Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Femke
#781263
Gisteren kwam ik binnen en het rook hier naar kattenz**k. Toevallig had ik net de bak schoongemaakt en de houten kist waar de bak in stond uitgespoeld.
Die had eerst een tijd buiten staan uitlekken en toen de hele nacht op z'n kop staan drogen waardoor alleen de losse plastic bak in de kamer stond.

Eén van de katten had gesproeid (ik vermoed stan, want die doet altijd al alsof), in de buurt van de bak. Tegen de muur en op de vloer.
Ik ging tegen het plafond van boosheid, want als ik iets niet wil is het sproeiende katten.

Ik heb de vloer eerst gesopt en later de muur met de stoomreiniger schoongemaakt. Het is spacwerk dus dat valt ook niet te poetsen. In het water van de stoomreiniger had ik een paar druppels citronella olie gedaan.

Ik loop nu de hele dag met argus ogen naar Stan te kijken, want hij doet heel vaak alsof hij sproeit. Dan loopt hij naar de bank, draait zijn kont ernaar toe, steekt zijn staart de lucht en laat zijn staart dan trillen. Dit doet hij al jaren maar hij sproeit er normaal nooit bij.

Hoe groot is de kans dat hij het nu blijft doen? Of zal het een éénmalig iets geweest zijn omdat die houten bekisting om de kattenbak weg was?
Overigens is Stan gecastreerd.
Door Suzan54
#781295
Als een kat die eerder niet gesproeid heeft er mee begint wil het dier je meestal iets duidelijk maken. Er kan van alles achter zitten. Als hij ergens pijn heeft, als hem/haar iets niet zint dan is de kans groot dat dit vaker gaat gebeuren. Maar misschien was het alleen maar omdat die houten bekisting er niet was.
In ieder geval nooit straffen want dat veroorzaakt onlustgevoelens en daarvoor hebben katten hun eigen manier voor om die te uiten :-)
Door conleeuw
#781354
waarom vermoed jij dat hij het heeft gedaan, hij heeft immers tot nu altijd gedaan alsof, het kan ook een ander zijn. Waarom ze ineens sproeien kan van alles zijn. JIj zeg dat de spul buiten heeft gestaan, wat zijn de kansen dat een buurtkat even zijn merk tegen de kattenbak heeft achtergelaten terwijl het buiten stond te drogen? dat zou voor bijna iedere zelfrespecterende kat reden genoeg kunnen zijn om toch er voor te zorgen dat eigenlucht zegenviert??
ik denk dat  jij het goed heb gedaan om het meteen goed schoon te maken. Ik weet in iedere geval niet  hoe je het ze afleert, het is mij niet gelukt met een voormalig kat, is Stan gecastreerd? hoewel ik niet weet waarom ik het vraag, Baba was gecastreerd en sproeiden er lustig op los :( Ik hoop van harte dat het een onschuldige oorzaak had zoals andere kattenlucht overtreffen ;) sterkte ermee
Door Femke
#781363
conleeuw schreef: waarom vermoed jij dat hij het heeft gedaan, hij heeft immers tot nu altijd gedaan alsof, het kan ook een ander zijn. Waarom ze ineens sproeien kan van alles zijn. JIj zeg dat de spul buiten heeft gestaan, wat zijn de kansen dat een buurtkat even zijn merk tegen de kattenbak heeft achtergelaten terwijl het buiten stond te drogen? dat zou voor bijna iedere zelfrespecterende kat reden genoeg kunnen zijn om toch er voor te zorgen dat eigenlucht zegenviert??
ik denk dat  jij het goed heb gedaan om het meteen goed schoon te maken. Ik weet in iedere geval niet  hoe je het ze afleert, het is mij niet gelukt met een voormalig kat, is Stan gecastreerd? hoewel ik niet weet waarom ik het vraag, Baba was gecastreerd en sproeiden er lustig op los :( Ik hoop van harte dat het een onschuldige oorzaak had zoals andere kattenlucht overtreffen ;) sterkte ermee
nee de houten bak stond binnen, maar er was tegen de muur gesproeid in de woonkamer waar de kattenbak altijd staat.
En ik weet natuurlijk niet zeker dat Stan het was, maar hij is degene die altijd overal kopjes tegenaan loopt te geven etc, Oliver doet dat nooit dus lijkt het mij meer voor de hand liggen dat hij het gedaan heeft (omdat sproeien ook een vorm van markeren is)

ik heb onderhand een overspannen neus, ik ben zo bang dat het doorzet met sproeien  :-\

@ suzan: ik heb geen straf gegeven, ten eerste weet ik niet wie het gedaan heeft en ten tweede was het in de loop van de dag al gebeurd......
Door oebaya
#781396
Sproeien is geen markeren. Sproeien is een heftige boodschap om aan te geven dat er iets mis is. Zo zal een kat in zijn territorium sproeien op een plek waar hij een indringer is tegengekomen. Niet om zijn territorium te bevestigen, maar om voor zichzelf een boodschap achter te laten: hier moet ik uitkijken.
Er is dus daar bij die kattenbak iets aan de hand. Hoeveel bakken heb je en hoeveel katten? Het kan gewoon zijn, dat je te weinig bakken hebt. Je hoort minimaal per kat een bak te hebben, liefst 1 meer.
gr.
Nicolette
Door Mevroi Kruim
#781457
Nou, ik heb al jaren 3 bakken voor 5 katten en dat gaat prima. Totdat er iets in huis in de ogen van (een of meer van) de katten niet is zoals het hoort. Dan loop ik kans dat iemand ergens een sproei wegzet. Soort van protest-demonstratie. BV als ik een vreemde hond in huis heb gehad, of een tijd lang als er dingen op het aanrecht stonden die daar volgens Karel niet hoorden
Het gaat nu al weer tijden goed, zelfs tijdens de verbouwing van de badkamer met bijbehorende herrie, troep, vreemde mannen in huis plus geen toegang tot hun eigen territorium (=badkamer) hebben ze zich goed gedragen.
Sproeien en buiten de bak plassen gebeurde trouwens ook toen ze blaas- en nierproblemen hadden van de br***en. Het was na de overgang op barf heel snel over.
Door Femke
#781798
oebaya schreef: Sproeien is geen markeren. Sproeien is een heftige boodschap om aan te geven dat er iets mis is. Zo zal een kat in zijn territorium sproeien op een plek waar hij een indringer is tegengekomen. Niet om zijn territorium te bevestigen, maar om voor zichzelf een boodschap achter te laten: hier moet ik uitkijken.
Er is dus daar bij die kattenbak iets aan de hand. Hoeveel bakken heb je en hoeveel katten? Het kan gewoon zijn, dat je te weinig bakken hebt. Je hoort minimaal per kat een bak te hebben, liefst 1 meer.
gr.
Nicolette
ik heb altijd al 1 bak voor hun samen gehad (ik heb ze nu ruim 3 jaar) en de vorige eigenaar had ook 1 bak. Ik denk dan eerder dat één van de katten stevig 'van de leg' was omdat de houten kist er niet omheen zat en dus in een open bak zat. Ze hebben nog nooit een open bak gehad want hiervoor had ik een zo'n plastic bak met een kap er overheen.

We zijn inmiddels 2 dagen verder en godzijdank is er nog niet weer gesproeid!
Door Mevroi Kruim
#781841
Gelukkig! Ja, dat van die houten kist zal de druppel wel geweest zijn  8)
Ik had hier dus voor het eerst in jaren weer een protest-plas op het aanrecht  >:( >:( >:(
De bak stond op een andere plaats  ::) ::)
Door Borke
#784325
Eens gesproeid altijd gesproeid gaat niet altijd op - gelukkig maar.
Ik vraag me trouwens af hoe je weet dat hij het was?
Wij hebben hier ook een paar 'droog-sproeiers' maar die hebben nog nooit echt gesproeid.

Wij hebben hier 2 hele grote kattenbakken met Litter pearls en die worden wekelijks vervangen en 6 grote Maine Coon katten. Zonder de litter pearls hadden we 1 bak meer, maar die litter pearls absorberen ontzettend goed.
Door Femke
#784572
AstridStraver schreef: Eens gesproeid altijd gesproeid gaat niet altijd op - gelukkig maar.
Ik vraag me trouwens af hoe je weet dat hij het was?
Wij hebben hier ook een paar 'droog-sproeiers' maar die hebben nog nooit echt gesproeid.

Wij hebben hier 2 hele grote kattenbakken met Litter pearls en die worden wekelijks vervangen en 6 grote Maine Coon katten. Zonder de litter pearls hadden we 1 bak meer, maar die litter pearls absorberen ontzettend goed.
ik weet het nog steeds niet wie het is geweest, gelukkig is het bij die ene keer gebleven.

Wel heb ik vandaag een andere katten bak gekocht, ik had er zelf één gemaakt van een houten wasmand/bijzettafeltje van Ikea (waar een bak zonder kap in stond) maar dat hout was onbewerkt en het begon steeds erger weer naar urine te stinken.

dit is dus de bak die ik nu (helaas) heb weggedaan:
Afbeelding


De kattenbak die ik nu heb is van plastic en een stuk groter. Helaas heb ik nu weer zo'n lelijk ding in de kamer staan  :-\
Misschien haal ik eerdaags weer zo'n houten bak op, bouw ik hem weer om maar lak of beits ik hem eerst een paar keer om het hout waterdicht te maken. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb he? :-X
Door Borke
#784579
Femke als je bij de bouwmarkt of Ikea kijkt dan vind je daar vast wel een betaalbaar klein houten kastje wat je kan lakken en gebruiken?
Hoe groter de bak, hoe kwalitatief beter het gritt des te kleiner de kans op ongelukken.
Door Femke
#784644
AstridStraver schreef: Femke als je bij de bouwmarkt of Ikea kijkt dan vind je daar vast wel een betaalbaar klein houten kastje wat je kan lakken en gebruiken?
Hoe groter de bak, hoe kwalitatief beter het gritt des te kleiner de kans op ongelukken.
yep, ik ga weer op jacht naar een kattenbakkastje  :D :D
Jammer dat ik hem nergens anders dan in de woonkamer kwijt kan  :(
Door eefje
#784765
en als je je bestaande houten kast/bak nu eens een paar keer lakt zou de lucht dan nog door de verf heen komen?
ik denk nl dat de verfgeur de urine lucht overtreft en dat je dan dus ook geen nieuwe bak hoeft te halen.

groetjes eefje
Door Femke
#785522
eefje schreef: en als je je bestaande houten kast/bak nu eens een paar keer lakt zou de lucht dan nog door de verf heen komen?
ik denk nl dat de verfgeur de urine lucht overtreft en dat je dan dus ook geen nieuwe bak hoeft te halen.

groetjes eefje

oeeeps....heb ik niet aan gedacht.... :( hij staat al buiten en het heeft flink geregend. De onderkant is van zachtboard maar ik zal hem anders in de schuur zetten om te drogen.
Heb er ook al aan zitten te denken om de binnenkant te bekleden met vinyl en de naden af te kitten zodat hij goed waterdicht wordt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door