Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door chadya
#775671
hallo allemaal,
ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven op de volgende vraag.
afgelopen donderdag is bij mijn htk poes sheba van 11 jaar cnf vastgesteld.haar waardes waren nog niet schrikbarend hoog (crea 184,urea 14)werd er gezegd,en zit ze waarschijnlijk nog in de begin fase.daarbij bleek uit de bloed onderzoek dat er ergens in haar lichaam ook een ontsteking zit.tevens waren haar witte bloedlichaampjes te hoog,en haar cholestrol te hoog.haar hartritme gaat het ene moment heel snel en het andere moment moet je goed kijken of ze nog wel leeft.zij heeft nu antibiotica en fortekor,en tevens een nierdieet.de dierenarts zei dat het er nu aan ligt hoe ze er nu door heen komt.en kan het ook nog een kwestie zijn van een aantal maanden dat ze nog leeft.voor ons een hele klap,dit omdat we net 4mnd geleden onze kater silvester van bijna 9 hebben moeten laten inslapen vanwegen suikerziekte.
echter de dierarts zei dat het nu heel belangrijk is dat ze iedere dag blijft eten.eet ze niet dan moet ze gedwangvoert worden.dat eten heb ik hier nu ook in huis voor mocht dit nodig zijn.
nu is het zo dat ze wel wat eet,maar nog steeds heel weinig.normaal gesproken eet ze al heel weinig brokjes en meer blikvlees,en heb dus van het nierdieet ook beide.
beide heeft ze ook gegeten.alleen ze eet nog steeds niet alles op.vandaag heeft ze misschien een paar hapjes van de brokjes op en misschien 1 a 2 hapjes van het vlees en meer niet.
mijn vraag aan jullie is,is er een minimum aan wat een nierkat moet eten op een dag...of maakt dit niet uit als ze maar wat eet.....?
ze valt al af,en waar je haar ook aanhaalt je voelt overal haar botten zitten dus ja vraag me nu eigenlijk af wanneer grijp je dus in en ga je bij voeden....
ik hoop dat jullie me hier een antwoord op kunnen geven...
groetjes
cindy
Door Rosita
#775771
Bij mijn kat Dante is op 2 jarige leeftijd nierfalen vastgesteld en hij is nu alweer ruim 6 jaar. Zijn eerste bloedtest gaf dezelfde waardes aan als die van jouw kat en dankzij fortekor en een vers vlees voeding is hij nog steeds stabiel. Een nierdieet vinden katten vaak niet lekker omdat er te weinig eiwit in zit en gezien de waarden van jouw kat is dit ook niet nodig. Wel de fortekor blijven geven en op zijn minst een vochtrijke voeding (het liefst dus vers voer uit de diepvries, Kompleet Vers Voer wordt dit ook wel genoemd, voor katten zijn er 3 merken: Carnibest, Bibi en Bandit), want vocht is heel belangrijk. Als ze kvv niet lust (in begin zou je het ook kunnen opwarmen in de magnetron) is een goede kwaliteit blikvoer een alternatief. Merken zoals Almo Nature, Animonda Carny of Schesir, waar bijna geen graan in zit (rijst is ook graan) en dus alleen maar vlees. De kwaliteit van het eiwit is veel belangrijker dan de hoeveelheid. Dierlijk eiwit (vlees dus) is beter dan plantaardig eiwit (maisglutenmeel, eiwit uit graan) en rauw eiwit is weer beter dan verhit/gekookt eiwit. Vandaar dat wij hier het vlees rauw geven.

Qua hoeveelheid moet je voor kvv denken aan 30 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Ik denk niet dat het slechte eten door haar nieren komt omdat de waardes niet heel hoog zijn. Denk eerder dat ze misschien niet lekker is van de ontsteking of gewoon het nierdieet niet lust en liever blikvoer/natvoer eet dan brokken (en gelijk heeft ze). Veel belangrijker dan wat ze eet is dat ze eet. Ik zou dus op zoek gaan naar kvv en anders een goed merk blik.
Door Mieuw
#775849
Mijn kater heeft ook last gehad van z'n nieren, maar helaas door een andere oorzaak (kanker). Neemt niet weg dat ik hem vrijwel hetzelfde moest behandelen als een nierpatientje.

Hij heeft een poosje in combinatie met medicijnen op een nierdieet gestaan, maar toen z'n waardes eenmaal een acceptabel niveau bereikt hadden mocht ik hem ook gewoon voer geven, in het kader van 'als hij maar eet'. (zijn 'topwaardes' zijn geweest: Crea 958, Ureum 30.6, en de 'acceptabele' waardes lagen zo rond die van jouw kat)

Hij vond het nierdieet van Royal Canin en Hill's nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Wel was hij nogal dol op Carnibest en kippennekken, dus dat kreeg hij vaak, en daarbij gaf ik hem zo'n 1 a 2 keer per dag een infuusje met 50-75 ml vocht om te zorgen dat z'n nieren goed doorgespoeld bleven.

Ik houd voor mijn katten 40 gram kvv per kilo lichaamsgewicht aan. Dus iets in die orde van grootte (30-40 gram) kun je ook aanhouden voor je kat. Houd er dan wel rekening mee dat je het gewicht van je kat neemt zoals hij was toen hij gezond was, en niet het gewicht was hij heeft nu hij ziek is.
Door chadya
#775911
hallo

bedankt voor jullie reakties.
bij de dierarts kreeg ik niet echt een antwoord hierop vandaar.ja wel voor de hoeveelheid van de brokjes maar niet van het vlees.
wat betreft het vlees,de eerste 2 dagen at ze er wel smakelijk van(ik heb 2 verschillende smaken gehaald)maar at niet het hele zakje op.nu gisteren heeft ze echt ontzetttend weinig gegeten,en heeft gisteravond uiteindelijk wat van de brokjes gegeten.
hoeveel ze op dit moment weegt durf ik niet te zeggen.ze is bij de dierenarts niet gewogen,maar ik wilde haar zelf wel gaan wegen vandaag,omdat ik toch eigenlijk wel wil weten hoeveel ze nu op dit moment is afgevallen.
het duizelt me op dit moment een beetje van alle info die ik heb gehad van de dierenarts en van wat ik heb gelezen op internet,maar maak me ook veel zorgen...
zorgen omdat ik merk dat ze niet goed in haar vel zit..
eerst natuurlijk de bloeduitslagen,dan bezig geweest om haar ontlasting weer op gang te krijgen want die stopte ineens,en nu sinds gisteren dat ze toch weer nog meer verminderde eetlust heeft...door de medicatie loopt ze wel wat meer rond in huis,maar daar heb je het ook eigenlijk mee gehad...
de zorgen bij mij worden eigenlijk alleen maar groter....

groetjes
cindy
Door Mieuw
#776068
Bij mijn kater is de ontlasting ook even gestopt, maar dat kwam bij hem echt vanwege een vocht tekort. Z'n drollen werden te hard, en hij kon ze er gewoon niet meer uitkrijgen. Dat is uiteindelijk beter geworden toen ik hem dagelijks z'n infuusje met vocht gaf. Ook in kvv zit vrij veel vocht, dus ook zal al schelen.

Als ze de kvv (nog) niet zo lekker vinden kun je er een scheutje kokend water over gieten of het een paar seconden in de magnetron doen. Zo word het ietsje gaarder en komt de geur iets meer vrij.
Door chadya
#776636
hallo

bedankt voor jullie reakties,en adviezen...
het eten is op dit moment niet om over naar huis te schrijven.
het vleesvoer(nierdieet) wat ze dus de eerste dagen wel at,maar heel weinig,raakt ze nu totaal niet meer aan.ze ruikt er aan en is weer weg.ze eet wel een paar hapjes van de brokjes(nierdieet) maar daar heb je het mee gehad.de brokjes van het nierdieet zit alleen dus geen vocht in wat ze wel nodig heeft.
ik heb dan ook besloten dat ik vandaag een goed merk voer gaat kopen voor haar,en kijken of ze dat wel wilt eten......want ja alleen de paar hapjes brokken die ze eet op een dag is gewoon weg niet voldoende....
je merkt ook aan haar dat ze zich niet prettig voelt....
de fortekor blijf ik haar gewoon geven,en dan ook de brokjes van het nierdieet omdat ze die wel af en toe eet...en dan als ze het doet,het vlees van een ander merk...zodat ze in ieder geval wel blijft eten....
vindt het echt moeilijk op deze manier,je vraagt je konstant af hoe lang houdt ze dit vol....omdat je weet,dat slecht/geen eten slecht is voor haar nieren....
pffff wat kan dit frusterend zijn....

cindy
Door zomertje
#779999
chadya schreef: hallo

bedankt voor jullie reakties,en adviezen...
het eten is op dit moment niet om over naar huis te schrijven.
het vleesvoer(nierdieet) wat ze dus de eerste dagen wel at,maar heel weinig,raakt ze nu totaal niet meer aan.ze ruikt er aan en is weer weg.ze eet wel een paar hapjes van de brokjes(nierdieet) maar daar heb je het mee gehad.de brokjes van het nierdieet zit alleen dus geen vocht in wat ze wel nodig heeft.
ik heb dan ook besloten dat ik vandaag een goed merk voer gaat kopen voor haar,en kijken of ze dat wel wilt eten......want ja alleen de paar hapjes brokken die ze eet op een dag is gewoon weg niet voldoende....
je merkt ook aan haar dat ze zich niet prettig voelt....
de fortekor blijf ik haar gewoon geven,en dan ook de brokjes van het nierdieet omdat ze die wel af en toe eet...en dan als ze het doet,het vlees van een ander merk...zodat ze in ieder geval wel blijft eten....
vindt het echt moeilijk op deze manier,je vraagt je konstant af hoe lang houdt ze dit vol....omdat je weet,dat slecht/geen eten slecht is voor haar nieren....
pffff wat kan dit frusterend zijn....

cindy
Ik ken het, had ook een kat met nierfalen en het was tobben. Probeer desnoods wat vlees wat je zelf ook eet: kipfilet, rundergehakt. Zie ook veel info op dit forum over vers voer. Soms vinden ze dat veel lekkerder dan nierdieet en het is minstens zo goed. Je moet wel oppassen om het evenwichtig te houden maar dat zal voor 1 of 2 dagen vast niet zo snel een probleem zijn.

Mijn kat is helaas vrij snel overleden, het was al te ver gevorderd. Hij heeft echter in zijn laatste week nog genoten van de stukjes kip die ik hem gaf. 
Door chadya
#780272
hoi
bedankt voor je reaktie...
op dit moment weet ik het gewoon weg even niet meer wat te doen...
zaterdag hadden we besloten om het weekend nog aan te kijken,en evt vandaag de dierenarts te bellen om een afspraak te maken om sheba in te laten slapen...
de reden;het ging totaal niet goed met haar...
vanaf donderdag avond hield ze totaal geen eten meer binnen...
alles wat ze donderdag,vrijdag en zaterdag at kwam er binnen de 15 min weer uit...
ze was echt ziek,en we hadden echt zo iets van we laten haar niet zo lijden dit kunnen we haar niet aan doen....
ze is dit weekend duidelijk afgevallen...en was niet lekker in haar vel vandaar dat we zeiden we kijken aan tot maandag en anders gaan we bellen om een verder lijden te besparen...
echter sinds gisteren blijft het eten er weer wel in.....
en nu,nu weet ik het dus niet meer.....ik weet dus echt niet meer waar ik nog goed aan doet.....
moet ik zo door blijven tobben met haar...dus een paar dagen goed en dan weer een paar dagen hartstikke ziek ...of moeten we er mee stoppen met de behandeling
de beslissing is zo ontzettend moeilijk....
nu hebben we eigenlijk zoiets van;het eten blijft weer binnen dus we kunnen het nog even aankijken...maar aan de andere kant zit het me ook weer niet lekker..heb het gevoel dat ik het eigenlijk alleen maar voor me uit aan het schuiven ben......pfffff wat is dit moeilijk zeg...

groetjes
cindy
Door Mevroi Kruim
#780389
Jeetje, wat ontzettend moeilijk joh!
Het is van hieraf ook moeilijk te beoordelen wat het juiste is voor jouw kat. Kijk, als ze niet eet of niks binnenhoudt gaat ze dood, dat is zonder meer duidelijk. Dus als dat zo blijft en er is echt niks meer aan te doen met medicijnen dan zou ik voor mijn katten zeggen 'genoeg is genoeg'. Maar als het steeds zo op en neer gaat is het heel moeilijk.

Dat ze niet eet is te ondervangen door dwangvoeren, desnoods met iets als Hills A/D blikjes. Niet dat ik dat nou zo geweldig vind maar het zit bomvol met geurstoffen waar ook misselijke katten goed op reageren en het is heel fijn gemalen waardoor je het desnoods kunt aanlengen met water en met een spuitje in de bek kunt geven. Ik zou me over het nierdieet totaal geen zorgen maken in deze situatie, ze moet gewoon eten, en liefst zoveel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgen.
Ik zou sowieso minstens een keer of 5 a 6 per dag hele kleine beetjes geven, kijken of ze zelf eet, zo niet dan dwangvoeren. En ik zou absoluut vers gaan promoten bij haar, zet er de staafmixer op zodat het goed fijn wordt, gooi er ff de kook over of kokend water zodat het sterk ruikt en prop het er desnoods in. Inclusief de ontstane bouillon, hoe meer vocht hoe beter.

Tegen het kotsen zijn er medicijnen, primerid werkt meestal heel goed. Ook dat kun je desnoods onder dwang ingeven, maakt niet uit, als het maar werkt. Ik zou daar dus om vragen bij de da, en ik zou het dwangvoeren zeker een aantal dagen volhouden. Is het daarna niet beter, blijft ze alles eruit gooien of komt ze niet meer zelf aan het eten wat je ook doet, dan zou ik er een punt achter zetten.
Door Mieuw
#780476
Kruimel schreef: Jeetje, wat ontzettend moeilijk joh!
Het is van hieraf ook moeilijk te beoordelen wat het juiste is voor jouw kat. Kijk, als ze niet eet of niks binnenhoudt gaat ze dood, dat is zonder meer duidelijk. Dus als dat zo blijft en er is echt niks meer aan te doen met medicijnen dan zou ik voor mijn katten zeggen 'genoeg is genoeg'. Maar als het steeds zo op en neer gaat is het heel moeilijk.

Dat ze niet eet is te ondervangen door dwangvoeren, desnoods met iets als Hills A/D blikjes. Niet dat ik dat nou zo geweldig vind maar het zit bomvol met geurstoffen waar ook misselijke katten goed op reageren en het is heel fijn gemalen waardoor je het desnoods kunt aanlengen met water en met een spuitje in de bek kunt geven. Ik zou me over het nierdieet totaal geen zorgen maken in deze situatie, ze moet gewoon eten, en liefst zoveel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgen.
Ik zou sowieso minstens een keer of 5 a 6 per dag hele kleine beetjes geven, kijken of ze zelf eet, zo niet dan dwangvoeren. En ik zou absoluut vers gaan promoten bij haar, zet er de staafmixer op zodat het goed fijn wordt, gooi er ff de kook over of kokend water zodat het sterk ruikt en prop het er desnoods in. Inclusief de ontstane bouillon, hoe meer vocht hoe beter.

Tegen het kotsen zijn er medicijnen, primerid werkt meestal heel goed. Ook dat kun je desnoods onder dwang ingeven, maakt niet uit, als het maar werkt. Ik zou daar dus om vragen bij de da, en ik zou het dwangvoeren zeker een aantal dagen volhouden. Is het daarna niet beter, blijft ze alles eruit gooien of komt ze niet meer zelf aan het eten wat je ook doet, dan zou ik er een punt achter zetten.
Ik sluit me hier volledig bij aan.
Sterkte met de zieke dame.
Door zomertje
#780772
chadya schreef: hoi
bedankt voor je reaktie...
op dit moment weet ik het gewoon weg even niet meer wat te doen...
zaterdag hadden we besloten om het weekend nog aan te kijken,en evt vandaag de dierenarts te bellen om een afspraak te maken om sheba in te laten slapen...
de reden;het ging totaal niet goed met haar...
vanaf donderdag avond hield ze totaal geen eten meer binnen...
alles wat ze donderdag,vrijdag en zaterdag at kwam er binnen de 15 min weer uit...
ze was echt ziek,en we hadden echt zo iets van we laten haar niet zo lijden dit kunnen we haar niet aan doen....
ze is dit weekend duidelijk afgevallen...en was niet lekker in haar vel vandaar dat we zeiden we kijken aan tot maandag en anders gaan we bellen om een verder lijden te besparen...
echter sinds gisteren blijft het eten er weer wel in.....
en nu,nu weet ik het dus niet meer.....ik weet dus echt niet meer waar ik nog goed aan doet.....
moet ik zo door blijven tobben met haar...dus een paar dagen goed en dan weer een paar dagen hartstikke ziek ...of moeten we er mee stoppen met de behandeling
de beslissing is zo ontzettend moeilijk....
nu hebben we eigenlijk zoiets van;het eten blijft weer binnen dus we kunnen het nog even aankijken...maar aan de andere kant zit het me ook weer niet lekker..heb het gevoel dat ik het eigenlijk alleen maar voor me uit aan het schuiven ben......pfffff wat is dit moeilijk zeg...

groetjes
cindy
Ik heb van de DA hier ook begrepen dat ze soms niet kunnen zien of het nierbekkenontsteking is geweest. Dus zolang het nog een beetje gaat zou ik het proberen. Toen mijn katje ook niet meer kon drinken hebben we de beslissing genomen en hem in laten slapen. Kijk of ze nog reageert op je en of ze nog leuke momenten kent. Poetst ze nog een beetje of ligt ze de hele dag alleen maar misselijk te wezen? Het blijft moeilijk, maar als je te vroeg bent dan zul je er zelf ook niet gelukkig mee zijn.

Sterkte.
Door YaYa
#780876
Nierbekkenontsteking kunnen ze vaak niet in het bloed zien maar wel in de urine. Dus dat zou ik zeker na laten kijken. Daar kunnen ze ook behoorlijk ziek van zijn.
Succes.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door