Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rasje
#775417
Ik weet eigenlijk niet of ik wel in het goede hoekje zit (of uberhaupt op het goede forum  :shy:), want ik wil best aan de BARF gaan met mijn bullen, maar er zal eerst een probleem met het gedrag van Elvis opgelost moeten worden. Ik zal het hieronder zetten, hopelijk is het e.e.a. duidelijk voor jullie en weten jullie raad  :help:

Elvis kwam in december 2006 bij ons wonen. Van de fokker kregen we toen een pak Duck Compleet en een Puppypakket van Pedigree mee. Raisa hadden we al en die gaven we (nu nog steeds) Carnibest Light, omdat ze te dik was en veel aanleg heeft om te dik te worden. Dat gaat in principe heel goed; ze is van 14,4 naar 11,5 kilo gegaan en ze blijft nu rond dat gewicht zitten.
Elvis moest niet veel van de Pedigree hebben (ben er zelf ook geen voorstander van om te geven), maar de Carnibest van Raisa smaakte hem goed. Omdat hij nog heel jong was, hebben we hem op aanraden van iemand direct helemaal overgezet op de gewone Carnibest natuurvoeding. Een groot succes! Hij kreeg ongeveer 600 gram per dag (in 3 porties) en at binnen een paar seconden zijn bak leeg. Dit is eigenlijk maanden goed gegaan, tot ongeveer 1,5 maand geleden. Hij at opeens maar een paar happen en hoefde niet meer. Hij gaat dan bij Raisa zitten wachten tot zij klaar is en likt dan helemaal geobsedeerd haar bak uit (en geloof me, Raisa laat echt niets liggen, hoor  :2funny:) Dit doet hij ook bij de etensbak van onze kat (maar da's er ook zo ene die niets laat liggen). Hij heeft dus duidelijk wel honger, maar hij eet zijn eigen eten niet  :g: Ik weet dat het stom is, maar ik voer hem dan ook uit mijn hand, maar dat gaat ook niet van harte  :-[
Als ik Raisa gewone Carnibest geef, dan likt Elvis ook haar bak uit, maar hetzelfde eten uit zijn eigen bak hoeft hij dan ook niet.
Heb al van alles geprobeerd: ander voerbak, Elvis op de plaats van Raisa laten eten, Elvis pas na Raisa laten eten.....Ik weet het allemaal niet meer.
Hij eet nu (als ik geluk heb) zo'n 200 gram vlees per dag, maar hij mag veel meer hebben, want het is een jonge hond in de groei.
Hij weegt overigens 12,3 kilo en dat is normaal voor een bull van zijn leeftijd. Maar ik zou graag zien dat hij flink in de breedte gaat groeien en op deze manier schiet het niet op natuurlijk.

Dus.....wie herkent dit en kan mij helpen? Of weten jullie iemand die veel van hondengedrag afweet?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#775431
tja lastig. Maar het eerste wat in mij opkomt is: "is hij medisch wel in orde" (buikpijn, maagzuur, o.i.d). dat zou ik eerst eens laten checken. Of een ander KVV proberen, en kijken wat hij daar op doet. Is hij misschien tijdens het eten ergens van geschrokken op die plek??
Maar ik zou maar niet zo plotsklaps overgaan op BARF, als je hond niet goed eet, en je de oorzaak niet weet.
En dat breder worden, zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Dat komt wel met de jaren. Mijn cattle reu is nu 2 1/2 jaar, en begint pas echt uit te zwaren. Ook van de voorkant. En dat heeft echt niet aleen met het voer te maken (beweging, fietsen, zwemmen, e.d)
Succes ;)
Door tt-tjes
#775434
Ik weet niet hoe oud hij nu is, maar het zou aan de leeftijd kunnen liggen dat ze beginnen te mieren met hun eten.

Als hij verder gezond is kun je proberen met het aanbieden, niet eten dan meteen weghalen en de volgende maaltijd weer aanbieden. In ieder geval niet met de hand gaan voeren want je geeft aan dat hij dat ook maar mondjesmaat wil.

Je kunt ook Raisa ergens anders haar eten geven en de bak als ze klaar is wegnemen zodat je zijn gewoonte doorbreekt.
Door Femke
#775443
ik zou ook niet gaan mutseflutsen met het eten, ik heb dat een tijdje gedaan met onze berner (voeren, opleuken met lekkers etc) en het is verdomde moeilijk geweest om dat weer terug te draaien.

Als je zeker weet dat er niets medisch aan de hand is, en ook niets anders waarom hij niet uit zijn eigen bak wil eten (stalen voerbak misschien? wat voor bak heeft je andere hond? Ligt het misschien aan de plaats van de bak) dan zou ik voor de rigoreuze aanpak gaan: 1 keer eten aanbieden, geen honger? dan na 5 minuten haal je het eten weg waarbij je je hond negeert. Niet kletsen tegen je hond, niet kijken naar je hond, gewoon de bak weghalen en weer gaan zitten.
Als je andere hond klaar is, ook meteen de bak weghalen dat hij daar niet mee gaat meuten.

Onze berner stopt nu nog steeds met eten als je naar hem kijkt of tegen hem praat als hij eet, in de hoop er weer meer aandacht en spektakel uit te slepen.
Als ik de keuken in loop terwijl hij aan het eten is, stopt hij er geheid mee en hij gaat niet verder voordat hij zeker weet dat hij écht geen aandacht krijgt.

Als je zeker weet dat hij het eten lust en er is verder niks aan de knikker dan is je hond alleen maar een leuk spelletje aan het spelen.
Door rasje
#775460
Bedankt voor jullie snelle reacties  :thumbsupup: Wat de gezondheid en leeftijd van Elvis betreft: hij is vandaag precies 10 maanden en verder helemaal gezond. Zijn ontlasting is goed en zijn eetlust ook (als het dus ANDER eten behalve dat van hemzelf is)  :tickedoff:
Maar ik denk inderdaad dat hij nu aan het puberen is en dus aan het dwarskoppen is  :yucky: Ik heb al vaker de tip gehoord om gewoon na 5 minuten het eten weg te halen en dat ga ik gewoon maar doen, denk ik. Ik was alleen bezorgd om het feit dat hij dan misschien 3 dagen niet eet en of dat niet slecht is voor een jonge hond in de groei.

Wat zijn etensbak betreft: ook daar heb ik meerdere soorten en maten in (steen, kunststof en aluminium....) Alles dus al geprobeerd  >:(
Door tt-tjes
#775473
Kan best hoor, dat hij in de gaten krijgt dat hij een grote vent aan het worden is.
Dan gieren de hormonen door zijn lijf en dat wil ook nog wel eens zorgen voor slecht eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door