omdat hij erg mager is geworden en dus aan moet sterken voer ik hem het natvoer van specific in een spuitje met water aangelengd maar dat kan ik natuurlijk niet eeuwig blijven doen. Nu heb ik net gebeld met Biofood, die hebben een speciale kruiden/mineralenmix die evt. over "gewoon"vlees gedaan kan worden, misschien is dat iets.
Heeft iemand hier ervaring mee of misschien andere tips om hem aan het eten te krijgen?

groetjes Lucie 
Door lucie
#635856
Oh ja, ik vergeet nog iets, ik heb vanmorgen Solidago van Vogel gehaald, weet iemand de dosering? Denzell (de hond) weegt rond de 11 kg.

Bedankt alvast!

groetjes Lucie
Door jolly64
#636284
Even over het nierdieet
Mijn hond mag geen nierdieet omdat hij allergisch is en lamsvlees eet
Hij kreeg voordat hij fortekor kreeg IPAKITINE
Dat is een aanvullende voeding in poedervorm wat door het eten kan als er geen nierdieet aan te pas kan komen
Mijn hond is helaas pas 3 jaar oud en volgens de DA veels te jong om al nierfalen te hebben 50% werken ze maar  :-[

Succes ermee en laat weten hoe het blijft gaan
En een knuf voor Denzell van mij en een poot van Chucky
Door lucie
#636647
Hij lust in ieder geval kipfilet, dat heeft hij vanmiddag nog gegeten, gaar dan wel te verstaan, ik vind rauwe kip erg eng om te geven zeker omdat zijn weerstand nu natuurlijk niet optimaal is. Gisteren heeft hij een klein beetje AHV gegeten (hiep hoi). Omdat AHV niet direct in de buurt te krijgen is en het mijn laatste pakje was heb ik vandaag Prins procare geprobeerd maar dat wil hij weer niet. Ik wil ook eerst even zien uit te vissen hoeveel fosfor er in AHV zit. Hij krijgt nu ook Ipakitine dus dat geeft wel wat meer ruimte.
Verder lust hij wel biefstuk, gehakt en dat soort dingen. Ook gekookte groenten zoals boontjes, worteltjes en bloemkool lust hij.
Eigenlijk zou ik best zelf wel wat willen maken maar ik heb geen idee waarmee te beginnen. Ik lees zoveel verschillende dingen en heb zoveel info en emoties te verwerken gekregen de laatste weken dat het me een beetje duizelt allemaal. Af en toe zie ik het allemaal niet meer zo zitten maar ik wil het in geen geval opgeven, al hebben we er vijf ik wil er geen één missen!
Ik hoop dat je me misschien wat raad kunt geven, alvast bedankt in ieder geval!

groetjes Lucie en een poot (alweer wat steviger) van Denzell
Door jolly64
#636805
Probeer maar even uit wat hij lekker vind als je er maar de IPAKITINE doordoet  ;)
Zo kan ie voolopig wel voorruit
Succes en fijn dat zijn pootjes al wat steviger zijn
Het duurt meestal een tijdje eer de medicijne kunnen aanslaan
Gr Jolanda
Door Lizzy
#636955
lucie schreef: Hij lust in ieder geval kipfilet, dat heeft hij vanmiddag nog gegeten, gaar dan wel te verstaan, ik vind rauwe kip erg eng om te geven zeker omdat zijn weerstand nu natuurlijk niet optimaal is. Gisteren heeft hij een klein beetje AHV gegeten (hiep hoi). Omdat AHV niet direct in de buurt te krijgen is en het mijn laatste pakje was heb ik vandaag Prins procare geprobeerd maar dat wil hij weer niet. Ik wil ook eerst even zien uit te vissen hoeveel fosfor er in AHV zit. Hij krijgt nu ook Ipakitine dus dat geeft wel wat meer ruimte.
Verder lust hij wel biefstuk, gehakt en dat soort dingen. Ook gekookte groenten zoals boontjes, worteltjes en bloemkool lust hij.
Eigenlijk zou ik best zelf wel wat willen maken maar ik heb geen idee waarmee te beginnen. Ik lees zoveel verschillende dingen en heb zoveel info en emoties te verwerken gekregen de laatste weken dat het me een beetje duizelt allemaal. Af en toe zie ik het allemaal niet meer zo zitten maar ik wil het in geen geval opgeven, al hebben we er vijf ik wil er geen één missen!
Ik hoop dat je me misschien wat raad kunt geven, alvast bedankt in ieder geval!

groetjes Lucie en een poot (alweer wat steviger) van Denzell
In AHV zit ook rauwe kip. Dus je angst voor rauwe kip kun je gevoegelijk wel laten varen. Blijkbaar doet hij het ook prima op rauwe kip ;)

Goed, aangepast nierdieet voor honden:

Nier-dieetvoer van de dierenarts heeft een verlaagt fosforgehalte. En, weinig zout. En een verlaagt eiwitgehalte. Nou goed, met zout heb je al helemaal niks te maken met een rauw diet. Hoewel je met het orgaanvlees nier en ook wel hart een beetje uit moet kijken. Ze bevatten beide aardig wat natrium, zeker nieren. Nieren zou ik niet geven en ik zou wel een klein beetje hart geven.

Op zich weet ik niet of het een idee is om kant en klaar versvlees te geven. In versvlees zit veel orgaanvlees en orgaanvlees bevat sowieso meer natrium als spiervlees. Tevens bevat orgaanvlees meer fosfor als spiervlees. Ik zou dus niet voor AHV kiezen maar zelf gaan samenstellen.

Goed, laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Ik zou zelf even geen ei geven en later misschien af en toe eens een ei. Twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Kip, eend, parelhoen, fazant, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk ook weer veel mineralen....

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor! Maar, geef gewoon liever geen granen.

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.   

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat minder fosfor als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mogen honden met nierproblemen niet hebben.

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam, kalkoen, hert, paard, struisvogel, geit, net waar je aan kunt komen. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig of geen eieren geven.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor. En, de meeste honden vinden pens gewoon heerlijk, dus daar kun je alles dat hij niet zo lekker vindt wel lekker mee maken.
Door Spiegeltje
#780137
Hoi Lizzy,

Even een vraag: waarom mogen honden met nierproblemen geen Omega 6 vetzuren hebben? Ik heb zelf een hondje die een licht verhoogd creatine heeft (102) en is 2 maanden geleden verlost van een enorme blaassteen. Nu gaf en geef ik hem altijd capsules met visolie, maar ook capsules voor zijn gewrichten (hij heeft artrose) waar zowel Omega 3 als Omega 6 vetzuren in voorkomen alsmede CLA en glucosamine/chondroitine.

Groetjes,
Anja
Door Lizzy
#781219
Spiegeltje schreef: Hoi Lizzy,

Even een vraag: waarom mogen honden met nierproblemen geen Omega 6 vetzuren hebben? Ik heb zelf een hondje die een licht verhoogd creatine heeft (102) en is 2 maanden geleden verlost van een enorme blaassteen. Nu gaf en geef ik hem altijd capsules met visolie, maar ook capsules voor zijn gewrichten (hij heeft artrose) waar zowel Omega 3 als Omega 6 vetzuren in voorkomen alsmede CLA en glucosamine/chondroitine.

Groetjes,
Anja
Hoi Anja, sorry, niet eerder gezien :-[

"In general, vegetable oils are not recommended as a source of fat. They are high in omega-6 essential fatty acids, which are inflammatory, and are not a good source of nutrition for dogs. Omega-6 fatty acids have been found to be harmful to dogs with kidney disease".
Door Spiegeltje
#781429
Hoi Lizzy,

Dank je wel hoor! Zou je mij de bron nog willen geven zodat ik mijn schattige dierenarts hiervan op de hoogte kan brengen? Ik probeer de man te overtuigen dat nierdieet brokken etc. schadelijk zijn en de kans op een blaassteen alleen maar doet toenemen (in mijn geval met mijn hondje boomer zie mijn topic). Hij denkt dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is voor het feit dat vers vlees onschadelijk is in dergelijke gevallen. Hoe meer (liefst wetenschappelijk onderbouwde) informatie ik heb hoe beter het is!

Groetjes,
Anja
Door Peet
#781635
En wat betreft de dosering Solidago, zou ik de kinder-dosering aanhouden.

Wel in een schone bek spuiten (dmv een spuitje zonder naald), dus niet over/door het eten geven.
Door Spiegeltje
#781959
Is er geen solidago speciaal voor dieren? Ik geef Boomer bijv. i.v.m. zijn hart cardiovetsem van VSM dat is speciaal voor dieren, er zal vast ook wel iets zijn voor nierproblemen! Ik doe dat inderdaad ook via een spuitje: ik trek eerst wat water op, dat doe ik terug in een glas, daar de druppels in en dan weer optrekken en in de bek spuiten, wel altijd je spuitje(s) reinigen na gebruik!!!
Door Lizzy
#781970
Spiegeltje schreef: Is er geen solidago speciaal voor dieren? Ik geef Boomer bijv. i.v.m. zijn hart cardiovetsem van VSM dat is speciaal voor dieren, er zal vast ook wel iets zijn voor nierproblemen! Ik doe dat inderdaad ook via een spuitje: ik trek eerst wat water op, dat doe ik terug in een glas, daar de druppels in en dan weer optrekken en in de bek spuiten, wel altijd je spuitje(s) reinigen na gebruik!!!
Nee hoor, je hoeft niet speciaal naar Solidago te zoeken voor dieren. Solidago is namelijk Solidago. Dat geldt ook voor CardioVetsem. Daar zit dit in: donis vernalis D3 20gr, Apocynum cannabinum D3 20 gr, Convallaria majalis D3 20 gr, Crataegus D1 20 gr, Digitalis purpurea D4. Dit zijn homeopathische middelen die ook in de mensenhomeopathie worden gebruikt. VSM heeft alleen een aantal complexmiddeltjes speciaal voor dieren samengesteld. Met homeopathische middelen die mens en dier kunnen gebruiken (indien geschikt voor de klacht).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door