Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Spiegeltje
#780118
Hallo allemaal,

Mijn 11 jaar oude hondje Boomer (kruising Border Terrier x Pekinees) heeft een paar maanden geleden een blaassteen gehad die operatief is verwijderd. Dat is allemaal goed gegaan. De dierenarts, tja... de man weet nu eenmaal niet beter ;) , begon direct te gillen dat hij nu maar op een nierdieet moet.

Uiteraard heb ik daar niet mee ingestemd, ik geef mijn honden afwisselend Duck en Smuldier en soms Rodi.

Ik heb ook contact gehad met de voedingsdeskundige van Duck die mij aanraadde om over te stappen op Duck lam en rijst. Dit wissel ik af met Duck compleet.

Mijn vraag is of er hier mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt (of soortgelijke problemen waarbij de dierenarts een nierdieet van brokken aanraadde) en die gewoon doorgegaan zijn met het geven van vers vlees en/of door zijn gegaan met barfen (heet dat zo, ik ben nieuw hier, dus ik geef het maar een naam  ;D

Zijn er nog mensen met tips voor vers vlees dat in zo'n geval aan te raden is. Het zou met name om de fosfaten gaan. Ik kan nergens achterhalen hoe het percentage fosfaten in een nierdieet is dus ik kan het met geen enkele vers vlees maaltijd vergelijken. Wie weet raad!

Boomer doet het overigens uitstekend op zijn maaltijden. En ik zei sarcastisch tegen de dierenarts dat 1 blaassteen in 11 jaar tijd niet al te veel is en hij er dan vermoedelijk geen eentje meer zal krijgen  :P Hij vindt me maar eigenwijs en weet niet goed wat hierop te zeggen. Ik zou hem graag ervan overtuigen dat een nierdieet de kans op blaasstenen en/of nierproblemen alleen maar doet toenemen. Heeft iemand een onderbouwing?

Intussen eten al mijn hondjes (3) lekker vers vlees, ze vinden het heerlijk! De middelste op de foto is Boomer.

Groetjes,
Anja

Afbeelding
Door Femke
#780122
ten eerste: welkom op Barfplaats

Verstandig dat je niet direct brokken hebt aangepakt, er staan hier op barfplaats wel een aantal nierdiëten (ik zal ze zo voor je zoeken en als link toevoegen) maar dat gaat allemaal over zelf samengestelde maaltijden - barfen dus - en dat zal met een compleet diepvriesvoer zoals je nu geeft bijna niet op te lossen zijn....

Zelf samenstellen dus ;) het lijkt misschien heel eng en moeilijk en ingewikkelsd, maar als je de paar basisregeltjes onder de knie hebt dan komt het allemaal hartstikke goed  ;)
Door Spiegeltje
#780123
Hoi Femke,

Bedankt alvast voor je reactie. Het klinkt inderdaad best als een hele klus dat barfen, maar ik ben ook dol op Boomer en ik wil hem graag het allerbeste geven, dus ik ben héél erg geïnteresseerd hoor! Alle begin zal misschien moeilijk zijn maar al doende leert men toch!  :D

Groetjes,
Anja
Door Femke
#780126
een paar linkjes:

ten eerste over zelf samenstellen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html


Dan specifiek over nierdieeten:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 248.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 616.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 237.0.html

zo, even genoeg leesvoer denk ik  :D :D

Verder kun je altijd vragen posten hier, geen enkele vraag is gek en alle vragen worden beantwoord en er wordt altijd zo goed mogelijk met je meegedacht.
Door Spiegeltje
#780128
Dank je wel alweer Femke, ook namens Boomer. En fijn dat ik alles mag vragen, voel me helemaal welkom, super hoor! Ik ga lekker aan het lezen  :)

Groetjes,
Anja
Door Femke
#780133
Spiegeltje schreef: Dank je wel alweer Femke, ook namens Boomer. En fijn dat ik alles mag vragen, voel me helemaal welkom, super hoor! Ik ga lekker aan het lezen  :)

Groetjes,
Anja
veel sterkte met je leeswerk  ;D en tot horens
Door Spiegeltje
#780134
Hihihihi, ik meteen al een vraag, ik lees namelijk dat het geven van rauwe botten goed is, dat is wel een probleempje, want hoe lekker Boomer dat ook vindt, zijn gebit is niet meer wat het geweest is en kauwen is niet meer zijn favoriete hobby, zijn gebit (wat er nog van over is) is wel vrij van plak etc. maar hij is gewoon een oudere hond. Is hier een oplossing voor te bedenken? Bestaan er bijvoorbeeld "zachte/kauwbare" botten?

Yoghurt geven is geen probleem, groente ook niet, daar is ie verzot op, krijgt ie nu ook al regelmatig

Groetjes,
Anja
Door Mevroi Kruim
#780182
Kip is goed te kauwen voor kleine hondjes en honden met weinig tanden/kiezen. Vooral kippennekken zijn heel zacht. Verder konijn, eendkarkas, haaskarkas, kwartel is helemaal superzacht, parelhoen gaat vaak ook goed. Dit zijn allemaal botsoorten die mijn grotere katten goed baas kunnen; kwartel en nek lukt mijn kleine katjes zonder tanden meestal ook nog wel.
En als het echt niet lukt: vleesmolen scoren op Marktplaats en botten malen.
Door Spiegeltje
#780224
Hoi Kruimel,

Bedankt voor je reactie!!! Waar kan ik dat soort botten etc. kopen, bij de slager of zo? Ben wat deze materie betreft redelijk groen ;)

Groetjes,
Anja
Door Mevroi Kruim
#780423
Kip koop je bij de poelier, of bij de super, hebben ze vaak ook leuke aanbiedingen.
Nekken en karkassen kun je vaak bestellen bij de poelier op de markt, dan moet je meestal wel een grotere hoeveelheid afnemen dus vriezerruimte hebben.

Als je een keer wilt proberen of je hond allerlei zaken lust is de poelier ook de aagewezen persoon, gewoon vragen of hij een keer konijn, haas (in het seizoen) parelhoen, kwartel e.d. voor je mee kan brengen. Dat is dan meestal wel fors aan de prijs.
Een andere optie is Makro of Sligro, daar hebben ze heel veel soorten wild in de diepvries.
Wil je dit soort dingen serieus gaan voeren dan is bv Herby een goed adres, daar kun je van alles bestellen en het wordt thuisbezorgd tegen een zeer redelijke vergoeding.

Een vleesmolen hoeft maar een paar euro te kosten, die op handkracht dan, zoek een grote maat uit, 8 of 10, en kijk of het plaatje grote gaten heeft. Een 'standaard' vleesmolentje maat 4 of 5 is leuk voor gehakt maar botten krijg je er niet doorheen.
Door Spiegeltje
#780462
Bedankt Kruimel, ik zal ook eens bij de Turkse slager vragen of hij iets heeft voor me.

Wat kipbotten betreft, ik heb altijd begrepen dat die heel gevaarlijk zijn voor honden omdat ze kunnen versplinteren???
Door Mevroi Kruim
#780559
Ja, da's het bekende broodje aap-verhaal dat al eeuwen de ronde doet, zonder ook maar engiszins door feiten gestaafd te zijn.
Alle botten kunnen splinteren als ze verhit zijn. Dan zijn ze bovendien heel slecht verteerbaar en zo komt dat verhaal in de wereld: mensen geven de hond de botjes van de zondagse kip of het donderdagse kabonaadje, die blijven ergens steken en dus zijn botten levensgevaarlijk.
Daarom overlijden er ook zoveel wilde honden en wolven aan botsplinters (not!)  ::)
En daarom dunt het hier op Barfplaats ook zo uit qua honden, al die mensen die botten voeren (not!)  ::)
Door Spiegeltje
#780757
Hihihihi wat een mooie eye opener Kruimel, tnx! :D ;) Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, zo blijf ik leren!!!! Ik heb inderdaad nog nooit een wolf of coyote gezien die eerst zijn kippetje boven een kampvuurtje kookte om vervolgens in de botten te stikken :P

Groetjes,
Anja
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door