Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tada
#779040
ik heb al een tijdje mee zitten lezen op dit forum en vind het hele barf-gebeuren wel interessant!
ik zou hier graag aan beginnen,ik heb alleen 3 problemen;ik heb namelijk niet veel geld te besteden,geen vervoer,en ik heb een vorm van rsi,waardoor ik geen kracht heb om stukken vlees ed te snijden.
ik zou bij canis naturalis kunnen bestellen,dan ben ik van het vervoersprobleem af,maar daar is het wel vrij prijzig.
aangezien ik geen kracht heb om stukken vlees te snijden wil ik ipv lappen kopvlees ed van die enkelvoudige vleessoorten van bijv smuldier gebruiken (bijv kip en rund) en dat dan aanvullen met orgaan en botten.
nou ben ik niet zo;n rekenwonder,maar mijn hond weegt 7kg,is 1,5 jaar.
ik wil m graag 5 dagen barf geven en 2 dagen kvv of pens.
hoe kan ik een zo afwisselend mogelijk menu maken voor hem zonder dat ik moet hakken en snijden in vleeslappen of botten?
Door tada
#779045
he kijk dat klinkt ook wel goed!

bezorgen zij gewoon aan huis en hebben ze alles op vooraad?
bezorgen ze ook op afspraak?

en wat bedoel je met dat ze alles in porties bezorgen?
kan je zelf aangeven per welk gewicht je het graag verdeelt wilt hebben of houden ze zelf een vast gewicht aan per portie?
Door Cindy de Wolf
#779079
tada schreef: he kijk dat klinkt ook wel goed!

bezorgen zij gewoon aan huis en hebben ze alles op vooraad?
bezorgen ze ook op afspraak?

en wat bedoel je met dat ze alles in porties bezorgen?
kan je zelf aangeven per welk gewicht je het graag verdeelt wilt hebben of houden ze zelf een vast gewicht aan per portie?
Ja herby bezorgd aan huis, onder de 40 euro 5 euro bezorgkosten, boven de 100 euro gratis. Hij is vele malen goedkoper dan canis naturalis. Je krijgt alles in porties van 1kg verpakt en gestickerd thuis bezorgd tenzij anders beschreven. Zo zijn de eendenkarkassen per stuk en zo'n 800g. Daarnaast heeft hij ook vleesmixen, de een kost 1,25pkg dit is redelijk compleet, en de nader is 1.00 pkg, is niet compleet. Wel handig om eens een makkelijker te kunnen doen.
Door tada
#779081
een karkas van 800 gr.... daar kan mijn hond toch wel 4 dagen van eten,dus dan moet ik alsnog gaan hakken...
Laatst gewijzigd door tada op vr 15 jun 2007, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#779083
tada schreef: een karkas van 800 gr.... daar kan mijn hond toch wel 3 dagen van eten,dus dan moet ik alsnog gaan hakken...
Met een fatsoenlijke snoeischaar en een goed vleesmes is dat nauwelijks een probleem.
Met zo'n schaar knip je er zo doorheen. ;)
Door tessa
#779088
roefus schreef: Met een fatsoenlijke snoeischaar en een goed vleesmes is dat nauwelijks een probleem.
Met zo'n schaar knip je er zo doorheen. ;)
Nou... ik heb geen RSI maar ik had toch wel pijnlijke polsen van al dat knip en snijwerk hoor, moet nog wel even op zoek naar betere scharen en messen maar het kost toch wel wat kracht. :-[
Door K&D
#779090
Je zou bijvoorbeeld kwartelkarkasjes kunnen geven. En kipkarkasjes. Die zijn zo rond de 60 a 70 gram (kip soms 100 gram) En eendennekken zijn 120 a 130 gram. Lamsribbetjes kun je met een mesje tussen de ribjes in snijden. Gaat heel makkelijk.
Voor onze honden zijn eendenkarkassen ook veel te groot. Die moet ik inderdaad ook in stukken hakken. (en dat kost wel een beetje kracht ja)  Parelhoen gaat nog net.
Dan kun je er nog wat vleesmix bij geven, of wat orgaan.
Onze dames zijn 6,5 kg en eten 130 gram per dag. Ik laat alles een beetje ontdooien, snijd het in porties, en het gaat in zakjes weer in de vriezer. Bij het slachthuis waar ik geregeld spul haal snijden ze het in kleine porties (ingevroren).  Ik koop ook wel eens ongemalen grof rundergehakt bij de supermarkt in de aanbieding. Dat deel ik gelijk in porties. Dan heb je haast niets te snijden. Penslappen zijn goed met een scherpe schaar te knippen. Of je koopt gewoon gemalen pens. ;)
Door tada
#779095
ik ga nog even ronsneuzen.....

maar mijn hond weegt ongeveer 7,5kg en is een jack russel,hij krijgt ongeveer zo'n 2 uur per dag beweging waarvan ook een half uur naast de fiets.
hoeveel voer zou hij nodig hebben?hij wordt van zich zelf niet snel dik,dus ik dacht aan zo'n 200gr per dag?(dit is dan alleen het vlees enzo,daarnaast krijgt hij dan nog extra's als groenten en yoghurt,eitjes ed)
Gebruikersavatar
Door pike
#779108
Als je niets van bot wil snijden/hakken/knippen dan zal je de kleinere vleesbotten moeten doen: kippenekken, kippevleugels, niet te grote eendenekken, kipkarkasjes, konijnkarkasjes zijn vaak ook niet zo groot.
parelhoenkarkas+vleugel. Herby heeft ook gemalen pens, en diverse soorten gesneden spiervlees (struis, hert, haas) daar hoef je dus helemaal niets aan te doen. Runder of lamsgehakt is inderdaad ook een optie.
Als je 5 dagen kvv voert en 2 dagen barf dan komen de verhoudingen van barf niet zo nauw heb ik begrepen. Alleen kun je dan beter geen (of niet teveel) orgaanvlees geven omdat dat al veel in de kvv zit.
Door tada
#779579
ik heb even een menuutje bedacht waarbij ik niet al te veel hoef te snijden.

dit zijn de verhoudingen:

15% kaal bot
60% spiervlees
15% orgaanvlees
10% overig (pens,GFmix,eieren,en zuivel)

zo 250gr kalkoennek + wat huttenkase/yoghurt of iets dergelijks
ma 250gr gemalen rundvlees + GF mix
di 100gr parelhoenkarkas + 75gr kippenlever
wo 250gr gemalen kippenvlees + een ei
do 125gr eendennekken + 125gr lamshart
vr 125gr vis + GFmix + yoghurt
za 125gr gemalen runderpens + een ei

op deze manier hoef ik alleen de kalkoennekjes en de parelhoen karkasjes in 2en te hakken,ik hoop dat dat me gaat lukken.

ik weet namelijk niet of het mogelijk is om bijv op de zondag een hele kalkoennek (of parelhoenkarkas,of eendennek) te geven en om dan de rest van de week het bot weg te laten,op deze manier hoef ik niks meer te hakken en te verdelen,maar ik ben bang dat dat voor verstoppingen zal zorgen.
Laatst gewijzigd door tada op za 16 jun 2007, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#779619
Ik heb zelf een hondje van 9 kg die eet 250 gram ongeveer per dag.
Zij eet dan bvb maandag pens 200 gram en dinsdag een kwartel (precies goed qua gewicht) en woensdag weer wat anders.
geen verstoppingen, je hoeft niet elke maaltijd uit te rekenen maar een totaalplaatje voor een week bvb.
Pens hoort trouwens thuis in orgaan en niet in overig.
Van kalkoennekken hoor ik dat ze te hard of zo zijn, hier op bp waren ook veel mensen die het niet geven.
Maar als je kwartelkarkasjes en kippennekken en kipkarkas en eendennek en evt gemalen struisvogel geeft heb je toch al meerdere vogelsoorten, en daar nog rund en vis bij, misschien ook nog iets van konijnvlees snippers? Zet de menu op de menu topic dan kijken de wijze mensen er ook naar...
Gebruikersavatar
Door pike
#779631
tada schreef: ik heb even een menuutje bedacht waarbij ik niet al te veel hoef te snijden.

dit zijn de verhoudingen:

15% kaal bot
60% spiervlees
15% orgaanvlees
10% overig (pens,GFmix,eieren,en zuivel)
15% KAAL bot: kalkoennek en parelhoenkarkas is geen kaal bot maar bevat altijd toch nog zo'n 50% bleef. In werkelijkheid geeft je dus maar zo'n 7,5% bot en dat is te weinig.  Beter is 50% vleesbot, als je altijd bot hebt waar niet veel extra vlees aanzit, kan je ook iets minder doen, 45% bijvoorbeeld. En het percentage spiervlees evenredig omlaag brengen.
Pens valt (bij mij althans) onder orgaanvlees

zo 250gr kalkoennek + wat huttenkase/yoghurt of iets dergelijks
ma 250gr gemalen rundvlees + GF mix
di 100gr parelhoenkarkas + 75gr kippenlever
wo 250gr gemalen kippenvlees + een ei
do 125gr eendennekken + 125gr lamshart
vr 125gr vis + GFmix + yoghurt
za 125gr gemalen runderpens + een ei
Ik denk dat kalkoennek voor een hond(je) dat nog geen bot gewenst is te hard is. Kan je niet aan kippenekjes komen? Die zijn a. goedkoop, b. ze zijn heel zacht en c. je hoeft niet te hakken, het gewicht van een kippenekje ligt tussen de 3o en 60 gram pakweg.
ik weet namelijk niet of het mogelijk is om bijv op de zondag een hele kalkoennek (of parelhoenkarkas,of eendennek) te geven en om dan de rest van de week het bot weg te laten,op deze manier hoef ik niks meer te hakken en te verdelen,maar ik ben bang dat dat voor verstoppingen zal zorgen.
persoonlijk geef ik nooit 50/50bot zonder vlees erbij. Omdat dat inderdaad tot verstopping kan leiden, en op de dagen dat ze alleen orgaanvlees of spiervlees met groente krijgen ze aan de dunne kunnen raken. Hoeft niet maar kan wel. Hangt van de hond af.

Verder moet je geen fruit door je groentemix doen, want fruit in combinatie met vlees gaat niet goed. Groente met vlees kan wel. Fruit kun je beter apart geven.

Je hebt er niet het gewicht aan groentemix bijgezet, ook niet het percentage wat je wil voeren? maar als ik naar je hoeveelheden kijk, kloppen die denk ik niet met de percentages die je opgeeft.
Want ik tel 475 gram bot, 575 gram spiervlees (dat is met vis, als het een vissekop is dan geeft je nóg meer bot en mínder spiervlees)  325 gram orgaanvlees.
En dat kan dus nooit 15%bot-60%spiervlees-15%orgaan zijn.


Door tada
#779704
de 475gr bot is dus bot met vlees eraan! ;) ongeveer de helft vlees en de helft bot.
de vis zijn gewoon bijv zalmmoten uit de diepvries,dus zonder graag ed.,telt dus alleen als spiervlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door