Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#780624
Hoe doen jullie dat?
Je hebt bijvoorbeeld een eendkarkas van 800 gram en je hond krijgt normaal porties van 500 gram.
Hak je het in tweeen of geef je hem de dag erna een kleinere maaltijd?
Door tada
#780629
daar zit ik dus ook mee  ;D

ik moet nog beginnen met barfen maar loop ook tegen het probleem van porties maken aan.
aangezien ik rsi heb is het voor mij niet echt fijn om alles te gaan snijden.
mijn hond eet maar zo'n 200gr per dag,terwijl de meeste vleeslappen die ik kan krijgen per halve kg gaan.
ik heb ergens gelezen dat dat best moet kunnen,dus 1 dag het dubbele voeren en de andere dag zo goed als niks,maar dit zou je dan wel langzaam op moeten bouwen,het lijkt me zelf niks.
Door Minna
#780630
De herders krijgen dan gewoon een hele karkas en dag daarop een "balansdag a la Sonja" maar ja voor Pika moet ik toch de eend even in 3 stukken hakken, die eet maar 200 gram gemiddeld per dag!
Door Borke
#780636
tada schreef: daar zit ik dus ook mee  ;D

ik moet nog beginnen met barfen maar loop ook tegen het probleem van porties maken aan.
Grappig - het is namelijk n.a.v. jouw vraag dat ik dit aanroer hier  :)
Overigens weet ik dat BP lid Cindy de Wolf een lintzaag heeft gekocht om te portioneren, maar dat neemt wel wat plek in natuurlijk.
Met een beginnende Barfhond zou ik liever niet een dag wel en een dag niet voeren.
Ik neig nu naar een dag veel eten en de dag erna weinig.

Voor de mensen die dan een keer gewoon meer voeren - waar trekken jullie de grens?
Ik heb nu 2 honden die echt niets te dik zijn en ik geef ze maximaal een dubbele dagportie en dan de dag erna ongeveer een halve dagportie.
Door tada
#780643
[quote="AstridStraver"]


Voor de mensen die dan een keer gewoon meer voeren - waar trekken jullie de grens?
Ik heb nu 2 honden die echt niets te dik zijn en ik geef ze maximaal een dubbele dagportie en dan de dag erna ongeveer een halve dagportie.


[/quote]

zou dit ook toe te passen zijn voor een net beginnende barf hond?

dan zou hij dus de ene dag zeg maar de volle 500gr krijgen,en de volgende dag misschien zo'n 150 gr?
dan zou hij dus al op 650gr per 2 dagen zitten,gem 325gr per dag ipv 200-250gr.
nou is hij wel aan de dunne kant en behoorlijk actief dus hij kan wel wat hebben....
of is het dan verstandiger om gewoon die halve kg lap voor zn neus te gooien en dan als ie hem half op heeft de lap weer weg te nemen?
Door Borke
#780648
[quote="tada"]
zou dit ook toe te passen zijn voor een net beginnende barf hond?

dan zou hij dus de ene dag zeg maar de volle 500gr krijgen,en de volgende dag misschien zo'n 150 gr?
dan zou hij dus al op 650gr per 2 dagen zitten,gem 325gr per dag ipv 200-250gr.
nou is hij wel aan de dunne kant en behoorlijk actief dus hij kan wel wat hebben....
of is het dan verstandiger om gewoon die halve kg lap voor zn neus te gooien en dan als ie hem half op heeft de lap weer weg te nemen?
[/quote]
Gevoelsmatig zou ik dat niet doen bij een hond die net Barft, maar na een paar maanden probleemloos Barfen zou ik het wel doen. Ik zet erbij gevoelsmatig, want ik weet niet of er ooit onderzoek naar is gedaan. Heel veel zaken betreffende Barf zoek je toch zelf uit voor je eigen honden, op grond van je eigen ervaring.
Ik moet er wel bij zeggen dat onze honden op onregelmatige tijden eten, ik weet niet hoe zoiets valt bij een hond die iedere dag punctueel om 18.00 uur een afgepaste hoeveelheid krijgt.

Ik zou zelf nooit een halve lap vlees weghalen bij mijn honden, ik denk dat je dan je honden stimuleert om het gauw naar binnen te schrokken.

Ik weet niet waar je woont, maar als je bijvoorbeeld naar het Islam Centrum in Rotterdam gaat, op een rustige dag, dan snijden ze met een lintzaag alles in de porties die je hebben wilt en zij zijn niet duur!

Heb je al eens geprobeerd om met je andere hand het vlees te snijden?
#780725
Ik knip alles met de wildschaar van Ikea in stukken. De parelhoenkarkas was heel goed te knippen, de haaskarkas ook maar ik kreeg hem niet precies door de helft heb er toen allemaal stukken van af geknipt totdat ik een portie van 2x250 gr en een van 300gr had. (dat zijn 3 maaltijden).

Als je verse geitenrib gaat halen kun je die ook gemakkelijk knippen met de wildschaar. Verder zijn kippennekken, eendennekken, eendevleugels, konijnvoorbenen, zalmkoppen etc natuurlijk gemakkelijker te portioneren. Kwestie van uitproberen. Afgelopen zaterdag kreeg ik een stuk geit niet doordemidden en heb Luna toen 600 gr gegeven. Heb haar toen wel extra lichaamsbeweging gegeven (en mezelf) en op zondag een magere maaltijd van kip.
Gebruikersavatar
Door pike
#780745
Karkassen die voor mijn honden te groot zijn (en dat zijn ze al snel) knip ik in stukken.  Ik voer 50% vleesbot, wat neer komt op 295 en 230 gram per hond per dag. Zo precies kan je ze natuurlijk niet knippen. Zijn ze wat lichter, dan gaat er wat meer spiervlees bij, zijn ze wat zwaarder, dan gaat er gewoon wat minder spiervlees bij. Ik voer nooit enkel alleen een karkas want dan heb ik gilbilletjes met poepen!
Door cylke
#780752
als het heel veel scheelt (driedubbele portie dus) knip ik het in stukken, maar anders krijgt ze voor 2 dagen en de volgende dag geen vleesbot...
gaat zonder problemen...
Door pallas
#780810
Als je weinig tot geen kracht in je handen hebt kan je misschien een grote takkenschaar gebruiken. Die heeft lange handvatten zodat je met weinig kracht misschien toch makkelijk door een geiterib of karkas kan knippen.

Verder kan je natuurlijk je toevlucht nemen in de kleinere diersoorten en delen. Kippenek, kippevleugels en poten, eendenek en vleugels, kipkarkas, kwartel,konijnkarkas, sardientjes enz.
Als vleessnijden een probleem is kan je vleessnippers nemen en gemalen ipv hele pens.
Of anders een goed willende barfer in de buurt opsporen om je een keertje te helpen met hakken...

Wat betreft de verdeling van kaskassen ; ik voer altijd een volledige maaltijd : dus 50% RMB dan vlees groente en orgaan erbij. Ik hak het dan ik stukken die ong. het goede aantal grammen zijn. De ene dag iets meer RMB's ? dan de volgende dag een wat kleiner stuk. Maar dan ook minder vlees /orgaan/ groente. Meestal lukt het me wel aardig om het in nette stukken te knippen.

Alleen lamskop krijgen ze in één keer, daar wil ik niet in hakken/ zagen :P

Een lintzaag wil ik nog wel eens hebben, maar dan moet ik er ook een grotere bijkeuken bij kopen 8)
Door *Natasja*
#780868
[quote="Caroline A."]
Ik knip alles met de wildschaar van Ikea in stukken. De parelhoenkarkas was heel goed te knippen, de haaskarkas ook maar ik kreeg hem niet precies door de helft heb er toen allemaal stukken van af geknipt totdat ik een portie van 2x250 gr en een van 300gr had. (dat zijn 3 maaltijden).

Als je verse geitenrib gaat halen kun je die ook gemakkelijk knippen met de wildschaar. Verder zijn kippennekken, eendennekken, eendevleugels, konijnvoorbenen, zalmkoppen etc natuurlijk gemakkelijker te portioneren. Kwestie van uitproberen. Afgelopen zaterdag kreeg ik een stuk geit niet doordemidden en heb Luna toen 600 gr gegeven. Heb haar toen wel extra lichaamsbeweging gegeven (en mezelf) en op zondag een magere maaltijd van kip.
[/quote]

Ik zou na een grotere maaltijd dan normaal juist minder lichaamsbeweging geven, het lichaam heeft dan waarschijnlijk toch langere tijd nodig om de maaltijd te verteren. Ik denk ook niet dat het echt nodig is, als je de volgende dag een kleinere maaltijd geeft, is het toch weer in evenwicht?
#780874
[quote="AstridStraver"]
Grappig - het is namelijk n.a.v. jouw vraag dat ik dit aanroer hier  :)
Overigens weet ik dat BP lid Cindy de Wolf een lintzaag heeft gekocht om te portioneren, maar dat neemt wel wat plek in natuurlijk.



[/quote]

En het is toch steeds het meest handige barfverwerkingsattribuut dat ik gekocht heb ;D ;D

Ik heb deze http://www.louistools.de/catalog/produc ... a29abdb925 moet ik er wel bij zeggen dat vriendlief hem iets heeft aangepast omdat het zaagblad er telkens afliep door het vet van het vlees. Hij heeft met de draaibank een klein randje uit het wiel gefreest zodat de zaag er niet meer af kan lopen. Echt IDEAAL.
Door Femke
#781259
[quote="Cindy de Wolf"]
En het is toch steeds het meest handige barfverwerkingsattribuut dat ik gekocht heb ;D ;D

Ik heb deze http://www.louistools.de/catalog/produc ... a29abdb925 moet ik er wel bij zeggen dat vriendlief hem iets heeft aangepast omdat het zaagblad er telkens afliep door het vet van het vlees. Hij heeft met de draaibank een klein randje uit het wiel gefreest zodat de zaag er niet meer af kan lopen. Echt IDEAAL.
[/quote]

haha die staat bij mij in de planning in die grote schuur met aanrechtblad, gootsteen, warm en koud water, helemaal betegeld met een afvoerputje in de vloer, vacuuum machine erbij,  zodat ik de barfhappen niet meer in de keuken hoef klaar te maken.


Helaas is die schuur nog niet in zicht  8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door