Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#777325
Joris wordt gecastreerd......

Vanmiddag ging het helemaal mis met hem en plaste hij bloed. Met 3 loopse teven in huis heeft hij het heel erg moeilijk en drinkt en plast hij niet genoeg. Waarschijnlijk vormt hij in deze omstandigheden enorme hoeveelheden uraat. Deze middag was het niet meer te houden en hebben we hem naar de da gebracht.

Gelukkig zat hij niet verstopt en heeft hij nog zelf geplast maar zijn urine ziet er niet goed uit. Veel gruis, veel bloed en het rook naar ammoniak. Op dit moment ligt hij nog steeds bij de dierenarts. We hebben hem gelijk chemisch laten castreren omdat dat snelste methode was en er is onder narcose een katheter aangebracht. Deze keer lukte het wel om die in te brengen.

Joris heeft nu 2 stortinfusen gehad en om de 4 uur krijgt hij normale infusen. Door de narcose is hij rustig. Waarschijnlijk kan ik hem morgen weer ophalen en zal hij rustig worden gehouden door middel van medicatie tot de loopsheid van de dames over is of zijn hormoonspiegel daalt. Daarna volgt definitieve castratie.

We hadden het graag anders gezien maar dit is geen leven voor hem.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#777328
Hè arme Joris, weer helemaal vol met gruis  :'( .
Moet voor hem niet makkelijk zijn met zoveel loopse dames en dan is castreren misschien toch maar beter.
Hopelijk raakt hij nu nooit meer verstopt.
:-* :-* voor de arme jongen en voor jullie voor het nemen van de lastige beslissing.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op di 12 jun 2007, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#777331
Erna schreef: Joris heeft nu 2 stortinfusen gehad en om de 4 uur krijgt hij normale infusen. Door de narcose is hij rustig. Waarschijnlijk kan ik hem morgen weer ophalen en zal hij rustig worden gehouden door middel van medicatie tot de loopsheid van de dames over is of zijn hormoonspiegel daalt. Daarna volgt definitieve castratie.
Waarom wachten jullie daarmee?
Door Erna
#777339
*Dorothea* schreef: Waarom wachten jullie daarmee?
Omdat we zelf ook even een beetje tijd nodig hebben om de zaken te regelen. Het is wel de bedoeling dat we hem goed kunnen verzorgen en met de chemische castratie is de druk nu even van de ketel.

Overigens zat hij niet verstopt, hij plaste bloed met gruis.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#777346
Erna schreef: Omdat we zelf ook even een beetje tijd nodig hebben om de zaken te regelen. Het is wel de bedoeling dat we hem goed kunnen verzorgen en met de chemische castratie is de druk nu even van de ketel.
ok, ik snap het.
Erna schreef: Overigens zat hij niet verstopt, hij plaste bloed met gruis.
Ja, ik heb het veranderd  :-[ . Was even te snel met m´n reactie...
Door Elise
#777406
Pffffft jeetje wat een toestanden weer.... niet leuk :(
Maar zo was het inderdaad geen leven voor hem, elke keer die loopse lola's met alle gevolgen van dien voor hem. Jammer dat het niet anders is....


:-* voor jullie en als je Joris morgen ophaalt, laat dan even weten aan de da dat je de rest van 2007 niet meer langs komt!
Door Erna
#777515
Het hele vreemde aan het verhaal is ook weer dat zijn ph waarde 6.5 was gistermiddag. Bij de vastloper van 2 weken geleden was de ph waarde 7.5 Volgens de kennis die we hebben en alle informatie die we in de loop der jaren verzameld hebben zijn deze waardes te hoog om uraat te vormen ....en toch gebeurt het.
Door Lizzy
#777529
Ja, ik snap er ook werkelijk geen donder van Erna. Het enige dat ik inderdaad kan bedenken waarom de pH waarde 'te hoog' is voor uraat, is dat er ook een fikse ontsteking bij zit. Je ziet bij blaasontsteking dat de bacterie er voor zorgt dat de pH waarde alkalisch wordt. Maar ja goed, dat zouden ze met een eenvoudig stickje moeten kunnen zien (een uitgebreider stickje waar ze ook mee kunnen zien of er witte bloedcellen enzo in zit).
Door Lizzy
#777530
Overigens heb ik wel gelezen dat uraat bij een pH waarde van 6.5 wel kan is. Bij 7.5 is dat absoluut niet het geval (niet normaal, zeg maar).
Door Erna
#777540
Lizzy schreef: Overigens heb ik wel gelezen dat uraat bij een pH waarde van 6.5 wel kan is. Bij 7.5 is dat absoluut niet het geval (niet normaal, zeg maar).
Ben ik met je eens ..... ;D Alleen zou het dan niet zo zijn dat wanneer een hond 6.5 scoort en uraat heeft hij of zij al een bepaalde periode onder de 6 heeft gezeten?
Joris zijn vastloper is nu 2 weken geleden en toen scoorde hij 7.5, ik heb hem de afgelopen weken regelmatig gecheckt en geen enkel moment is hij onder de 6.5 gedoken. Wanneer je de hoeveelheid gruis had gezien zou je echt zweren dat hij minimaal een maand onder de 6.0 had moeten zitten. Het is eenvoudigweg niet normaal wat er uit komt. Compleet witte urine waar je op geen enkele mogelijkheid doorheen kan kijken.

Voordat ik naar Kroatie ging had hij verschillende keren een glasheldere urine. Ik heb gisteren nog even met Cynth gebeld waar hij te logeren was en ook daar kon je door de urine heen kijken. Niet altijd even helder maar ook weer niet zo troebel dat het tijd werd om actie te ondernemen. Op zijn logeeradres werd hij met de dag ook veel rustiger zodat hij genoeg dronk en plaste. Het probleem is echt ontstaan vanaf het moment dat hij weer met de meiden in contact kwam.

Zondag zijn de meiden thuisgekomen en sinds maandag is het eigenlijk weer mis. Zeg maar in een tijd van 2 dagen vormt hij blijkbaar zoveel uraat. Twee dekrijpe teven en 1 loopse die nog dekrijp moet worden kan hij niet handelen. En natuurlijk is het zo dat een hond met deze achtergrond moet spoelen en zoveel mogelijk moet drinken maar als je het er niet in krijgt bij hem houdt het verhaal op en dat is nu aan de hand geweest. Elke bak met drinken die we hem voorzetten weigerde hij. Normaal gesproken drinkt hij iedere avond een bak water met melk zodat hij de nacht goed kan spoelen maar nu weigerde hij al 2 dagen genoeg te drinken en van een paar slokjes spoel je nu eenmaal niet door.

Ik kan vanaf 9 uur bellen met de Da en zit dus ook al startklaar om erheen te rijden. HIj is voor een vreemde niet te benaderen vanuit een kennel zodat ik er vanuit ga dat ik zo heen moet om te helpen.
Laatst gewijzigd door Erna op wo 13 jun 2007, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door henneke
#777552
oei wat jammer zeg , het is natuurlijk niet het einde van de wereld maar wel zonde van een mooie reu om gecastreerd te worden .
sterkte met Joris Erna  :-*
Door Lizzy
#777553
Ik weet dat de DA allopurinol heeft besteld. Maar nou las ik dit Erna, dus misschien moet je daar toch wel voorzichtig mee zijn:

Urine alkalinization minimizes renal ammonia production; the goal is to achieve a urine pH >7. If required, urine alkalinization can be achieved by administering NaHCO3, 1 g (1/4 tsp)/5 kg, PO, tid, with food. Potassium citrate, administered to effect (25-50 mg/kg/day) is an alternative, more palatable alkalinizing agent.
Urinary urate output should be reduced. This can be accomplished by feeding a low purine, low-protein commercial diet. In addition, the xanthine oxidase inhibitor allopurinol (15 mg/kg, PO, bid) may be administered to ensure the nucleic acid metabolite load is excreted as a combination of xanthine, hypoxanthine, uric acid, and allantoin, rather than almost entirely as urate. However, the effectiveness of allopurinol in reducing urinary urate output is variable, and urinary urate levels should be measured (although this may be difficult). Allopurinol must be used cautiously in dogs with hepatic disease or primary renal failure because it is metabolized to its active form in the liver and is excreted via the kidneys. It is important that diets high in purines not be fed to dogs receiving allopurinol because xanthine uroliths may result.  

Prevention strategies aim to reduce the concentration of ammonium and urate in urine to levels unlikely to induce flocculation. A low-protein, low-purine diet should be fed to reduce urinary urate output. Alkalinization should be used as needed to ensure alkalinuria. Treatment with allopurinol (10 mg/kg, PO, sid) can be considered. Ideally, allopurinol is not needed as a supplement to dietary management; however, if urate crystals persist, a low maintenance dose of allopurinol is appropriate.

These dissolution and prevention strategies were developed for use in Dalmatians in which hepatic conversion of urate to allantoin is reduced, but the liver is otherwise normal. They may not be safe for use in dogs with portosystemic vascular shunts. Such dogs tend to develop hypoalbuminemia, edema, and ascites when fed a low-protein diet. The safety of allopurinol in these dogs has not been established. In addition, alkalinization can predispose to hepatic encephalopathy because of increased GI absorption of dietary protein metabolites.
Door Erna
#777556
henneke schreef: oei wat jammer zeg , het is natuurlijk niet het einde van de wereld maar wel zonde van een mooie reu om gecastreerd te worden .
sterkte met Joris Erna  :-*
Yep meis.......als het anders kon zou ik het graag anders doen maar ik weet geen andere oplossing. Fokplannen hebben we niet (meer) met hem maar het showen had ik nog graag gedaan omdat ik hem prachtig vind en onwijs trots op hem ben. Alleen......het is wel zo dat hij een leuk leven moet hebben en zoals het nu gaat heeft hij dat niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door