Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#775423
Ha allemaal

Zoals ik bij mijn voorstellen al schreef heb ik 2 katten die ik toch graag wil overzetten op barf.

Een aantal weken geleden heb ik in de rai al het boekje voer voor carnivoren gekocht, en in 1 avond uitgelezen. Best een eyeopener moet ik zeggen

Nu zijn mijn 2 katten geen standaard dieren.
En dat is waar op dit moment mijn onzekerheid ligt en waar ik eigenlijk wel wat hulp bij kan gebruiken.

Als eerst Karel, 3,75 kg een 2,5 jaar oude ex kater, waarmee ik nu al ruim 1,5 jaar dokter ivm struviet gruis. Inmiddels zijn we een penisamputatie verder, en niet te vergeten na de operatie ook alweer 8 zakken s/d en c/d van hills. Jullie raden het al, nog steeds gruis

dan is er Siam, 3.15 kg en ook ongeveer 2,5 jaar oud, en van hem weet ik sinds ongeveer 2 maanden dan hij FIV positief is.
Inmiddels is hij symptoom vrij, en krijgt hij echinacea druppels om zijn weerstand wat te verhogen. Iets wat goed lijkt te werken.
en door verandering in voeding hoop ik hem dat ook zo lang mogelijksymptoomvrij te kunnen houden.

Mijn onzekerheid is vooral:
*wat is goed voor ze, hier bedoel ik mee, zou ik een eventueel menu moeten aanpassen aan hun probleempjes.
*En hoe doe ik dat dan.
* kan ik de berekenhulp die hier op de site staat ( voor honden) ook gebruiken voor mijn katten?


Al met al, kan iemand me hier asjeblieft bij helpen?? :)

ik ben al wat aan het experimenteren met vleessoorten. Eendagskuikens vinden ze geweldig, runderhart is ook een feest. En vandaag hebben ze een kippenvleugel gekregen. Hier hadden ze toch wel wat moeite mee maar met een beetje hulp hebben ze hem toch aardig weg gegeten.
#776061
Hallo en welkom hier!

Da's tobben met twee van die patienten joh! Maar gelukkig ga je over op vers, daar doe je ze zeker veel goed mee. En goed dat je het boek van Tannetje gelezen hebt!

OK, er is hier gigantisch veel informatie over hoe en wat te voeren, dus ik zou zeggen lezen, lezen, lezen!
Hieronder een introductie.

Karel met z'n struviet. Twee dingen zijn belangrijk bij het bestrijden van struviet: eventuele infecties genezen en de urine verzuren. In voldoende zure urine kan nl het struviet niet kristalliseren en wordt het uitgeplast. Meestal heeft een kat urine die niet zuur genoeg is als gevolg bv van brokken, daardoor wordt er gruis gevormd, dit irriteert de blaaswand, in de basische urine krijgen bacterien een kans en dan heb je vervolgens een blaasontsteking. Door die ontsteking wordt de urine minder zuur en zo houd je de boel aan de gang.

ALs er dus sprake is van een infectie moet die iig bestreden worden, met antibiotica. Anders krijg je nl de pH (zuurgraad) van de urine niet naar omlaag (=zuurder). Het is dus belangrijk vast te stellen of dit het geval is.
Maar het belangrijkste is de kat te helpen de urine zuur genoeg te maken. Vers voeren helpt daar een heel eind in, maar er zijn katten waarbij je daarnaast extra moet verzuren. Dat doe je met ascorbinezuur oftewel vit. C, cranberry-capsules en/of appelazijn. Vit. C is heel effectief mits je zorgt dat je de ascorbinezuur, niet time-released, te pakken krijgt. De andere in de handel zijnde vormen zijn niet effectief. Dit spul kan diarree veroorzaken in grote hoeveelheden, het is dus zaak de dosis langzaam op te voeren en als je merkt dat de kat aan de dunne gaat, minder te geven. Daarnaast kun je een klein scheutje appelazijn door het voer gooien, ff kijken oftie het dan nog eet, en cranberry-capsules openmaken en de inhoud over het voer.
Het is heel handig om de zuurgraad van de urine zelf te meten, je kunt pH stripjes bij de apotheker kopen. Is de pH lager dan 6,5 dan moet je minderen met je verzurende maatregelen, is hij hoger dan 7 dan moet je meer doen.

OK, zover het struviet.

Van FIV weet ik niks, dat laat ik dus aan de deskundigen over. Weerstand opvoeren lijkt me sowieso een goed idee en dat doe je ook met vers voeren.

Dieten voor katten. Je kunt de barf-rekenhulp aanhouden, alleen zou ik Karel zeker geen groente geven, dat werkt nl het verzuren van de urine tegen. Nog afgezien van de vraag of hij het eet, de meeste katten hebben er een broertje aan dood. In plaats van groente kun je extra spiervlees geven.
Je kunt katten ook wat minder bot geven dan honden, het soort prooien dat een kat in het wild vangt bevat in verhouding minder bot dan de grotere prooien die honden eten.
En een hele goeie richtlijn ter ondersteuning en om te zorgen dat je niet tureluurs wordt van het geweeg en gemeet, is 'denk prooi'. Denk aan complete prooien, een hele kip bv, een hele kwartel, een heel konijn enz. en kijk naar de verhoudingen van de diverse organen en spieren en botten in zo'n compleet dier. Hou dat grofweg aan, het steekt echt niet op een grammetje meer of minder, maar dan heb je een houvast.
Het makkelijkste is dan ook complete prooien voeren maar dat is lastig en kostbaar dus niet voor iedereen weggelegd. Ik doe het bv zelden en mijn katten doen het al zeker 6 jaar prima op mijn dieet.

Wat kun je nu gaan voeren? Het allermakkelijkste voor jou zelf is kvv, kompleet versvoer, zoals bv Rodi, Smuldier, Energique, Duck, er zijn er heel veel tegenwoordig en elke supermarkt of dierenwinkel heeft het wel in huis. Het is gemalen dus makkelijk te eten, het is compleet dus geen zorgen over of je arme diertje geen tekorten oploopt  ;D als overgang naar 'het echte werk' dus barf is kvv echt niet verkeerd.

Wil je serieus gaan barfen dan doe je je dieren een heel groot plezier. Het is meer werk, je moet er ook aandacht en denkwerk, zoekwerk en energie in investeren maar dan geef je je katten ook het beste dat ze kunnen krijgen. En je bent al goed begonnen met kuikens en hart en vleugels. Het is ook beslist geen probleem om eerst eens te kijken wat ze zo lusten en weg kunnen werken, ze vallen echt niet dood neer als ze eens een week niet precies alles afgewogen en 'in balans' binnenkrijgen.

Kip is een goed begin, makkelijk aan te komen en betaalbaar. De markt-poelier is een goed adres, die wil vast wel leuke dealtjes maken als jij regelmatig flinke hoeveelheden komt inslaan. Nekken zijn altijd een goed begin, dan heb je 1/3 bot en 2/3 spiervlees, het is voor de meeste katten goed weg te werken, zeker als je er een paar klappen met een hamer op geeft (doe ze in een plastic zak voor het spatten  ;D), je doet er een kippenlevertje, een hartje en een maagje bij en voila, complete maaltijd. Vleugels zijn ook prima, de botjes kun je stukknippen met een snoeischaar dan krijgen ze dat makkelijk weg. Betaalbaar zijn meestal karbo's oftewel de bovenkant van poten, daar zijn de botten stevig van dus die moet je dan extra knippen en/of slaan. Ikzelf haal ze door de vleesmolen (Marktplaats, 5 euro, maat 8 of 10, snijplaat met grote gaten). Maar mijn katten zijn oud en deels tandeloos.

Dan geef je af en toe een geklutst eitje, vinden ze meestal een tractatie. En een keer per week vette vis, zalm of sardien bv. Je kunt ook blikzalm of -sardien voeren, vinden ze vaak ook geweldig, maar vers is beter.

Gaat dat allemaal goed dan kun je gaan uitbreiden. Bv rundergehakt in de aanbieding, neem een kilo of wat mee, en vul aan met kipkarkassen (bestellen bij de poelier, meestal per 10 kilo). Die karkassen kun je ook malen. Geen varken voeren trouwens! Bakkie poulet of soepvlees dat op de datum is of goedkope lapjes is ook prima. Vetrandje is goed voor de kat! Idem voor hart en lever.
Ga eens langs de Islamitische slager en kijk wat die aan leuke dingen heeft, geitensnippers of lamssnippers bv, hart, lever, nier, maar ook eendenpoten of -nekken. Die hebben harde botten dus dat wordt weer meppen/malen.

Vraag bij de poelier naar kwartel- of parelhoenkarkassen of zelfs hele kwartels of parelhoenders. Betaalbare karkassen vind je bij bv de Sligro.
Het echte werk: vind een lokale duivenmelker en neem de afgemaakte duiven over. Of doe mee met de prooienvoerders en bestel hele muizen, ratten, cavia's, hamsters e.d. bij Kiezebrink.

Tegen die tijd heb je een aparte kattenvriezer trouwens  ;D ;D

OK, volgens mij kun je vooruit voorlopig.
Heel veel sterkte met je zieken en hopelijk zien we je hier vaak!
#778625
hoi,  Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga het eens op me in laten werken, en kijken of ik nog vragen heb ( vast wel)


Andere tips blijven van iedereen natuurlijk ook nog steeds welkom  :)
Door Amanda
#778881
Ik heb hier twee katten die struviet hebben gehad in het verleden. Bij mijn kater ontdekten ze een blaaspunt, waar struviet zich ophoopt, die is verwijderd en sindsdien geen last meer.

Zij zitten nu sinds 8 weken op barf. En het gaat super goed! Er wordt hier heel goed geplast, altijd een mooi geluid om te horen als je katten hebt met een struviet probleem.

Ik gebruik geen appelazijn ofzo. Eerst wil ik kijken hoe het bevalt op de natuurlijke manier, en als het nou weer gebeurt dan ga ik verzuren met dat soort middelen.
#778899
Hoi Amanda

Fijn dat het zo goed gaat met je katten op barf! Wat een schoonheden trouwens ...
En zonder verzurende middelen kan ook prima, dat heb ik 6 jaar geleden ook gedaan en dat ging uitstekend. Het hangt er van af hoe erg het is met de katten en in hoeverre het gruis te maken heeft met aangeboren aspecten van de kat versus dieet-gerelateerde facotren.
Door Amanda
#778957
Dank je!

Ik had een tijd mijn katten een bepaald merk brokjes gegeven en na een korte periode had ik binnen 1 week twee katten met blaasontstekingen, kater was verstopt geraakt en beide hadden struviet.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het door het voer kwam maar ben er direct mee gestopt. Toen ben ik over gegaan eerst op hill`s s/d en toen op c/d en voor de "gezonde" katten andere brokken.

Shady was ondaks deze voeding toch steeds verstopt raken. De laaste keer twee maal in een weekend. Toen ging ik naar een spoedarts in het weekend en die hield hem daar voor het weekend, aan het infuus en met catheter. Hij zou maandag een penisamputatie krijgen , maar de arts wilde eerst een foto van de blaas omdat die soms een afwijking kan hebben, dan werd het namelijk een andere operatie.

Nou inderdaad bleek hij een blaaspunt te hebben, op de foto`s was duidelijk te zien dat het een soort opvangbakje was van bacterieen, dat werd dus gruis, en als dat uit dat bakje kwam raakte hij verstopt.

Dit puntje is verwijderd, en sindsdien geen last meer. Waarschijnlijk is het bij hem de oorzaak van het probleem.

Vandaar dat ik de stap waagde naar vers. Wan t dat vond ik van de honden ook erg leuk. Maar met zo`n kater blijft het eng. Een verstopping is echt vreselijk, als ik dek aan de pijn die hij had wordt ik daar weer verdrietig van.

Maar ik heb de kattenbakken in de pckamer staan en als ik op de pc zit dan komen de katten allemaal plassen achter me, dus ik kan heel goed horen en zien of het goed gaat. Gelukkig kan ik het ook zo opvangen, zijn gelukkig makkelijke katten, heb nog tien containertjes staan en kan het dus voor de zekerheid zo laten controleren.

Bij Misty de poes is het een ander verhaal, mijn eigen da vond geen gruis alleen maar een ontsteking, na weken tobben ben ik naar een andere da gegaan en die vond wel gruis, dat werd behandeld en ze heeft ook geen last meer gehad sindsdien.

Toen shady trouwens terug kwam na een weekend opname en een operatie kreeg zijn broer (waarschijnlijk van de stress) ook een blaasontsteking, dus ik zat er binnen twee dagen weer :( maar dat was zo verholpen en hij had geen gruis.

Zo lang verhaal maar ik hoop dat ie zo duidelijk is.
Door Amanda
#778960
oja wat mijn katten zoal eten in een week is:

kuikens (sinds kort, dat gaat helemaal super)
rundergehakt  ( kan shady niet tegen)
geitensnippers (kan hij ook niet tegen)
orgaan (kan een misty niet tegen)
kipkarkas
kippennek
kipgehakt
kippenvleugels
1x vis
beetje kefir
en een ei

En ik moet zeggen dat Misty soms komkommer erg lekker vind maar echt groente en fruit krijgen ze niet.
#783219
ha allemaal

daar was ik nog even, met jawel, een paar vragen

Ik heb besloten te beginnen met carnibest, en vanuit daar steeds meer over te gaan op echt barf. ik wil mijn katten niet nog langer op brokken houden enkel omdat ik nog niet genoeg weet over wat wel/niet te geven als barf spul.

Dus dan maar even een tussenoplossing.

vlak bij mij zit iemand die carnibest verkoopt dus dat is makkelijk, maar nu vroeg ik me af:

*de kattencarnibest is zo fijn, zou ik evt ook voor de grovere hondenvariant kunnen kiezen en dan zelf taurine ( of gewoon runderhart) toe kunnen voegen?
* als ik het goed begreep wordt struviet beinvloed door koolhydraten, maar hoe weet ik nu met barfproducten welke zo min mogelijk koolhydraten bevatten of maakt dit niet uit en bestaat het eigenlijk zoiezo enkel uit eiwit ( en evt calcium van botten)


ik ga mijn hersens nog even verder laten kraken  ;)
#784094
Niet zoveel verstand van kvv, maar de samenstelling moet te achterhalen zijn en dan kun je zien of er granen oftewel koolydraten inzitten. Rijst is ook graan, bevat alleen geen gluten en wordt dus in voer voor gluten-intolerantie dieren gebruikt.
Over gebrek aan taurine hoef je je bij vers geen zorgen te maken, dat zit in alle rauw vlees voldoende, ook voor katten. Zoalng je niks verhit is er geen probleem.
#784099
Hoi Amanda!

Wat je zo beschrijft is een leuk menu om mee te beginnen maar ik zou het niet te lang zo eenzijdig voeren. Alleen kip en dan nog zonder orgaan is voor Misty niet voldoende.
Weet je ook welk orgaan Misty niet tegen kan? Het is nl wel belangrijk dat ze met name lever binnekrijgen, en hart is ook wel goed. Groente kunnen ze prima zonder.
Ik zou sowieso orgaan los gaan voeren en kijken hoe Misty reageert, en verder zou ik op zoek naar meer diersoorten. Lam kun je proberen, maar ik zou het met name in de vogels en kleine prooidieren zoeken. Kwartel, fazant, duif zijn via bv Sligro of Makro te krijgen, al dan niet als karkas, en konijn is vaak ook goed aan te komen. Herby (zie de leveranciers bij Zelf samenstellen honden) levert vanalles en nog wat thuis af, de kwaliteit zijn afnemers zeer over te spreken. Ik heb zelf net m'n eerste bestelling geplaatst dus ben benieuwd.
Het heeft wel zin om voldoende vriezerruimte te organiseren, dan kun je grotere hoeveelheden afnemen en is het minder duur en bewerkelijk.
Succes!
Door YaYa
#784183
Karelensiam, je geeft aan dat de kattencarnibest behoorlijk fijn is en dat klopt ook. Ik voer zelf ook carnibest maar mijn katten willen niet te grof. Ook als ik ze kipfilet of soepvlees geef, moeten dat ieniemienie blokjes zijn dus voor mij is de carnibest prima.
Je zou misschien eens aan bibi kunnen denken. Die is wat grover dan de carnibest.
Door Amanda
#784320
[quote="Kruimel"]
Hoi Amanda!

Wat je zo beschrijft is een leuk menu om mee te beginnen maar ik zou het niet te lang zo eenzijdig voeren. Alleen kip en dan nog zonder orgaan is voor Misty niet voldoende.
Weet je ook welk orgaan Misty niet tegen kan? Het is nl wel belangrijk dat ze met name lever binnekrijgen, en hart is ook wel goed. Groente kunnen ze prima zonder.
Ik zou sowieso orgaan los gaan voeren en kijken hoe Misty reageert, en verder zou ik op zoek naar meer diersoorten. Lam kun je proberen, maar ik zou het met name in de vogels en kleine prooidieren zoeken. Kwartel, fazant, duif zijn via bv Sligro of Makro te krijgen, al dan niet als karkas, en konijn is vaak ook goed aan te komen. Herby (zie de leveranciers bij Zelf samenstellen honden) levert vanalles en nog wat thuis af, de kwaliteit zijn afnemers zeer over te spreken. Ik heb zelf net m'n eerste bestelling geplaatst dus ben benieuwd.
Het heeft wel zin om voldoende vriezerruimte te organiseren, dan kun je grotere hoeveelheden afnemen en is het minder duur en bewerkelijk.
Succes!
[/quote]

Hoi,

even een toelichting, misty eet ook geit en rund, maar geen orgaan, tot gisterenavond toen at ze ineens lever en niet gespuugd. dus dat ga ik weer vaker geven. Ik gaf tot nu toe maagjes, lever en hart maar las al ergens dat maagjes niet noodzakelijk zijn voor katten.

De kuikens eet ze wel maar twee keer heeft ze er van gespuugd.

Shady is degene die geen geit en rund eet maar die eet weer orgaan.

Ik ga binnenkort eens konijn haas en kwartel proberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door