Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lil
#774553
Hoi,

Ik hoorde dat de man van de dierenwinkel hier in de buurt zijn eigen honden al jaren smuldier en af en toe rauw voert (waarom verkoopt die man dan brokken, maar goed zoals hij zelf zegt hij moet leven van zijn winkel en de meeste mensen willen nog altijd brok  >:().
Nu is hij zelf dus in de fabriek bij het productieproces aanwezig geweest en zegt dus dat nadat de filet van de kip is gehaald deze zonder kop en poten volledig wordt vermalen voor de smuldier, dus met ingewanden. Daarom beschouwt hij de kipvariant als compleet, organen zitten erbij.

Wat vinden jullie hiervan?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#774578
Volgens mij staat er iets over op de verpakking; ''enkelvoudige voeding'', oid. Ik zou dit dus zeker niet als compleet zien...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#774579
Staat op de verpakking inderdaad dat het geen volledig voeder is.
Maar ik denk ook niet dat ze alleen de filet van de kip halen. De poten, vleugels, lever en maag worden ook verkocht voor humane consumptie.
Volgens mij had iemand van bp een keer naar smuldier gemaild en kreeg als antwoord dat het gemaakt wordt van gemalen kipkarkassen.
Door Lil
#774622
Ja, dat dacht ik ook, maar die man heeft er zelf bijgestaan zegt hij. Zou het misschien gewoon een wervingscampagne zijn?
Door Henk en Donja
#774752
[quote="Lil"]
Ik hoorde dat de man van de dierenwinkel hier in de buurt zijn eigen honden al jaren smuldier en af en toe rauw voert [/quote]

SMULDIER IS OOK RAUW VLEES! ;)

Haha, ja in principe is het een compleet dier, en dus in theorie ook een complete maaltijd. Maar dat is niet de gebruikelijke opvatting van een complete maaltijd, omdat wij gewent zijn aan een bepaalde hoeveelheid vitamientjes zus en zo en een kliedertje groente en een kloddertje graan enzovoorts. Ik heb overigens begrepen dat het ouwe legkippen zijn waarvan inderdaad het fileetje nog naar de soepfabriek gaat.

Ik denk overigens dat het echt allemaal niet zo heel nauw komt, maar zou het zelf uit onzekerheid waarschijnlijk toch niet doen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#774764
[quote="Henk en Donja"]
SMULDIER IS OOK RAUW VLEES! ;)

Haha, ja in principe is het een compleet dier, en dus in theorie ook een complete maaltijd. Maar dat is niet de gebruikelijke opvatting van een complete maaltijd, omdat wij gewent zijn aan een bepaalde hoeveelheid vitamientjes zus en zo en een kliedertje groente en een kloddertje graan enzovoorts. Ik heb overigens begrepen dat het ouwe legkippen zijn waarvan inderdaad het fileetje nog naar de soepfabriek gaat.

Ik denk overigens dat het echt allemaal niet zo heel nauw komt, maar zou het zelf uit onzekerheid waarschijnlijk toch niet doen.
[/quote]

Hmm als het echt oude legkippen zijn dan is smul zo slecht nog niet. Ik denk dat een oude legkip gezonder is dan zo´n plofkuiken van 6 weken oud wat ik voer.
Door Oso-Bayou
#775214
[quote="Henk en Donja"]
SMULDIER IS OOK RAUW VLEES! ;)

Haha, ja in principe is het een compleet dier, en dus in theorie ook een complete maaltijd. Maar dat is niet de gebruikelijke opvatting van een complete maaltijd, omdat wij gewent zijn aan een bepaalde hoeveelheid vitamientjes zus en zo en een kliedertje groente en een kloddertje graan enzovoorts. Ik heb overigens begrepen dat het ouwe legkippen zijn waarvan inderdaad het fileetje nog naar de soepfabriek gaat.

Ik denk overigens dat het echt allemaal niet zo heel nauw komt, maar zou het zelf uit onzekerheid waarschijnlijk toch niet doen.
[/quote]

Als ik smuldier kip aanvul met de gebruikelijke portie groenten per week en zorg voor bot, duif, verse pens, lamshart etc. zit je dus niet zo slecht. Daarnaast kun je de smuldier compleet geven en de compleet varianten van Rodi, dit is gemakkelijk te krijgen in de buurtwinkels. 
Door roefus
#775242
[quote="*Dorothea*"]
Hmm als het echt oude legkippen zijn dan is smul zo slecht nog niet. Ik denk dat een oude legkip gezonder is dan zo´n plofkuiken van 6 weken oud wat ik voer.
[/quote]

ja, precies.
en het karkas (bot) is dan ook nog van meer waarde.
Door Lizzy
#775314
Smuldier kip is niet compleet. Als je vanaf vandaag alleen nog maar Smuldier kip voert, loopt je hond op den duur ernstige tekorten op. Want kip bevat niet alles. Zelfs een complete kip (dus de kip met ook de organen) bevat uiteindelijk niet voldoende verschillende eiwitten (met hun eigen aminozurenpatroontje), niet genoeg verschillende hoeveelheden mineralen en vitamines. Als je barft kun je niet alleen kip kip en kip voeren. Als je versvlees voert, kun je dus niet alleen Smuldier kip voeren. Maar het kan wel een leuk onderdeel uitmaken van het totaal aan maaltijden. Net als dat een kipkarkas bij mensen die barfen een leuk onderdeeltje uit maakt van het totaal.
Door Oso-Bayou
#775317
[quote="Lizzy"]
Smuldier kip is niet compleet. Als je vanaf vandaag alleen nog maar Smuldier kip voert, loopt je hond op den duur ernstige tekorten op. Want kip bevat niet alles. Zelfs een complete kip (dus de kip met ook de organen) bevat uiteindelijk niet voldoende verschillende eiwitten (met hun eigen aminozurenpatroontje), niet genoeg verschillende hoeveelheden mineralen en vitamines. Als je barft kun je niet alleen kip kip en kip voeren. Als je versvlees voert, kun je dus niet alleen Smuldier kip voeren. Maar het kan wel een leuk onderdeel uitmaken van het totaal aan maaltijden. Net als dat een kipkarkas bij mensen die barfen een leuk onderdeeltje uit maakt van het totaal.
[/quote]

Zelfs als je niet barft, maar KVV geeft, is het toch ook de bedoeling om afwisseling van merken te voeren, dus met de goedkopere compleetvarianten moet je het niet bij een merk of een variant houden.
Als je dan bv 2 dagen per week volledig barft, wat kunnen dan de eventuele problemen of tekorten zijn ?
Door Lizzy
#775397
[quote="Oso-Bayou"]
Zelfs als je niet barft, maar KVV geeft, is het toch ook de bedoeling om afwisseling van merken te voeren, dus met de goedkopere compleetvarianten moet je het niet bij een merk of een variant houden.
Als je dan bv 2 dagen per week volledig barft, wat kunnen dan de eventuele problemen of tekorten zijn ?
[/quote]

Nou nee, dat hoeft niet. Want compleet = compleet. Maar, ik vind het wel aan te bevelen. Ik zou zelf nooit 1 smaak van 1 merk durven voeren, ook al is het compleet...

Wat bedoel je precies met "Als je dan bv 2 dagen per week volledig barft, wat kunnen dan de eventuele problemen of tekorten zijn ?"? Als je 5 dagen "compleet versvlees" voert, en 2 dagen barft, hoef je echt niet bang te zijn voor tekorten. Wederom zou ik zelf niet aanbevelen om versvlees met kip en rund te geven en dan op de 2 dagen dat je barft kippennekken en runderpens te geven. Ze zullen er niet direct dood aan gaan hoor, maar beter is het om dan bijv. iets te voeren dat niet in versvlees zit.
Door Lil
#776081
[quote="Lizzy"]
Smuldier kip is niet compleet. Als je vanaf vandaag alleen nog maar Smuldier kip voert, loopt je hond op den duur ernstige tekorten op. Want kip bevat niet alles. Zelfs een complete kip (dus de kip met ook de organen) bevat uiteindelijk niet voldoende verschillende eiwitten (met hun eigen aminozurenpatroontje), niet genoeg verschillende hoeveelheden mineralen en vitamines. Als je barft kun je niet alleen kip kip en kip voeren. Als je versvlees voert, kun je dus niet alleen Smuldier kip voeren. Maar het kan wel een leuk onderdeel uitmaken van het totaal aan maaltijden. Net als dat een kipkarkas bij mensen die barfen een leuk onderdeeltje uit maakt van het totaal.
[/quote]

tja, in de compleet versie zit ook alleen pens, kopvlees en kip en granen.... dus dat zou ik ook niet alleen maar voeren..... In de kip zit geen graan, maar wel organen....
Dus in zo verre wat is compleet? (Mijn barfmenu afgewisseld met kvv)
Als de compleet versie compleet is met die weinige ingredienten of rodi rund en groente compleet is.... dan is de vraag is kip (met organen) dan net zo compleet...
Wat betreft naam dan... ik vind alle kvv compleet niet echt compleet om dag in dag uit te voeren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#776103
[quote="Lil"]
tja, in de compleet versie zit ook alleen pens, kopvlees en kip en granen.... dus dat zou ik ook niet alleen maar voeren..... In de kip zit geen graan, maar wel organen....
Dus in zo verre wat is compleet? (Mijn barfmenu afgewisseld met kvv)
Als de compleet versie compleet is met die weinige ingredienten of rodi rund en groente compleet is.... dan is de vraag is kip (met organen) dan net zo compleet...
Wat betreft naam dan... ik vind alle kvv compleet niet echt compleet om dag in dag uit te voeren.
[/quote]

"Compleet" is ook maar een term die je mag toepassen als de nutriënten er in een bepaalde hoeveelheid inzitten. Met een schep nutriënten kun je dus nog een poffertje omtoveren tot een "compleet" voer. Echter dat "compleet" gaat op voor de gemiddelde hond en de kans dat jij die hebt rondlopen is uitermate klein.

Wat de smuldier kip betreft denk ik dat we gewoon moeten uitgaan van wat de fabrikant zegt, dus dat het een enkelvoudig voer is. Waarom zou hij dat anders zeggen als je weet dat "compleet" beter verkoopt en ook nog meer opbrengt. Eerdere berichten over dit product gaven aan dat het gemalen kipkarkas zou zijn, ik denk dat je daar vanuit moet gaan en niet van wat zomaar iemand een keer heeft zien gebeuren.
Door Lizzy
#776111
[quote="Lil"]
tja, in de compleet versie zit ook alleen pens, kopvlees en kip en granen.... dus dat zou ik ook niet alleen maar voeren..... In de kip zit geen graan, maar wel organen....
Dus in zo verre wat is compleet? (Mijn barfmenu afgewisseld met kvv)
Als de compleet versie compleet is met die weinige ingredienten of rodi rund en groente compleet is.... dan is de vraag is kip (met organen) dan net zo compleet...
Wat betreft naam dan... ik vind alle kvv compleet niet echt compleet om dag in dag uit te voeren.
[/quote]

De meeste merken versvlees bevatten een premix, om het voer "compleet" te maken. En de merken die geen premix bevatten (en volgens mij zijn dat maar twee merken, te weten Bandit en Bibi): daarvan hebben de producenten heel nauwkeurig uitgerekend welke voedingsmiddelen er in moeten zitten om aan de "compleet eisen" te voldoen. Dat wil zeggen: dat het voer de juiste hoeveelheid eiwitten bevat, de juiste hoeveelheid vet, de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen. Kijk je bijv. naar Bandit (heeft Tannetje uitgelegd) : bevat het meer orgaanvlees dan een prooidier ooit zal doen. Waarom: omdat organen rijker zijn aan bepaalde vitamines en er meer vitamines "geeist" worden dan dat een prooidier bevat. En om aan de vitamine E behoefte te voldoen, voegen de merken bijvoorbeeld zonnebloem of maiskiem-olie toe. Dus het predikaat "compleet" komt niet echt uit de lucht vallen doordat een fabrikant een hele kip vermaalt. Dit is dus "according to the AAFC standard" lang niet genoeg. De controle hierop (of voer wel of niet compleet is) is overigens bagger-slecht en eigenlijk niet aanwezig. En ik heb ook niks met het predikaat "compleet", daarom voer ik BARF. Maar een hele kip is niet compleet. Een hele kip, dag in dag uit, jaar in jaar uit: dat gaat resulteren in honden met voedingstekorten. Daarom wisselen we af. In diersoorten en vleessoorten.
Door Lil
#776147
[quote="Lizzy"]
De meeste merken versvlees bevatten een premix, om het voer "compleet" te maken. En de merken die geen premix bevatten (en volgens mij zijn dat maar twee merken, te weten Bandit en Bibi): daarvan hebben de producenten heel nauwkeurig uitgerekend welke voedingsmiddelen er in moeten zitten om aan de "compleet eisen" te voldoen. Dat wil zeggen: dat het voer de juiste hoeveelheid eiwitten bevat, de juiste hoeveelheid vet, de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen. Kijk je bijv. naar Bandit (heeft Tannetje uitgelegd) : bevat het meer orgaanvlees dan een prooidier ooit zal doen. Waarom: omdat organen rijker zijn aan bepaalde vitamines en er meer vitamines "geeist" worden dan dat een prooidier bevat. En om aan de vitamine E behoefte te voldoen, voegen de merken bijvoorbeeld zonnebloem of maiskiem-olie toe. Dus het predikaat "compleet" komt niet echt uit de lucht vallen doordat een fabrikant een hele kip vermaalt. Dit is dus "according to the AAFC standard" lang niet genoeg. De controle hierop (of voer wel of niet compleet is) is overigens bagger-slecht en eigenlijk niet aanwezig. En ik heb ook niks met het predikaat "compleet", daarom voer ik BARF. Maar een hele kip is niet compleet. Een hele kip, dag in dag uit, jaar in jaar uit: dat gaat resulteren in honden met voedingstekorten. Daarom wisselen we af. In diersoorten en vleessoorten.
[/quote]

OK, de vraag is dan hoe kom ik erachter wat compleet is?
Daarom zei ik kip is niet compleet, maar ik vind de compleet van smuldier dus evenmin compleet en de compleet van rodi ook niet....
Dat van Bandit en Bibi dat is goed om te weten, maar hoe zit het idd met die andere fabrikanten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door