Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Heeft jullie hond last van overgewicht?

Ja
2
8%
Nee
24
92%
Door Laura2004
#780914
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een poll. Aangezien er in de krant stond dat 44% van de honden last heeft van overgewicht zou ik het weer heel interessant vinden om te weten hoe dat met de BARF honden zit.
Dit is weer ivm mijn presentatie, tv interview en essay, dus het spijt me dat ik de kvv'ers uitsluit, maar het gaat nu eenmaal over BARF.

Ik hoop dat jullie het nog niet vervelend vinden!

Alvast bedankt voor de moeite iedereen!

Groetjes Laura
Door *Natasja*
#780916
Nee, mijn honden hebben geen last van overgewicht. Nou moet ik wel zeggen dat ik er ook toen ze nog brokken aten, met mijn neus bovenop zat om bij het minste of geringste uitdijen de hoeveelheid te verminderen. Ik vind te dikke honden verschrikkelijk  :-X
Door Minna
#780960
Hier ook geen overgewicht, hoewel Pinkki dreigde naar een tikkeltje mollig na een paar maanden barf, maar gewoon iets minder gaan geven en nu is ze weer top! Ik denk dat het 44% nog wel aan voorzichtige kant is...ik zie meer honden waarvan ik denk van zo daar kan ook wel een kilootje van af dan honden op goed gewicht. Maar misschien is dat 44% wat echt TE dik is en de "mollige" honden worden erbij weg gelaten?
Wat mij versteld doet staan is dat de dierenartsen tegen mensen zeggen dat hun hond mooi op gewicht is terwijl deze moddervet is. En dat mensen dat zelf ook niet zien, en vaak erg beledigd zijn als wij de hond (ivm behendigheid) adviseren om af te vallen. Gisteren nog een 40 cm brede teckel gezien, die amper kon lopen, vreselijk, dat vind ik dierenmishandeling.  >:(
Wat mij ook opvalt is bij heel veel honden het gebrek aan bespiering en conditie, maar ja als je gemiddelde mensen vraagt hoeveel hun hond beweegt schrik je ook, vaak is het van ja hij wordt wel 4 keer per dag uitgelaten dan gaan we wandelen! Ja en hoe lang wandel je dan? Nou minstens een kwartier...tja...
Ik doe nu al direct op de puppycursus er op ingaan van hebben de mensen wel begrepen wat zo'n beest nodig heeft, en laatst vroeg ik bij een gevorderden cursus van is het hond hebben nou wat jullie hadden verwacht, nou het was wel veel meer werk en tijd en moeite, maar ze waren allemaal dol op hun honden die ook allemaal mooi op gewicht zijn, zelfs de labradors zijn slank en gespierd! Petje af!
Door Ine
#780973
Laura2004 schreef: Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een poll. Aangezien er in de krant stond dat 44% van de honden last heeft van overgewicht zou ik het weer heel interessant vinden om te weten hoe dat met de BARF honden zit.
Dit is weer ivm mijn presentatie, tv interview en essay, dus het spijt me dat ik de kvv'ers uitsluit, maar het gaat nu eenmaal over BARF.

Ik hoop dat jullie het nog niet vervelend vinden!

Alvast bedankt voor de moeite iedereen!

Groetjes Laura
Misschien moet je even meewegen (  ;) ), dat mensen die barfen dus echt met voeding en gewicht bezig zijn en hun hond dus beter in de gaten houden, dan mensen die dagelijks een bakje brokken neerzetten (uitzonderingen daargelaten).
Met andere woorden: wij passen dagelijks de hoeveelheid voer aan.
Ook met Barfende honden zou je te dikke kunnen hebben, als je teveel geeft.
Ik hoop, dat je snapt wat ik bedoel. ;)
Door ~anna~
#780985
Als ik zelf samenstel heb ik de neiging gehad teveel te voeren.
Bij mijn hollandse herder zag ik dat dan vrij snel omdat je dit ras best wel sober mag voeren.
En dat heeft weer te maken dat deze honden vroeger hard moesten werken met vaak weing of net genoeg eten,ze kregen wat er over was.
De teven kregen vroeger pas op latere leeftijd pups,pas als ze zich bewezen hadden dat ze konden werken.
Daardoor onstond er dus strenge selectie en werd er alleen gefokt met sterke honden.
En zo zijn ze nu eigenlijk nog steeds,ze lusten ook alles,groente,fruit,rauwe vis,doen nergens moeilijk over.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op di 19 jun 2007, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#781116
Ja, lang leve de hollanders...Pinkki at met brok 400 gr per dag, nu met barf moet terug naar 300 gram, ander swordt ze dik. En ze traint behendighied en dogdance, doet wedstrijden, wandelen, fietsen, zwemmen dus ligt niet aan te weinig beweging dacht ik... ;D
En idd ze lusten ook echt alles.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#781118
Nee, hier geen honden met overgewicht.
Maar ik hou het ook strak in de gaten, als ze iets molliger worden, dan wordt onmiddelijk de hoeveelheid voer verminderd. Ik heb echt een hekel aan dikke honden, zeker  aangezien ik met Sanne sport.
Door Laura2004
#781193
Ine schreef: Misschien moet je even meewegen (  ;) ), dat mensen die barfen dus echt met voeding en gewicht bezig zijn en hun hond dus beter in de gaten houden, dan mensen die dagelijks een bakje brokken neerzetten (uitzonderingen daargelaten).
Met andere woorden: wij passen dagelijks de hoeveelheid voer aan.
Ook met Barfende honden zou je te dikke kunnen hebben, als je teveel geeft.
Ik hoop, dat je snapt wat ik bedoel. ;)
Ik snap idd wat je bedoelt, maar dat bevestigt nog steeds dat barfende honden vaak geen overgewicht hebben (hoop ik in ieder geval), het is dan niet direct door barf, maar wel indirect, want de baasjes zijn bewuster bezig met de gezondheid.
Ik snap dus helemaal wat je bedoelt, mensen die met gezonde voeding voor de hond bezig zijn, zijn ook met de verdere gezondheid van de hond bezig, dus daarom zijn barfende honden vaak niet dik. Het is gewoon een leuk onderzoekje om wat cijfers te hebben voor in mijn essay. Het gaat er gewoon om dat ze zien dat ik het serieus neem en dat ik onderzoek heb gedaan. Het hoeft niet van hoog wetenschappelijk niveau te zijn, maar het is wel leuk om er in op te nemen.
Door Laura2004
#781195
Ine schreef: Misschien moet je even meewegen (  ;) ), dat mensen die barfen dus echt met voeding en gewicht bezig zijn en hun hond dus beter in de gaten houden, dan mensen die dagelijks een bakje brokken neerzetten (uitzonderingen daargelaten).
Met andere woorden: wij passen dagelijks de hoeveelheid voer aan.
Ook met Barfende honden zou je te dikke kunnen hebben, als je teveel geeft.
Ik hoop, dat je snapt wat ik bedoel. ;)
En ik zal het er natuurlijk wel bij vermelden. Dat is wel zo eerlijk. Het belangrijkste voor mij zijn de gebitsproblemen, dat heeft in mijn ogen wel degelijk alles te maken met voeding.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#781284
Hier heb ik er eentje met overgewicht, maar dat is er eentje die liever lui dan moe is. Met barf is "lijnen" wel makkelijker te sturen aangezien je een redelijke bak met voer kunt geven en dat toch aan de magere kant kunt houden. Wel merk ik dat de honden die met 100% barf zijn opgegroeid het zelf lijken te regelen. Zodra ze wat aan beginnen te zetten laten ze vanzelf een deel van hun eten staan. Dit zie ik nu bij twee honden van mezelf en bij drie honden (pups van mij) die elders wonen.

Maar wat Ine al zegt, overgewicht is meestal een kwestie van te veel eten geven en dat kan je met barf natuurlijk ook gebeuren.
Door Annicha
#781301
Minna schreef:
Wat mij versteld doet staan is dat de dierenartsen tegen mensen zeggen dat hun hond mooi op gewicht is terwijl deze moddervet is. En dat mensen dat zelf ook niet zien,
Dat verbaasd mij ook altijd. Mijn schoonzus vertelde me vorige week dat max te mager is want hij hoort van de schouder tot de heup overal even breed te zijn.  ???  Achter de ribben mag het zeker niet ingevallen zijn.
Ik heb haar voorzichtig ( schoonfamilie) verteld dat honden volgens mij ook een taille hebben maar ben er verder maar niet op ingegaan. ( hahahah had ik wel gedaan als het mijn familie was geweest)

Max is trouwens 1 bonk spieren van ongeveer 10 kilo en super gestroomlijnd.... Op de brokken was hij vatsig, niet te dik maar hij voelde week aan.  Op barf is hij gewoon perfect en als hij eens wat dikker word is het ook in enkele dagen weer goed te krijgen.
Door jantjehermien
#781330
Heb niet gestemd.Ik heb 3 honden.Ze barfen alledrie.1Newfoundlander is te mager.2Duitse herder kruising gecastreerde reu is te dik.3Duitse herder is perfect.Tja en wat moet ik dan invullen. :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door