Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#780520
Na wat voorzichtig gelobby van mijn kant denkt een vriendin er op dit moment over na om haar katten af en toe kvv te gaan voeren. Zij heeft twee katten van wie er één speciale brokken krijgt vanwege blaasgruis.

Ik weet dat zij niet volledig kvv zal gaan voeren, laat staan barf, want ze gruwt van herkenbare stukken vlees en dingen met botjes en graten. Bovendien is ze er van overtuigd dat brokken echt het beste zijn voor haar katten en dat ik mijn barfende kat eigenlijk tekort doe. Toch kon ik het niet laten om een bakje Smuldier kip voor haar mee te nemen; dat ziet er nog een beetje uit als poezenpaté uit een kuipje, maar dan zonder de stank. Ik heb er nog even bij vermeld dat de katten er a. minder van poepen en b. dat die poep veel minder stinkt dan wat er nu in haar kattenbakken wordt geproduceerd. Dat bleek overtuigend. De beide katten lieten me gelukkig niet in de steek en hebben zonder gemor en gemuts een half bakje naar binnen gewerkt.

Voor alle duidelijkheid: mijn vriendin is dol op haar katten en heeft echt het beste met ze voor. Bovendien: als ze voornamelijk brokken wil blijven voeren, is dat haar keuze en dat heb ik te respecteren.

Nu wil ik namens haar vragen hoe vaak zij Smuldier naast de dieetbrokken kan voeren zonder dat het blaasgruis terugkomt, of dat zij appelazijn etc moet toevoegen om de urine te verzuren.

Alvast bedankt voor jullie advies!
#780540
Misschien heeft je vriendin nog een klein duwtje in de goede richting nodig.
Ik heb ook een blaasgruispatientje (struviet). Die doet het super op alleen carnibest, niks geen dure dieetbrok.
Mocht zij toch last krijgen dan is het voldoende om wat vitamine c te geven.
Of je als je parttime kvv wilt voeren nog vitamine c of appelazijn door de smuldier moet geven, weet ik niet. Geen ervaring mee.
#781493
Nou, bij nog meer geduw in de goede richting gaat hier denk ik een vriendschap op de helling.

Maar zonder gekheid, het is voor haar al heel wat om een paar maaltijden in de week kvv te willen voeren; ze heeft toch het idee dat haar katten meteen dood neervallen cq acuut onhandelbaar agressief worden van vers vlees. Maar mocht het bevallen, dan kan het best zijn dat ze toch nog overstapt. Tot die tijd blijft het de vraag hoe de combinatie anti-blaasgruisbrok en kvv uitpakt. 

Kortom, mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag.
#781540
Het is het natuurlijk ook niet waard om de vriendschap op de helling te zetten.
Maar wie weet, als ze het een tijdje duoot dat ze dan toch de voordelen inziet van vers.
Al is het maar kvv. Juist dat zijn de voeders waarvan je zeker weet dat alles erin zit.
Als je barft, moet je er zelf heel goed opletten anders kunnen ze inderdaad dingen tekort komen maar in de kvv zit echt alles wat ze nodig hebben.
Mijn poezels zijn ook allemaal aan de kvv en ik moet eerlijk zeggen dat het me goed bevalt.
Ik vul dit dan nog aan met soepvlees, stukjes rundvlees, kipfilet, vis en kuiken. Liever zou ik willen barfen maar zover zijn mijn viervoeters nog niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door