Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
#775655
Onze katten staan nu vanaf half februari op de carnibest en dat ging prima. Er ging iedere dag een kilo doorheen en dan nog wat lekkers voor de smaak (blikje tonijn, gourmet mousse, schesir).
Sinds een paar weken eten ze er duidelijk minder van en kom ik nog maar op een ons of 6 per dag uit. Veel te weinig voor 6 katten (waaronder 3 grote maine coons) die ervan moeten eten. Heeft iemand enig idee waarom ze het opeens na drie maanden heel goed gegeten te hebben niet meer moeten?
Ben al bijna zover dat ik ze dan maar weer brokken ga geven. Ze moeten per slot toch eten. Of heeft iemand hier nog een suggestie?
Door Mevroi Kruim
#776029
In het begin als je katten op vers overzet zie je vaak een soort van Atkins effect: ze eten de oren van je hoofd en worden niet dikker of zelfs dunner. Na verloop van een paar maanden neemt dat effect af en kunnen ze met minder toe. Dat zou dus een deel van de verklaring kunnen zijn.
Zes ons per dag voor zes katten vind ik niet extreem weinig. Ik voer mijn 5 katten ongeveer 500 g per dag en daar doen ze het al jaren prima op. Ik heb een paar flinke en een paar kleine htk-katten.
En verder is het vies benauwd warm geweest, mijn katten hebben precies helemaal niks gedaan de afgelopen tijd en hebben dus navenant minder honger.  Dat verschil merk ik altijd goed, als het 'buitenspeelweer' is eten de twee jongsten veel meer dan met dit soort weer, of als het plensweer of erg koud is. Dan zitten ze liever op de verwarming te stoven  ;D
Door YaYa
#776205
Dus daarover hoef ik me nog niet direct zorgen te maken. Was namelijk al bang dat ze te weinig binnen kregen. Toch zien ze er, op Miracle na, allemaal prima uit.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#776572
Ik vind 6 ons voor 6 katten inderdaad wel erg weinig of je moet er nog iets bijgeven aan bijvoorbeeld kuikens ofzo.
Misschien kun je dat proberen, om ze s'morgens kuikens te geven en dan de andere maaltijd(en) kvv.
Je kunt ook eens kijken of andere smaken beter gaan.
Door YaYa
#776578
Ze krijgen 2x per dag te eten. En dat is dus carnibest (alle drie de smaken krijgen ze afwisselend) met daar doorheen nog 80 gram blikvoer of vis voor de smaak.
Verder geef ik ze nog een ons runderpoulet of kipfilet of lamshart. Er is er maar 1 die eendagskuikens eet. Die krijgt er dus 's ochtends altijd eentje.
Ik vind het zelf ook niet veel maar ze zien er wel goed uit.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#776757
[quote="YaYa"]
Ze krijgen 2x per dag te eten. En dat is dus carnibest (alle drie de smaken krijgen ze afwisselend) met daar doorheen nog 80 gram blikvoer of vis voor de smaak.
Verder geef ik ze nog een ons runderpoulet of kipfilet of lamshart. Er is er maar 1 die eendagskuikens eet. Die krijgt er dus 's ochtends altijd eentje.
Ik vind het zelf ook niet veel maar ze zien er wel goed uit.
[/quote]
zolang ze er goed uitzien en vooral goed aanvoelen lijkt me er weinig mis te zijn.
Door YaYa
#776805
Daar houd ik me dan maar aan vast  :) Ik vind het wel heel moeilijk om nu vol te blijven houden. Maar ze zien er inderdaad goed uit. Ik ga er toch ook vanuit dat een gezonde kat zich niet dood zal hongeren. Zeker niet omdat ze de carnibest al 3 maanden lang uitstekend gegeten hebben.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#777185
Ik denk wel dat het van belang is dat je ze voelt, ik bedoel met vacht kan het wel eens vertekenen maar dat ze niet ineens van hun graatje vallen.
Door YaYa
#777284
Vachten verdoezelen inderdaad behoorlijk veel. Gelukkig pak ik ze eigenlijk toch iedere dag wel op of haal ik er een kam door. En Dylan is zelfs zwaarder dan hij ooit geweest is.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#777658
[quote="YaYa"]
Vachten verdoezelen inderdaad behoorlijk veel. Gelukkig pak ik ze eigenlijk toch iedere dag wel op of haal ik er een kam door. En Dylan is zelfs zwaarder dan hij ooit geweest is.

[/quote]
Dat komt omdat op vlees je meer omzet in spieropbouw. Brokken(koolhydraat) slaat op als vet. Dus het kan zelfs zo dat je merkt dat je kat gestroomlijnder is dan eerst maar wel zwaarder weegt.
Door YaYa
#777690
Dat is dus precies zoals het nu met Dylan is. Hij is absoluut niet dik maar weegt meer dan hij ooit gedaan heeft.
En sinds de problemen van de voedselallergie voorbij zijn, zit hij ook prachtig in zijn vacht.
Heb nu dus echt een "reuzenkater" ;D
Grote maine coon met lekker veel vacht dus ziet er wel spectaculair uit.
Door Mevroi Kruim
#777765
FotooooooooS!!!!!

En idd, spieren wegen meer dan vet, dus hij kan goed zwaarder worden en toch minder vet hebben.
Door YaYa
#778131
Op mijn website staan foto's van Dylan van afgelopen zomer. Qua grootte is hij wel gelijk gebleven denk ik. Wel een flink stuk zwaarder en zijn vacht is nu in volle glorie.
Maar heb nog geen nieuwe foto's van hem gemaakt. Zo gauw ik wat heb, probeer ik het te plaatsen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door