Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
#775653
Ben daarnet met Miracle naar de da geweest. Ik had de afgelopen weken al gemerkt dat ze minder carnibest eten en Miracle at dus ook minder. Maar goed, ik ga ervan uit dat een gezonde kat wat dat betreft op zichzelf kan passen. Hij was ietsjes afgevallen en vrijdagavond voelde hij nogal warm en had hij 39,5. Zaterochtend voelde hij een stuk beter en was hij koortsvrij.
Vanmiddag pakte ik hem op en toen was hij gloeiend heet en kwam de thermometer op 40,9 uit.
De da gebeld en om 19.00 uur kon ik terecht. Toen was zijn temperatuur opgelopen tot 41,2. Maar dat kan natuurlijk ook nog van de stress zijn.
Buiten dat hij wat aan de magere kant is en hoge koorts heeft, kon ze niks bij hem vinden. Wel een injectie tolfedine en een injectie synulox gegeven en beiden ook in tabletvorm mee en een blikje ad omdat hij niet meer wilde eten. En een afspraak gemaakt voor morgenochtend voor bloedonderzoek. Die hoge koorts moet toch ergens vandaan komen en zeker bij zo'n jonge kat.
Door Mieuw
#775838
Ja, dat is inderdaad niet goed.
Ik zou het bloedonderzoek maar even afwachten. Ennu, ik wil je niet op stang jagen, maar laat ook even goed nakijken of het misschien FIP is...  :-\
Sterkte.
Door YaYa
#776206
Hallo Mieuw,
Je hoeft me niet te stangen hoor met fip. Was namelijk het eerste waar ik aan dacht. Heb dit in het verleden 2x eerder meegemaakt. Het begint heel sluipend, hoge onverklaarbare koorts en verder niks te vinden. En fip is niet te bewijzen behalve als er dradentrekkend geel vocht uit de buik komt. Verder zijn er aleen maar vermoedens zonder dat je een sluitende test hebt.
Zo lijkt het nu met Miracle ook te gaan. Uit het bloedonderzoek is gekomen dat de albupine (als ik het goed verstaan heb) te laag is en de hemoglubine te hoog, dit zou kunnen wijzen op fip. Verder is er niks te vinden. Suiker, lever, nieren, hb, rode en witte bloedlichaampjes allemaal prima in orde.
Om 16.30 uur heb ik een afspraak voor een echo om te kijken of er vocht in de buikholte zit en om een buikpunctie te doen.
Door Mieuw
#776242
Ja, ik heb het ook een keer gehad met een van m'n katten, dus ik weet wat het is. Maar goed, er rust nogal een taboe op (helaas, want het is echt iets waar niemand wat aan kan doen) en veel fokkers zijn er nogal huiverig voor.
Ik hoop dat het goed uitpakt vanmiddag bij de echo en buikpuntie.
Door YaYa
#776249
Helaas dus niet. Het ziet er niet goed uit voor Miracle. De albumine was te laag en de globuline/globine veel te hoog. Dat betekent dat de eitwitverhoudingen niet goed zijn en is een aanwijzing voor fip.
Op de echo was geen vocht te zien maar met de punctie hebben ze een heel klein beetje dradentrekkend vocht gevonden. Conclusie is dat Miracle zeer waarschijnlijk in het beginstadium van fip zit. Op basis hiervan kan ik geen beslissing nemen. Daarom wordt het vocht van de punctie vandaag nog naar Utrecht gestuurd. Hopelijk is de uitslag woensdag bekend. En anders zie ik het zelf misschien ook al  :'( :'( :'( :'( :'(
Ik weet dat er bij veel fokkers een taboe opligt en ik snap niet waarom. Je kunt er namelijk helemaal niks aan doen. En wat de oorzaken zijn weten ze ook nog steeds niet.
Zal het nog sterker vertellen. Miracle is hier geboren en getogen. Heeft nooit enige vorm van stress gehad en is altijd een ondeugende, speelse kat geweest. Is trouwens ook nooit ziek geweest. Dus waardoor ???????
Ik weet het niet maar ben er wel kapot van.
Door Mieuw
#776252
Hrmm, dat ziet er somber uit zeg. Ik kan me voorstellen dat je er kapot van bent.
Hebben ze ook nagekeken of hij misschien droge FIP heeft?

Mijn poesje was ook kerngezond en had geen stress oid, maar toen in diezelfde periode (in de tijd van een maand of 2-3) ook halfbroertjes/zusjes en volle nestgenootjes kwamen te overlijden aan FIP (zowel bij de fokker zelf, als bij andere fokkers en bij particulieren) was het wel duidelijk dat ze uit een FIP-gevoelige lijn kwam.
Ik bedoel maar te zeggen dat het niet persé altijd stress oid hoeft te zijn, maar dat er toch ook enige mate van aanleg/gevoeligheid in zou kunnen zitten.

Ik heb overigens wel verhalen gehoord van katten die er weer van genezen zijn, maar dat zijn meer de uitzonderingen hoor... En ik dacht dat die allemaal de droge variant hadden, en geen natte FIP.

En je kan ook je gezonde katten er tegen laten inenten (via druppels in de neus doen ze dat geloof ik), maar ook daar zijn tegenstrijdige verhalen over. Ik heb zelf na lang nadenken maar besloten om m'n andere katten er niet tegen te behandelen, alhoewel ik vlak nadat het gebeurde wel redelijk opgefokt was en ik bij elk niesje of mauwtje al weer bij de DA stond.
Door YaYa
#776270
Je bedoelt met een titerbepaling? Daar begin ik echt niet aan. Die titertest is volstrekt onbetrouwbaar.
Miracle komt uit lijnen waar ik een aantal jaar mee gefokt heb en in die lijn is nog nooit fip voortgekomen. Zijn ouders en grootouders (buiten grootmoeder die is aan nierfalen overleden) zijn nog in goede gezondheid. Ook zijn zusje en broertjes en halfbroertjes zijn alleen nog in goede gezondheid. Dus een fipgevoelige lijn gaat hier ook niet op.
Katten die van fip genezen zijn, ken ik helaas niet.
Ik blijf stiekem toch nog een klein beetje hopen al ben ik echt ontzettend bang. Mijn gevoel zegt me dat het fip is en over het algemeen heb ik het vaak bij het rechte eind  :-\
Door Mieuw
#776294
Nee, ik bedoelde geen titerbepaling, want ik weet dat dat niets zegt (waarom DA's daar af en toe nog over beginnen snap ik ook niet, zou haast denken dat het alleen maar geldklopperij is).
Maar natte FIP zit over het algemeen in de buikholte (en een enkele keer in de borstholte) maar droge FIP is wat moeilijker aan te tonen (bij een nog levende kat). Ik dacht dat aantasting van het zenuwstelsel het meest voorkomende symptoom is.
Ik hoop maar dat uit het onderzoek naar voren komt wat het is.
Wel jammer dat ze het naar Utrecht gestuurd hebben, want in Duitsland zit ook een laboratorium (Vet Med Lab) en die hebben vaak al binnen 24 uur de uitslag. Scheelt weer een dagje wachten  :-\
Door YaYa
#776308
Gelukkig hebben ze het niet over een titerbepaling gehad. Het enige dat ze nog zei is dat ik hem maar moest isoleren. Dat doe ik dus niet want daar geloof ik niet in. Mijn eerste fipkat is van 8 jaar geleden. En de volgende was 6 jaar geleden maar die laatste was nog niet eens geboren toen die eerste overleden is. En verder is er geen kat ziek geworden. Ik dacht dat toch bij de da nu ook wel bekend was dat het niet besmettelijk is.
Van het lab in duitsland wist ik trouwens niet anders had ik dat wel gevraagd. Het is nu opgestuurd naar Egberink van de afdeling virologie in Utrecht. De da gaat morgenmiddag al voor me bellen. Ze denkt niet dat er dan al een uitslag is maar ze probeert het in ieder geval.
En ondertussen zit ik hier met een doodzieke en gloeiendhete Miracle  :'(
Door Mevroi Kruim
#776445
Achjee, arme Miracle  :-\ wat naar, zo'n zieke koortsige kat en je kunt er zo weinig aan doen.
Heel veel sterkte, beterschap, ik duim voor jullie.
Door YaYa
#776812
Ik durf er eigenlijk weinig van te zeggen.  :-\
Gisteravond heb ik hem tolfedine gegeven (keurig volgens voorschrift van de da) en vanochtend had hij ondertemperatuur en zat hij op 37,4. Weer de da gebeld en in overleg even gewacht met tolfedine. Heb nu net weer getemperatuurd en hij had nu weer 39,5. Dus toch maar weer tolfedine gegeven. Hij reageert eigenlijk dus niet goed op de tolfedine.
Met tolfedine gaat hij nu richting ondertemperatuur en zonder krijgt hij koorts. Hij ziet er wel beter uit en is ook wat levendiger dus blijkbaar voelt hij zich wel beter.
Maar ik durf eigenlijk niet te hopen. Ik weet hoe sluipend en gemeen fip kan zijn en voor hetzelfde geld is dit eventjes een opleving. Verder heb ik het idee dat zijn buikje toch wel dikker wordt maar misschien zie ik wel spoken.
Wachten op de uitslag van de afdeling virologie duurt erg lang. Al is het daar natuurlijk pas vandaag aangekomen.
Vanmiddag gaat de da bellen om te vragen of er al wat bekend is maar ze verwacht nog geen uitslag. Waarschijnlijk morgen of pas donderdag.
Verder hebben ze nog urine op kweek gezet om te kijken of hij misschien nierbekkenontsteking heeft of een niermergontsteking. Daar kunnen ze ook heel erg ziek van zijn maar ze gaf al wel eerlijk toe dat ze dan eigenlijk ook in het bloed hadden moeten zien dat er een ontsteking zit.
Maar je probeert toch alles.
Door Mieuw
#776824
Je zou hem ook dagelijks even op de (keuken)weegschaal kunnen zetten. Zo kun je z'n gewicht in de gaten houden en zien of die dikker wordende buik echt is, of verbeelding.
Niet goed trouwens dat hij zo heen en weer vliegt met z'n temperatuur. Is het misschien een idee om de dosering van de Tolfedine te halveren?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door