Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#774304
Na lang zoeken heb ik hier eindelijk een zaak gevonden waar ze diepvriesmuizen verkopen. Dus ik vraag aan die kerel of hij me nog wat info kon geven, want ik zag er een aantal verschillende liggen. Ik vertelde dat ze voor m'n katten waren, zijn reactie: "Oh nee, niet doen! Geef je katten maar beter kuikens!".

Wil die kerel beweren dat kuikens gecontroleerd en behandeld zijn tegen 'schadelijke bacteriën' en dat die muizen die zij verkopen dat niet zijn. Zij verkopen die muizen oorspronkelijk voor slangen en andere reptielen, en ze wilden beweren dat slangen wel een dermate gehard spijsverteringssysteem hebben dat ze wel tegen die bacteriën kunnen, maar dat katten er ziek van kunnen worden ??? Ik vond het eigenlijk een beetje vaag klinken, maar ik dacht om het toch nog maar even hier na te vragen alvorens ze te kopen. Ik bedoel, een kat die vrij buiten mag lopen en een muis vangt heeft toch ook maling aan eventuele bacteriën?? Of is het met diepvriesmuizen soms anders?

En ik heb ook even naar de prijs gevraagd, en hij heeft 3 maten muizen, van 0.45, 0.75 en 0.95 cent per stuk. Wat ik vrij duur vind, als ik het vergelijk met een kilo kuikens voor 1,95...

Kan iemand hier uitleg over geven?
Laatst gewijzigd door Mieuw op vr 08 jun 2007, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#774344
Ik voer geen muizen dus je zal ff op de prooivoerders moeten wachten  ;)
Maar de eendagskuikens komen van professionele vermeerderingsbedrijven, daar werken ze ongetwijfeld zo hygienisch mogelijk. Als iemand zelf in z'n schuurtje muizen voor consumptie fokt gaat dat vast niet zo professioneel. Of het schadelijk is voor katten: ik kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd. Tenzij het echt een vieze troep is bij die fokker.
De muizen e.d. van Kiezebrink worden ook professioneel gefokt en behandeld, die zijn wel schoon.
Door Loeka
#774567
Volgens mij worden die kuiken helemaal nergens voor behandeld. Als ze uit het ei komen worden ze geselecteerd op man of vrouw. De mannen worden vergast en de vrouwen mogen met een dieronvriendelijke noodvaart verder groeien.

Hoe het bij de muizen van deze dierenwinkel gaat, geen idee. Ligt er ws aan waar de muizen vandaan komen.
Door Mieuw
#774729
Ik zit nu op de website van de Kiezebrink te kijken, en wat is het verschil tussen een baby, fuzzy, springer, regular en jumbo muis? En niet zozeer het verschil tussen de muizen, maar ook wat wel/niet goed is voor m'n cats. En hoeveelheden/aantallen per dag...?

Er stonden ook ratten, met rare codes er achter ("Weaner rat 30/60" of "Small rat 100/150") wat betekend dat nou weer ???

En ik zag ook hamsters en gerbils/woestijnratten staan. Die zouden m'n katten toch ook kunnen eten? (ik begin geloof ik nog maar even niet aan de 'Jumbo Rat'...)

Hrmmm, zoveel vragen :-\
Het voelt alsof ik alles weer opnieuw moet leren. Heb ik eindelijk het eea over KVV en Barf onder de knie, besluit ik dat ze ook maar muizen moeten krijgen... :D
Door Loeka
#774766
Ik reken zo'n muis als complete voeding. Een jumbo muis weegt ongeveer 40 gram. Dus trek 40 gram van de hoeveelheid kvv die mijn kater normaal krijgt af. Ik had eerst de jumbo's, nu heb ik de maat daar onder. Dat bevalt beter :) Die hele kleintjes zijn ook niks, die slikt hij in zijn geheel door...
Door *Robin*
#779456
Ok even een uitleg over die "codes" van de kiezebrink ;)

Baby muis is net geboren. De fuzzy zijn muisjes die net haartjes krijgen, de oogjes zijn vaak nog gesloten. Springers zijn weer iets ouder, dan de kleine (jong volwassen) muis, medium en groot en jumbo.

Rat: baby en fuzzy is hetzelfde als bij muizen. Weaner is hetzelfde als een springer muis. dan de kleine die zijn al behoorlijk groot, vergis je daar niet in!! Fuzzy ratjes zijn even groot als medium muizen. Dan heb je medium rat en grote rat en jumbo. de cijfers achter de naam zijn van tot hoeveel gram dus een small rat 100/150 ligt tussen de 100 en 150 gram.

Ik voer mijn katten ook hamsters, muizen (af en toe want ik vind ze te duur) gerbils, kuikens, kwartel, en rat. (small)

De jumbo rat kan je beter aan honden voeren, die zijn soms wel een halve kilo per stuk. :P
Laatst gewijzigd door *Robin* op za 16 jun 2007, 02:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
#779457
Dank voor de toelichting.

Tja, dat ze duur zijn vond ik eigenlijk ook. Die prijzen die ze vragen bij die reptielenzaak liggen dus in de zelfde lijn als waarvoor jij ze koopt? (0.45, 0.75 en 0.95 cent per stuk, afhankelijk van de maat)

Bezorgd de Kiezebrink ze ook thuis, of moet ik ze daar ophalen? Of haal jij je muizen/hamsters nog ergens anders?
En wat voor maat/gewicht is aan te bevelen voor een volwassen kat? Mijn intentie is om ze het te geven als 'snack' ipv als complete maaltijd.
Door *Robin*
#779463
bij de reptielenzaak zijn ze vaak duurder als bij de kiezebrink...

muis
baby p/st 31 cent + btw = 37 ct
fuzzy p.st 40 cent + btw = 48 ct
klein p/st 34 + btw = 41 ct
klein p/kg 17,- + btw = 20,23
regular p/st 45 cent + btw = 54 ct
regular p/kg 19,- + btw = 22,61
groot p/st 65 cent + btw = 77 ct
groot p/kg 19,- + btw = 22.61
jumbo p/st 85 cent + btw = 1,01
jumbo p/kg 19,- + btw = 22.61

Als je ze per kilo koopt zijn ze per stuk goedkoper. Als je ze als snack wilt voeren zou ik voor klein of medium gaan. die zijn ongeveer 15 tot 30 gram. jumbo zijn vanaf 40 gram.

De kiezebrink bezorgd thuis vanaf 150 euro ex btw gratis. daaronder moet je een bezorgbijdrage doen. ik dacht rond 15 euro. Ik bestel al mijn prooidieren bij de kiezebrink en ik ben er zeer tevreden over. Het beste wat je kan doen is met meerdere mensen samen bestellen. dan kom je ook eerder aan het bedrag van 150 euro ex btw... ;)
Door Mieuw
#779466
Ja, da's een stuk goedkoper. En om een hele kilo te bestellen moet volgens mij ook wel kunnen, die dingen zijn toch ingevroren (toch?) dus ik kan ze makkelijk in de vriezer bewaren, doe ik ook met de kuikens.
150 Euro, da's wel errug veel zeg, maar voor 15 euro bezorgkosten rij ik er ook niet even zelf naar toe.
Zijn er nog mensen in de regio Almere/Amsterdam/Lelystad/Hilversum die prooidieren willen bestellen? :-\
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door