Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cylke
#774267
Mijn Folleke, een geholpen kater van 7m, 3.5kg ongeveer, heeft vanmorgen geen brokjes meer gekregen.
Maar de vraag is: hoe lang kan hij zonder eten? Want meneer wil geen kvv, eet enkel een heel klein beetje zalm uit blik  :( en laat de rest staan...
Door Mieuw
#774297
Bij een kat is 48 uur het absolute maximum, maar ik zou me na 24 uur al zorgen gaan maken. Je hebt pech dat het nu weekend is, da's toch net iets onhandiger met de DA enzo.
Het is wel goed dat hij in elk geval nog een beetje zalm wil eten, geef hem dat in elk geval maar. Op het moment dat katten in hongerstaking gaan maakt het ook niets meer uit wát ze eten, áls ze maar eten.
En het is natuurlijk zaak om uit te zoeken waardoor het komt dat hij niet meer wil eten. Kan hij het misschien te warm gehad hebben vandaag? Het lijkt me in elk geval handig om ook even z'n temperatuur op te nemen, 38.5 is normaal voor een kat.
Door Mevroi Kruim
#774345
Als hij niet moddervet is kan een dag zonder eten geen kwaad, of idd 48 uur, op zich. Het probleem met katten is dat ze soms zo moeilijk weer aan het eten komen na een vastenperiode.
Heb je geprobeerd om wat heet water over de kvv te gieten? Of te mengen met blikvoer?
Hij hoeft geen grote hoeveelheden te eten, als hij af en toe kleine beetjes eet houdt dat de spijsvertering ook goed aan de gang.
Door cylke
#774374
euhm, ik heb mij verkeerd uitgedrukt, sorrie  :-[
ik wil folle overzetten op barf of kvv, als hij maar vers eet...

nu heb ik zijn brokjes sinds vanmorgen weggenomen, met het gedacht dat hij dan misschien wel een beetje duck of zo wou eten...
hij at enkel de vis die ik erdoor had gemengd, en dan nog heel weinig :(

Update: vanavond heeft hij een klein stuk platgeslagen kippenek (met heet water overgoten en afgekoeld) opgegeten, maar direct daarna weer uitgekotst  :-\  en ik was dan zo euforisch dat hij een stuk kippenek wou eten  :'(

Wat nu??
Door Mieuw
#774465
Misschien probeer je hem te radicaal over te zetten? Eerst brokjes met een klein schepje kvv er door heen, en dat steeds meer opvoeren? De kippennek zou je behalve platslaan ook nog (met een snoeischaar) in stukken kunnen knippen.
Als je ze van de een op de andere dag over wilt zetten loop je kans op diaree en/of overgeven, het langzaam opbouwen zorgt er voor dat z'n spijsvertering er rustig aan gewend raakt.

Ik heb er totaal bijna 2 maanden over gedaan om mijn club van 7 volwassen katten allemaal 'om' te krijgen.
Door cylke
#774476
Hey Mieuw,

Heel erg bedankt voor je antwoord, dat is echt een pak van m'n hart  :) :) :)

Daar ga ik mij eerlijk gezegd veel beter bij voelen  :)

Ik dacht: bij mijn hond mocht ik van de eene op de andere dag overstappen, dus bij de kat ook  :-[ :-[ En bij mijn hond ging het ook zonder problemen, maar ja...

Maar had ook al gedacht dat het bij een kat toch moeilijker is hé...
Bij mijn hond zag ik het in het begin ook niet goed zitten (zoveel informatie kwam op mij af  ::)) maar ik ben trots dat ik doorgezet heb.

Bij mijn kat wil ik dit ook bereiken 8)
Door Mieuw
#774509
Dat hij de zalm en de kippennek wil eten geeft in elk geval aan dat hij er niet helemaal negatief tegenover staat. Je zou de zalm ook kunnen mengen met een klein schepje kvv (meer zalm dan kvv, en dat langzaam maar zeker omdraaien, idem met brokjes of iets anders wat hij wel eet).
En heb je al rosbief en kipfilet geprobeerd, vooral voor rosbief doen mijn katten hier een moord.

Over het algemeen zou ik versvoer liever op 'prooitemperatuur' te geven, dan helemaal koud, dus overgieten met heet water en dan weer af laten koelen zou ik persoonlijk niet doen (ik zou het ze geven op het moment dat ze hun mond niet meer kunnen branden, maar niet heel veel later).

Volgens mij gaat dat helemaal goed komen 8)
Door cylke
#774598
ja, ik denk wel dat hij er voor open staat, maar ok, kzal je tips eens uitproberen  :)
dus het mag nog een beetje warm zijn? da's goed.
prettig weekend hé  :)
Door *Robin*
#779604
Als de katten hier iets niet lekker vinden dan maal ik het met ei erdoor...
dan vréten ze het meestal op, en de bakjes worden nog nagelikt ook ;D
Door YaYa
#779665
En dan bedoel je rauw ei??????????
Is misschien nog eens een idee.
Zelf heb ik ze nu op de carnibest staan en daar heb ik 2 maanden over gedaan.
Eerst blik met een theelepeltje carnibest en brokjes erdoor. En dan steeds wat meer carnibest en steeds minder blik.
Nu krijgen ze 350 gram carnibest, 50 gr. schesir en daar moeten ze het mee dan en dan 2x per dag.
Gaat trouwens niet altijd op hoor. Maar zolang ze er goed uit zien, vindt ik het prima.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door