Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Saartje
#75749
In hoeverre moeten we angstig worden voor de teken die deze enge ziekte kunnen voortbrengen?

en wat voor maatregelen kunnne we treffen om de dieren te beschermen?
Door oebaya
#75945
[quote="Saartje"]
In hoeverre moeten we angstig worden voor de teken die deze enge ziekte kunnen voortbrengen?

en wat voor maatregelen kunnne we treffen om de dieren te beschermen?
[/quote]

Je niet te druk maken. Als je bedoelt Babesiosis, dan denk ik dat die hond die het gehad schijnt te hebben, gewoon een ongelukkig toeval was.
Maar ben je echt bang voor de bewuste teek, dan zal je toch om een speciale tekenband moeten vragen bij je dierenarts. Er is er nl. maar één die helpt. Alle andere anti-teekmiddelen werken niet op de babesiosis teek.
Door qyan
#76006
ik ben nog altijd banger voor een Lyme besmetting dan voor babesioses ;)
dat is meer in opkomst dan bebiose volgens mij
Door Saartje
#76113
als je bv een tekenband wil, laten dragen , hoe zit het dan met de giftigheid voor haar zusje, ze spelen veel samen en krijgen dan bv de band in de bek?
hoe doe je zoiets , doe je bv de band alleen om als je in de bossen loopt en een paar uur daarna en houd je j honden gescheiden of maakt dat niet uit??

groetjes Anneke
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#76798
hier in Arnhem schijnen twee honden aan Babesiose te zijn overleden en 1 is er ernstig ziek :o (was net op TV-Gelderland).

De tekenband die bedoelt wordt is volgens mij die van Scalibor (via DA verkrijgbaar).

Helaas heb ik de ervaring dat ondanks het dragen van die band een teek toch toe kan slaan. Bas heeft dit gehad en heeft toen ook een beet gehad van een "foute" teek, hij kreeg gelukkig geen Babesiose maar een ongelofelijk dikke plek.

Dus, controleren op teken is denk ik het beste omdat je de "hulpmiddelen" niet 100% kunt vertrouwen.
Door Helen
#76802
Die scalibortekenbanden worden niet door alle honden verdragen. Balou had er een nog geen uur om en ze krabde haar oren zowat van haar hoofd af van de jeuk. Dus weer alert!!

groetjes Helen
Door casangio
#77056
[quote="Ivonne"]
hier in Arnhem schijnen twee honden aan Babesiose te zijn overleden en 1 is er ernstig ziek :o (was net op TV-Gelderland).

De tekenband die bedoelt wordt is volgens mij die van Scalibor (via DA verkrijgbaar).

Helaas heb ik de ervaring dat ondanks het dragen van die band een teek toch toe kan slaan. Bas heeft dit gehad en heeft toen ook een beet gehad van een "foute" teek, hij kreeg gelukkig geen Babesiose maar een ongelofelijk dikke plek.

Dus, controleren op teken is denk ik het beste omdat je de "hulpmiddelen" niet 100% kunt vertrouwen.
[/quote]

Wat raar dat er nu plotseling overal babesiose opdruikt.
Door qyan
#77063
[quote="CaSanGio"]
[quote="Ivonne"]
hier in Arnhem schijnen twee honden aan Babesiose te zijn overleden en 1 is er ernstig ziek :o (was net op TV-Gelderland).

De tekenband die bedoelt wordt is volgens mij die van Scalibor (via DA verkrijgbaar).

Helaas heb ik de ervaring dat ondanks het dragen van die band een teek toch toe kan slaan. Bas heeft dit gehad en heeft toen ook een beet gehad van een "foute" teek, hij kreeg gelukkig geen Babesiose maar een ongelofelijk dikke plek.

Dus, controleren op teken is denk ik het beste omdat je de "hulpmiddelen" niet 100% kunt vertrouwen.
[/quote]

Wat raar dat er nu plotseling overal babesiose opdruikt.
[/quote]

:-X ik kreeg weer te horen dat er inmiddels al 6 honden aan overleden zijn ???
volgens mij daalt de verkoop van tekenbestrijdingsmiddelen
Door casangio
#77138
[quote="qyan"]
[quote="CaSanGio"]
[quote="Ivonne"]
hier in Arnhem schijnen twee honden aan Babesiose te zijn overleden en 1 is er ernstig ziek :o (was net op TV-Gelderland).

De tekenband die bedoelt wordt is volgens mij die van Scalibor (via DA verkrijgbaar).

Helaas heb ik de ervaring dat ondanks het dragen van die band een teek toch toe kan slaan. Bas heeft dit gehad en heeft toen ook een beet gehad van een "foute" teek, hij kreeg gelukkig geen Babesiose maar een ongelofelijk dikke plek.

Dus, controleren op teken is denk ik het beste omdat je de "hulpmiddelen" niet 100% kunt vertrouwen.
[/quote]

Wat raar dat er nu plotseling overal babesiose opdruikt.
[/quote]

:-X ik kreeg weer te horen dat er inmiddels al 6 honden aan overleden zijn ???
volgens mij daalt de verkoop van tekenbestrijdingsmiddelen
[/quote]

Wat ik niet begrijp is dat je het bijna niet hoort van mensen die met hun honden op vakantie naar de desbetreffende landen zijn geweest zoals bijv. de Skandinavische landen, Frankrijk, Oostenrijk, noem maar op. In Belgie kreeg je een paar maanden geleden een kaart waar precies de gebieden op stonden waar deze gevaarlijke teken zaten. Deze honden zullen toch ook wel af en toe een teek hebben, want helemaal uitsluiten kun je het toch niet. ??? ??? ??? ??? ??? Dan hadden we toch al eerder moeten horen dat honden die in deze landen waren geweest massaal ziek werden. ??? ???
Door casangio
#77144
En nog even het volgende: Hoe komt het dat in dergelijke landen nog zoveel honden kunnen overleven dan. Worden die daar dan op den duur wel immuun voor ??? ??? Zit hier op het forum dan niemand die hier iets zinnigs kan over vertellen. Want ik vind het nogal wat als je je hond op deze wijze kwijt geraakt.
Door oebaya
#77160
[quote="CaSanGio"]
En nog even het volgende: Hoe komt het dat in dergelijke landen nog zoveel honden kunnen overleven dan. Worden die daar dan op den duur wel immuun voor ??? ??? Zit hier op het forum dan niemand die hier iets zinnigs kan over vertellen. Want ik vind het nogal wat als je je hond op deze wijze kwijt geraakt.
[/quote]

Er komen wel degelijk honden ziek terug van vakantie, maar dat hoor je niet. Vaak overleden die honden ook, omdat de ziekte hier zo onbekend is. Een hond die geneest van Babesiosis wordt helaas nooit meer helemaal de ouder.
De paniek is nu uitgebroken, omdat het om honden gaat die in Nederland besmet zijn, hetgeen betekent dat de teek is gemigreert naar Nederland.
In landen waar Babesiosis voorkomt, hebben honden inderdaad een bepaalde immuniteit opgebouwd, maar ook lang niet allemaal. Gezien het feit dat de ziekte daar veel bekender is, vangt behandeling sneller en adequater aan. Bovendien wordt er in Frankrijk vaak geënt, alhoewel die enting dus niet tegen alle babesiosis stammen werkt.
Als je bij b.v. de zoekmachine google babesiosis intikt, kom je veel informatie tegen en ook een kaartje met het verspreidingsgebied.
Door willy
#77327
Mijn eerste hond is meegekomen uit Griekenland.
De eerste verschijnselen ( kwam tot uiting in de ogen) werd door de Griekse DA niet onderkent. Dit was vlak voordat ik terug kwam naar Nederland (heb 12 jaar in Griekenland gewoond). Met het oogprobleem hier naar de DA - was volgens haar een chron. hoornvliesontsteking. Toen er heel langzaam meer verschijnselen bijkwamen, is mijn (inmiddels nieuwe) Da gaan zoeken en kwam op deze ziekte uit. We hebben contact opgenomen met de DA in Griekenland, die aanraadde om hem rauwe lever te geven ivm met haemoglobine gehalte (ed). Hij (de hond niet de DA) heeft nog een bloedtransfusie gehad, maar het mocht niet baten. Hond is overleden.
Dus dat de DA's in de landen de ziekte onderkennen en adequaat reageren is niet altijd waar.

Hier nog wat meer info over Babesiosis (er staat trouwens ook nog wat op vlooien/wormen/parasieten.

Van een andere e-mailgroep:

Hierbij nog enige aanwijzingen m.b.t. babesiosis, zodat je de ziekte
redelijk eenvoudig kan herkennen:


Voor de honden apatisch worden, helemaal niet meer willen eten en hoge
koorts hebben, vertonen ze ook al verschijnselen dat ze zich niet lekker
voelen. Ze zijn slomer, maar dat hoeft niet eens veel te zijn, hebben minder
trek in eten, ze willen dan nog wel eten, maar een beetje met lange tanden.
Bij een controle van de slijmvliezen, zoals binnenkant oogleden en lippen,
tandvlees en tong, zijn deze bleker dan normaal. Dit is een belangrijke
aanwijzing. De bloedparasiet maakt namelijk de rode bloedcellen kapot,
daardoor ontstaat bloedarmoede. De gezondheidstoestand verslechtert binnen
enkele dagen.
Er is nog een A-typische vorm, waarbij de hond ook wat slomer is, wat minder
eetlust heeft en iets verhoging van temperatuur. Maar de kleur van de
slijmvliezen is wisselend goed, dan weer bleker dan normaal. Dit kan weken
duren.

Het is dus zaak om de slijmvliezen van je hond te bestuderen, kijk wat een
normale kleur is. Een normale kleur is lichtroze. Dit is het makkelijkst te
controleren door de binnenkant van het onderste ooglid te bekijken.

Hier in Frankrijk wordt Frontline aangeraden als bescherming tegen de teken,
dan zijn ze ongeveer een maand beschermd.
Door qyan
#77536
is hier in ieder geval bekend gemaakt dat de honden in den haag het hebben opgelopen in 2 bossen, die net al te ver uit elkaar liggen ???
staat nu ookal op teletekst.
Door crutz
#77664
bericht 1:

Let op, dit bericht is heel erg belangrijk!
De Tekenkoorts (Babesiosis) is nu ook in Nederland!!!
Een hond van onze hondenschool is vorige week zeer ernstig ziek geworden.
Al snel bleek dat de dierenartsen de oorzaak niet konden vinden.
Toch waren er nog een aantal van deze ziektebeelden bekend, waarbij 2 (jonge)
honden inmiddels zijn overleden.
De tekenkoorts kwam tot voor kort alleen voor in het Middelandse Zeegebied, maar
is nu dus ook in Nederland
gesignaleerd (onder de lijn Den Haag-Arnhem-Enschede).
De besmette teek draagt een parasiet over op de hond.
Deze bivakkeert bij voorkeur in de lever of de nieren. De hond krijgt koorts,
kan een bruine tot wijnrode
urine hebben en/of geelzucht. Ook treed er bloedarmoede op.
In een later stadium ontstaat er lusteloosheid en vermagering.
De incubatietijd is 2 tot 3 weken.
Onze Nederlandse honden hebben geen weerstand tegen deze tekenkoorts.
Zorg dus voor goede tekenbestrijding (tekenband/frontline), controleer de hond
dagelijks.
Er is ook sinds kort een enting mogelijk. Echter door het aantal ziektegevallen
is er op dit moment geen
enting te krijgen in Nederland.

WIL IEDEREEN DIT BERICHT ZOVEEL MOGELIJK VERSPREIDEN???
Er is (nog) niet echt reden tot paniek, maar houd je hond in de gaten.


Kopie bericht 2:

Heb hier nog wat aanvullende info.
De rest moet uit Suriname komen, daar heeft men al veel langer met dit probleem
te maken.

>>>>>>>>>>>>>
Het is een soort Malaria-achtige ziekte, waarbij de milt heel erg groot wordt
vanwege zijn pogingen om nieuwe
rode bloedlichaampjes aan te maken, die door de organismen vernietigd worden.

Er zijn 2 dingen belangrijk, en die helpen denk ik ook om niet onmiddellijk en
meteen in paniek te raken:

1. een teek die deze ziekte overdraagt, doet dit pas nadat ie een aantal uren
vastgezogen heeft gezeten, en er
staat me bij dat dit 20 of 24 uur is;

2. wanneer Babesiosis geconstateerd wordt VOORDAT het de chronische vorm
aangenomen heeft bij volwassen honden
en behandeld wordt met de juiste medicijnen, geneest de hond en wat belangrijker
is!!! Hij is daarna immuun
geworden voor de ziekte.

Pups moeten onmiddellijk behandeld worden bij de eerste symptomen, anders redden
ze het niet, en ook zij zijn
immuun wanneer ze genezen zijn.

Het is dus wel iets om even goed in de gaten te houden, maar het is niet per
definitie een sluipmoordenaar
zoals Ehrlichiosis.
>>>>>>>>>>>>>>>>>
(knip) - Babesiosis is iets waar ik mee om heb leren gaan en best al vaak in de
kiem gesmoord heb bij
opgroeiende pups door een goede antibioticakuur.

Het is trouwens ook geen virus, maar een organisme - daarom kun je hem goed
bestrijden met antibiotica. Als
het een virus zou zijn, zou dat niet lukken.
(dit is ook wel belangrijke informatie).
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
hier ook nog een berichtje er over van een belgische herder lijst,
zoals dus uit het 2de deel van het bericht blijkt is het (gelukkig) te behandelen en zijn behandelde honden dus imuun, misschien dat dat ook verklaard dat honden uit de betreffende landen er niet al te veel onder lijden
Door magda
#77894
ik heb babesiose proberen op te zoeken maar kon niets vinden. Ik woon in Frankrijk hét land van de gevaarlijke teken en hier krijgen de honden door een tekenbeet phyroplasmose. Kan heel snel dodelijk zijn, binnen twee dagen.
maar eenmaal z'on ziekte doorstaan bouwt het lichaam afweerstoffen op. Laten we zeggen dat je twee x naar de dierenarts moet voor bloedtransfusie en daarna nooit meer.
Ik had vroeger een hond die bloed gaf voor andere honden. juist voor dergelijke gevallen.
De dierenarts had ontdekt dat hij zich heel stil hield als er bloed bij hem afgetapt werd en twee x per jaar
trommelde ze hem op. Hij werd er zelfs niet zenuwachtig van.
De ziekte van lyme lijkt me inderdaad veel slopender.
Maar misschien is de phyroplasmose waar ik het over heb wel wéér een andere tekenziekte.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door