Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#776262
Ik ben al een hele tijd aan het rekenen en puzzelen en uiteindelijk zijn er 2 menuutjes voor 4 weken uit de printer komen rollen.
De organen 1 bestaan uit long, hart, lever en kippenmaag.
Het pakket 2 bestaat uit tong, nier, hersenen en kippenhart.
Wanneer ik zalmmousse wil geven bestaat dat uit graten met veel vlees eraan die met een eitje in de blender zijn gegaan.
De supplementen bestaan uit honing, zeewier, brandnetel, gemalen notenmix, en gemalen zadenmix.

Maar goed, mijn menu's.

ma kipkarkas
di organen 1 en groenten
wo haaskarkas
do schapenpens met supplementen
vr lamsribben en groenten
za fytomix en geitenvlees
zo zalmkoppen of mousse

ma kipkarkas
di organen 2 en groenten
wo eend
do rundpens en supplementen
vr geitenrib en groenten
za fytomix en paardenvlees
zo sardientjes

ma kipkarkas
di organen 1 en groenten
wo konijnkarkas of voorbenen
do lamspens en supplementen
vr lamsribben en groenten
za fytomix en rundvlees
zo zalmkoppen of mousse

ma kipkarkas
di organen 2 en groenten
wo eend
do rundpens en supplementen
vr geitenribben en groenten
za fytomix en schapenvlees
zo sardientjes

Ik hoop dat het een redelijk menu is....  :-\
Door Mevroi Kruim
#776280
Ziet er goed uit zo! Ik tel in de gauwgheid 8 diersoorten dus da's heel mooi. Over verhoudingen kan ik niks zeggen zonder hoewveelheden maar neem aan dat je het hebt uitgerekend.
Dat wordt smullen voor de hond(jes)  ;D
Door Drijver
#776283
Hm ja, dat is waar. De percentages en gewichten heb ik weggelaten. Ik ben er zelf al zo lang over aan het nadenken en wordt er eerlijk gezegd een beetje simpel van  :o
Weet ook niet goed hoe ik het hieronder moet neerzetten zodat het toch nog duidelijk over komt. Maar dit is een poging :

Voor het gemak zal ik mijn hond van ongeveer 20 kilo nemen. De andere honden krijgen in verhouding het zelfde. Per keer krijgt ze

420 gr organen, vis, pens,karkassen.
220 gr groenten.
140 gr vlees.
280 gr ribben.
Dat alles is ongeveer, het ligt eraan wat ik op dat moment wil voeren en hoe het is ingevroren denk ik. De ene dag is het wat meer dan de andere...
Door Lizzy
#776577
Om de percentages voor je te kunnen berekenen, heb ik nodig hoeveel gram vleesbot, hoeveel gram vlees, hoeveel gram orgaanvlees, hoeveel gram groente je per week voert. En dat los van elkaar.

Je menu ziet er prima en erg afwisselend uit. Qua percentages kan ik er nog niet over oordelen :)
Door Drijver
#776682
Okee, dan doe ik het gewoon van de eerste 2 weken, anders wordt het weer zo'n lange lijst. De rest van de weken verschilt niet heel veel, hooguit wat aanvullingen van de andere dieren die ze nog nodig hebben. Maar de gewichten zijn hetzelfde.
Mijn hond van ongeveer 20 kilo. De andere 4 honden krijgen natuurlijk naar verhouding van hun eigen gewicht.

420 kipkarkas
420 organenmix 1 + 220 groenten
420 haaskarkas
420 lamspens + supplementen
300 lamsribben + 220 groenten
300 fytomix + 140 geitenvlees
420 zalmkop of mousse

420 kipkarkas
420 organenmix 2 + 220 groenten
420 eend (poten of karkas)
420 rundpens + supplementen
300 geitenribben + 220 groenten
300 fytomix +140 paardenvlees
420 sardientjes

De ene dag is het wat meer dan de andere zoals ik al zei. Ik ga er ook niet vanuit dat ze in de natuur ook precies 420 gram konijn vangen en eten;-)Met brokjes was ik niet gewend om te wegen en voerde ik altijd op het oog. Ze zijn altijd goed op gewicht geweest. Dus wanneer zal blijken dat dit te veel of te weinig is kan er altijd iets af of bij.
Door Lizzy
#776688
OK, kom ik uit op (afgerond):

60% vleesbot
5% spiervlees
32% orgaanvlees
17% groente

Zelf zou ik liever wat minder vleesbot voeren, zo'n 50%. En wat minder orgaanvlees, zo'n 20%. En dan in plaats daarvan meer spiervlees geven.
Door Drijver
#776692
Okee, dan zou ik dus de organenmix kunnen delen door tweeën en daarbij nog spiervlees kunnen geven.
Dat zou op de dinsdagen dan dus 210 organenmix met wel 220 groenten worden. Maar dan nog met 140 gram spiervlees erbij?
Door Lizzy
#776763
Als je 220 gram orgaanvleesmix en 220 gram pens per week voert, zit je op 17% orgaanvlees. Dat lijkt me wel mooi, eigenlijk.

Als je dan bijv. in plaats van 420 gram kipkarkas 210 gram geeft (1 maal per week, dus bijv. de maandag): dan zit je op 52% vleesbot.

Je kunt in de plaats van dat orgaan + vleesbot dan gewoon wat meer spiervlees geven.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#777518
Even laten ontdooien totdat je het kan snijden of verdelen en dan weer invriezen.

Je kan het ook even in lauw water leggen met zakje en al dan gaat het ook snel.
Laatst gewijzigd door *Marga* op wo 13 jun 2007, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#777584
Nee hoor voor dieren niet ,voor mensen moet je uitkijken voor de bacteriën die er dan bij kunnen komen maar daar hebben honden geen last van.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door