Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simplythedogs
#780297
Hallo iedereen,
graag nog eens iets vragen  ;)
Na een tijdje op dit forum geschreven en gelezen te hebben, was ich echt wel van plan, om mijn honden te barfen. Ik heb dit nu een maand of drie geprobeerd, maar het gaat niet  :'( Mijn Salukis willen geen groenten eten, gelijk welke versie : rauw; gekookt, met of zonder vlees, met of zonder tonijn, rijst..... noem maar op, ik heb van alles geprobeerd, niets aan te doen  >:(
Intussen heb ik ook mijn Tollerpup in huis en die was bij zijn fokster nochthans met Barf groot gebracht. Moest dus makkelijk worden, met hem en wat ondervindt ik.... ook hij wil zijn groenten bij mij niet opeten. Ik heb wel het gevoel, dat hij de bakjes van de andere in het oog heeft en omdat zij AHV Breda krijgen (wat hij ook wel lust  ;D) heb ik zoiets van : hij zit te wachten tot ik hem ook KVV geef.
En nu tot mijn vraag: ik heb ondertussen beslist, om iedereen alleen nog KVV te geven. Heeft mijn 11 weken oude pup alle nodige voedingsstoffen binnen, als ik hem uitsluitend AHV Breda geef of zou ik hem het een of het ander voedingssupplement moeten geven ?

Greetz
Marion
Laatst gewijzigd door simplythedogs op ma 18 jun 2007, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#780321
Nou, jammer, dat je hen alle versvlees bent gaan geven. Ik had gewoon lekker gaan barfen zonder groente. Er zijn zat mensen die dat doet en hun honden lijden daar niks onder hoor. Gewoon goed afwisselen in diersoorten. Kijk naar Pauline bijvoorbeeld: haar honden weigeren groente (net als de jouwe) in het kwardraat. Zij voert al lange tijd zonder, zeer afwisselend in vlees/diersoorten en haar honden doen het prima. Gewoon lekker terug op barf met vleesbot, vlees, orgaanvlees, vis, eitje, gemalen rauwe noten en zaden, etc. zou ik zeggen!!! Ik vind het beter dan wel versvlees dan ook!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 18 jun 2007, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#780354
Zonde ik zou ook gegaan zijn voor barf zonder groenten. Die van mij eten ook slechts maar 1 keer in de week zo'n 70g en daar doen ze het prima op. Ik heb honden van zo'n 30kg. Barf zonder groente kan prima.
Door Mevroi Kruim
#780416
Sluit ik me helemaal bij aan. Ook mijn honden eten lang niet altijd groente en ze doen het prima op hun barf.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#780480
Idd eten die van mij geen groenten. 1 lust het niet, de ander verdraagt het niet. Ik heb me er heel veel zorgen overgemaakt en regelmatig met Lizzy (achter de schermen) en ook met anderen op het forum overleg gepleegd.

Geen groenten meer bij ons dus. Wel heel afwisselend voeren en de jongens doen het er prima op! Ze komen duidelijk niets tekort en zien er prima uit.

Heel af en toe (1x per 2 weken ofzo) geef ik Joris weleens een beetje Carnibest. Daar zit namelijk ook groenten in en dat eet hij wel. Joep lust het maar wat graag, maar krijgt daar ook diarree van.
Door Henk en Donja
#780504
Nou, donja heeft vanochtend een komkommer te pakken gekregen en voor de helft opgevroten, en das best veel voor een hondje van 8 kilo. Voor het eerst trouwens dat ze vrijwillig iets groens eet behalve gras dan he, maar dat mag ze van mij al een paar weken niet meer eten.

Stel ik zou fulltime barfen en Donja zou iets over slaan dan zou ik daar echt niet ongerust van worden, zeker niet als ze nog maar net begonnen zijn. Uiteindelijk zal het vast wel goed komen, en dan zul je ook vast wel een keer iets tegen komen wat ze wel lusten. Gewoon een restje groente van de tafel erbij blijven geven en dan snappen ze het vast wel een keer.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#780506
En zelfs als dat restje gekookte groente er niet ingaat (zoals hier dus!!) hoef je je nog geen zorgen te maken. Vuile pens eten ze wel, maar of dat zo heel veel toegevoegde waarde heeft..... :-\

Gras en kruiden eten ze hier ook veelvuldig en daar maak ik geen enkel punt van.
Door Borke
#780531
't Is best gezeur eigenlijk die groentemixjes en ik moet bekennen dat ondanks al mijn goede voornemens ik het ook niet wekelijks voer.
Als je honden het weigeren en je hebt alles geprobeerd dan doe je het toch zonder groente  :)

Ik tob hier nog even door en meng er gemalen vlees doorheen, dan gaat het wel langzaam en met lange tanden naar binnen 8)
Door simplythedogs
#780555
[quote="AstridStraver"]Ik tob hier nog even door en meng er gemalen vlees doorheen, dan gaat het wel langzaam en met lange tanden naar binnen 8)[/quote]
Wel, dat was, wat ik ook geprobeerd heb, maar dan nog willen de Salukis het niet. Een van de twee kwam al een hele tijd 's morgens niet een meer in de keuken en ik zag hem dan ook vermageren. Dat kan dan ook weer niet de bedoeling zijn. Tja, en toen ik een keer begonnen was, hem ook 's morgens AHV te geven, hadden de anderen dat natuurlijk zo door (hoe zou dat komen  :P)

Er is trouwens nog een ander probleem, maar daarvoor was op dit forum al een topic geopend  ;D Mijn man is een absolute tegenstaande van BARF. KVV ziet hij nog net zitten, gewoon omdat op de verpakkingen staat, dat het "compleet" is. Ik vermoed, dat de een of andere hier wel zal weten, hoe vermoeiend het is, elke dag tegen dat gezeur en gemopper te moeten opbotsen omdat "zijn" honden toch ocharme zo slecht gevoed zijn  >:(

En ik had toch wel juist door dit forum begrepen, dat KVV nog altijd beter is dan brok.

Groetjes
Marion

P.S. Oh, ja: weet nu toevallig iemand, of ik de pup bij zijn AHV Breda iets aan supplementen moet bij geven (zoals b.v. Calcium) ????
Door judith1967
#780580
Volgens mij heeft Ahv een compleet versie en als je die voer hoef je volgens mij er niks aan toe te voegen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#780665
[quote="simplythedogs"]
Wel, dat was, wat ik ook geprobeerd heb, maar dan nog willen de Salukis het niet. Een van de twee kwam al een hele tijd 's morgens niet een meer in de keuken en ik zag hem dan ook vermageren. Dat kan dan ook weer niet de bedoeling zijn. Tja, en toen ik een keer begonnen was, hem ook 's morgens AHV te geven, hadden de anderen dat natuurlijk zo door (hoe zou dat komen  :P)

Er is trouwens nog een ander probleem, maar daarvoor was op dit forum al een topic geopend  ;D Mijn man is een absolute tegenstaande van BARF. KVV ziet hij nog net zitten, gewoon omdat op de verpakkingen staat, dat het "compleet" is. Ik vermoed, dat de een of andere hier wel zal weten, hoe vermoeiend het is, elke dag tegen dat gezeur en gemopper te moeten opbotsen omdat "zijn" honden toch ocharme zo slecht gevoed zijn  >:(

En ik had toch wel juist door dit forum begrepen, dat KVV nog altijd beter is dan brok.

Groetjes
Marion

P.S. Oh, ja: weet nu toevallig iemand, of ik de pup bij zijn AHV Breda iets aan supplementen moet bij geven (zoals b.v. Calcium) ????
[/quote]

Nooit zomaar calcium gaan toevoegen, zeker niet bij een pup.

Jammer dat je man zo anti is, dat is wat ik begrijp een groter struikelblok dan de groenten, want daarvan zitten er ook niet al teveel in de ahv. Jammer dat het bij hem nog niet doordringt dat een barfdieet veel meer het begrip "compleet" benaderd dan een onbestemd mengseltje met daarin een premix.
De kvv is wel beter dan brok, maar ik vind als je al gebarft hebt dat het echt een stappie terug is.
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 18 jun 2007, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door desert_queen
#780667
[quote="simplythedogs"]
Wel, dat was, wat ik ook geprobeerd heb, maar dan nog willen de Salukis het niet. Een van de twee kwam al een hele tijd 's morgens niet een meer in de keuken en ik zag hem dan ook vermageren. Dat kan dan ook weer niet de bedoeling zijn. Tja, en toen ik een keer begonnen was, hem ook 's morgens AHV te geven, hadden de anderen dat natuurlijk zo door (hoe zou dat komen  :P)

Ik heb ook een Saluki, die niet dol is op groente...maar ik mix er wat yoghurt door en dan is het in NO TIME verdwenen.... :-\
Het zijn Z**kerds met eten....maar het is of wat ik hem geef of niks....en aangezien de andere het dan wel voor hem opeten...heeft ie zich erbij neergelegd en uit wat ik hem voorzet....[/quote]
Door Lizzy
#780682
[quote="simplythedogs"]
Wel, dat was, wat ik ook geprobeerd heb, maar dan nog willen de Salukis het niet. Een van de twee kwam al een hele tijd 's morgens niet een meer in de keuken en ik zag hem dan ook vermageren. Dat kan dan ook weer niet de bedoeling zijn. Tja, en toen ik een keer begonnen was, hem ook 's morgens AHV te geven, hadden de anderen dat natuurlijk zo door (hoe zou dat komen  :P)

Er is trouwens nog een ander probleem, maar daarvoor was op dit forum al een topic geopend  ;D Mijn man is een absolute tegenstaande van BARF. KVV ziet hij nog net zitten, gewoon omdat op de verpakkingen staat, dat het "compleet" is. Ik vermoed, dat de een of andere hier wel zal weten, hoe vermoeiend het is, elke dag tegen dat gezeur en gemopper te moeten opbotsen omdat "zijn" honden toch ocharme zo slecht gevoed zijn  >:(

En ik had toch wel juist door dit forum begrepen, dat KVV nog altijd beter is dan brok.

Groetjes
Marion

P.S. Oh, ja: weet nu toevallig iemand, of ik de pup bij zijn AHV Breda iets aan supplementen moet bij geven (zoals b.v. Calcium) ????
[/quote]

Aha. Dus als ik het goed begrijp is je man eigenlijk een groter "probleem" tav barf dan groente... Tja... Ja jammer te meer daar hij zo ongelijk heeft... Maar ja, daar valt voor ons buitenstaanders dan niks aan te doen....

Geef absoluut GEEN calcium bij een compleet voer. Als je ergens je pup mee kapot helpt, dan is het daar mee. Ik zou zeggen: ja, een versvlees is beter dan een brok dus voer vooral een, liefste meerdere, versvleesvoermerken aan je pup, zonder toevoegingen van vitamines en mineralen!
Door Fido
#780919
Je niet druk maken over die groente  ;)

Erwin heeft een schrijven gemaakt voor een klant omdat zij een pup wil uit een bepaalde lijn van een bepaalde fokker. De fokker weet dat ze haar honden laat barfen en wil dat de pup het eerste jaar Pro Plan gevoerd krijgt omdat dit een complete voeding is.
Vandaag zit deze klant samen met de fokker en de voedingsdeskundige van Pro Plan om de tafel. Jullie begrijpen wel wat er geprobeerd gaat worden  :-X. De klant is bang dat ze haar onderuit gaan halen wat calcium betreft.

Om deze klant te helpen heeft Erwin het volgende voor haar op papier gezet (en ze mogen natuurlijk altijd bellen). Misschien heb jij hier ook wat aan  :)
Let ff op de laatste alinea  ;)

Aan de belanghebbende,



Hiermee wil ik een verschil betreffende calcium nader verklaren van rauw voeren t.o.v. brok voeren.

Een zoogdier welke door carnivoren gegeten wordt bestaat voor 3 % uit kalkhoudend materiaal t.o.v. de droge stof. Daarbij komt het voordeel t.o.v. brok dat het een onbewerkte en originele kalkbron is. Hydroxyapatiet. Het hondelichaam hoeft dus niet veel te metaboliseren om dit in het lichaam te zetten.

Pro plan pup bevat 1,3 % calcium DS. Carnibest bevat 0,48 % calcium in 62 % vocht. Omgerekend kom het voor carnibest uit op 1 % in de droge stof.

Carnibest komt iets lager uit (?)

Echter als je, je dan realiseert dat het calcium in carnibest onverhit is en in brokken verhit tot 110 graden, is dus de oorspronkelijke vorm van calcium in carnibest beter dan in brok.

Dus de opname in het bot bij de hond voor carnibest is beter dan bij brok……

Als je dan nog karkassen voert ben je echt altijd beter met rauwe prooi voeding uit dan met brok.

Bovendien is brok een complete maaltijd, hetgeen zeker niet goed is. Calcium wordt in de nabijheid van zink al slechter door de darm opgenomen. Je moet compleet voeren over zes weken en niet dagelijks.

Aldus naar beste weten en kunnen opgesteld.

Hoogachtend,

Dr. E. van Gijtenbeek
Dierenarts
Door Fido
#780920
ging iets mis met verzenden  ::)  1x is voldoende dus 2e verwijdert  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door