Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door michele
#776873
Hoi,

Mijn 4 jarige engelse cocker ( teefje ) heeft regelmatig last van blaasontsteking en krijgt nu zo'n twee jaar blaasgruisdieetvoer ( struviet ) inmiddels krijgt ze ook een aantal dagen in de week KVV
nu heeft ze sinds een paar dagen weer blaasontsteking en zijn er IPV struvietkristallen, oxalaatkristallen in de urine gevonden.
Ik weet nu even niet zo goed wat ik met haar voer moet doen. van een ander forum kreeg ik de tip hier eens te informeren.
bij oxalaat is het toch niet verstandig om vlees te geven???? vlees maakt de urine zuur, ook vit.c. etc mag ik haar nu niet geven.
hoe krijg ik de urine ph zo dat zowel de struvietkristallen als de oxalaatkristallem weg blijven, hoe hoog moet de ph in dit geval zijn en wat mag ik haar te eten geven?

groetjes michele
Door Lizzy
#776890
Hallo Michele, allereerst welkom op Barfplaats!

Volgens mij klopt er iets aan deze diagnose niet. Volgens mij is het niet mogelijk dat een hond zowel struviet als oxalaat tegelijkertijd in de urine heeft. Struviet vormt zich namelijk in een neutrale tot alkalische urine en oxalaat vormt zich in zure urine. Dit zijn twee tegenovergestelde millieu's en twee tegenovergestelde gruistypes die in mijn ogen nooit samen voor kunnen komen.

Wat is de pH waarde van de urine?
#776904
[quote="Lizzy"]
Volgens mij klopt er iets aan deze diagnose niet. Volgens mij is het niet mogelijk dat een hond zowel struviet als oxalaat tegelijkertijd in de urine heeft. [/quote]

Volgens mij, als ik het zo lees, had ze eerst struviet en daarna oxalaat.

Ik heb trouwens wel eens twee stenen (struviet en cysteine) in een monster zien zitten, die ook onverenigbaar waren, maar ze zaten er toch in.
Ik denk dat als de urine pH heel erg schommelt dat je dan verschillende stenen kan vormen, die je niet allemaal meteen uitplast.
Door Lizzy
#776912
[quote="*Dorothea*"]
Volgens mij, als ik het zo lees, had ze eerst struviet en daarna oxalaat.

Ik heb trouwens wel eens twee stenen (struviet en cysteine) in een monster zien zitten, die ook onverenigbaar waren, maar ze zaten er toch in.
Ik denk dat als de urine pH heel erg schommelt dat je dan verschillende stenen kan vormen, die je niet allemaal meteen uitplast.
[/quote]

Aha, op die manier, er zat struviet in, nu oxalaat. Te ver doorgeslagen met verzuren van de urine?

Ik heb ook wel eens twee tegenovergestelde stenen in de urine gezien. Alleen toen bleek het monster besmet.

Maar goed, ja, als de hond nu oxalaat heeft: mag je niet verzuren. En vlees verzuurt. Aan de andere kant is het zo dat je nu van het ene probleem in het andere vervalt, met die brokken. Omdat brokken (in mijn ogen) nooit zo'n stabiele omgeving kunnen creeeren dan een verse rauwe voeding. En zelfs bij oxalaat kun je prima overstappen op een verse/rauwe voeding. Ik zal even het e.e.a. uit een ander/oud topic halen:

====

Wat men adviseert bij calciumoxalaat:

*Verlaagd eiwitgehalte omdat de oxalaat uit het aminozuur glycine wordt gemaakt. Dit is een niet-essentieel aminozuur. Bij mijn weten kwakken ze dit aminozuur als toevoeging in hondenbrokken, blik, etc. en is het idioot om het eiwitgehalte te verlagen, terwijl je gewoon zou kunnen voeren zonder teveel van dit glycine door zelf samen te stellen. Maar goed, ik weet dit niet 100% zeker, wel 99%. Goed, hoe minder glycine de hond binnen krijgt, hoe minder groot de kans op het ontwikkelen van calciumoxalaat (dat daarmee wordt opgebouwd). Glycine is overigens wel broodnodig hoor, voor de gezondheid. Maar het zit dus in: Vis, vlees, bonen en zuivelproducten. En omdat hondenvoer voor het grootste deel uit niet-nuttige stoffen bestaat, moeten ze dus via de onnatuurlijk weg dit glycine toevoegen. Ik zou zelf geen eiwit-verlaagd dieet geven, nog zou ik rekening houden met het eiwitgehalte maar gewoon voeren zoals de hond het nodig heeft om gevoerd te worden, namelijk met dierlijke eiwitten.

*Verlaagd calciumgehalte: Er is maar 1 goede calciumbron en dat zijn vleesbotten. Alle onnatuurlijke calciumpreparaten zouden in mijn ogen vermeden moeten worden. Die scheiden veel minder goed uit als de natuurlijk, enige echte bron. Ik zou deze hond zelf op vleesbotten zetten. Wel een laag percentage vleesbotten, namelijk 30% vleesbotten en alleen vleesbotten van kleine prooidieren (kip, parelhoen, eend, konijn, etc).

*Verhogen van de pH waarde van de urine (richting neutraal/alkalisch): dit komt een beetje neer op het verhogen van de pH waarde zoals bij de Dalmaat (hoewel het proces daarachter echt totaal anders is). In mijn ogen moeten ze dat bereiken door: de hond veel groentemix te geven en ook producten te geven als zuivel en rauwe eitjes.

Nou verschillen Tannetje en ik hier 180 graden van mening: ik zeg dat orgaanvlees een groter verzurend effect op de urine heeft dan spiervlees. Tannetje zegt dat spiervlees een groter verzurend effect op de urine heeft dan orgaanvlees. Maar na 15 jaar ervaring te hebben met Dalmaten....

Maar Tannetje, als je dit leest: ik hoop dat je jouw visie zou willen geven!

Update 12/6/2007: Dorothea, misschien kun jij jouw visie hier op geven?

Ze kunnen daar wel goed pens bij voeren, zodat het totaal aan orgaanvlees alsnog op 20% uit komt. Pens werkt (in mijn ogen) minder verzurend als hart, nier en lever.

30% vleesbotten, 20% groentemix (Geen peulvruchten! Wel lekker veel bladgroentes en zoete aardappel en pompoen), 5% hart, lever, nier, 15% pens, 5% dingen als zuivel en eitjes (geen graan, geen pasta, geen rijst), 25% spiervlees.
#776951
[quote="Lizzy"]
Update 12/6/2007: Dorothea, misschien kun jij jouw visie hier op geven?
[/quote]

Ik ga eens even wat recente literatuur opzoeken, want dit staat er in het dictaat wat ik vor m´n neus heb:
calciumoxalaatstenen, de etiologie is onbekend. Het serum calcium zou een predisponerende rol spelen, exogene oxalaten (bv spinazie) spelen geen rol.
Beinvloeden van de urine pH  blijkt weinig zinvol (edit: volgens mij is het struvietdieet zelfs ook voor oxalaat, maar dat zoek ik nog even op). Bovendien kan een natriumarm dieet (vermindering calciumexcretie) en de toevoeging van kaliumcitraat (cheleren calcium in urine) effect hebben.
Door michele
#776955
[quote="Lizzy"]
Hallo Michele, allereerst welkom op Barfplaats!

Volgens mij klopt er iets aan deze diagnose niet. Volgens mij is het niet mogelijk dat een hond zowel struviet als oxalaat tegelijkertijd in de urine heeft. Struviet vormt zich namelijk in een neutrale tot alkalische urine en oxalaat vormt zich in zure urine. Dit zijn twee tegenovergestelde millieu's en twee tegenovergestelde gruistypes die in mijn ogen nooit samen voor kunnen komen.

Wat is de pH waarde van de urine?

[/quote]

sorry, misschien niet helemaal duidelijk omschreven, voorheen had ze last van struviet, deze is nu uit de urine verdwenen. nu zat er dus alleen oxalaat in.
hoe hoog de ph precies was weet ik niet meer, zat rond de 6.
#776959
Dit is trouwens wel interessant (sorry van Hills  :-X )

From 1994 to 2004, Hill's Pet Nutrition received 4495 canine (65%) and feline (35%) uroliths from Benelux veterinary practitioners. They were sent to the Minnesota Urolith Center, USA for analysis. In 1994, 110 uroliths were analysed - 85% from dogs - and in 2003, 1067 uroliths were analysed - 59% from dogs. During this period, substantial changes were observed in composition. In 1994, 77% of the cats had uroliths composed of struvite, and 12% had uroliths composed of calcium oxalate. In 2003, feline uroliths were composed of 32% struvite, and 61% calcium oxalate. The same evolution was observed in the dogs. In 1994, 51% of canine uroliths were composed of struvite, and 33% of calcium oxalate. In 2003, 40% had struvite uroliths, and 46% had calcium oxalate uroliths. A significant effect of the size, the breed, and the gender were noticed in the dogs. The mean age of uroliths appearance was 7.3 years in the dogs and 7.2 years in the cats. The findings are similar to those previously published in the USA.
Door Lizzy
#776966
[quote="*Dorothea*"]
Dit is trouwens wel interessant (sorry van Hills  :-X )

From 1994 to 2004, Hill's Pet Nutrition received 4495 canine (65%) and feline (35%) uroliths from Benelux veterinary practitioners. They were sent to the Minnesota Urolith Center, USA for analysis. In 1994, 110 uroliths were analysed - 85% from dogs - and in 2003, 1067 uroliths were analysed - 59% from dogs. During this period, substantial changes were observed in composition. In 1994, 77% of the cats had uroliths composed of struvite, and 12% had uroliths composed of calcium oxalate. In 2003, feline uroliths were composed of 32% struvite, and 61% calcium oxalate. The same evolution was observed in the dogs. In 1994, 51% of canine uroliths were composed of struvite, and 33% of calcium oxalate. In 2003, 40% had struvite uroliths, and 46% had calcium oxalate uroliths. A significant effect of the size, the breed, and the gender were noticed in the dogs. The mean age of uroliths appearance was 7.3 years in the dogs and 7.2 years in the cats. The findings are similar to those previously published in the USA.

[/quote]

Bedoel je dat het interessant is dat er een groeiend aantal gevallen is dat aan calcium oxalaat lijdt? (dat er een verschuiving lijkt plaats te vinden)?
#776971
[quote="Lizzy"]
Bedoel je dat het interessant is dat er een groeiend aantal gevallen is dat aan calcium oxalaat lijdt? (dat er een verschuiving lijkt plaats te vinden)?
[/quote]

Ja, ik had het eigenlijk al een keer gehoord, maar ik dacht dat dat alleen in de VS aan de hand was, maar dat is dus ook in NL.

Ik snap er trouwens niks meer van hè. Ik meende me te herinneren dat het dieet van RC zowel voor struviet als calciumoxalaat was. En dat is ook zo. Alleen staat er dus op hun site, dat calciumoxalaat ontstaat in zure urine. En wat doet dat dieet? De urine verzuren!  :o Schiet mij maar lek...
#776976
Nog een artikeltje gevonden:

OBJECTIVE: To identify factors in dry diets associated with the occurrence of calcium oxalate (CaOx) uroliths in dogs. ANIMALS: 600 dogs with CaOx uroliths and 898 dogs without urinary tract diseases. PROCEDURE: Univariate and multivariate logistic regression were performed. RESULTS: Compared with diets with the highest concentrations of sodium, dry diets with the lowest concentrations of sodium, phosphorus, calcium, chloride, protein, magnesium, or potassium were linearly associated with increased risk of CaOx urolith formation. Significant nonlinear associations between increased occurrence of CaOx uroliths and urine acidifying potential and low moisture content were observed. Significant nonlinear associations between decreased occurrence of CaOx uroliths and carbohydrate and fiber contents were observed. A significant association between the occurrence of CaOx uroliths and dietary fat was not observed. CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE: Results suggest that dry diets formulated to contain high concentrations of protein, calcium, phosphorus, magnesium, sodium, potassium, and chloride may minimize formation of CaOx uroliths. In addition, comparison of risk and protective factors of various diet ingredients fed to dogs with CaOx uroliths suggests that although similar findings were observed in canned and dry formulations, in general, greater risk is associated with dry formulations. However, before these hypotheses about dietary modifications are adopted by food manufacturers, they must be investigated by use of appropriately designed clinical studies of dogs with CaOx urolithiasis.

Ik zou denk ik maar gewoon de brokken de deur uit doen en overstappen op volledig zelf samenstellen, als ik dit zo lees.
Door michele
#776979
[quote="*Dorothea*"]
Ja, ik had het eigenlijk al een keer gehoord, maar ik dacht dat dat alleen in de VS aan de hand was, maar dat is dus ook in NL.

Ik snap er trouwens niks meer van hè. Ik meende me te herinneren dat het dieet van RC zowel voor struviet als calciumoxalaat was. En dat is ook zo. Alleen staat er dus op hun site, dat calciumoxalaat ontstaat in zure urine. En wat doet dat dieet? De urine verzuren!  :o Schiet mij maar lek...
[/quote]
Met RC heb ikzelf geen ervaring ( las ook inderdaad ergens dat dit voor zowel struviet als calciumoxalaat is....wel tegenstrijdig inderdaad ) op dit moment krijgt ze naast KVV, ASD dieet van TROVET.
#776982
En nog één:

OBJECTIVE: To identify dietary factors associated with the increase in occurrence of calcium oxalate (CaOx) uroliths and the decrease in occurrence of magnesium ammonium phosphate (MAP) uroliths in cats. DESIGN: Case-control study. ANIMALS: 173 cats with CaOx uroliths, 290 cats with MAP uroliths, and 827 cats without any urinary tract diseases. PROCEDURE: Univariate and multivariate logistic regression were performed. RESULTS: Cats fed diets low in sodium or potassium or formulated to maximize urine acidity had an increased risk of developing CaOx uroliths but a decreased risk of developing MAP uroliths. Additionally, compared with the lowest contents, diets with the highest moisture or protein contents and with moderate magnesium, phosphorus, or calcium contents were associated with decreased risk of CaOx urolith formation. In contrast, diets with moderate fat or carbohydrate contents were associated with increased risk of CaOx urolith formation. Diets with the highest magnesium, phosphorus, calcium, chloride, or fiber contents and moderate protein content were associated with increased risk of MAP urolith formation. On the other hand, diets with the highest fat content were associated with decreased risk of MAP urolith formation. CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE: Results suggest that diets formulated to contain higher protein, sodium, potassium, moisture, calcium, phosphorus, and magnesium contents and with decreased urine acidifying potential may minimize formation of CaOx uroliths in cats. Diets formulated to contain higher fat content and lower protein and potassium contents and with increased urine acidifying potential may minimize formation of MAP uroliths.


en zo zijn er heel veel artikelen te vinden die allemaal hetzelfde beweren.
En volgens mij is die omslag van struviet naar oxalaat dus ook doordat die dieetvoeders zo verrekte weinig eiwit bevatten.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op di 12 jun 2007, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#777005
[quote="michele"]
misschien moet ik er nog bij vertellen dat ze elke dag primeval door haar brokken krijgt ivm HD.
Heeft dit hier nog invloed op???
[/quote]

Die primeval niet, die brokken wel  ;) .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door